vanaf welke tempratuur kan je met je paard zwemmen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sorayamagic2

vanaf welke tempratuur kan je met je paard zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:22

ik had een vraagje,

vanaf wellke maand ongeveer of welke tempratuur zou je je met je paard/pony door het water kunnen crossen of er door heen stappen of zwemmen?? wij deden dit alleen in de zomer en hadden bij meerdere mensen gezien dat ze al in feb door het water rende/croste met hun paarden die mensen hadden zelfs een stal pony en wij hebben zelf weide paarden die altijd buiten staan wie kan ons helpen
Groetjes soraya&laura
Laatst bijgewerkt door Storm op 04-03-10 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tekst normaal gemaakt, geen vette/scheve of onderstreepte letters gebruiken aub

Storm

Re: vanaf welke tempratuur kan je met je paard zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:32

WZ > SV

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:53

Ik zelf ga meestal toch liever in de zomer het water in. Dus rond juli /augustus.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:41

Denk dat je dat zelf het beste kan voelen.
Wanneer het wel een paar weken lekker warm is geweest
is het voor het paard ook lekkerder denk ik :j

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:43

Met echt zwemmen zou ik nog even wachten. Daar is het nu echt veel te koud voor. En niet alleen voor je paard maar ook voor jezelf.
Door het water crossen kan nu ook wel. Ze komen dan meestal niet verder dan hun knieen in het water. Dit doe/deed ik zelf ook. Ook rond jan/feb.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:07

Daarvoor zou ik wachten tot het al een paar weken toch wel redelijk warm is. Duurt altijd vrij lang voor dat water een warmere tempratuur krijgt.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:10

Echt zwemmen moet je toch echt wachten tot de watertemperatuur ook hoger ligt, gewoon zelf voelen of jij het lekker genoeg vindt om in te zwemmen.

Pootjebaden, langs de kant (heel ondiep) door het water crossen heb ik vorige week nog gedaan :j

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:40

jaa zwemmen doen wij vrij wijnig alleen rond juli meestal als je zelf buiten kunt zwemmen maar door het water crossen zou dus al kunnen?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:35

sorayamagic2 schreef:
jaa zwemmen doen wij vrij wijnig alleen rond juli meestal als je zelf buiten kunt zwemmen maar door het water crossen zou dus al kunnen?

Doe ik wel, pootjebaden zeg maar.. alleen langs de kant :j

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:06

wij hebbben ook een shetlander alleen is het niet te koud als je daarmee door water gaat crossen want als ze hard rent (doet ze bijna alleenmaar) komt het water dus ook op der borst en onder der buik is dit niet te koud?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:08

Bij ieder paard komt het water onder de buik en op de borst.

Overgens zou ik niet door het water zelf crossen, omdat ze gaten ed niet zien en dus kunnen vallen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 07:55

Vjestagirl schreef:
Bij ieder paard komt het water onder de buik en op de borst.

Overgens zou ik niet door het water zelf crossen, omdat ze gaten ed niet zien en dus kunnen vallen.

Bij ons is het meertje zo helder dat je heel goed de zandbodem kunt zien, dus lijkt me geen probleem en draaf meestal door het water.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:09

ik heb de luxe dat ik vlak bij zee woon en daqar heb ik vorige week nog doorheen gelopen ( net onder zn knie) maar voor het diepere werk nog ffies wachten de zomer komt bijna *D

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:15

wij hebben in het bos een ondergelopen stuk land in de winter. zaterdagmiddag nog doorheen gecrosst ze waren nat onder hun buik en al. kan best maar dieper dan boven hun knieen zou ik niet doen

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:30

door het water crossen heb ik vorige week ook nog gedaan.
idd niet te diep gaan.
echt zwemmen wil ik in de zomer gaan doen, dan vind ik het zelf ook niet meer te koud.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:11

door koud water stappen ( tot halverwege bovenbeen) is heel goed voor de pezen te harden. ik geloof dat het in revalidaties centra's zelfs maar 4°C bedraagt. Om te zwemmen lijkt het me geen goed idee om in water onder 12-15°C te gaan zeker niet als de omgevingstemperatuur het niet toelaat om na het zwemmen weer op te warmen. Je wil toch geen stijve spieren veroorzaken bij je paard...

Pietershof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:53

Bij mij in de buurt zit een stal waar ze een zwembad hebben van zo'n 60m lang, deze wordt van april t/m oktober gebruikt voor revalidatie en herstel na blessures.
Zelf zwem ik ook in zee met m'n paard meestal vanaf juni t/m oktober (met de zee duurt het langer voordat de watertemperatuur omhoog gaat), maar met de onderbenen in het water lopen is altijd goed, hoe koud het water ook is.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:10

zwemmen zou ik nog niet doen, pas als het water wat opgewarmd is. dus na ongeveer 3 á 4 weekjes warm weer. maar je kunt er wel gewoon door stappen hoor. gewoon daarna lekker op stal of uit de wind. en dan gaat dat prima :)

joicesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:13

een goeie paard kan altijd wel lekker zwemmee
ik ga zelfs in de winter

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:25

Geen probleem hoor. Wij gaan het hele jaar door tot de knie de zee in. Goed voor de mok en ander ongedierte in de sokken van onze shires..

Zolang ze maar in beweging blijven daarna.. Wij moeten zeker nog een half uur drie kwartier door zwaar duingebied zodat ze lekker kunnen drogen en warm blijven.

Het zwemmen zelf doen we niet in de koude perioden maar als het warmer wordt gaan we er gewoon in.. Zolang ze maar droog en warm kunnen worden daarna... Uit het water is het ergste..

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:24

Wij zwemmen vanaf eind mei zon beetje. Als de temperatuur lekker is wil dat namelijk nog niet zeggen dat het water warm genoeg is... Dat duurt wel even. ;) Het beste kun je zwemmen rond augustus.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:13

met echt zwemmen wacht ik meetsal tot zomers, omdat ik het zelf anders te koud vind :D
verder ga ik swinters gewoon naar het strand en dan gaan we tot de knietjes het water in, zodat ik droog blijf. en zodra het weer ietsje warmer wordt dan gaan we vanzelf verder het water in. is goed voor de benen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:16

het water staat in de Campina alweer zo hoog dat een paar paden zijn overstroomd (10 cm water) en er op bijna alle paden plassen liggen. Mijn paard vind het reuze leuk om door plassen heen te stampen :)) en dat hebben we dus al veelvuldig gedaan.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar de reactie van je paard. Mijn paard kan flink bokken als hij heel koud water tegen zijn buik aan krijgt. maar geeft aan wat spetters niet erg te vinden

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:20

Zwemmen wacht ik zelf altijd tot wanneer ik er zelf ook in zou gaan, zo ongeveer als het al 1 á 2 weken rond 25 graden is geweest denk ik.. :)

Beetje pootjebaden kan nu ookwel, is zoals al gezegt goed voor de pezen! ;)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:22

Ligt helemaal aan het weer.

Vorig jaar, of het jaar daar voor heb ik in april met mijn shetlander gezwommen, maar toen was het ook écht warm. :))