Mevrouw ongeduld!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladyroxy

Mevrouw ongeduld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 10:12

Sinds 2 jaar heb ik een lieve, pittige fjordenmerrie met een onhebbelijkheid: ongeduld.
Ze staat met een pony en 2 ezels in een weiland met een stal, waar ze 2 keer per dag worden gevoerd.
Als het voer 's morgens en 's avonds niet vlug genoeg komt, gaat ze vernielen. Eerst de waterbakken volkomen aan gort gescheurd 8)7 en vanmorgen een hoek van het dak van de stal vernielt! Slim als ze is wist ze dat ze wat fout had gedaan, want vanmorgen kwam ze er niet aan met voeren , de schurk!
Rond de waterbakken staat al een schrikdraadje zodat ze die in elk geval niet meer kan pakken.
Over een paar weken gaan we 2 weken met vakantie naar Curacao, in die periode komt het buurmeisje alle dieren voeren, alleen zal dat 's avonds zijn, omdat ze overdag naar school moet. Ik wil eigenlijk de paarden en de ezels een paar week voor die tijd er aan wennen dat ze 's avonds worden gevoerd, alleen heb ik daar een hard hoofd in met die merrie van me. Hebben jullie nog ideeen en tips waar ze haar ongeduld op kan uit oefenen? Ik dacht zelf aan zo'n bal, ik weet echter niet of die het ook overleeft.
In uiterste noodzaak zet ik paard en pony desnoods bij de buren op de manege gedurende de vakantie.
Tips en ideeen zijn welkom! :Y)

Pollewoppy

Re: Mevrouw ongeduld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:16

Een schrikdraadje rond de waterbakken? Hoe moet ik me dat voorstellen? Krijg er nu niet zo'n lekker beeld bij...

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 10:24

Er staan 2 specie-bakken gevuld met water, net onder de rand een draadje gespannen, zodat ze de rand van de bakken niet kan vastpakken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:26

Oke zo! Dan snap ik het helemaal.
Sorry dat ik verder niks toe te voegen heb, zou niet weten wat je aan dat sloopgedrag kunt doen. Succes in ieder geval, lijkt me knap lastig!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:36

Hoeveel voer krijgen ze?Als ze de boel zo afbreken lijkt t me dat ze nogal honger moet hebben.Ik vind 2 x per dag voeren al weinig,laat staan 1x.Ik zou op die manier niet lekker op vakantie gaan eerlijk gezegd.
Waarom gooi je er niet een rondbaal arm(grof) hooi bij in als je weggaat,kunnen ze onbeperkt eten.

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 10:40

Nou geloof me voer krijgen ze genoeg, als je het goed leest gaat het om de merrie niet om de anderen.

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:37

Als ze hooi heeft net zoals traber zegt doet ze het dan nog steeds?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:02

Traber schreef:
Hoeveel voer krijgen ze?Als ze de boel zo afbreken lijkt t me dat ze nogal honger moet hebben.Ik vind 2 x per dag voeren al weinig,laat staan 1x.Ik zou op die manier niet lekker op vakantie gaan eerlijk gezegd.
Waarom gooi je er niet een rondbaal arm(grof) hooi bij in als je weggaat,kunnen ze onbeperkt eten.

Dat hoeft echt helemaal niets te maken hebben met te weinig voer of iets dergelijks. Die van mij is altijd aan de dikke/stevige kant geweest en is ook heel ongeduldig/stout/gemeen rond etenstijd.
Die van mij sloopt geen spullen uit ongeduldigheid, maar reageerd dit af op de andere paarden. Kan je vertellen dat ik daar ook niet vrolijk van wordt! :+ En naar mate ze ouder wordt (ze is nu 24 jaar) lijkt het alleen maar erger te worden.

Ik ben bang dat je hier niet heel veel mee kan. Het advies om in de periode dat je weg bent een grote baal hooi in het land te gooien zodat de kans kleiner is dat ze gaat slopen wanneer je weg bent zou ik in jouw situatie opvolgen.
Ikzelf zou dit alleen geen optie vinden voor de langere termijn, omdat (spreek uit ervaring) na verloop van tijd die baal hooi niet meer interesant genoeg is om niet aan het hardvoer te "denken" rond de tijden dat ze dit krijgen.

Succes!

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 14:34

Nou ze gaat gedurende de vakantie mooi logeren bij de buren, hoef ik daar in elk geval geen zorgen om te maken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:39

Ja, dan hoef je je ook geen zorgen te maken!!

Ik wilde net nog gaan tikken of je omheining wel sloopproof is. Ik denk dat het eerste wat je wil voorkomen dat je paarden en ezels aan de wandel gaan wanneer je merrie weer iets zoekt om te slopen.

Veel plezier met je vakantie (zou zo meewillen :P )