Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rufus2 schreef:stappen op het terrein en in de stallen tussen andere paarden is geen probleem alleen in de buiten of binnenbak als de andere paarden te dichtbij komen
Rufus2 schreef:ja ik hou de andere ruiters in de gaten
zoveel mogelijk vanuit mijn ooghoeken
dat is prima. op deze manier schenk je geen aandacht aan die engerds die er aan komen.
Als er iemand nadert ga ik wel extra opletten en ik let op het gedrag van mijn paard.
en dit is dan weer tegenstrijdig met het vorige. door die aandacht bevestig je, dat die engerds er weer aankomen. géén aandacht schenken aan wat dan ook!! gewoon doorwandelen bij voorkeur met je gezicht naar de grond, en niet haperen in jouw beweging. alleen op deze manier bevestig je dat die engerds niet eng zijn. jij laat dan namelijk met jouw houding zien dat er niks aan de hand is.
Ik praat veel tegen mijn paard , zowel belonen als bestraffen met de intonatie van mijn stem , dus niet schreeuwen of zo.
dit is prima, alleen niet tijdens het wandelen tussen de andere paarden. gewoon je mond houden, hoofd naar beneden en wandelen. vanuit je ooghoeken houd je de andere ruiters in de gaten en je loopt steevast dóór. wanneer je paard een moment van twijfel heeft, géén aandacht aan schenken, je mond houden en doorlopen. dán laat jij zien dat alles oké is.
Tijdens het passeren ben ik eigenlijk alleen bezig mijn paard gerust te stellen en hetzelfde na het passeren.
Rufus2 schreef:ja ik hou de andere ruiters in de gaten
zoveel mogelijk vanuit mijn ooghoeken
Als er iemand nadert ga ik wel extra opletten en ik let op het gedrag van mijn paard.
Ik praat veel tegen mijn paard , zowel belonen als bestraffen met de intonatie van mijn stem , dus niet schreeuwen of zo.
Tijdens het passeren ben ik eigenlijk alleen bezig mijn paard gerust te stellen en hetzelfde na het passeren.