Veulen plots niet bang meer voor auto`?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Veulen plots niet bang meer voor auto`?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 01:31

Mijn minimerrie van nu bijna 10 maanden,heeft me behoorlijk verbaasd van de week.
Het was heerlijk weer,dus lekker gaan lopen met haar en ons 7jarig ruintje.
Van de zomer deden we dit ook wel,maar ze schrok dan van elke auto die we sporadisch tegenkwamen(we wonen lekker buiten en achteraf).
Toen wel een paar keer naast haar gaan zitten en dan bleef ze wel rustiger staan,en natuurlijk goed beloond als ze braaf bleef.
Toch bleef ze schrikkerig bij elke auto,die langskwam.
Van de week zijn we gaan lopen,en tot stomme verbazing liep ze braaf door bij een naderende auto.
Ook een auto die van achter kwam kon haar niet echt van slag brengen?
Is het nu rustigere gedrag,nu een gevolg van gewoon wat ouder zijn...meer vertrouwen in ons?
Of zal het komen doordat ze hier regelmatig op een landje staat waar ook weleens een auto langskomt?
Of is er toch iets blijven hangen van de wandelingen van de zomer(ze was toen zo`n 5/6maanden oud) en komt het haar toch vaag bekend voor en ziet ze het nu niet meer als "eng"?
We zagen haar nu wel kijken...maar we liepen stug door alsof er niets aan de hand is,en ons bomproof ruintje reageerd natuurlijk ook niet op verkeer.
Dus het bleef bij wat kijken,maar ze liep door,zonder bokken,omhoog komen of zelfs maar een dribbeltje!
Word onze kleine meid stoer? :D

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:28

janflicka schreef:
We zagen haar nu wel kijken...maar we liepen stug door alsof er niets aan de hand is,:D

je geeft zelf al het antwoord; doordat je idd geen aandacht hebt voor het "enge", weet ze dat "het" niet eng is. jij bent de leider en loopt gewoon door, je paardje volgt vanzelf vol vertrouwen.

oOoKellyoOo

Re: Veulen plots niet bang meer voor auto`?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:29

nou dat is toch goed, vooral blijven doen dan word het dalijk heel normala

dees20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:03

Indd, doordat jij stug doorliep, dacht zij, oh er is niks :)
Volhouden zo :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 19:11

Vandaag ook weer wat gewandeld en aan de overkant kwam een vrachtwagen voorbij die nogal een lawaai veroorzaakte,ze wilde toen wel nerveus vooruit schieten,maar hield haar tegen en zonder troostende woorden weer doorgelopen zonder er verder aandacht aan te besteden.
Je zag haar bijna kijken,hoe mijn reactie was ;)
Word me zelf ook steeds bewuster van mijn houding als ik met haar bezig ben,want merk heel goed wat een invloed dat op haar heeft.
Als ik zelf gespannen ben,is zij ook veel schrikkeriger en druk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:41

Jij moet de leider zijn voor je veulen. Als de leider niet schrikt van iets waar het veulen wat sceptisch over is, dan zal hij/zij zich achter jouw rug verstoppen en er ook geen punt van maken. Zelfs als het in dat geval om een paard van over de 600 kilo gaat....

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 00:49

Ze gaat bij "enge" dingen al meer op mij vertrouwen,heb ik gemerkt.
Neem haar dus ook bewust zonder het ruintje mee nu.
Maar wat betreft het verschuilen....ze heeft de neiging bij grote schrik om vooruit te schieten.
Mijn ruintje is haar prima de baas,en is zelf bomproof....maar ook met hem erbij schiet ze vooruit als ze schrikt.
Maar ik leer elke dag van haar,en zij van mij.
En wat betreft het verkeer,gaat dat al heel goed.
Het is wel een dametje met 2 gezichten....ene kant heel lief,en lijkt bijna schuw.....maar als ze iets niet wil,dan laat ze dat ook wel duidelijk merken. :D
Er zit in ieder geval genoeg pit in ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:00

Tipje, ga tussen haar en enge dingen instaan.
Zet haar heel resoluut terug als ze aan je voorbij schiet.
Op het moment dat ze ergens van schrikt, draai om en ga er weer langs. Tot 100 keer aan toe als het nodig is. Tot ze er niet meer van staat te kijken. Niet denken "o, gelukkig we zijn er langs, dus snel weer door". Nee, omdraaien, weer terug, weer langs die brievenbus, enge plastic zak, hoek in de bak met bakkabouters. Tot ze geen krimp meer geven.....

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 01:06

Dank je,voor de tip!
Zal dit zeker onthouden.
Wat ik in ieder geval al deed,is haar gewoon rustig laten kijken als ze iets vreemds tegenkomt.
Zo heeft ze bv een vuilnisbak aan een grondig onderzoek onderworpen,nadat ze er eerst angstig voor was :D
Ze is wel erg nieuwsgierig,dus probeer daar ook gebruik van te maken.
Vandaag heeft ze "geholpen" met het landje drollenvrij maken....ik met mestboy bezig,en zij intussen de kruiwagen inspectie uitvoeren,en kijken of ze dat ding kon bewegen tot een spelletje :+

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 08:41

tja, ik zou zeggen, maakt niet uit waarom, ze is niet meer bang, mooi zo.
Leeftijd, vertrouwen en gewenning zijn allemaal zaken die er idd mee te maken hebben.
Geniet ervan dat ze stabieler word en maak gebruik van deze fase in haar leven dat ze meer open staat voor de wereld om haar heen.