Buitenrijden met complete beginner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Buitenrijden met complete beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 11:05

Dit klinkt zeer stom, want eigenlijk zou ik dit nooit doen, maar ik wil toch wel eens jullie mening weten:

Is het mogelijk om met complete beginners (mensen die nooit/1 keer op een paard gezeten hebben) een buitenrit te maken? Al is het maar alleen stappen?

Maneges in Nederland zijn heel voorzichtig met hun buitenritten, ik mocht in ieder geval niet naar buiten voordat ik een jaar les had gehad en stap, draf en galop redelijk beheerste. Maar op vakantie in Frankrijk kun je zo een staprit door het bos maken. Hoewel dat niet echt paardrijden is, is het voor complete beginners natuurlijk toch wel leuk om op die manier kennis te maken met de sport.

Dus: vinden jullie dat dit veilig is?

En zo ja, nog mooier: weten jullie een plek in Nederland waar je zoiets zou kunnen doen?

Juangi

Re: Buitenrijden met complete beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:09

Veilig, nee niet echt. Volgens mij word het alleen gedaan na een paar lessen. Dit vanwege staan zitten en de rem.

Op Terschelling werden wel van dit soort ritten gedaan, van te voren kreeg je dan les.

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:22

Manege Bergemo in Heijen heeft een buitenrit voor mensen die nog nooit gereden hebben. Is dacht ik een uur stappen door de bossen achter de manege.

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:12

waarom niet.....zolang je maar een rustig/betrouwbaar paard onder je hebt, heb zelf ritten in Ierland gemaakt en daar zaten ook beginners/nieuwelingen bij

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:15

www.poelenburgh.nl wij doen het wel en zijn gek genoeg de ritten waarbij de minste 'ongelukken' gebeuren. Ik vind het zelf wel de vervelendste ritten om te rijden omdat de mensen niet kunnen handelen of reageren mocht er onverhoopt tóch iets gebeuren..

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:29

lijkt me zeer rottig om als leider mee te gaan ..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:37

Wij deden het vroeger wel, mijn eerste "les" was een buitenrit van 2 uur. Wel liep er iemand mee die de pony's met een touwtje vast hadden zodat je je kon concentreren op het blijven zitten. Is wel heel erg motiverend voor kinderen/ beginners, je proeft alvast aan iets wat je later zelfstandig kan gaan doen met je paard. Je proeft alvast aan het ultieme gevoel van vrijheid dat je krijgt als je met je paard op stap gaat.

Ook een vriendin van mij gaat regelmatig buiten wandelen met mensen op haar paard die nog nooit gereden hebben. Als je paard braaf is en jij het paard zelf vast hebt, of midden in een groep laat lopen gebeuren er verbazingwekkend weinig ongelukken.

Mijn moeder zou ook in principe de eerste keer dat ze op een paard klom een staprit buiten gaan maken, dat ging alleen wegens mond en klauwzeer niet door. Paarden mochten het erf niet af.

Als je genoeg vertrouwen hebt in je paard dat die echt braaf is met beginners en verkeersmak, en er zelf naast blijft lopen kan er weinig mis gaan.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:59

Op internet kan je zelfs een cadeaubon kopen die je iemand cadeau kan doen om een buitenrit te maken (ongeacht ervaring).

Manege in Renesse kan dat, manege in drunen, er zijn er eigenlijk best wat alleen kom ik niet op de namen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:04

Britt20099, weet jij misschien nog welk internetadres dat is? Klinkt wel leuk om mijn vriend een keer cadeau te doen ;).

Die rit bij manege Bergemo wordt een beetje dubbel beschreven trouwens: aan de ene kant staat er 'is enige ervaring vereist' maar daarnaast staat er dat er nog 15 minuten de basishandelingen van een paard worden uitgelegd. Bovendien gaan ze buiten draven. Maar draven überhaupt is voor een complete beginner die voor het eerst op een paard zit nog best wel een uitdaging denk ik...

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:22

Nou ik zou het gewoon doen. Wij doen het namelijk ook altijd en gaan dan lekker het bos in en paarden zijn het gewend. tijdens het opstappen en beugels op maat maken geven we uitleg hoe een paard werkt en hoe hij reageert op dingen. En na de uitleg gaan we zo achter de manege het bos in ideaal hoeven geen grote wegen over of zo.

Onderweg als we een stuk hebben gestapt leggen we het draven nog een keertje extra uit en gaan het dan kleine stukjes proberen en de meeste hebben het na een paar keertjes probren best wel door. wil niet zeggen dat ze helemaal met het ritme mee gaan maar ja ze krijgen wel een beetje door dat het ook sport is .

Zou gewoon een manege uitzoeken waar je zo naar het bos kan zonder grote wegen over te steken en waar ze regelmatig buiten rijden dan zijn de paarden het in ieder geval echt goed gewend. texel is naar mijn weten een beetje ver weg om even te komen rijden want geloof dat jij uit enschede komt maar kan je wel zeggen dat de omgeving hier erg mooi is .

ik zou dus zeggen gewoon doen misschien vind hij het zo leuk dat hij dan na de rit een nieuwe hobby heeft .

