Z-juryleden, jureren jullie alleen het Z?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Z-juryleden, jureren jullie alleen het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 19:57

Afgelopen week werd ik gebeld met de vraag om te komen jureren op een groot concours, verdeeld over 3 dagen. De meneer van de organisatie vertelde me wat hij nog had en ja, of ik moest ook wel het M willen doen??? Ja, natuurlijk wel, waarom niet? :?

Gisteravond werd ik gebeld door een andere RV, of ik wilde komen jureren op hun 2-daagse concours. De ene dag kon ik niet, de andere wel. Maar dan was ze me niet nodig, want daar was ze alleen nog iemand nodig voor het L en dat wilde ik toch vast niet doen... :?
Ik vroeg waarom ze dat dacht, omdat ik de vraag die ik deze week eerder ook al kreeg en dat best wat vreemd vond.
Nu zijn er dus Z-juryleden die alleen het Z willen doen, anders komen ze niet.

Ik vind dat best vreemd en ik vraag me af hoe jullie daar over denken.

*teipvaut
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 06-03-10 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

macke

Re: Z-juryleden, jureren jullie alleen het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:03

Heel raar, misschien kan een Z jurylid nog wel beter een L proef beoordelen dan een L jurylid bij wijze van spreken.
Maar misschien voelen zij zich daar te "goed"voor. ( daar twijfel ik echt aan want er zijn .... die nog geen geit van een bok kunnen onderscheiden)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:07

macke schreef:
Heel raar, misschien kan een Z jurylid nog wel beter een L proef beoordelen dan een L jurylid bij wijze van spreken.
Maar misschien voelen zij zich daar te "goed"voor. ( daar twijfel ik echt aan want er zijn .... die nog geen geit van een bok kunnen onderscheiden)

Gelukkig hoeven ze ook geen geiten te beoordelen dus dat scheelt weer :D
Maar snap wat je bedoelt hoor ;) .

Ik denk idd ook dat er juryleden zijn die zich er misschien te goed voor voelen? Of misschien is de reden dat het niveau natuurlijk lager is en ze er niet op zitten te wachten dat ze daar een hele middag tegenaan moeten kijken?

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:12

ik heb dit eigenlijk nog nooit gehoord
maar vind het wel vreemd, wordt je gevraagt voor z'n concour en dan nog weigeren omdat het niet je niveau is??,

(ik rijd dan niet op z'n hoog nieveau)
maar zou het liefst van een Z ruiter/amazone worden bekeken, daar leer ik meer van dan een andere B ruiter die mijn proef beoordeeld,
als ik zo'n niveau rijd zal ik als nog komen,, maak het zo gezellig als je zelf wil toch of je nu hoog of laag niveau rijd.
vind het een beetje vreemd dat ze daar zo op reageren.
ze voelen zich denk ik dan wel erg goed.. ;(

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 20:15

Euh, volgens mij stelde ik een vraag aan Z-juryleden...

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:17

Zet dat er effe bij 8-) ik mag maar tot de L2
Laatst bijgewerkt door macke op 06-03-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 20:19

Volgens mij staat dat duidelijk genoeg in de topictitel. :)

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:22

Ben geen (z)jurylid, maar rij regelmatig wedstrijden waar het Z-jurylid blijft zitten om een/meerdere andere nivo's te beoordelen (van btot m), dus wie weet was het toeval?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:51

Ik krijg ook regelmatig de vraag of ik alleen Z wil jureren of eventueel ook lagere klassen, of ponycombinaties :? ja natuurlijk, graag, het is leuk om alle klassen te jureren (Volgens mij wil de KNHS graag dat juryleden die t/m de klasse Z mogen jureren ook hiervoor ingezet worden). (ik ken overigens wel een paar z-juryleden die alleen het Z willen beoordelen, dus ze zijn er wel... :+ )

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:56

Ik ken inderdaad een Z jury die het vertikt om nog B/L/M te jureren.. Zou het juist wel leuk vinden, weer wat anders dan altijd dat zelfde appuyementje enzo bekijken..

Maareh.. Ka... Waar ga jij M jureren..?! O:)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 01:16

Mag ik als wedstrijdsecretariaat ook reageren?
Heb vorig jaar voor ons KC de juryleden moeten regelen en wij hadden gecombineerde M/Z-banen. Was echt vreselijk om daar een Z-jurylid voor te vinden. En voor de ponydag was het helemaal een drama, pony's zaten ze helemaal niet op te wachten :o

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:07

Ik ben ook geen Z-jury, maar het lijkt mij handig dat deze zich zoveel mogelijk beschikbaar houden voor Z-wedstrijden. Er zijn nu eenmaal minder Z-juryleden dan B/L bijvoorbeeld. Bovendien kan ik begrijpen dat ze graag Z jureren, want daar zijn ze ook niet voor niks voor opgeleid. Dat Z-juryleden geen B/L of M willen jureren, heb ik nog nooit gehoord en ik heb al meerdere jaren dressuurwedstrijden georganiseerd. Ik vind dat inderdaad erg kortzichtig van die juryleden.
;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:49

