Merrie die heel eenkennig is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Merrie die heel eenkennig is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 01:28

Hallo iedereen.
Ik sta op een stal waar we om ste beurten paarden binnen en buiten zetten.
Nu is er 1 merrie waarvan alleen de eigenaar en nog 2 personen haar van de wei kunnen krijgen.
De merrie in kwestie is heel eenkennig.

Omdat ik de bui straks al zie hangen (eigenaar haald haar nu vaak zelf binnen) ben ik nu 2 weken geleden begonnen met het verwennen van het paard.

eerst een week lang elke keer wat lekkers geven buiten de stal door het luik heen.
Nu een week lang elke dag ff de stal in en wat lekkers geven en dan gewoon een bij haar staan.
Zolang ik gewoon sta vind ze het prima.
Kijkt ze me al heel geintresseert aan, snuffelt een beetje aan mij.
Maar zo gauw ik haar over der hals wil aaien of ergens anders draaid ze meteen haar hoofd verlegen van mij af.
Haar oren staan dan ook iets naar achter.
Bij de eigenaresse doet ze dit niet.

Ze duld het allemaal wel, maar ze geniet er totaal niet van.
Toch wil ik een band met der opbouwen.
Zodat ik haar straks ook als een van de weinigen uit der wei kan halen.

Hebben jullie nog tips?
Ik kan haar natuurlijk niet zomaar uit de stal gaan halen en in de bak met haar gaan spelen.
Dus VD is geen optie.
Of misschien is dit wel het enigste wat ik voorlopig moet blijven doen?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:10

Je moet geduld hebben.
Mijn hengst was in het begin ook heel 1 kennig. Niemand kon hem pakken. Nu, 1,5 jaar later is het een dier wat nog steeds eenkennig is, maar niet meer wegloopt voor andere mensen.

Kijk aangezien het niet je eigen paard is, kun je er verder vrij weinig mee doen. Ik zou zeggen, ga gewoon door op de manier dat jij nu bezig bent. Alleen zou ik het ritueel van de stal wel gaan verhuizen naar de weide. Als ze in de wei staat, geef haar dan een snoepje en een aai over haar hoofd en loop dan weg. Zodat ze weet dat jij verder (eerst) niets van haar wilt. Herhaal dit steeds weer en ga steeds een stapje verder (eingelijk net zoals je nu bezig bent) tot op het punt jij denkt dat ze het toe laat om een halster om te doen zodat je haar mee kunt nemen uit de wei. Want de weide is immers haar probleem gebied.

Je geeft haar nu steeds wat lekkers, overleg dit wel even met de eigenaar vraag om toestemming! Sommige mensen zijn er niet van gedient dat hun paard snoepjes of iets dergelijks gevoerd wordt.
Ik zou met alles wat je doet zowieso even overleg plegen met de eigenaar.

JorisDy

Re: Merrie die heel eenkennig is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:20

Ik zou er zelf niks mee doen. Als de eigenaren haar binnen zetten? Is het toch verder geen ''probleem'' voor jou?

Heb je wel toestemming van de eigenaren om in de stal te komen en bij te ''voeren'' ? :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 02:22

Mias schreef:
Je moet geduld hebben.
Mijn hengst was in het begin ook heel 1 kennig. Niemand kon hem pakken. Nu, 1,5 jaar later is het een dier wat nog steeds eenkennig is, maar niet meer wegloopt voor andere mensen.

Kijk aangezien het niet je eigen paard is, kun je er verder vrij weinig mee doen. Ik zou zeggen, ga gewoon door op de manier dat jij nu bezig bent. Alleen zou ik het ritueel van de stal wel gaan verhuizen naar de weide. Als ze in de wei staat, geef haar dan een snoepje en een aai over haar hoofd en loop dan weg. Zodat ze weet dat jij verder (eerst) niets van haar wilt. Herhaal dit steeds weer en ga steeds een stapje verder (eingelijk net zoals je nu bezig bent) tot op het punt jij denkt dat ze het toe laat om een halster om te doen zodat je haar mee kunt nemen uit de wei. Want de weide is immers haar probleem gebied.

Je geeft haar nu steeds wat lekkers, overleg dit wel even met de eigenaar vraag om toestemming! Sommige mensen zijn er niet van gedient dat hun paard snoepjes of iets dergelijks gevoerd wordt.
Ik zou met alles wat je doet zowieso even overleg plegen met de eigenaar.

OP de wei gaag nu nog niet lukken.
Die crost nu nog hard weg als ik er aan kom.
Maar het is zeker een goed idee om dat te gaan doen als ze mij wat meer vertrouwd.

De eigenaresse weet dat ik haar verwen met worteltjes.
Dit mag, ze vind het wel prettig dat ik dat doe.
(mede omdat ze weet dat het voor haar ook makkelijker word als ik er een keer uit de wei kan halen als ze niet kan.)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 02:25

JorisDy schreef:
Ik zou er zelf niks mee doen. Als de eigenaren haar binnen zetten? Is het toch verder geen ''probleem'' voor jou?

