Doorrij oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Doorrij oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:45

Hallo mede-bokkers,

Misschien zoals sommigen heb ik erg last van doorrijplekken in je lies-gebied. Nu heb ik een tijdje rond gesnuffeld
op verschillende websites en heb ik op Epplejeck wat gevonden. Een doorrijondergoed?

http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=4040011

Dit spreekt mij erg aan, maar voordat ik hem koop wil ik een beetje zekerheid hebben dat ik hem niet voor niks koop.
Dus mijn vraag is: heeft iemand enige ervaring met dit soort ondergoed en helpt het ook? Want ik probeer van alles,
maar na elke les (en zeker na een zitles) heb ik onwijs veel last van doorrijwondjes (Vaseline smeren helpt ook niet echt).

Of hebben jullie nog andere tips (graag ook praktisch voor als je geen eigen paard/pony of verzorgpaard/pony hebt)?

Edit: Ik draag trouwens ondergoed zonder naden (dus dat hoeven jullie niet voor te stellen :P)

Groetjes..
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 03-03-10 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:49

Enige wat je kan doen is de plekken insmeren met vaseline voordat je gaat rijden. Dat helpt in elk geval. En een bontje over het zadel helpt iets. En ander ondergoed. Bij mij lag het aan me zadel, maar maak hieruit op dat je daar geen verandering in kan aanbrengen.

Edit: Oeps zie dat je vaseline al geprobeerd hebt. Dat hielp bij mij wel maar wel een hele dikke laag :o

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:51

2misty2 schreef:
Edit: Oeps zie dat je vaseline al geprobeerd hebt. Dat hielp bij mij wel maar wel een hele dikke laag :o

Als je voortaan van je paard af valt dan weten we waardoor het komt :P

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:53

Hahahah :P , gelukkig niet meer van toepassing heb een ander zadel gekocht. Ik had een kieffer, schijnen wel meerdere mensen last van te hebben. Nu heb ik een kentaur en nergens meer last van dus geen geglibber hahah.

Mars

Re: Doorrij oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:34

[MW] >> [RUI]

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:00

vaseline zou ik zowiezo niet doen. vaseline maakt de huid zacht doordat het vet is en gaat de huid dus sneller kapot omdat je hem teer maakt. wat je wel kunt proberen is sudocreme. en vooral zorgen dt er geen lastige ondergoed randjes zitten ed.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:05

Huidfix, te koop in de ruitersportzaken. Rijbroek maakt ook veel verschil. Ik rij alleen nog maar met Pikeur Mondega, met kunstlederen zit.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:13

Ik gebruik van die onderbroeken met lange pijpjes van de Hema en heb sindsdien totaal geen last meer. Soms denk ik ach pak een gewone, maar daar krijg ik altijd spijt van.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:14

waldoalpha schreef:
vaseline zou ik zowiezo niet doen. vaseline maakt de huid zacht doordat het vet is en gaat de huid dus sneller kapot omdat je hem teer maakt. wat je wel kunt proberen is sudocreme. en vooral zorgen dt er geen lastige ondergoed randjes zitten ed.

Da's niet mijn ervaring: door vaseline (of uierzalf in mijn geval) gaat de boel niet schuren, maar glijdt het langs elkaar heen, juist omdat het zo vet en glibberig is. Vergeet ik het een keer, dan weet ik dat meteen. Verder wil ik toevoegen dat je zit er ook een hoop mee te maken kan hebben. Toen mijn paard nog niet altijd even lekker liep en mij dus niet goed liet zitten, had ik er een stuk meer last van dan nu we allebei wat beter in balans zijn.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 14:57

Ik heb niet een beste zit. Mijn balans is redelijk. Maar ik krijg moeite met mijn zit oefenen (doorzitten oefenen e.d.) als ik weet dat het onwijs pijn daarna gaat doen en dan kan ik niet ontspannen. Alvast bedankt voor de tips!

Salaborda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:59

Gelpad voor over je zadel heen, werkt perfect! Heb de mijne bij Divoza gekocht voor 49 euro

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:02

Mijn huid wordt ook week en zacht van vaseline, ik gebruik liever zinkzalf (sudocreme), dat legt een beschermend laagje maar dat hardt ook de huid af.