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:49

bij Bergemo inderdaad, ik heb ook die ritten begeleid. draven is echt maar hele kleine stukjes, meer om het even gedaan te hebben dan dat je zegt je gaat echt een stuk draven. ze hebben hele rustige makke paarden voor beginners en er is inderdaad iets van instructie vooraf, zo van hoe laat je je paard lopen en stoppen en hoe moet je sturen. en onderweg wordt uiteraard ook goed gekeken naar hoe het gaat. mensen die echt nooit gereden hebben worden meestal vlak achter de begeleider gezet zodat ze goed in de gaten gehouden kunnen worden. er zijn ook westernzadels zodat mensen zich vast kunnen houden aan de knop.

ik heb pas ook een rit gemaakt bij de stal van miriam van laar, zit nu in arnhem, was een vriend mee die helemaal niet kon rijden maar dat ging ook prima. alleen wij 2 met 2 begeleiders, mijn vriend had ook een heel rustig mak wat ouder paard, en de begeleiding was zeer verantwoord. was ook alleen stappen, klein stukje draf proberen had gekund ware het niet dat de bodem nog te hard was door de kou.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:55

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:09

Mijn vriend wilde ook buitenrijden, en ik heb gewikt en gewogen, maar uiteindelijk hem toch eerst laten lessen, en wat ben ik daar nu blij om zeg!

Zelf vergeet je even dat paardrijden best moeilijk is. En dan zie ik nu bij mijn vriend dat de gangen zo heel moeilijk niet zijn, maar vooral het balans kunnen houden. En dan rijdt hij nu nog in een mooie rechte bak, in het bos/strand/duin ligt er nog wel eens een kuiltje, paarden struikelen of verstappen zich sneller. Als je dan geen balans hebt, lig je ernaast.

Dus kijk eens of je niet kan investeren in een aantal privélessen.

Mijn vriend heeft er nu een stuk of 8 à 10 gehad, en hij kan nu alles zelf :) voel me een stuk veiliger om hem nu mee te nemen naar buiten, ondanks dat hij dan als nog mee gaat als 'beginner' kan hij zichzelf nu toch aardig redden naast en op het paard! :j

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 12:38

Die Hittax is echt geniaal! Super idee, ook voor een keertje met de rest van de familie.

@ Loesje88: ik ben het helemaal met je eens, ik zou hem ook liever privélessen geven eerst, maar: we hebben er simpelweg geen geld voor! Hij wil het ook niet als hobby gaan doen (heeft al één keertje een privéles gehad), maar hij zou het wel leuk vinden als we heel af en toe samen buiten een ritje zouden kunnen maken. Vandaar dat ik dus naar de meningen vroeg :).

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:41

Dat is voor mijn vriend precies hetzelfde hoor! :)

Maar als je het geld er ook niet voor hebt is het natuurlijk geen optie :) dan zou die hittax wel een idee zijn :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:48

Ik weet nog niet wat ik van die Hittax moet vinden :P. Om het zo te zien vind ik het een beetje sneu... inderdaad meer een attractie dan het paardrijden. Imo is paardrijden niet iets dat je zomaar even een dagje doet, maar is iets waar nu eenmaal tijd in gaat zitten. Maargoed, mijn mening :D

Ik heb meegemaakt dat ritten met beginners dus wel fout gaan. Ik kan rijden, de rest van het gezeldschap kon dit niet. Bij elk paard liep een begeleider (alhoewel je mijn vader nu niet echt een begeleider kan noemen, maar we waren jong). Uitgerekend het paard waarbij een ervaren begeleider liep ging het goed mis. Paard begint te steigeren, ruiter valt eraf en blijft in de beugel hangen en wordt mooi nog ff een rondje heen en weer gezwiept (paard schrok van iemand die ineens naast hem hing). Paard was super braaf, nooit een stap verkeerd. Zo zie je maar, het blijft een paard :)

Paardrijden is nu eenmaal iets waar tijd in gaat zitten. Als iemand door de bossen wilt rijden, dan wil zo iemand ook wel een paar (basis)lessen nemen. Zo niet? Dan wil diegene imo ook niet heel graag samen met een paard door de bossen, neem dan de fiets maar :)

Kortom, ik zou je vriend dus mooi een les (evt aantal lessen) cadeau doen. Op die manier kan je veel langer van je kado genieten en is het ook nog eens veiliger. Een paard blijft een paard :)

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:08

Ik ging altijd ergens op vakantie en daar kon je als complete beginner een buitenrit doen van dik een uur, stap en draf sowieso en gallop mocht je vrijwillig voor kiezen, hier gebeurde ook haast nooit wat!

