Wat verwachten en variatie in les 11 kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m1234

Wat verwachten en variatie in les 11 kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 10:55

Ik geef les op een manege waarbij ik 2 groepen lesgeef met in elke groep ongeveer 11 kinderen.
De ene groep rijdt ongeveer 1-2 jaar en de andere langer dan 2 jaar.

Nu heb ik zelf het gevoel dat we veelal hetzelfde doen in de les, meestal merendeel dressuur en beetje springen.
Sommige leerlingen durven/willen veel , anderen eigenlijk niet en willen bijvoorbeeld niet springen.

Zijn er tips/ideeën om variatie in deze lessen toe te passen met 11 leerlingen in een 40x20 bak?

Marije_jiplover

Re: Wat verwachten en variatie in les 11 kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:46

Ik heb jarenlang lesgegeven op een manege aan vergelijkbare groepen.
Ik deed wel eens een halve les spelletjes, bijvoorbeeld tikkertje. Leerden de kids behoorlijk goed van sturen. Uiteraard goed opletten dat ze wel op de juiste manier de hulpen blijven geven en niet gaan rukken en plukken in die bekkies.

En gymnastiek kwam ook zo af en toe eens om het hoekje kijken. Rondjes draaien op de pony, tenen aanraken, dameszit, etc.

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:24

ik weet niet of er op jou manege een horseball is? dat vinden mijn lessers altijd erg leuk om een halve les te doen
van pionnen afhalen terwijl hun draven of galopperen, overgooien, van de grond afhalen.. zulke dingen..

en zoals boven gezegt gymnastieken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:25

Gymnastieken te paard is leuk! :j Dat deden wij vroeger op de manege ook al. Knoop in de teugels, beugels uit, zitten en oefeningen doen! Is erg goed voor de houding en balans!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:26

annemaria koekoek, stoelendans met pionnen...

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:33

Wij doen bij ons ook veel slalommen en vaardigheidsparcourtjes, schipper mag ik over varen is ook altijd erg populair.
Gymnastiek blijft ook altijd erg leuk en worden ze handig van.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:00

Wat ook goed werkt, is in tegengestelde richting rijden. De helft van de groep gaat van hand veranderen en op de binnenhoefslag rijden. Dan figuren laten rijden, waarbij de ene helft de ene kant van de bak gebruikt en de andere helft de andere kant. Tussendoor van hand laten veranderen en kijken of iedereen in het groepje blijft waar ie hoort!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:46

zei je nou echt 11 leerlingen in 1 les? Ik zou er helemaal gek van worden! Bij ons is 5 het uiterste maximum. Maar spelletjes is inderdaad altijd wel leuk en als je wilt gaan springen, moet je het denk ik gewoon heel erg langzaam opbouwen. Als er een paar niet durven, hoeven ze niet en mogen ze iets anders doen ofzo. Paardenvoetbal is ook echt een aanrader! Al zijn sommige bang voor de bal of sommige slaan. Maar dat laatste is nooit echt handig met spelletjes. Ook een beetje Carroussel (hoe je het ook schrijft) rijden is erg leuk! Goed voor je coördinatie vermogen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:42

wedstrijdsjes zijn standaard in trek hier, dus ga weddenschappen maken. ( en bv de verliezer een rondje naast het paard laten lopen, of juist de winnaar. keertje dropjes als prijs geven etc)
*allemaal in verlichte zit, wie er het laatst overblijft die het lang volhoudt, wint
*maak een doolhof van 3 balken ( 2 schuin parallel, eentje overdwars zodat er een straatje ontstaat)
elke ronde het doolhof smaller maken. wie is het meest handig om de balken niet aan te raken of over de balk te stappen?
* gehandicaptenles: iedereen heeft een "handicap" maar moet toch de oefeningen van de les doen. denk aan: 1 hand weg, 1 been weg, scheel moeten kijken etc. succes gegarandeerd :j

probeer wel je vaste lijnen in de les aan te houden,maar eindig altijd met een verschillend spelletje. dat zorgt al voor veel variatie.
wat ook goed werkt, en wat ik actief gebruik, is elke week een thema.
en IEDEREEN in elke les die ik geef, werkt die week aan dat thema op zijn of haar niveau.
denk aan : zonder beugels rijden, balkjes lopen, voltes, 2de hoefslag, stelling leren vragen, galop verbeteren etc. dit thema is de centrale draad van je les, en zorgt dus voor nieuwe uitdagingen en oefeningen, waarbij je altijd je vaste routine kunt integreren :j

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:29

Wat wij altijd deden is: ''pak de theedoek''.

1 iemand deed de theedoek in zijn laars en dan moeten de andere die
proberen uit zijn/haar laars te halen.

11 paarden in een bak van 20x40?
Dat vind ik echt ongeloofelijk veel, dan lijkt me zulke spelletjes vrij gevaarlijk?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:30

Pak de theedoek lijjkt me ook wel moeilijk met zoo veel mensen in 1 bak! Bij ons op mn oude manege zeiden ze altijd: met de carroussel doen ze het met z'n zestienen in een 20x40 bak, dus jullie kunnen het ook! En ik dacht elke keer: 'met z'n zestienen?!!?!!?!' maar een weddenschappen lesje zou misschien wel kunnen, kun je bijv. 2 tegen 2 doen en de rest op het midden laten stappen

x3_Ine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:16

carrousel oefeningen zijn ook wel eens leuk...
ze hoeven daarom niet supermoeilijk te zijn;

zo leren ze ook wat sturen, en zich afstemmen op andere ruiters, rekening houden met andere ruiters,
aangezien ze goed moeten kijken dat ze op dezelfde hoogte zitten

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:01

Wij deden op het laatst in mijn manegecarriere 1 x per maand iets anders ter afwisseling *D

- Rijden zonder zadel.
- Springen zonder zadel.
- Voltigeren
- Leren longeren (natuurlijk niet iedereen een paard of pony)
- Stuivertje zitten
- Oversteken met bekertje water (hoef ik verder toch niet uit te leggen he :p)
- Leren toileteren
- Carroussel
- G0d hoe heet dat ook al weer, met z'n 3en tegelijk eerst een rondje zo snel mogelijk stappen, dan een rondje draven en dan een rondje galop en vervolgens doorwerken naar een finale

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:05

wat een leuke ideeën allemaal :D
Maar misschien kun je het aan de kinderen zelf een keertje vragen? Wat zij allemaal willen doen/willen leren/welke ideeën ze hebben.
Dan wissel je gewoon af, de ene les op 'jou' manier en de andere les op 'hun' manier