terug keuren trailer in laadvermogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supersambo

terug keuren trailer in laadvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:39

Wie heeft er ervaring in het terug keuren van zijn of haar trailer in laadvermogen ?
Ik wil namelijk een 1,5 paards trailer aanschaffen, maar mag i.v.m. de auto en geen E-rijbewijs niet boven de 1400 kg uitkomen voor het gewicht van de trailer + max. laadvermogen.
Op zich moet dat kunnen volgens mij, maar hoe gaat dit in zijn werk. Kan het met alle trailers ?
Ik ben eigenlijk al bezig met mijn E-rijbewijs maar besteed dat geld liever aan een degelijke trailer :D

Utixo

Re: terug keuren trailer in laadvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:50

1400 vind ik nogal hoog? Hoe zwaar is je auto? Heb je rekening gehouden met het laadvermogen van de auto? Verder zou ik lekker mijn E halen, heb je veel meer aan.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:59

in principe kan terugkeuren met elke trailer.
Uiteraard moet je wel letten op het het eigen gewicht en het laadvermogen wat je dan nog over houdt. dit moet wel voldoende blijven.

Hoe terugkeuren gaat, weet ik niet precies. Maar dit kun je vast op de site van de rdw vinden. Volgens mij moet je de kentekenpapieren opsturen en dan krijg je vervolgens een aangepast kentekenpapier terug.

Overigens vind ik ook 1400 kg nogal hoog. Is het toevallig een 1600 kg trailer? Dan zou ik er als ik jou was een zoeken van 1300/1350 kg. Deze zijn er heel veel, en dan hoef je ook niet te gaan terugkeuren.
Met terugkeuren heb je namelijk ook het 'probleem' dat je hem weer op het oorspronkelijke gewicht moet terugzetten bij een eventuele verkoop, dus weer zo'n 60 Euro kwijt.

supersambo schreef:
Ik ben eigenlijk al bezig met mijn E-rijbewijs maar besteed dat geld liever aan een degelijke trailer

Je bent al bezig voor je E? Dus je hebt de lessen al aangevraagd, hebt al lessen gehad of iets dergelijks? Of heb je er alleen nog maar aan gedacht?
Ik zou zeer zeker je E gaan halen, dan kun je tenminste ook niet zo snel in een van de vele valkuilen van het rijden met rijbewijs B vallen (en dus onverzekerd rondrijden).
Maar ook leer je hoe je dan goed met een trailer moet rijden, zowel achteruit als vooruit.

Verder is het zeer waarschijnlijk dat je vanaf 2012 voor elke aanhangwagen >750 kg een E rijbewijs nodig hebt, dus dan moet je het alsnog gaan halen. Maar dan kun je zelf ook wel nagaan dat het halen van je E dan wel een stuk duurder zal zijn. (kwestie van vraag en aanbod)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:06

Ik heb mijn trailer ook teruggekeurd.

Je kunt via de rdw site een formulier uitprinten, dat invullen en papieren opsturen en klaar.Na ik dacht 2 weken had ik de nieuwe papieren alweer thuis.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:11

Ik heb 1 les gehad en heb morgen mijn 2e :+

Onze auto weegt 1485 kg laadvermogen 525 kg is samen 2010 kg. Hij mag 1600 kg trekken.
Ik zou dus voor een trailer max een gewicht van 1490 kg mogen hebben (ledig gewicht + max. laadvermogen)

Dat van verplicht E in 2012 wist ik niet. Dan is het misschien wel handig om het te halen.

Overigens wil ik alleen met de trailer naar de clubles kunnen. Dat is op 2 km afstand.
http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Bruine+Hoopsweg&daddr=Lage+Eggeweg&geocode=FYc-HwMd6i5kAA%3BFT4fHwMdqGxkAA&hl=nl&mra=dme&mrcr=0&mrsp=1&sz=15&sll=52.372508,6.579137&sspn=0.019022,0.055575&ie=UTF8&ll=52.377852,6.581712&spn=0.01902,0.055575&z=15&dirflg=d

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:39

Ik zou gewoon doorgaan met lessen.. anders is dat weggegooid geld.
Daar heb je heel je leven iets aan, je E-rijbewijs ;)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:39

Daar ga je dus al! Een van de valkuilen van rijden met rijbewijs B.

Je auto is ledig 1485 kg, en jij wilt daar een trailer achter knopen van 1490 kg?
Dat gaat dus niet. MTM trailer mag nooit meer zijn dan het ledige gewicht van de auto.

Je neemt wel het laadvermogen van de auto mee zie ik, dus dat is wel heel goed. Dat wordt namelijk vaak vergeten.

regels voor rijden met rijbewijs B, ook terug te vinden in de faq uiteraard.
- MTM trailer mag nooit meer zijn dan ledige massa van auto.
- MTM trailer + MTM auto (dus ook laadvermogen) mag nooit meer zijn dan 3500 kg totaal.

