Benen poetsen van een veulen, hoe te werk gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Divinotje

Benen poetsen van een veulen, hoe te werk gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:00

Vraagje, ik heb een hengste veulen van 10 mnd oud.
Nu wil mag ik niet aan zijn benen komen heeft iemand een idee hoe ik dit
voor elkaar kan krijgen zonder hem te moeten straffen, snoepjes geven als hij het toe laat werkt ook niet echt.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 05-03-10 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:45

Wat doet hij dan als je bij zijn benen komt? Paarden van die leeftijd zijn vaak wat onwennig bij de benen, dat is normaal :).

Strijk eens rustig met je hand langs zijn benen en beloon goed met je stem als hij rustig blijft staan, doet hij toch wat negeer het dan en spreek hem geruststellend toe. Als dat goed gaat kan je een borstel pakken (zo zacht mogelijk) en voorzichtig de benen poetsen. Hier kunnen enkele maanden overheen gaan, dus doe het niet te overhaast.

Begin altijd bij de voorbenen en kijk heel heel heel erg goed uit bij de achterbenen. Paarden willen nog wel eens trappen uit angst of onwennigheid, doe dat dus altijd voorzichtig en met een hand op de heup van het paard. Zodat als het paard trapt, je je af kan zetten en snel uit de buurt bent. :)

Divinotje

Re: benen poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 01:33

Ja maar dat is nou juist het probleem, ik heb het gedaan zo als je beschrijft maar meneer schopt gewoon met zijn achterbeen naar voren of hij gooid zijn kont mijn kant op.

Vegas_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 02:45

Ik weet niet hoe lang je al met hem bezig bent (niet alleen voetjes maar het hele 'in mensen handen' zijn).. Eerst lieten die van mij het ook niet toe maar naarmate ze mij beter leerde kennen door met ze te spelen, wandelen, poetsen enz kregen ze meer vertrouwen in mij en nu kan ik zonder ook maar te oefenen van allemaal de voetjes even optillen. Wel heel kort (ong 3 sec) maar het is een begin. Ik weet dat je hier op dit moment niet zo veel aan hebt (ik kan je geen trukje geven) maar zo heb ik het kunnen doen. Success

SigridJarig

Re: benen poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:08

[GVL] > [OPG]

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:17

Gewoon rustig aan doen ;)
Als je gewoon langs z'n been strijkt, en dan probeert z'n voet op te pakken ;)
als hij dan achteruit schopt mag je best een keer schreeuwen ;)
Als een pony bij mij niet luistert moe tik ook wel eens schreeuwen: ' Eeh!! '

X.

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:17

Ik heb ook zo'n soort probleem... Mijn paardje wordt in mei echter alweer 3! Hij is alleen pas sinds afgelopen december voor het eerst in de hand van mensen, daarvoor altijd lekker in kuddes op het land gelopen. Sinds half januari is hij bij mij en dus echt dagelijks in contact met mensen!
Eerst kon je niet eens naar zijn benen kijken, dan ging hij al steigeren of gericht trappen.
Ik kan nu wel zijn achterbenen poetsen, ook niet al te lang...
Zijn voorhoefjes kan ik heel snel uitkrabben!
Ik denk dat het ook gewoon een kwestie is van geduld gewoon elkaar rustig leren kennen en een wederzijds vertrouwen opbouwen. Wanneer hij weet dat jij niks verkeerds doet kan je elke keer een stapje verder!!! Ik vind zelf alleen het grootste probleem dat ik hem op deze manier ook niet kan laten keuren :\

Pollewoppy

Re: Benen poetsen van een veulen, hoe te werk gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:09

Gewoon veel oefenen zoals in reacties hierboven al beschreven is en veel geduld hebben. Het paardje moet jou eerst gaan vertrouwen en aan je wennen. Begin bovenaan en zak steeds verder iets naar beneden. Bouw dit langzaam op en zorg dat je niet te snel wil.

Kun je wat meer uitleggen over hoe je te werk gaat?
Heb je hem vaststaan? Waar sta jij zelf ten opzichte van je paard als je zijn voorbeen wil aanraken?

Divinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 23:24

Bedank voor jullie reactie, ik begin met poetsen van boven naar beneden, en dan probeer ik inderdaad met mijn hand langzaam over zijn been te gaan, maar als ik nog maar in de buurt van zijn benen kom gaat hij staan schrapen en probeert hij te schoppen, eerst kon ik hem ook niet poetsen maar dat gaat nu steeds beter.
Nu moet ik ook zeggen dat hij heel zenuwachtig is hij schrikt voor alles zelfs voor een hollend paard hahaha, maar het zal inderdaad wel een kwestie van geduld zijn.

Divinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 23:26

Hij staat inderdaad vast maar dan probeer ik hem zo los mogelijk te laten staan.
En ik zelf sta naast hem, en praat ook tegen hem als ik naar beneden ga met mijn hand?

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:29

wat ook wel kan helpen (doe ik altijd bij de jonge paarden) de benen afspuiten en als ze dat gewend zijn rustig aan met je handen langs het been gaan en belonen als hij het goed doet.
Gaat hij slaan doe ik ook wel eens met een lang halstertouw waar hij zijn voet dan in zet en dan voetje laten geven door het touw aan te trekken en voetje erbij zeggen.
Zo kan hij je nooit raken en kan je hem op een veilige mannier voetjes laten geven en dit bouw je dan ook weer uit stapje voor stapje en vooral goed belonen bij goed gedrag en rustig blijven.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:31

Ik zou gewoon continue tegen hem babbelen, maakt niet uit wat je zegt. Als hij tenminste rustig wordt van je stem en jijzelf ook echt rustig bent. (ben je niet rustig dan hoort hij de zenuwen in je stem namelijk)
Vertel hem desnoods uren over wat je het weekend hebt gedaan, of van plan bent, hoe mooi het weer wel niet is of whatever. En onder het praten gewoon doen wat je normaal doet, beetje borstelen op zijn hals, schouder, bovenbeen, terug naar de schouder en zo steeds een stukje verder. Die van mij werd daar heel rustig van en nu kan ik er alles mee. Ook met een veulen die we voor het eerst alleen op de trailer hadden werkte dat goed (ik stond erbij in). Rustig kletsen over vanalles en nog niks, als ze doorhebben dat jij je niet druk maakt doen ze dat zelf vaak ook minder.

Succes!

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:54

Nou, ik heb gister weer een mijlpaal bereikt! Ik hbe gister voor het eerst Nike zijn achterhoefjes uit kunnen krabben zonder dat zijn hoeven om mijn oren vlogen :D jeee! Gewoon geduld dus!

ZesSpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:32

Oefenen! Begin bovenaan zn benen, raak die rustig aan. Als ze echt fel reageert miss beter met een borstel of iets waarbij het niet erg is als ze er tegenaan trapt. Houdt het gewoon rustig op 1 plaats, en wacht tot ze rustig wordt. Zodra ze stil staat of stopt met slaan haal je je hand weg, beloont haar en begin weer opnieuw. Meestal hebben ze dat gauw genoeg door! Weghalen is de grootste beloning, dus probeer dat vooral niet te doen zolang ze onrustig is!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:37

Rustig aan opbouwen en stoppen als hij te nerveus lijkt te worden. Het beste is om te stoppen vlak voor dat moment.

Verder zou ik er niet teveel mee doen. Eens in de maand een borstel erover heen is voor een dier van 10 maanden mooi zat. Niet teveel aan frunniken. Dat kan straks nog genoeg en dan gaat het ook makkelijker dan nu. Ze zijn in hun koppie wat stabieler waardoor ze bepaalde dingen als poetsen minder spannend vinden en sneller accepteren.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:38

inderdaad wat iedereen als zegt, rustig opbouwen.
neit in ene te veel willen. begin bv rustig met wat kriebelen bij zijn nek, dan zak je wat af naar zijn schouder. als hij dit lekker vind en helemaal ontspannen is dan zak je wat meer richting zijn borst. dan wat richting zijn voorbenen. en zodra hij wat nerveus wordt ga je weer terug naar de hals. tot ie weer ontspannen is, dan kan je weer wat afzakken. dit gewoon vaak geneog herhalen.
hij zal je vanzelf gaan vertrouwen en dan laat ie het toe. meestal gaan de voorbenen wat makkelijker als de achter benen. dus zou eerst zorgen dat je die gewoon goed kan poesten en vast pakken en dan rustig aan de achterbenen doen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:03

Je kan ook een dressuurzweep met een wit doekje eraan gebruiken. Daar wrijf je mee over het paard totdat het het doekje niet meer eng vind. vervolgens ga je steeds meer naar beneden met het doekje. Je paard gaat waarschijnlijk stampen met zijn voeten maar dat moet jij opletten dat hij het gevoel blijft voelen. Zet hij zijn voet weer neet gelijk de zweep eraf halen en belonen. Zo went hij dat er geen gevaar is van dingen die tegen zijn benen aankomen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:57

