Bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:25

Hey!

Ik rij bijna een jaar op een friezen handelsstal.. Daar heb ik leren rijden op het 'beginnerspaard' (er is niet echt een beginnerspaard, maar zij is het makkelijkste, namelijk geen jonge friese merrie, maar een kwpn tuiger van 19). Nu heb ik daar ongeveer 5 maanden op gereden. Daarna ben ik op een friese merrie gaan rijden. Heb daardoor minder aandacht aan die kwpn merrie gegeven.

Omdat het niet mijn eigen paarden zijn, beslist de eigenaresse wie op welk paard rijd. Daarom mocht ik weer een keertje op de kwpn merrie. Dat was een ramp. Ze bokte me er af, en wilde totaal niet naar mij luisteren. Nouja, vervelend. Keer daarna weer erop. En raad eens? Ze gaf zo'n vieze bok dat ik gewoon voor haar neer kwam. En ze bijna over me heen galoppeerde.

Het leuke is: 10 minuten later stapt een ander op haar. En rijdt zo met haar weg, geen problemen of niks!

Niemand kan dit verklaren, want ik kon altijd hartstikke goed opschieten met haar. Nu ook nog, tenminste op stal. Ik reed haar altijd met respect, omdat ze erg gevoelig in de mond is (kopschuw). Heb haar nooit iets verkeerds gedaan naar mijn weten (En die van anderen).

Kan mij iemand hier een verklaring voor geven (een theoretisch bekeken verklaring. Jullie kunnen natuurlijk niets alles via de pc zien ;)!)

Groetjes

Ps. Ik rij paarden altijd rustig, met een gevoelige hand. Maar bij haar hield ik er nog extra rekening mee. (zoveel als ik kan iniedergeval)

LauraXWhite

Re: Bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:14

ik weet het eigenlijk niet echt,
maar misschien juist omdat je met zo'n gevoelige hand reed? Dat je dat net wat meer doet dan anderen?

emmiexsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:46

Hoi,
Heeft ze niet een ander zadel dat niet goed zit, of zit het bit misschien iets strakker dan normaal?
Paarden die bokken, steigeren of andere abnormale dingen doen, hebben vaak pijn!!!
Het klinkt misschien wat paardenfluisterig, maar je moet toegeven (wat eerst ook het geval was) dat een paard met bijvoorbeeld lange teugel gewoon een rondje moet kunnen lopen. Doet hij dat niet? Dan denk ik niet dat dat aan jouw ligt, maar aan iets anders.
Dus ga opzoek naar de oorzaak (zadel, hoofdstel, of is hij misschien een keer uitgegleden in het land en zit er iets fout in zijn rug).
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:48

Mischien voelt ze jou onzekerheid aan, gewoon iets steviger zitten, met een gedachte: 'Jij krijgt mij er niet nog een keer af! 8)7 '

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 23:12

Ik weet niet of het met pijn te maken heeft. Iedereen rijdt zo met haar weg. Ze accepteerde juist altijd heel veel van mij. (ik ben nog altijd de enige op stal die zonder problemen het hoofdstel om krijgt bij haar.) Misschien speelt mijn onzekerheid mee. Maar de eerste keer dat ze me dr af gooide was ik helemaal niet onzeker.

Paard loopt niet met een lange teugel een rondje. Dan gaat ze stilstaan, of bokken (dat verschilt per keer).

maar ik ga zeker eens kijken of ik iets vind :) iniedergeval al bedankt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:04

Een paard voelt of er iemand opzit die zeker is, en die ook meer ervaring heeft , maar een paard voelt ook dat er een beginner opzit en meestal in het begin vragen die beginners eigenlijk bijna niks aan het paard en dan shokt het paard gewoon rustig door, maar als die beginner na een paar lessen begint te vinden van jaaaa ik ken het nu een beetje ik ga wat meer vragen, dan gaan sommige paarden jou ook eens uittesten, van tjaaaa je vraagt het nu wel maar meen je het ook wel ?
en soms durven ze dan ook jou eens te testen of je tegen ze in durft te gaan, en voorlopig is dat dus in het voordeel van het paard uitgedraait bij jou.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:14

Ik sluit me aan bij aeolusnr1.
En dat je eraf gevallen bent maakt je ook nog wat onzekerder, wat zij merkt en het is nu zeg maar 1-0 in haar voordeel...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:10

Nu zullen er vast wat mensen over me heen vallen maar het kan ook jaloezie zijn.
Ik heb zelf paard dat erg jaloers is en mijn aandacht wil als ik mijn aandacht aan een ander schenk is hij beledigd, en dat uit zich niet in slaan,bijten, bokken of stijgeren hoor maar dan kijkt ie me niet aan en zodra ik bij de box kom gaat ie met zn kont bij de deur staan zodat ik niet bij zijn hoofd kan.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:31

ik heb ook eens zo'n gevalletje gehad. heel wat jaartjes geleden toen ik nog een manege ruiter was. ik weet het nog als de dag van gister. ik moest mijn aller eerste officiele les (proefles genaamd) moest ik op Antares rijden. ik als klein grut van een jaar of 6/7 op een reuzachtig paard (in mijn herrinering dan, paard bleek later maar rond de 1.60 te zijn :P) ik toch een beetje overweldigd door zo'n reus. en hij was toch lief. je wilt het niet weten, sjokte beetje rustig zijn rondjes met mij al hobbellend op zijn rug. trots als een pauw :P
ongeveer 2 jaar later moest ik weer eens een keer op hem rijden. reed toen toch best al pittig en dus moest hij netjes nagefelijk lopen, beetje wijken, stelling etc. nou daar was ie het niet mee eens. toen wassie niet zo lief meer. hij heeft me tot drie keer aan toe, keihard van zijn rug gebokt en gesprongen. tot ik de laatste keer zo hard terecht kwam dat mijn enkel gekneusd was en ik de rest van de les rustig rondjes heb gestapt en gedraaft aan een lang teugeltje. toen wassie weer super lief:P

denk dat er in jou geval ook sprake is van dat het paard nu door heeft dat het hard aan het werk moet en dat dat hem toch niet zo zint.