Ik kan me niet herinneren dat mij ooit gevraagd is of ik een andere klasse wil jureren, misschien is dat zo omdat ze in de regio weten dat ik alle klasse's jureer en er nooit moeilijk over doe....of doen de jury's er in deze regio helemaal niet moeilijk over.
Ik heb de vraag nog nooit gehad, wel is het vaak zo dat ik bij voorbaad al de M/Z krijg.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:27

Het gebeurd inderdaad in onze omgeving (lees Drenthe/Groningen) geregeld dat juryleden alleen die klasse willen beoordelen waarvoor ze het hoogst zijn opgeleid. Ik persoonlijk vind het belachelijk dat je zo reageert. De clubs hebben het vaak al niet gemakkelijk om juryleden te vinden en als je Z mag jureren MAG je ook de B t/m M jureren volgens mij!
Ik jureer gewoon die klasse waarvoor ze me nodig zijn of dat nu B is of Z dat maakt niet uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:07

Nou ik ben dus zo'n jury die eigenlijk alleen nog maar Z jureert en dan graag nog Z paarden. Met de pony's heb ik niet zoveel. Soms wordt de Z rubriek samengevoegd met de M1/M2 en dat vind ik totaal geen probleem.
B en L jureer ik eigenlijk helemaal niet meer. Het is niet echt dat ik me daar te goed voor voel, ik heb daar gewoon geen zin meer in. Heb de B en L inmiddels wel een beetje gezien, daar verveel ik me vaak dood. Ik vind het Z het leukste om te doen en ik jureer voor mijn plezier.
Ook kies nog voornamelijk wedstrijden in de buurt uit, ik heb geen zin meer om stad en land af te rijden om een paar uur te vernikkelen van de kou. Ik doe alleen nog de leuke wedstrijden op goede accomodaties op niet te grote afstand van huis.

Ik jureer voor de lol, er gaat al tijd genoeg in zitten en dan wil ik er wel plezier in hebben. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:10

Zo denk ik er ook over Oversized, ik vind het ook echt leuk om ook eens een groep B-paarden te doen, zeker als er wat leuke combinaties tussen zitten.

Pony's hebben ook niet mijn voorkeur Suzanne, D/E-pony's vind ik nog wel leuk in de hogere klassen, maar de kleine pony's doe ik ook liever niet.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:47

Ik vind een beetje variatie in een dag wel prettig. Daarbij zie ik honderd keer liever een fijne B proef dan een Kwalitatief Uitermatende Teleurstellende Z proef. ( Mag ook alleen in Hoofdletters gelezen worden ;) ) Het maakt mij dus totaal niets uit welke klasse ik moet doen. En zelfs de ponys kan ik best waarderen. Het is toch prachtig om alle beginnende Anky`s te mogen stimuleren! Ik erger me meer aan de verenigingen die je lang laten zitten,(het liefste zonders pauze`s en als je laat merken dat je het er niet mee eens bent, ben je de eerste die dáár dan wat van zegt..)"Ja, we hebben zo weinig inschrijvingen, dus we dachten dat u alles wel even kon doen"...)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:50

femiaans schreef:
Ik erger me meer aan de verenigingen die je lang laten zitten,(het liefste zonders pauze`s en als je laat merken dat je het er niet mee eens bent, ben je de eerste die dáár dan wat van zegt..)"Ja, we hebben zo weinig inschrijvingen, dus we dachten dat u alles wel even kon doen"...)

Oh daar dek ik me altijd vantevoren tegen in. Ik geef aan hoelang ik wil jureren en welke rubrieken. Dit moet vooraf duidelijk zijn. Als ik zie dat ik langer ingedeeld sta dan bel ik dat ze de groep moeten opsplitsen omdat we dit niet afgesproken hadden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:28

Toen ik nog secretariaat deed, kwam ik het regelmatig tegen hoor, jury's die dat dus niet wilde. Heb het met een clinic overigens ook eens meegemaakt, lesgever had "geen zin" in B en L ruiters, nou die hoefde dus ook niet te komen. Want.....net als in de wedstrijden, je moet toch ergens beginnen?

Ikzelf mag nu nog maar tot en met de L2 maar hopelijk volgend jaar t/m de M maar hoop toch echt dat ik dan nog steeds veel afwisseling krijg, van de AB pony's t/m de paarden, het maakt mij niet uit. Net wat Femiaans zegt, ik zie liever dat paard in de B (zoals vorige week) wat superfijn loopt en heel netjes de baan doorgeleid wordt dan die rukker in het L2 die zo nodig door moet zitten en straks dus M rijdt.

Overigens heb ik jaaaren geleden een keer een jury gehad, oudere dame, die helemaal verrast was dat ze bij ons ook een stukje pony's kreeg (de AB-L en M pony's), ze was er helemaal blij mee en die hadden ook echt leuke punten en zo gunstig stond ze niet bekend! Ze zei achteraf dat ze zich niet meer kon herinneren dat te hebben beoordeeld en dat ze dat graag vaker deed!

