Koliek en rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fredlover10

Koliek en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:03

Ik weet niet of het goed staat. :o

Iemand zei pas geleden tegen mij dat het goed is om te rijden als een paard koliek heeft omdat dan de darmen weer op gang komen.
Maar dat is toch niet zo? Je moet er toch alleen mee lopen?

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. :)

Change_

Re: Koliek en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:04

Ik zou het niet weten, maar als een paard ineens weer krampen krijgt en op de grond gaat liggen is het denk ik geen lekker idee dat ze op je gaat liggen. En omhoog krijgen gaat dan niet zo snel als je er onder ligt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:05

Een paard met koliek stikt van de pijn, dus lijkt me niet zo verstandig om daar dan bovenop te gaan zitten.
Sommige dierenartsen zweren bij stappen aan de hand, anderen zetten het paard liever onder toezicht in bak/paddock ( zal misschien ook met het soort koliek te maken hebben, daar heb ik geen verstand van ).

Fredlover10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:07

Ze zei dat ze het zelf ook deed, en dan met rijden bedoel ik niet stappen, maar ook draven en galopperen..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:10

nja klopt alleen dan niet rijden maar longeren/losgooien overgangen van stap naar draf en terug naar stap ook een ronde gaan rijden met trailer en paard en over goed wat hobbelweggetjes heen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:15

Nee klopt niet! Paard met koliek heeft pijn en dan is het echt niet plezierig om te moeten werken. Ga jezelf maar na als je stevige pijn in je buik hebt, dan ga je ook niet de ramen lappen of een stevige boswandeling maken.
Koliek..dierenarts bellen zodat het paard pijnstilling en darmverslappers krijgt. DAN rondstappen aan de hand en dat is meer om te zorgen dat de medicijnen sneller door het lichaam/bloed worden op genomen.
Rijden en zeker zwaar rijden zoals draven en galoperen is pure dierenmishandeling met een paard dat buikpijn heeft!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:01

Ik heb er nog nooit van gehoord.
Lijkt me ook echt niet fijn , het paard is niet lekker, heeft pijn en moet dan ook nog aan het werk met een ruiter op z'n rug.

Verder sluit ik me helemaal aan bij aerdenhout.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:56

Beweging is wel goed bij een aantal soorten koliek, en dan niet alleen stappen, maar ook draven.. Maar dan ga je er toch niet op zitten, maar gewoon los even laten draven?!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:58

rijden lijkt me ook niet hoor... aan de hand stappen zeker als je paard wil gaan rollen, liggen oke maar rollen niet en iid de dierenarts bellen!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:01

Oei, maar goed dat je het eerst nog eens komt checken.

Ik moest van de dierenarts vorig jaar, gewoon longeren in stap. Zodat die wat beweging had. Hoe minder ze liggen hoe beter eigenlijk. Maarja als je zelf pijn hebt , wil je ook liever liggen. :)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:52

Hmmm, ik ken een paard dat al een langere tijd (een paar dagen) lichte koliek had. Toen heeft de eigenaar er ook voor gekozen om het paard weer (licht) aan het werk te zetten. Tijdens de les mestte hij voor het eerst sinds tijden weer goed, dus beweging kan wel degelijk een goede invloed hebben. Maar uiteraard geen intensieve training. En als je paard echt ernstige koliek heeft zou ik het ook maar niet doen.

Ik denk dat de mensen hierboven die het afraden een paard voor zich zien dat echt ernstige acute koliek heeft en vergaat van de pijn. In zo'n geval is het natuurlijk ook af te raden. Maar bij lichte koliek kan het volgens mij juist goed zijn. Bij twijfel gewoon de DA vragen!

Ranielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:00

het is goed om je paard in beweging te houden dat klopt,
dan blijven de darmen actief en dat is goed voor een paard
met koliek, maar om op een paard te rijden met veel pijn ?
nee dat lijkt mij geen goed idee. longeren kan je wel doen.
maar natuurlijk niet zo intensief.
succes :D

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:12

Alleen stappen aan de hand, niet rijden. Combinatie van rust en lichte (niet intensieve) beweging.
Groet Alex

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:55

Mijn merrie heeft veel last van koliek gehad, stappen kan goed zijn, maar bij mijn merrie werd de pijn dan soms juist erger. Op advies van de dierenarts gingen we stappen wanneer ze het zelf aangaf en mocht ze liggen (niet rollen) als ze dat wilde. Een beetje afwisseling en vooral goed kijken waar je paard zich het beste bij voelt. Rijden zou ik nooit doen als een paard zoveel pijn heeft.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:57

nou ik denk dat als ik vorig jaar op mijn pony had gestapt die koliek had ik hier nu niet had gezeten. die ging continue liggen heb daar 4u mee gestapt en gewacht op DA. daarna pijnstillers en madam mocht niet liggen dus weer stappen. denk niet dat ik had moeten proberen daar op te stappen