Heb je wel toestemming van de eigenaren om in de stal te komen en bij te ''voeren'' ? :=

Zij zet mijn paard ook binnen en buiten!! :+
Ik sta op een stal waar wij pensionners zelf moeten mesten en zelf onderling moeten regelen wie de paarden naar binnen doet en naar buiten.

Iedereen werkt hier ook erg aan mee en is hier heel makkelijk in.
Ik kan bijvoorbeeld nooit op vaste dagen, maar we hebben een whitebord en dan zet ik op mijn vrije dag mijn naam bij een dag.
Dit is ook nooit een probleem.

Ik vind het alleen "banketstaaf" voor haar omdat zij heeeeel vaak smorgens alles buitenzet maar altijd terug moet komen voor haar eigen paard.
Als ik er ben en mijn beurt is om de paarden binnen te doen, kan ik ook voor haar wat terug doen.

Toestemming om de merrie worteltjes te geven heb ik!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:26

En als je nou eerst derest meeneemt? Komt ze dan niet vanzelf bij het hek zeuren?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:31

En crost ze ook hard weg als je met een ander paard gaat knuffelen en verwennen? Of heeft ze dan wel oren naar jou?

Hoeft niet eens zo te zijn dat ze bij je komt. Als ze al naar je kijkt of niet hard wegrent maar gewoon blijft staan heb je al heel wat bereikt.

Wat je sowieso niet moet doen is in 1 keer op haar afstappen. Ze gaat zich dan waarschijnlijk bedreigd voelen waardoor ze weer op de vlucht slaat. Het zijn tenslotte vluchtdieren.
Probeer haar nieuwschierig te maken, en ga haar volkomen negeren. (klinkt een beetje tegenstrijdig maar weet zo niet hoe ik het anders moet uitleggen) Wees blij met alle kleine dingen. Wees er ook niet te lang mee bezig. De eerste keer een aai over haar snoet is meer dan voldoende. Laat het daar dan ook bij en probeer niet gelijk heel veel stappen te ondernemen.

Kijk ook naar haar lichaamstaal. Hoe staan de oren als ze wegrent. Als ze wegrent is dat telkens een klein stukje? In welke gang rent ze weg, oogt ze angstig? Allemaal kleine dingen die mischien niet maar mischien wel van groot belang kunnen zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 02:35

JorisDy schreef:
En als je nou eerst derest meeneemt? Komt ze dan niet vanzelf bij het hek zeuren?

Nope.
Je kan 3 uur later nog eens komen en dan nog kan je het vergeten.
De eigenaresse heeft het soms ook nog moeilijk hoor.
Die is ook weleens een half uur bezig.
Het is een apart beestje, een echte dame, maar wel lief hoor. :)

@ Mias, ze kijkt niet op of om naar je! ;)
Als ze gaat rennen, doet ze dit niet angstig, maar eerder nukkig...
Geirriteert. En soms ook uitdagend... dan komt ze weer een stukje je kant op, staat ze ff stil, maar dan kom je dichterbij en dan gaat ze weer.
Ze rent helemaal naar achter en als je dan naar achter loopt rent ze weer naar voren.
Soms komen er ook de nodige bokken en kreetjes bij kijken.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 02:37

Rare vraag, maar wil ze wel naar binnen?
Is het niet liever een paard wat dag en nacht buiten staat? Of heeft ze haar hele leven al binnen gestaan. Wij hebben namelijk ook enkele paarden op stal staan die het dus niet fijn vinden om naar binnen te gaan. Blijft haar vriendje mischien buiten staan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:17

daantjuhhh schreef:
eerst een week lang elke keer wat lekkers geven buiten de stal door het luik heen.
Nu een week lang elke dag ff de stal in en wat lekkers geven en dan gewoon een bij haar staan.
Zolang ik gewoon sta vind ze het prima.
Kijkt ze me al heel geintresseert aan, snuffelt een beetje aan mij.
Maar zo gauw ik haar over der hals wil aaien of ergens anders draaid ze meteen haar hoofd verlegen van mij af.
Haar oren staan dan ook iets naar achter.
Bij de eigenaresse doet ze dit niet.

Ze duld het allemaal wel, maar ze geniet er totaal niet van.
Toch wil ik een band met der opbouwen.
Zodat ik haar straks ook als een van de weinigen uit der wei kan halen.

Grote valkuil bij dit soort paarden: je wil het te graag. Blijf gewoon een tijdje op het niveau waarbij de merrie zich comfortabel voelt, dus in de stal een worteltje geven en er zijn. Ze is geen knuffel en zal het ook niet worden, dus met aaien zul je haar niet kunnen paaien. Als je er gewoon bent, went ze aan je aanwezigheid en kun je na verloop van tijd wel meer, maar je hebt geduld nodig. Twee weken is helemaal niet veel tijd voor een echt eenkennig dier, laat haar het tempo aangeven.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:28

Misschien kun je samen met de eigenaar eens wat met de merrie gaan doen. Dan heb jullie wat meer mogelijkheden om elkaar wat beter te leren kennen.

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:09

Meestal is het een kwestie van aandacht besteden. Hoe meer (intiem) je met een beestje optrekt, aandacht geeft, verwent, snoepjes geeft, speelt, en structuur biedt hoe beter.