Waarom heb je overigens iedere keer maar 1 les van je E? Meestal is dan in 1 dag of in twee halve dagen. Zo gaat het wel enige tijd duren inderdaad.
Maar ik zou je trailer niet gaan terugkeuren, je moet hem nog kopen toch?
Wacht dan gewoon tot je je E hebt, voor die paar weken lijkt het mij niet de moeite om hem nog 'even' terug te keuren.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:47

Excuus dat wist ik wel, maar goed het scheelt maar 5 kg.

Tja ik weet niet of ik daar geschikt voor ben zo'n snelcursus. En mijn huidige rijschool doet dat volgens mij ook niet.
Lessen kosten 43 euro meen ik plus dan nog de examenkosten. Al met al over de 1000 euro gok ik zo. Dat is mijn inziens al bijna de helft van mijn 2e-hands 1,5 paardstrailer. Die 60 euro voor het keuren vind ik niet zo'n probleem.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:59

die 5 kg wordt je wel op afgerekend bij een controle of erger nog, ongeluk en dus door de verzekering.

Meer dan 1000 Euro voor een cursus en examen BE? Sorry dat ik het zeg, maar ga dan eens heel snel een andere rijschool zoeken!
Voor zo'n 500-600 Euro heb je een dagpakket BE inclusief examen.
Die van mij was 550 Euro, en heb het toen in één dag gedaan. Wellicht dat twee halve dagen iets duurder is, maar dit kan nooit zo heel veel schelen.
Ik heb ook andere prijzen op het forum voorbij zien komen van soms wel 400 Euro, maar dit ligt een beetje aan de regio waar je moet lessen.
1000 Euro is in ieder geval veel te veel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:05

Mijn anderhalfpaards trailer heeft MTM 1300 kg, dan zou je aan 3310 zitten en dat mag nog met je B. Lijkt me zoiets interessanter omdat je daar al wel mee kunt rijden (en lekker oefenen voor je BE ;) ) mits je kogeldruk ook voldoende is.
Terugkeuren vind ik altijd ontzettend zonde en een tweepaards kun je toch niet achter jouw auto hangen.

(overigens was het goedkoopste pakket hier in Belgie, 8 lessen voor 750 Euro en een examen van 35 Euro, en dat was een paar jaar geleden, ik moet ook echt weer eens werk ervan gaan maken maar voor 600 red ik het hier ook echt niet meer)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:03

supersambo schreef:
Wie heeft er ervaring in het terug keuren van zijn of haar trailer in laadvermogen ?
Ik wil namelijk een 1,5 paards trailer aanschaffen, maar mag i.v.m. de auto en geen E-rijbewijs niet boven de 1400 kg uitkomen voor het gewicht van de trailer + max. laadvermogen.
Op zich moet dat kunnen volgens mij, maar hoe gaat dit in zijn werk. Kan het met alle trailers ?
Ik ben eigenlijk al bezig met mijn E-rijbewijs maar besteed dat geld liever aan een degelijke trailer :D

ik zie het probleem niet zo... de meeste 1,5 paards trailer zitten zo rond de 1300 kg MTM, dus dan zou het toch met B net passen?

Het enige probleem is dan dat als ze straks de regelgeving veranderen je toch E moet hebben dus kun je die nu net zo goed doorzetten en halen, je bent toch al bezig.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 11:08

Ja ik ga maar door met lessen, maar ik zou wel alvast een trailer met een MTM van 1300 kg kunnen kopen en daarmee rijden.
Wat is over het algemeen de geldende kogeldruk voor zo'n trailer ?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:45

voor 1,5 paards kun je zo'n 75 kg aanhouden, lager moet je zeker niet gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:51

supersambo schreef:
Ja ik ga maar door met lessen, maar ik zou wel alvast een trailer met een MTM van 1300 kg kunnen kopen en daarmee rijden.

Waarom zou je enkel voor naar les die trailer kopen? Voordat jij je trailer voor de dag hebt, aangekoppeld, zooi in de auto, paard erop en rijden, ben je te voet al aangekomen, is je paard los gereden en kun je aan de bak!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:02

stefanvi schreef:
Meer dan 1000 Euro voor een cursus en examen BE? Sorry dat ik het zeg, maar ga dan eens heel snel een andere rijschool zoeken!
Die van mij was 550 Euro, en heb het toen in één dag gedaan. Wellicht dat twee halve dagen iets duurder is, maar dit kan nooit zo heel veel schelen.
Ik heb ook andere prijzen op het forum voorbij zien komen van soms wel 400 Euro, maar dit ligt een beetje aan de regio waar je moet lessen.

Zo'n dagcursus is niet voor iedereen de geschikte manier en niet iedereen is geschikt om het op die manier te doen. Ik ben blij dat ik de tijd heb kunnen nemen en op een voor mij geschikte manier ben voorbereid op het examen, namelijk met losse lessen met daartussen voldoende tijd om dingen te laten bezinken. Vervolgens in één keer geslaagd. Dan maar iets meer geld kwijt. Ik kan me voorstellen dat dat voor meer mensen geldt, misschien voor de TS ook wel. Niet iedereen leert op dezelfde manier en met dezelfde snelheid.

