Angst hoe gaat het weer weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

Angst hoe gaat het weer weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:56

Ik heb sinds kort een baantje bij de manege waar de eigenaar ook zelfgefokte jonge paarden heeft.
Ik ben daar komen werken om die paarden zadelmak te maken en in te rijden.
Nu heb ik een hoop ervaring daarmee en heb ik vele pony's ingereden.
Dat was echter voordat ik een dochter had , nu ik mijn dochter heb en ik daar ben begonnen en er een aantal keren ben afgevallen en 1 keer zo erg dat ik een hersenschudding had en last van mijn nek en rug.
Nu is het zo dat ik van mijn hersenschudding nog steeds last heb.
Maar nu is het probleem zo dat ik zo'n verschrikkelijke angst heb gemaakt bij mezelf dat ik er liever niet meer op ga dan wel.
Ik ben zo bang te vallen en weet ik veel wat te krijgen.
Ik vind dat erg jammer want die angst is er nooit geweest en dit is de baan waar ik jarenlang van heb gedroomd en ga ook met veel plezier naar mijn werk.
maar mijn angst speelt nu voor grote parten en weet er gewoon geen raad mee.
Ik bescherm mezelf door een cap en bodyprotector te dragen en meer kan ik niet doen.
Wie heeft een tips om weer van die angst af te komen en weer gewoon met volle moed er tegen aan kan.
Nu is het zelfs zo erg dat als ik het kleine ponytje van de eigenaar even moet bijrijden dat ik daarop ook al veel angst heb.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:26

Ik kan me herinneren dat het heel kort terug is dat je daar bent begonnen. Ben je er inmiddels zo vaak afgevallen dan?

Niets ten nadele van jouw, het kan altijd gebeuren dat je er eens afvalt. Maar met zulke grote regelmaat begin ik erg te twijfelen of de manier waarop het inrijden gaat wel zo geschikt is.

Persoonlijk denk ik eigenlijk: als het stalwerk je zo goed bevalt. Hou het daarbij en laat de eigenaar iemand anders als schietschijf gebruiken. Dat gevoel krijg ik er namelijk wel een beetje bij.. ;)

Succes in ieder geval!

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:45

Klopt bienotje ik ben daar niet zo heel lang geleden begonnen.
De keren dat ik eraf vloog is mede door dat ze of schrokken en of bokte.
Ik zit ik er namelijk mee dat ik ik klein ben en als ik dan het zadel vast pak of naar achter wil gaan zitten val ik vaak voor over en daardoor vlieg ik dus uit het zadel.
Ben er ongeveer 5 keer afgevallen

Pepper3

Re: Angst hoe gaat het weer weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:49

Verder doe ik trouwens bijna tot geen stalwerk daarnaast werk ik veel aan de longeerlijn met paarden en dan is meestal alweer de dag voorbij

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:26

Tja, ben zelf geen moeder. Maar herken dit wel bij mijn eigen moeder!

Sinds ze kinderen heeft gekregen (waaronder mij dus :D ) heeft ze meer angst dat haar iets overkomt.
Immers; wie zou er dan voor ons zorgen als zij in het ziekenhuis lag? Ze heeft dit vooral gehad toen we nog klein waren.
Ze heeft toen eerst dingen vermeden, maar dat was natuurlijk niet echt DE oplossing.
Ze heeft zichzelf toen een schop onder d'r kont gegeven en is toch gewoon doorgegaan.
Dus eigenlijk heeft ze zich door haar eigen angst heen geknald. Na verloop van tijd verdween de angst.

Op basis van m'n eigen moeder zou ik dus zeggen: verstand op nul en ervoor gaan.
Je hebt de ervaring en je hebt de kennis. Vertrouw daarop en ga ervoor.

Maar ik kan me anderzijds heeeeeeeel goed voorstellen dat dat moeilijk is met een kindje erbij hoor...
Misschien dus toch eerst wat werkzaamheden veranderen. Wat meer tijd steken in een andere vorm van training? Longeren, grondwerken ofzo?
Is goed voor 't zelfvertrouwen voor die jonge dieren en wellicht ook goed voor jouw zelfvertrouwen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:17

TAO-->RUI

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:01

eigenlijk ben ik het eens met Bienotje ;)
Ik zou precies hetzelfde doen, als je het echt niet meer durft, zou ik het niet meer doen? Straks krijg je nog een hersenschudding.

Cookimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:56

Gewoon weer stap voor stap beginnen.
Begin eerst met een wat rustiger paard te rijden.
Doe alles gewoon op zijn tijd, wanneer jij er klaar voor bent.
Zo kun je stap voor stap weer op moeilijkere paarden gaan zitten.
Je moet het gewoon de tijd geven, en zeker niet stoppen!

Tip: Als je een keer van je paardje afvalt. Heb ik geleerd dat je gewoon er gelijk weer op moet gaan zitten. (tenminste als je zelf niks hebt) Als je denkt: ik kap er nu mee, of ik ga volgende week wel weer verder, dan zal dat je angst alleen maar gaan vergroten. Ga je er gelijk weer opzitten na je val, dan zal je nadat je het paard gereden hebt waarschijnlijk helemaal niet meer zo bang voor hem zijn.

Succes!

xxLonnekeexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:44

Heb je niet een paard dat je echt vertrouwd? Mischien kun je daar langzaam weer een keertje opgaan, mischien een tijdje. Tot dat het minder word en je het vertrouwen weer terug krijgt?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 22:03

Ik ben nu mijn eigen pony in aan het rijden dat is een welsh a maar het gekke is daar heb ik totaal geen angst op mischien omdat hij klein is en hij is super braaf.
Maar zodra ik op mijn werk ben komen de spanningen en stress weer ofdat ik erop moet en dat vind ik erg jammer wil graag doen waar ik goed in ben maar door de angst durf ik het gewoon niet meer. Ben bang dat er iets gebeurd en zodra dat je met angst op een paard stapt die nog beleerd moet worden is het al fout.
Moet er nog even met mijn baas overleggen ofdat ik eventueel gewoon longeerwerk kan doen en grondwerk etc want wil gewoon met een gerust hart fijn naar mijn werk toe willen gaan.

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:50

ik heb dat ook gehad
Ik was 2 x nogal hard gevallen, hersenschudding & 2e keer ribben gekneusd
Je moet er gewoon rustig naartoe werken :j

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:09

probeer een super lieve pony om het vertrouwen weer terug te krijgen ;) misschien helpt dat

kim_veline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:57

doe het even rustig aan en ga eerst weer op lieve ponys/paarden om het vertrouwen terug te krijgen doe niks overhaast en neem de tijd.

succes :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:32

Je moet niets overhaast doen. Rustig aan beginnen op een rustig paard en dan pas als je er aan toe bent een ander paard gaan berijden.

Good luck!!

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:09

Probeer eerst gewoon op een rustige pony je zelfvertrouwen op te bouwen en daarna kan je op andere paarden bijvoorbeeld aan de longeer teugel tot het je vertrouwt aan voelt.

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:34

Hooi,

Ik ben zelf ook erg schrikkerig, en dat voelt het paard/pony natuurlijk aan.
Ik kreeg als tip om te gaan zingen, of liedje in je hoofd de zingen, zodat je ontspant.
Ik heb nu tijdens het rijden een radio op me hoofd, (niet hard) dan luister ik daarnaar
en dan ontspan ik lekker.

En verder,

Wanneer je bang bent NIET stoppen, desnoods ga je eerst alleen stappen, en dan weer opbouwen.
Wanneer je stopt als je bang bent kom je nooit meer op een paard.

Ik sprong toen ik bang was gewoon weer op hoevaak ik ook gevallen was of geschrokken, nergens aan proberen te denken gewoon opstappen, en zingen in je hoofd.

Bij mij helpt dat altijd.

duckiedaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:58

vertrouwen opbouwen op een 'veilig'paard en dan stapje voor stapje verder gaan heb dit zelf ook ervaren voor mijn kinderen stapte ik letterlijk overal op nu van mijn eigen jonge paardje al 2x flink gelanceerd en flink de bibbers in de benen.nu stapje voor stapje weer aan de gang eerst met iemand ernaast en sinds vorige week weer alleen. vooral heel goed voelen wat er in je lijf en hoofd gebeurt werkt bij mij goed en proberen te snappen waardoor de pony wegspringt of schrikt en soms is het gewoon t risico lopen en zien dat t goed gaat !

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:57

Verdiep je eens in de CRtechnieken, en kijk of je les hierin kunt krijgen. Dit kan echt al op laag niveau van het paard, dus misschien is het ook al mogelijk op een paard waar je minder vertrouwen in hebt.
Als jij ontspannen zit en dan ook nog het vertrouwen in het paard kunt hebben dan heb je je vertrouwen misschien weer terug. :)