Ik heb in mijn gevoelige periode veel met Sloggi Longs gereden, niet charmant, maar wel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:03

Met vaseline heb ik juist slechte ervaringen. Je huid wordt er week van, het gaat broeien, en verergert daardoor het probleem. Ik zou het juist goed drooghouden en beschermen tegen zweet door bv talkpoeder te gebruiken voor het rijden. En dan evt na het rijden de irritatie insmeren met Sudocreme.

Met goed ondergoed kun je dergelijke klachten vaak goed aanpakken, maar dan moet het probleem natuurlijk niet in het zadel zitten. Ik kan alle ondergoed ter wereld proberen, maar in het zadel van mijn vriend rij ik me 100% zekersteweten open, wat ik ook doe...
Ik heb goede ervaringen met Sloggibroekjes. Niet de meest sexy, maar wel heel prettig.
Of een goede string, dan gaat het ook goed.

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:07

Bij mij hielp niks! Ondergoed zonder naden en met pijpjes, vaseline, sudocreme, bontje over het zadel, geldpad over het zadel. Niks hielp. Tot mijn zadel werd weggehaald en we een nieuwe hebben moeten kopen. Nergens meer last van met dit zadel..... Dus een ander zadel was bij mij de enige oplossing.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 16:27

Een nieuw zadel zit er niet in, aangezien ik alleen op manege paardenrijd en ik weet niet of een gelpad over mijn zadel heen ook van toepassing is. Alsnog, bedankt vor de tips en misschien hebben andere er ook aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:30

Heb je je manegehouder wel eens gevraagd of die een gelpad beschikbaar heeft AngelSpirit? Bij ons is 'ie namelijk niet "zomaar" beschikbaar voor iedereen, maar als iemand een doorrijprobleem heeft dan mag die persoon de gelpad gebruiken. Is geen raar probleem hoor om even bespreekbaar te maken, dus vraag er gerust even naar als je dat nog niet gedaan hebt.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:06

Sonja schreef:
Heb je je manegehouder wel eens gevraagd of die een gelpad beschikbaar heeft AngelSpirit? Bij ons is 'ie namelijk niet "zomaar" beschikbaar voor iedereen, maar als iemand een doorrijprobleem heeft dan mag die persoon de gelpad gebruiken. Is geen raar probleem hoor om even bespreekbaar te maken, dus vraag er gerust even naar als je dat nog niet gedaan hebt.

Nee dat heb ik nog niet gedaan, ik zal het aan hem vragen of hij er 1 heeft en anders of ik er 1 zelf mag kopen en gebruiken over de zadels. Ik neem aan dat er elastiek in zit? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:29

Yep, passen op alle Engelse zadels :j

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:11

Zo te zien is het ondergoed van Epplejeck voorzien van een zeemvel zoals in wielrennersbroeken.
Dit helpt zeer goed tegen doorrijplekken op drie voorwaarden :
1. De juiste maat van broek : te groot gaat schuiven = schuurplekken, te klein knelt
2. Geen ander ondergoed onder de broek met zeemvel
3. Broek met zeemvel wassen na elk gebruik

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 08:36

Ik heb een gelpad gekocht voor over je zadel heen te doen. Ik mocht het eerst uitproberen samen met lamsbont maar de verkoopster zei dat met de gelpad er veel betere resultaten zijn. Dus ik ben benieuwd!! :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:49

smeren b.v. vaseline, baby zalf

seatsaver gebruiken kan ook helpen b.v. gel of bont

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:51

Ik heb er ook heeeeeel veel last van gehad. Ook vaseline geprobeerd, een bontje gekocht, niks hielp.

Wat bij mij echt super hielp is calendulazalf van VSM. Kost een paar euro en te koop bij drogist of apotheek. Echt super. Geen last meer gehad.

Ook heb ik een andere rijbroek gekocht, een pikeur Mondega, met leren zit, sindsdien rij ik zonder zalfjes enzo en geen last meer.
Daarvoor had ik een cavallo met leren zit en had ik ook last. Sinds de pikeur broeken is het probleem over!