paard of pony voor een kinderruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deeshuykman

paard of pony voor een kinderruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 23:23

Onze dochter is ong. 145 cm en we zijn aan het kijken naar een paard of pony. Belangrijkste is natuurlijk dat ze lief is er knoppen op zitten en koel in het hoofd is, onze dochter is de laatste tijd wat onzeker geworden. We hebben een fijn en rustig "ouder" paard gezien, ca. 163 cm. Dan zie ik haar erop zitten en denk klein grietje op groot paard. wat is wijsheid. Als je er rustig over na gaat denken, op de manege rijden ze ook op paarden en daar maakt er eigenlijk niemand een probleem van. Nu bij het beslissen om zelf een paard of pony aan zult schaffen is dat gevoelsmatig toch anders. Ik gooi dit berichtje maar eens op het forum om wat reacties te krijgen.

Juangi

Re: paard of pony voor een kinderruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:25

Als ze al wat onzeker is zal ik haar persoonlijk niet op een paard van 1.63 gooien. Doe dan een Cpony, hier heeft ze zelf wat meer over te vertellen en is minder eng.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:27

Hoe oud is ze? Wat ik nl. zo leuk vind voor echt kinderen is die lekker onbezonnen ponytijd. Met de paarden is alles toch gelijk een stuk serieuzer. Dus als ze vrij jong is, zou ik voor iets in de ponymaat gaan.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:27

Denk dat de hulpen wat moeilijker doorkomen op zo'n groot paard voor haar.
Denk dat een kleiner paardjes ook praktische voor haar is, denk aan zadelen, wassen, denken enz. enz.

Ook meende ik een keer gehoord te hebben (maar dat weet ik dus niet zeker) dat een te groot paard slechter voor een kind zou zijn dat nog zo in de groei is.
Maar hou me te goede he.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:30

Ik zou voor een pony gaan. Kan ze lekker bij de ponyclub rijden en wedstrijdjes rijden, mocht ze dat willen.
Verder geeft een pony haar - vanwege de maat - hoogstwaarschijnlijk meer vertrouwen dan een paard en is het gewoon praktischer in de omgang voor haar.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:31

Lekker op een pony zetten. Als je iedere keer iemand anders moet vragen om het zadel erop te leggen en het hoofdstel aan te doen gaat het plezier van het paardrijden snel verloren. Je kunt je niet helemaal zelf redden en bent dus altijd van een ander afhankelijk.

Ik zou gaan voor een echte goedzak in C of D pony formaat. Koudbloedjes (fjord, tinker, haflinger) kun je ook aan denken, maar let heel goed op de reacties. Er zitten echt goedzakken tussen, maar vaak houden ze ook wel van een lolletje en nemen hun ruiter in de maling. Een onzekere ruiter kan daardoor nog onzekerder worden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Een pony van een zorgboerderij oid kan soms een heel veilige keuze zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:33

Lekker een pony..
Waar ze zelf van top tot teen bijkan met poetsen..
En zelf haar zadel op kan leggen, gewoon omdat ze erbij kan..
En met wandelen torent hij dan niet einden boven haar uit.

Je schrijft dat ze 1.45 groot is en wat onzeker, hoe oud?

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 23:39

Onze dochter is 12 nu rijdt ze op een D pony. Al met al is ze nu 3 jaar ermee bezig. Het is een vastbijter die echt wil. Van mij hoeft ze niet maar mag ze.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:42

Met 12 jaar gelden in mijn ogen zeker mijn argumenten van rijden bij de ponyclub en wedstrijdjes rijden.
Karakter is belangrijker dan stokmaat, maar er zijn ook hele brave pony's te vinden waar ze lekker mee kan tutten en met vriendinnetjes mee bij de ponyclub kan rijden en wedstrijdjes mee kan rijden. Ik weet in ieder geval dat ik dat destijds echt niet allemaal had willen missen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:45

Voor jullie vermaak.. ik ben 1.84.. en heb dus een D-pony.. en sinds 3 wkn een E-pony..
En zelfs ik zie het gemak in van een paard dat niet te groot van stuk is.

Zijn jullie erg groot? (ivm de te verwachten lengte van haar?)

Als ze een echte vastbijter is, vinden jullie vast wel een leuk pony/paard voor haar.
Even de maat buiten beschouwing latend, want voor hetzelfde geld wordt ze gek op een iets grotere.

Voordeel van een pony, is wel dat ze tot haar 18e bij de pony's mag starten als ze dat wil.
Met een paard moet ze nu al bij de paarden starten, weet niet of dat echt leuk is als je 12 bent?

(de dingen die ik eerder noemde zijn vooral van praktische aard, zodat ze allerlei dingen gewoon helemaal zelf kan,
gewoon omdat het paard niet te groot is. Is voor kind natuurlijk super, als je paard helemaal zelf kunt poetsen en zadelen.
Ga er wel van uit, dat paps en mams altijd toezicht houden ;) of laten houden. )

Ossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:47

Onze dochter is ook 12 jaar en is 1.76m en rijdt nog op een grote D-pony.... Zal nu het laatste jaar wel worden, maar ze komt beslist nog niet op een paard, vind ik haar nog veel te jong voor...
Wij gaan zo langzamerhand op zoek naar een leuke E-pony....

