buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inoek

buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:30

Mijn pony is 4 jaar en ben nog nooit met haar naar de bossen
of het strand geweest.
In de meivakantie gaan ik en een vriendin naar Duitsland
en daar stonden buiten- en strandritten op het programma.

Mijn pony is schrikachtig en vooral als er pony's zijn die dat
ook zijn (dat is in mijn geval in de meivakantie).

Hoe kan ik zorgen dat dat minder wordt?
Ik wil graag rustig door de bossen kunnen rijden
zonder angst.

zodiacje

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:33

(zolang het veilig is) gewoon héél veel doen.
Als je paard het allemaal niet kent is het veel spannender daarnaast leer jij er ook pas van op het moment dat je het echt doet. Als ik jou was zou ik dus nu al gaan beginnen met buiten ritten maken.
(daarnaast zal je ook de conditie kweken ook want neem aan dat je niet helemaal naar DLD gaat voor een stapritje :D)

veel buitenrij plezier dus!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:34

Veel gaan rijden in de bossen. Beginnend met een aantal brave paarden die mee gaan, en dan steeds wat meer gaan proberen op hoe jou paard alleen reageert. Mocht je als je in de mei vakantie nog steeds niet zeker van je zaak zijn, misschien een ander braver paard mee nemen?

Inoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:36

Het is mijn eigen pony, dus die gaat sowieso mee in de meivakantie. Dat rijden in de bossen met bravere paarden is een goeie tip!
Denk dat ik binnenkort maar is wat buitenritjes ga maken, bij mij in de buurt is er een zandvlakte en een groot bos!

Danku voor de tips.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:40

offtopic: Ik denk wel dat ik weet waar jij woont :o Als dat zo is, ben jij familie van mij ;) Had je al een pb gestuurd. ;)

Ik denk inderdaad ook als je veel gaat buitenrijden dat het wel goed gaat komen, mocht je nu het niet vertrouwen als je vertrekt, kan je altijd nog kijken of het mogelijk is om een wat beleerder paard mee te nemen.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:23

Ik herken je probleem. Een vriendin van mij heeft een pony gehad die altijd heel schrikachtig was buiten. Toen zijn we samen heel vaak naar buiten gegaan. Ik op een pony die haar pony heel graag mag. Het ging steeds beter en uiteindelijk kon ze gewoon zelf alleen naar buiten met die pony, hij was zijn 'angst' helemaal kwijt *D
Hopelijk heb je hier wat aan :P

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:50

Veel oefenen, en het liefst met een ander (ervaren) pony die niet zo schrikachtig is. Begin met een klein stukje, en breid dat steeds meer uit.

Probeer zelf ook te onspannen, jou spanning gaat over naar je paard, en daardoor word deze ook veel schrikachtiger.

Succes!

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:19

als er iemand lopend meegaat, dan kan die opzich het paard "controleren" kijken waar die precies van schrikt.
is het trouwens in dat ene bos? (dat je alleen daar bent geweest en dat hij daar schrikt?)

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:08

Ik zou zo veel mogenlijk buiten gaan rijden.
Hoe meer je het doet hoe meer hij eraan gewend raakt ;)

Mistreated

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:09

Zoals iedereen al zegt, veel oefenen lijkt me...
Met andere paarden, lopende mensen en andere dingen waar hij van kan schrikken.. Honden ofzo bijvoorbeeld..

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:12

Mijn paard is ook nogal voorwaarts buiten :j ik ga deze zomer ook lekker veel buitenritten maken om 'm zo meer gewend te laten raken.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:20

Heel veel de bossen ingaan,
Ik weet niet hoe schrikkerig je paard is, maar misschien is het fijn dat er in het begin iemand naast fietst, misschien zelfs aan het halstertouw? Voor dingen waar je paard echt bang voor is, kun je hem/haar eraan laten wennen door er niet in draf ofzo op af te gaan, misschien af te stijgen en je paard rustig het ding te laten onderzoek. Of als je het thuis zelf hebt misschien in wei/bak het voorwerp neerleggen en je paard eraan laten wennen ;)

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:38

ik zou niet iemand op de fiets meenemen, als die ook het halstertouw vastheeft. snel kans dat als je paard schrikt die ander mee trekt van z'n fiets. en dan idd gewoon laten wennen en oefenen

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:58

Je kunt ook een schriktraining doen..
En natuurlijk veel oefenen
Succes!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:08

_Kaira_ schreef:
Heel veel de bossen ingaan,
Ik weet niet hoe schrikkerig je paard is, maar misschien is het fijn dat er in het begin iemand naast fietst, misschien zelfs aan het halstertouw? Voor dingen waar je paard echt bang voor is, kun je hem/haar eraan laten wennen door er niet in draf ofzo op af te gaan, misschien af te stijgen en je paard rustig het ding te laten onderzoek. Of als je het thuis zelf hebt misschien in wei/bak het voorwerp neerleggen en je paard eraan laten wennen ;)

Het ligt een beetje aan jou, maar als jij zelf een beetje zelfverzekerd op je pony kan zitten, ook als je merkt dat hij gespannen is, dan zou ik niet afstappen, dan geef je juist het signaal af dat er iets is. Paarden zijn grote na apers als er iets "engs" is kijken ze het eerst naar hoe hun omgeving erop reageerd. Daarom zou ik vooral veel gaan rijden met oudere goedzak paarden, als jou pony dan de hele wereld eng vind, maar het andere paard kijkt niet eens op gaat hij dat nadoen.
Werkt altijd heel goed, wel een valkuil, veel mensen maken zo hun paard bomproof, maar kunnen vervolgens niet meer alleen rijden of stilstaan als de rest loopt etc. Omdat hun paard nooit eigen iniatief heeft moeten tonen.
Ga dus wel als het eenmaal goed gaat in het bos, vaak voorop rijden. Als er ergens een paaltje is waar je aan beide kanten langs kan, ga dan de andere kant langs dan heb paard voor je, ga eens halthouden om na een paar seconden goed (dus gecontroleerd zonder gedribbel) halthouden even bij te draven.
Dat is voor jezelf goed, omdat je wel gewend blijft om echt je paard te rijden buiten en niet er alleen maar op te zitten, maar ook voor je paard omdat hij zo gewend blijft om naar jou te luisteren en niet alleen naar de paarden om hem heen.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:58

dat is idd een goede tip

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:07

veel naar buitengaan met iemand erbij die m vast houd,

dit een paar keer doen, tot dit vertrouwd is en dan meer naar het bos. Als dit ook allemaal prima gaat neem je is iemand mee met een ander paard ;)
ook in het bos kun je wel een beetje dressuuren sodat de pony echt van jou blijft, dat ie ook minder aandacht heeft voor de omgeving ;)

succes!