Hoe krijg ik ze uit de stal?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moazeke

Hoe krijg ik ze uit de stal?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:07

Hoi,
Wij hebben momenteel 2 jaarlingen.
Nu heb ik al een paar weken moeite om ze buiten te krijgen....
Ik haal ze uit stal,ze staan er net een paar stappen uit en het begint,geen stap meer vooruit,noch achteruit.Deze morgen meer dan een uur geprobeerd,geen beweging.Na veel moeite ze maar terug in stal gezet,want ik moest werken.Ik laat ze 1 per 1 buiten.Binnengaan 's avonds is geen probleem,kan niet rap genoeg gaan dan!
in de weide hebben ze ook een grote schuilstal en ik ben echt aan het overwegen om ze buiten te laten...
Morgen probeer ik nog eens,weet iemand raad of de reden?
Bedankt

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:26

vreemd. onze pony's willen altijd erg graag naar buiten, en aan het eind van de dag ook weer erg graag naar binnen (dan krijgen ze eten). Heb je misschien altijd eten in de stal? dat kan natuurlijk ook, dat ze daarvan niet weg willen. Dat probleem hebben wij wel eens namelijk. Verder kan ik eigenlijk ook niets bedenken... ;)
Succes ermee! :)

SaBiNa_S

Re: Hoe krijg ik ze uit de stal?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:29

Zweepje erbij?
Met brokjes lokken en als ze dan buiten staan belonen?
Of zorgen dat het buiten ook leuk is wat hooi neer leggen, brokjes?

En misschien hebben ze het wel koud!

moazeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:38

Ze hebben inderdaad hooi in de stal,maar op de weide ook.
Met een snoepje heb ik al geprobeerd maar als ze dan geen meer krijgen,dan schrapen ze hun hoef over de grond......en weer geen stap meer vooruit.
Ik probeer eens voordien geen hooi meer in de stal te leggen.
Bedankt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:06

Met 1 snoepje of 10 snoepjes gaat het denk ik niet lukken.
Rammelen met brokken.
Eerst een hapje laten eten uit de brokjes emmer zodat ze kunnen "proeven en controleren". En dan moeten ze toch echt achter jou aan rennen :j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:04

Haha, dwarse jaarlingen. Ik voel met je mee. Die van mij zijn gelukkig inmiddels 2.
De oplossing; DOORZETTEN en GEDULD! Lekkers geven werkt imo belonend. Immers als ze blijven lopen krijgen ze geen lekkers, als ze lopen/stoppen/lopen wel. Dat leren ze razendsnel hoor. Hun gedrag kan hierdoor zelfconditionerend zijn, ze houden het zelf in stand en dat is wat ze leren.

Wat ik gedaan heb en ook nu weer zou doen is ze leren te wijken voor druk. Dat klinkt makkelijker dan het is. De eerste passen die ze braaf doen, heb je een overdreven ontspannen halstertouw. Stoppen ze, dan geef je lichte druk op het touw en je zegt loop (of kom of door,maakt niet uit als je het maar consequent alleen hiervoor gebruikt), geen reactie is opvoeren van druk op het touw. Je houdt druk en voert bij geen reactie op 'loop' de druk elke keer een beetje op. Zodra de jaarling naar voren gaat of neigt ontspan je direct en zeg je 'braaf' (of wat anders). Dit laatste maakt het ook zo vreselijk moeilijk. Je moet zelf een heel goede timing hebben met druk en ontspanning geven en goed gefocust blijven op je doel zonder je geduld te verliezen. Je jaarlingen leren snel dat het veel plezieriger is om te lopen dan stil te staan met die nare druk. Het geeft niks als je je de eerste paar keren sterk moet maken. Van mijn part moet je hangen aan het touw, als je bij geen reactie dat maar blijft doen en bij reactie direct de druk weghaalt. Stoppen ze weer begin dan weer met lichte druk die je vervolgens -indien nodig- weer opvoert. Dit werkt echt beter dan brokjes of een zweep, maar kost wel meer tijd en vergt echt geduld. Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:12

mijn 2 jarige wilde van de week ook iets niet dus dr kort vastgezet op de poetsplaats en daar in de buurt gaan vegen zonder aandacht aan haar te schenken, na enkele minuten aandacht trekken koos ze eieren vooor haar geld en liep ze normaal mee. Bij haar is het eerder dat ze steeds een stapje voor wilt op mij. Mijn veulen weigert te lopen en als ik van achter haar erbij heb keert ze bokkend om en staat ze op hetzelfde punt weer stil. Bij haar zet ik druk op het touw en zoveel dat het irri is en dan wachten. Met 2x weet ze het dan weer en gaat dan vervolgens wel mee. Terug wil ze idd te hard.
doe bij het veulen nog wel eens het halstertouw achter de billen, maar bij de 2 jarige niet meer. die moet gewoon luisteren.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:14

idd wat marion71 zegt.
consequent zijn, niet belonen met brokjes maar met je stem.
als ze niet meelopen de druk op het touw wat opvoeren tot ze reageren. en dan meteen ontspannen. zo heb ik het bij mijne ook gedaan en werkte perfect. kost inderdaad wat geduld en als je weinig tijd hebt dan is het lastig.
zou ze dan ook smorgens geen hooi meer geven in de stal en eventueel ook geen voer in de stal. als ze weten dat hooi en voer op het land is dan willen ze waarschijnlijk maar wat graag het land op.

moazeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 06:29

Dag allen,
Vooral bedankt voor de tips.
Ik heb er maandag iemand bijgehaald om mij te helpen en voordeed hoe ik het beste doe.
Ook zij werkte met druk op het touw.Maar ineens kreeg de ruin er genoeg van en begon te steigeren en met zijn voorbenen te kappen!
Nou,dat was even schrikken,niet zij maar ik.
Na een tijdje gaf hij het op en zat hij eindelijk op de weide.Nadien de merrie,zelfde probleem....
Misschien klinkt dit belachelijk maar ik durf dat echt niet,hoor.Ik zou denk ik ook de kracht niet hebben om hem te houden.
Heb ze nu op de weide gelaten(ze hebben daar een inloopstal)

softijsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:21

het is misschien handig om eens met een halstertouw mee te lopen of eerst een pony/paard meenemen waar ze dol op zijn.
het helpt wel als ze zien dat daar wel aandacht aan geschonken word als hij buiten staat en aan hun niet al ze binnen blijven staan.
dus misschien kun je dat eens proberen?
groetjes :d

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:29

Verstandig TS, dat je ze op de weide laat als je niet durft om zo door te zetten. Je moet het voor 100% kunnen en durven, 80% verergert het eerder. Siert je mega dat je dat gewoon eerlijk zegt. Volgend winter gaat het vast een heel stuk beter, en eigenlijk is die weide met inloopstal nog veel beter voor de ontwikkeling van je jaarlingen ook.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:02

Misschien met een lekker stukje wortel/appel?
Misschien met een zweep? Niet echt gaan slaan maar als je de zweep achter het paard houdt (niet slaan) loopt het paard meestal al wel vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:04

Probeer 1 met halstertje te pakken en de andere los mee laten lopen, zo doe ik het altijd, want mijn paard flipt als hij zijn maatje niet meer kan zien, dus dan is er maar 1 optie en dat is mee laten lopen,gaat prima, want ze willen bij elkaar blijven.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:57

VSW-->OPG

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:00

lijntje achterlangs........... werkt het beste bij ezels :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:37

Ezels lopen toch altijd achterste voren? :+

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:31

russel schreef:
Ezels lopen toch altijd achterste voren? :+

Ook een optie...