Ik vind het weigeren van klassen die lager liggen dan hetgeen je mag jureren, eigenlijk grenzen aan arrogantie.....net of het te min is voor een jury.....

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:45

[quote="daffodil"]Toen ik nog secretariaat deed, kwam ik het regelmatig tegen hoor, jury's die dat dus niet wilde. Heb het met een clinic overigens ook eens meegemaakt, lesgever had "geen zin" in B en L ruiters, nou die hoefde dus ook niet te komen. Want.....net als in de wedstrijden, je moet toch ergens beginnen?

Ikzelf mag nu nog maar tot en met de L2 maar hopelijk volgend jaar t/m de M maar hoop toch echt dat ik dan nog steeds veel afwisseling krijg, van de AB pony's t/m de paarden, het maakt mij niet uit. Net wat Femiaans zegt, ik zie liever dat paard in de B (zoals vorige week) wat superfijn loopt en heel netjes de baan doorgeleid wordt dan die rukker in het L2 die zo nodig door moet zitten en straks dus M rijdt.

Overigens heb ik jaaaren geleden een keer een jury gehad, oudere dame, die helemaal verrast was dat ze bij ons ook een stukje pony's kreeg (de AB-L en M pony's), ze was er helemaal blij mee en die hadden ook echt leuke punten en zo gunstig stond ze niet bekend! Ze zei achteraf dat ze zich niet meer kon herinneren dat te hebben beoordeeld en dat ze dat graag vaker deed!

Ik vind het weigeren van klassen die lager liggen dan hetgeen je mag jureren, eigenlijk grenzen aan arrogantie.....net of het te min is voor een jury.....[/quote]

Ik kan het echt niet anders dan helemaal met je eens zijn!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:55

daffodil schreef:
Ik vind het weigeren van klassen die lager liggen dan hetgeen je mag jureren, eigenlijk grenzen aan arrogantie.....net of het te min is voor een jury.....

Ik vind dit wel erg kort door de bocht.
Ik ben geen jury overgens (!), maar het is logisch dat iemand een voorkeur kan hebben.
Wanneer je minder vrije uurtjes hebt, kan ik me voorstellen dat je dan wel de "in zijn/haar ogen" leuke dingen willen doen en de minder leuke dingen niet.
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde voorkeur, dus imo niet zo'n groot probleem toch?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:11

Ik vind het niet kort door de bocht, je bent opgeleid om AB t/m het Z te doen, dus dat houdt automatisch in dat je je daarvoor beschikbaar stelt in mijn ogen.

Doe jij nu in je werk ook alleen maar hetgeen waar je het hoogst voor opgeleid bent?? Denk t niet.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:26

daffodil schreef:
Ik vind het niet kort door de bocht, je bent opgeleid om AB t/m het Z te doen, dus dat houdt automatisch in dat je je daarvoor beschikbaar stelt in mijn ogen.

Doe jij nu in je werk ook alleen maar hetgeen waar je het hoogst voor opgeleid bent?? Denk t niet.....

Jureren is imo een hobby en geen werk.
Ik zie het dus heel anders.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:31

Natuurlijk heeft iedereen een voorkeur, maar dat neemt niet weg dat je jury wordt als roeping, en dan weet je van te voren dat je wel eens ver van huis bent, de hele dag in touw bent, teleurgestelde deelnemers te woord moet staan, mensen motiveren en stimuleren, de hele dag moet leven op een iets teveel doorbakken tosti die alweer koud is geworden omdat ze hem vergeten zijn en dus een stuk plastic zit te eten. Maar daar staat tegenover dat wij elke weekend mogen genieten van fijn gereden paarden ( En helaas ook wel eens tenenkrommend moeten zitten van een deelnemers die het écht niet snappen waar het om gaat)
Daarbij, als je er voor kiest om de vervolgopleidingen te gaan doen, en steeds meer klasse`s mag jureren doe je dat in mijn ogen om je kennis door te geven , niet om maar voor de hoogste klasse te gaan zitten. Bij elke werkzaamheden ( lees verantwoordelijkheden) zitten nu eenmaal wel eens puntjes die minder leuk zijn, maar ook dát hoort bij het jury zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:48

Toch zie ik het probleem niet.
Als iemand graag Z wil jureren dan is dat toch ook goed? Ook daar horen de "mindere puntjes" bij waar jij het over hebt. Maar blijkbaar vind die persoon het dan wel de moeite waard om daar zijn/haar vrije uurtjes aan uit te geven.

Ik wil bijv best mijn vereniging helpen als schrijver, maar wil niet achter de bar staan..Gelukkig zijn er mensen die dat andersom ook hebben en wordt ales gewoon gedaan...
Mijn vrije uurtjes wil ik ook graag leuk invullen en heb nog zat te doen zonder vrijwilligerswerk.
Mocht het zo zijn dat ze niemand voor de bardienst kunnen vinden, zal ik best wat water bij de wijn doen. (ben immers blij met mijn vereniging) Maar zo kan ik me ook voorstellen dat een jury voorkeur heeft en dat uit spreekt, waarom niet?