Geduld! Benen zijn heel belangrijk voor een paard dus t is niet onlogisch dat het voor hem eng is als jij daar aan zit.. Mijn 10 maanden oude veulen kon eerder voetje geven dan dat ik aan zn benen kon komen hihi.
Maar inderdaad, rustig aan steeds een stukje verder en proberen terug te trekken vlak voor hij zn been wil optillen. Als dat trappen blijft aanhouden; betreffende been vastpakken en m gewoon is een paar minuten op 3 benen laten staan. Doet geen pijn, is niet traumatisch, maar haalt wel behoorlijk de lol eraf voor m :P

_karola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:45

Wij hebben hetzelfde probleem gehad, met een trekpaardmerrie!
Zoals eerder al gezegd is: geduldig zijn. Eerst het beestje lekker poetsen
en tegen blijven praten, gewoon ontspannen. Daarna steeds een stapje verder
en met een zachte borstel langs de benen. Je zult op een duur
wel door moeten pakken en conseqeunt blijven met voetjes optillen.
Laat hem ook weer geen loopje met je nemen.

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:32

ik denk heel veel geduld, vertrouwen krijgen in elkaar. Mi niet vast zetten want dan weet ie dat er iets gaat gebeuren. Kijk hoever je kan gaan, begin op de rug of ergens waar het nog lekker is en neem steeds een stukje van het boven been mee, en belonen mn met je stem etc

marissa0108

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:54

Ik zit ook met het probleem van de achterbenen... De voorbenen kan ik al optillen heel braaf, maar zodra je nog maar aan de flanken komt stampt hij al met zen achterbeen. Aan zijn poep mag ik wel komen... Ook heb ik heb pas eind januari gekocht, en waar hij vroeger stond werd hij niet echt 'netjes' gehouden... Met het gevolg dat er nu allemaal op zijn borst en benen opgedroogde uitwerpselen zitten... Deze irriteren mijn veulentje natuurlijk enorm hard maar ik heb geen idee hoe ik deze eruit kan halen. Ik hoop dat ze vanzelf uitvallen tijdens het verliezen van zijn wintervacht?

Divinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:03

Dat probleem heb ik ook gehad, en het valt er inderdaad af, maar aan de tips van de andere heb ik ook een hoop gehad,ik kan nu alles bij hem poetsen zo lang ik maar tegen hem blijf praten, probeer het mar het werkt echt .
En niet snel willen doen want dan lukt het echt niet.
Zo als mij verteld is geduld en je stem gebruiken.

marissa0108

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:04

Ik zal er morgen eens mee beginnen dan op deze manier :)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:32

Mijn paard is gevoelig voor mok. Nou doet dat nu even niet ter zake maar als ik wil voelen of er nog korstjes zitten moet ik duidelijk laten voelen dat ik aan haar been zit. Als ik te zachtjes doe voelt het aan als kriebelen en dan stampt ze met haar voet het gekriebel weg.

In een boek van Emiel Voest staat nog een oefening waarbij je het paard met 2 handen naast elkaar helemaal betast. Ik deed dit als volgt....

In de bak maakte ik een hoekje van 10 bij 10. Mijn paardje volgde mij praktisch altijd en wilde graag bij mij blijven. Ze stond helemaal los en bekeek ook steeds waar ik mee bezig was. Laat je niet verleiden tot het verwijderen van strootjes of ander vuil maar ga met al je aandacht in je handen langs het lijf van je paard.

Handen naast elkaar en begin achter de oren met de haarrichting mee naar beneden en naar achteren. Niet aaien of duwen maar wel duidelijk aanwezig, soort massagedruk. Als je onderaan de benen bent ook de hoeven rondom even aanraken, niet optillen. Ook de staart kun je heel ontspannen met je hele hand om de wortel heen naar beneden glijden. (Bij die van mij kon ik al vrij snel de staart helemaal optillen).

Als ze dit allemaal toelaat kun je ook het hoofdje helemaal aanraken, neusgaten, in de oren.

Ik heb een paar keer gehad dat mijn paardje haar achterbeen naar haar neus bracht terwijl ik haar kogel nog vasthad, puur en alleen om te kijken. Dit was ook zo'n mooi moment, wij saampjes op ontdekkingstocht.

Dit alles was zonder dwang en altijd los. Ik heb haar sinds ze 6 maanden oud was en deed bovenstaande vanaf ongeveer 10 maanden. (daarvoor had ik nog nooit van Voest gehoord :D ) maar sindsdien een veel gebruikte methode.

Succes

divigostab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:57

Asmara schreef:
Gewoon rustig aan doen ;)
Als je gewoon langs z'n been strijkt, en dan probeert z'n voet op te pakken ;)
als hij dan achteruit schopt mag je best een keer schreeuwen ;)
Als een pony bij mij niet luistert moe tik ook wel eens schreeuwen: ' Eeh!! '

X.

Helemaal mee eens enne....gewoon volhouden. Komt echt wel goed, heeft alleen tijd nodig.