Mijn punt: doe nou niet alsof een dagcursus de enige juiste manier is waarop je dat BE-examen kunt halen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:28

ikke schreef:
supersambo schreef:

Waarom zou je enkel voor naar les die trailer kopen? Voordat jij je trailer voor de dag hebt, aangekoppeld, zooi in de auto, paard erop en rijden, ben je te voet al aangekomen, is je paard los gereden en kun je aan de bak!

Helemaal waar en zo deed ik dat eerder ook altijd. Echter toen was ik in het bezit van een bijzonder braaf paard en durfde ik in het donker wel terug te rijden. Maar dat ben ik met mijn net zadelmakke 4-jarige niet van plan. Volgend jaar zomer wil ik gerust te paard naar les. Echter vind ik een trailer in de winter als het vroeg donker is wel prettig.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:15

Ik heb ook mijn trailer terug laten keuren, zo gepiept! Heb een hele lichte 1,5 paards polyester trailer MTM 1300 kg terug laten keuren naar 1218 kg.

Ik kan prima met een trailer rijden, maar ben als de dood voor examens, dus dit is voor mij een goede oplossing!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:33

stefanvi schreef:
die 5 kg wordt je wel op afgerekend bij een controle of erger nog, ongeluk en dus door de verzekering.

Ben ik het helemaal mee eens, ik was voor een dagcursus 450 euro kwijt incl examen, ik heb daarvoor 2x een uurtje gereden met de trailer van een kennis van me, om een beetje te oefenen met bochtje achteruit en recht achteruit.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:34

marina schreef:
Ik heb ook mijn trailer terug laten keuren, zo gepiept! Heb een hele lichte 1,5 paards polyester trailer MTM 1300 kg terug laten keuren naar 1218 kg.

Ik kan prima met een trailer rijden, maar ben als de dood voor examens, dus dit is voor mij een goede oplossing!

Succes dan, want in 2012 wordt het verplicht een E rijbewijs te hebben (zei mijn rijschoolhouder)

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:45

Silly1972 schreef:
marina schreef:

Succes dan, want in 2012 wordt het verplicht een E rijbewijs te hebben (zei mijn rijschoolhouder)

Dan zal het wel moeten he ;) Maare hoe langer ik het kan uitstellen, hoe beter!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:43

marina schreef:
Silly1972 schreef:

Dan zal het wel moeten he ;) Maare hoe langer ik het kan uitstellen, hoe beter!

Dan weet je tenminste zeker dat je tegen die tijd een hoop geld kwijt bent en een veel moeilijker examen voor je kiezen krijgt. De enige keer dat autorijexamens simpeler zijn geworden is het moment dat je E-examen mocht doen met een "wipkar" in plaats van met een molenstel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:45

Tja ben ik het mee eens, want tegen de tijd dat het verplicht wordt weet ik zeker dat die prijzen ineens een heeeeeel stuk duurder gaan worden haha

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:08

Toch staat er bij Postbus 51 iets anders:

Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2012
Volgens de nieuwe regels, die in 2012 ingaan, worden de voorwaarden voor een rijbewijs B met een aanhanger:

1.het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kilo, of
2.het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kilo, maar het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie is niet meer dan 4.250 kilo.
Voor een totale combinatie die meer dan 3.500 kilo weegt (de verruiming ten opzichte van de huidige regels) worden aanvullende eisen gesteld aan de bestuurder. Hoe die eisen er uit gaan zien is nog niet bekend.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:15

Nog een stukje gevonden:

Het Europees Rijbewijs komt aangebold
Na drie jaar onderhandelen met de Raad
van Ministers is de weg vrijgemaakt voor
de invoering van een éénvormig model
van Europees rijbewijs. Ten laatste eind
2012 moeten de lidstaten de nieuwe
regels toepassen bij het uitreiken van
nieuwe rijbewijzen

Voor caravans en aanhangwagens volstaat
in principe het gewone rijbewijs
(rijbewijs B). Maar de bestuurder met
rijbewijs B moet wel een korte cursus
volgen of extra rijexamen afleggen indien
de caravan of aanhangwagen meer
weegt dan 750kg én de combinatie van
de auto mét caravan of aanhangwagen
meer weegt dan 3500kg en minder dan
4250kg. Boven de 4250kg heb je een rijbewijs
B + E nodig.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:38

Die 750 kg slaat neem ik aan op eigen gewicht + maximaal laadvermogen ? Dat zou betekenen dat je voor elke trailer straks een E-rijbewijs nodig bent. Als het slaat op het ledig gewicht van de trailer dan verandert er vrij weinig en kunnen de mensen die nu met een B-rijbewijs met trailer rijden dat blijven doen.