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 23:49

De pony/ het paard staat bij ons aan huis, ben er zelf bij als ze rijden. mijn man is 2 mtr en zelf 1.80 dus onze dochter zal de komende jaren wel een groei spurt krijgen.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:52

Hier zelfde vraagstuk gehad, manege adviseerde een paard of grote E, maar toch een grote C gekocht (meisje 11, 1,50 m). Blij van nu; ze gaat naar de ponyclub, met meiden van dezelfde leeftijd (paarden leden zijn toch weer een flinke slag ouder); kan zelf haar pony aan, zowel ernaast als erop, en zelf opstijgen. En ook nog bixie rijden en straks ponywedstrijden (was eigenlijk niet de bedoeling, maar met een paard hadden we dat niet gedaan, en we hebben er samen toch heel veel lol van!) Enneh... groeien zal ze vast; mocht ze het dan nog leuk vinden dan ziet ze ook vast wel in dat er dan een grotere moet komen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:53

deeshuykman schreef:
De pony/ het paard staat bij ons aan huis, ben er zelf bij als ze rijden. mijn man is 2 mtr en zelf 1.80 dus onze dochter zal de komende jaren wel een groei spurt krijgen.

:D Zit er wel in.. En ik beken die 1.84 van mij is toen ik 18 was, daarna geweigerd me ooit nog te laten meten... 8-)

Maar flinke D zou ze mee uit de voeten moeten kunnen.. (zie profiel da's dus een 1.47 met mij erop..)
Overigens de hilarisch opm. van mijn instructeur over mijn nieuwe E-pony van 1.56..
Ach... Op de mijne (zijne dus van dik 1.75), pas je ook niet.. dus maakt ook eigenlijk niet uit
je voeten steken toch overal onderuit, dan moet je nogal een kast kopen van minstens 1.80 met veel body..

(En ja, voor de koop van deze E, veel paarden gepast, maar ook weel grote passen niet.. ze moeten lijf hebben
en vaak zijn het van die dunne dieren of met weinig diepte. )

Zo te horen gaat jullie dochter ook in de langpootspriet catagorie passen, lastig met paarden, maar niet onoverkomelijk.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:54

Ik zou dan wel voor een wat grotere pony kiezen, want straks heeft ze net een goede band met de pony en is ze te groot geworden, dat zou jammer zijn..

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 00:00

Moet eerlijk zeggen had nog niet bij de wedstrijden stil gestaan. Is wel een goed punt, wel jammer eigenlijk dat o18 met paard niet mee mag doen met de pony's dit in tegenstelling b18 mag je wel met pony meedoen met de paarden. Alvast bedankt voor al jullie reacties.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:15

ja, maar ook wel weer begrijpelijk.

Vind die wedstrijden wel een punt voor een 12 jarige..
Want tussen de pony's starten is vaak leuker voor kinderen dan als enigste tussen de paarden.

Ben benieuwd waar jullie uiteindelijk mee thuis komen.
Als ze er maar plezier mee heeft!

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:24

Wat is er dan mis met de D pony die ze nu heeft?
Toen ik nog met mijn pony op een manege stond met allemaal kinders met eigen paarden, was er een meisje dat vrij serieus reed met haar welsh A. Toen ze daar echt te groot voor werd (ze was toen ook rond de 12 jaar) zijn haar ouders gaan zoeken naar een nieuw paard. Ze zijn toen uitgekomen op een grote E-pony. Dit was een brave pony waar ze alles zelf mee kon doen, maar wel eentje die nog lang mee kon, zowel het paard zelf als kwa lengte voor het meisje. Daarbij nog een groot voordeel van E-pony's; Je dochter zou tussen de pony's kunnen starten zolang ze dat nog wil, maar als ze tussen de paarden moet, kan ze met een grote E ook prima meedoen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:28

Ach D kan ook prima tussen de paarden (althans dressuur), met springen misschien lastiger ivm afstanden.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:30

Aan de andere kant zijn ponies wel ondeugender (vaak dan) dan (oudere) paarden..

Maar misschien moeten jullie kijken op karakter ipv pony of paard. Als er een klik is komt de rest wel goed :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:17

Ik zou gezien leeftijd en te verwachten lengte gaan kijken naar een pony die bovenin de D-maat valt en die dus ook wel wat body heeft. En gezien het verleden zou ik zeker eens rond gaan vragen op nabijgelegen ponyclubs of er geen ervaren pony's zijn die binnenkort verkocht gaan worden wegens 18-jarige leeftijd ;)
Sidera: dat geldt alleen voor kleintjes, de meeste paarden zijn veel lastiger te rijden, tegenwoordig hebben ze vaak best wat temperament en ze hebben meer leiding nodig dan pony's omdat ze minder zelfdenkend zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:20

Gewoon een oude pony met genoeg kms op de teller nemen.

Een manegepaard is niet te vergelijken met een eigen paard!
Een manegepaard loopt dagelijks meerdere uren, een eigen paard is doorgaans een stuk voorwaartser en gevoeliger.

Dus kies een maat die bij haar past, en een die al de nodige kms gemaakt heeft.
Geen jong dier dus, maar een bewezen brave pony.
Neem ook iemand mee met kennis van zaken, de eigenaar van de manege ofzo.

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 23:26

Bedankt voor al jullie reacties, besloten niet voor het paard te gaan maar ogen open voor een pony. Zou niet willen dat ze niet samen met vriendinnen een leuke tijd kan hebben bij de ponyclub en wedstrijden.