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:15

De Elzenhof op Texel. Hebben ze een speciaal rondje door het bos waar gestapt wordt. Is super voor een beginner!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:18

Ik heb dat met mijn ex wel eens gedaan, maar die heb ik wel eerst een een stuk of wat lessen gegeven, zodat ie zich wel zou kunnen redden op het moment dat er iets zou gebeuren. Vervolgens heb ik hem op mijn paard gezet, ik ging op een ander. Dat ging prima. Maar we hebben dan ook wel alleen in de polder rondgehobbeld, hij wilde wel graag mee het bos in, maar daar moet ie wel iets meer voor kunnen dan een beetje aan een lang teugeltje sturen, mijn paard is doodbraaf maar wel erg sterk, zeker in het bos.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:20

Ik vind het niet veilig om met een beginneling naar buiten te gaan. Paard kan altijd schrikken of iets en een beginneling heeft totaal geen balans. Een vriendin van me dacht dat ze na 3 lessen ook wel klaar was om buiten te gaan rijden. Braaf paard meegekregen, maar mijn paard schrok van opvliegende eenden en haar paard deed hierdoor een paar pasjes opzij. Eigenlij gebeurde er niks, maar omdat ze geen balans had lag ze meteen ernaast en hierdoor is ze zo bang geworden dat het maanden heeft geduurd voordat ze weer op een paard durfde te stappen.

Mijn vriend wil ook heel graag met mijn paard een buitenrit maken. Ik heb een superbraaf paard, maar toch moet ie van mij eerst lessen gaan volgen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 10:02

Ik ben het grotendeels wel met de meningen hier eens. Echter: wanneer heb je genoeg lessen gehad om wel veilig naar buiten te kunnen? In mijn ogen blijft een paard áltijd een paard, die wel eens gekke dingen kan doen, hoe braaf ze normaal ook zijn en hoe goed je zelf ook kan rijden.

Van mezelf weet ik dat ik na 10 lessen echt nog niet genoeg balans en overwicht had om een paard onder controle te houden wanneer er een hond achter hem langs zou springen (wat buiten wel een reële situatie is). Om eerlijk te zijn: ik heb nu twee jaar les gehad en ik weet nog steeds niet zeker of dat goed af zou lopen. Gister er weer af gelegen omdat m'n pony een beetje harder in galop ging dan ik had voorzien :P.

Ik ben het er dus niet mee eens dat het na 10/20 (privé)lessen opeens wél veilig zou zijn. Vandaar dat ik dus ook benieuwd ben naar ervaringen/meningen van anderen en dat ik graag wil weten hoe maneges dat oplossen.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:44

Ik weet ook niet zo goed wat ik van de hittax moet vinden. Als het mis gaat, gaat het ook goed mis met 30 paarden en ruiters.... :oo

Niet dat ik zelf zo gevorderd ben maar ik vind het ook een verschil of je met een kind of volwassen beginner op pad gaat. Een volwassene heeft veel meer overzicht en inzicht, ongeacht zijn paardenervaring. Ook zou ik er voor kiezen om in gebied te gaan rijden waar weinig (groot) verkeer is, niet teveel wild rondloopt en weinig honden uitgelaten worden. Buiten Nederland zijn er veel van deze rustige routes: het erf af en meteen het bos is waar je uren lang over bospaden kan rijden zonder een auto of ree tegen te komen

Ik heb het wel gedaan, het is ook wel eens uit de hand gelopen. We waren met groepje looplustige paardjes lekker aan het rijden en de beginner kon in het groepje goed mee. Maar de paarden kregen er steeds meer zin en werden steeds opgefokter. De controle was weg. Dat is in de rijbaan iets om van te leren maar op de openbare weg een risico. We zijn in stap gegaan en de controle was weer terug.
Laatst bijgewerkt door Lidwien_Walf op 04-03-10 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:58

ik was een keer op Texel(denk voor jou te ver )
maar als je een keer op vakantie daar heen kan je bij een soort buiten mange gaan en dan kan jee paard/pony huren en dan kan je stappen met iemand anders die dan het touwtje vast houd en jij er op zitten en dan kan je zo door het bos lopen heb een keer gedaan met me moeder ik was leuk hoor !

ik hoop dat je wat heb

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:06

Ik begeleid ook zulke ritten (http://www.manegebelvedere.nl)
Wel doen we vaak een kort lesje ervooraan dat je weet hoe je moet sturen, remmen, en stukje draven voor het gevoel.
De beginner zit dan op het rustigste paard met een touw om de nek waar ze aan vast kunnen houden. (vaak gaan ze dan ook nog in totaal 2 uur, dan kunnen ze aan het eind wel lichtrijden maar hebben ook ontiegelijke spierpijn }> )

(Nunspeet/ Veluwe)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:14

Ladypaard, ik heb even op de website gekeken en dat klinkt goed! Het erf af en meteen een prachtig natuurgebied in ...super. Lijkt me een hele goede plek om een rit te maken. Ik heb een bookmark van de site gemaakt en het staat op mijn verlanglijstje. +:)+