Leasepaard of eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shootingstar

Leasepaard of eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:16

Hallo,

Ik heb een leasepony samen met een ander meisje en mijn zusje. Ik en mijn zusje leasen hem dus voor de helft (3/4 dagen per week) en we betalen hiervoor ongeveer 200 euro per maand. Ik mag alles met hem doen behalve springen. Dit mag alleen tijdens les. Die 200 euro is all in, ik moet alleen nog de hoefsmid betalen. Ik vroeg me af of een eigen paard veel duurder is dan wat ik nu betaal. Qua stalling ben je dan rond de 150/200 euro per maand kwijt denk ik? Verder moet je dan natuurlijk wel ook nog aan de veearts, voer en andere kosten denken maar dan heb je wel echt een eigen paard waar je iedere dag op mag rijden. Wat vinden jullie?

Groetjes.

Anoniem

Re: Leasepaard of eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:19

Nou nee, en vind het wel errrruuggg duur,
Hier heb je een stal,weide binnenpaddock en rijbank 30 bij 60 met voor 120 euro gemiddeld al incl.

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:22

Ik heb het luxe... heb een verzorgpaard maar mag dr bijna alles mee. Hoef niets te betalen en ook mn lessen worden vergoed :D
De eigenaren zijn qua stalling 150 pm kwijt en dan nog de brokken, DA en smid erbij.
Dit is incl weidegang, 2x een 20x40 rijbak, stapmolen en warm/koud water wasplaats

Shootingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:29

volbloedfan schreef:
Hier heb je een stal,weide binnenpaddock en rijbank 30 bij 60 met voor 120 euro gemiddeld al incl.

Oke. Ik heb een beetje gezocht op internet naar stalling en de stallen bij mij in de buurt kosten niet minder dan 150 euro per maand. Dat is ook gewoon met buitenbak, paddock en weide. Dan heb jij geluk met die 120 :D Ik vind het ook wel erg duur hoor 200 euro alleen al voor stalling, dan wordt een eigen paardje wel heel duur.

Shootingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:34

Pattyy_ schreef:
Ik heb het luxe... heb een verzorgpaard maar mag dr bijna alles mee. Hoef niets te betalen en ook mn lessen worden vergoed :D
De eigenaren zijn qua stalling 150 pm kwijt en dan nog de brokken, DA en smid erbij.
Dit is incl weidegang, 2x een 20x40 rijbak, stapmolen en warm/koud water wasplaats

Je hebt het zeker luxe! Ik vind die 150 wat de eigenaren aan stalling betalen nog wel te doen aangezien ik nu 200 betaal voor die leasepony voor 3/4 dagen. Wat wel zo is is dat ik de DA kosten nu niet hoef te betalen en bij een eigen paardje wel en dan maakt het wel een stuk duurder (als er een keer iets gebeurd).
Volbloedfan: Hoe doe jij dat met de DA kosten? Heb je een paardenverzekering of zet je geld apart voor eventuele kosten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:03

Vind ik persoonlijk erg veel geld voor een leasepaard voor 3/4 dagen per week!
Opzich ben je dan wel goedkoper uit met een eigen paard aangezien je die 7 dagen per week tot je beschikking hebt.
Maar goed moet je ook maar geluk mee hebben want ik neem aan als je leasepaard ziek wordt hoef jij daar waarschijnlijk niet voor te betalen. En tja daar moet je maar net geluk mee hebben dat je die bij je eigen nooit nodig hebt.
Maar goed je leasepaard staat misschien wel op een super de luxe pensionstal? Scheelt natuurlijk ook.
Ik zou het er eerlijk gezegt niet voorover hebben vind het erg veel geld voor een leasepaard.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:12

het hangt er vanaf waar je woont! 150/200 euro voor stalling is hier niets. voor een beetje stalling betaal je hier al 300 euro. hoefsmid is al 40 euro (rondom beslagen) dan nog ontwormen en verzekering van 50 euro. Dierenarts en tandarts kosten ook nog geld natuurlijk. dan heb ik het nog niet eens over hoofdstel, zadel en dergelijke. alles moet natuurlijk wel goed liggen. en dan ook n og kosten van lessen en eventuele wedstrijden. Al met al zou ik zeggen een eigen paard is veel duurder!! doe het rekensommetje maar...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:39

@mvn 40 euro rondom??. Ik betaald zeker 90 euro per keer. Is wel een fijne smid dus geen probleem.

Toen ik mijn vorige paard nog in de lease had betaalde ik 75 euro meer als de stalling. Daarnaast waren we wel verplicht te verzekeren. Eventuele DA kosten kwamen wel voor mij maar wel in overleg met hun. Dit om geen onnodige kosten te maken. Verder hadden we alle vrijheid.

200 euro is misschien veel maar misschien ook niet al je verteld welke omgeving. Maar vind je voor 3/4 dagen en dan nog delen niet erg weinig rijden?.
Tja eigen paard is veel duurder en meer verantwoordelijkheid ik weet niet hoe oud je bent?.

Shootingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:11

Monica_1987 schreef:
Vind ik persoonlijk erg veel geld voor een leasepaard voor 3/4 dagen per week!
Opzich ben je dan wel goedkoper uit met een eigen paard aangezien je die 7 dagen per week tot je beschikking hebt.
Maar goed moet je ook maar geluk mee hebben want ik neem aan als je leasepaard ziek wordt hoef jij daar waarschijnlijk niet voor te betalen. En tja daar moet je maar net geluk mee hebben dat je die bij je eigen nooit nodig hebt.
Maar goed je leasepaard staat misschien wel op een super de luxe pensionstal? Scheelt natuurlijk ook.
Ik zou het er eerlijk gezegt niet voorover hebben vind het erg veel geld voor een leasepaard.

Ja inderdaad. Nee als hij ziek wordt hoef ik het niet te betalen. Dat super de luxe valt ook wel mee hoor, we hebben 2 binnenbakken en een buitenbak en verder niks bijzonders.
Het is inderdaad veel geld, daarom denk ik ook aan een eigen paard. Bedankt voor je reactie.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:13

voor leasen vind ik het ook wel een beetje duur, zeker als je de smid ook nog apart moet mee betalen.. Maar qua je vraag ;) ik ben gem 200 euro per maand kwijt, geluk met sterke hoeven, maar das excl lessen ;) dus ja afhankelijk van waar je staat ben je bijna even duur uit, behalve idd de dierenarts als er wat gebeurd ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:19

Shootingstar schreef:
Ja inderdaad. Nee als hij ziek wordt hoef ik het niet te betalen. Dat super de luxe valt ook wel mee hoor, we hebben 2 binnenbakken en een buitenbak en verder niks bijzonders.
Het is inderdaad veel geld, daarom denk ik ook aan een eigen paard. Bedankt voor je reactie.

Super de luxe niet?. Met 2 binnenbakken en een buitenbak?. Denk dat je niet mag klagen de meeste op bokt hebben niet eens een binnenbak.
Dat zie je wel vaak in je betaling terug.

Wat zou je al pensionklant op deze stal betalen?.

Shootingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:32

Ik woon in Alkmaar en 150 euro voor een stal hier in de buurt is dan wel een stal zonder binnenbak. Een eigen paard is inderdaad duurder, er komen natuurlijk een helehoop kosten bij kijken. Maar nu is het ook maar voor de helft en dan helemaal en het is dan toch echt je eigen paardje. Ik rijd inderdaad niet veel, dat vind ik ook erg jammer. Ik ben 15 jaar. Een eigen paard is inderdaad nog even wat meer verantwoordelijkheid al moet ik zeggen dat ik van een paardje leasen ook een hoop heb geleerd en aangezien mijn zusje natuurlijk ook rijd hebben we wel genoeg tijd voor een eigen paard. En inderdaad, zoals jullie zeggen, als je pech hebt en je hebt veel DA kosten dan loopt het wel hoog op.

Citaat:
Super de luxe niet?. Met 2 binnenbakken en een buitenbak?. Denk dat je niet mag klagen de meeste op bokt hebben niet eens een binnenbak.
Dat zie je wel vaak in je betaling terug.

Wat zou je al pensionklant op deze stal betalen?.

Dat is inderdaad wel waar. Het klopt dat een binnnenbak erbij wel veel in prijs scheelt. Dit is dan ook niet perse een vereiste. Volgens mij betaald een pensionklant rond de 300 euro per maand bij ons.

Citaat:
voor leasen vind ik het ook wel een beetje duur, zeker als je de smid ook nog apart moet mee betalen.. Maar qua je vraag ik ben gem 200 euro per maand kwijt, geluk met sterke hoeven, maar das excl lessen dus ja afhankelijk van waar je staat ben je bijna even duur uit, behalve idd de dierenarts als er wat gebeurd

Oke dat is netjes. Eventuele hoge dierenarts kosten zijn ook het grootste probleem...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:18

gezien de faciliteiten en het feit dat als het paard kreupel is je ook niet hoeft te betalen valt het wel mee. Mat een eigen paard lopen die kosten aardig op en de stalhuur gaat gewoon door.

Maar ja, het is wel eigen en je mag er mee doen wat je wil.

Rondom Alkmaar betaal je denk 150-200 euro per maand voor alleen een buitenbak, voor een binnenbak een stuk meer (alhoewel ik ook stallen ken voor €230 met binnenbak).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:46

De kosten die je maakt voor je leasepaard liggen een stuk lager dan die voor een eigen paard.
meestal is de stalling al boven de 200 Euro.
Hoefmid erbij, wormenkuren, tandarts, dierenarts om maar even een paar dingen te noemen.
Daarnaast Harnachement onderhoud etc etc.

Of 200 Euro duur is voor een leasepaard. Daar wordt verschillend over gedacht. Ik vind het een nette prijs als het daarmee bijna je eigen paard is.
bij de stallen bij ons in de omgeving betaal je dat ook voor een leasepaard

blalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:17

Ik vind het voor een leasepaard wel érg duur. Het ligt er ook maar aan welk/wat voor paard je koopt en waar je hem dan stalt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:22

De kosten voor een eigen paard zijn duurder, als je hem op een pensionstal zet, maar ik vind het wel duur voor te leasen.
Een bijdrage vind ik wel normaal, maar dit vind ik wel veel.
Of het moet een paard zijn, waar je wedstrijden mee mag rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:31

Een lease paard is eigenlijk een paard dat je niet koopt, maar verder je eigen paard is. Een kleine bijdrage per maand extra, naast de kosten van de stalling, is dan normaal, paard word ouder, slijt meer enz. Met een lease paard kan en mag je normaal ook alles doen wat je wil.
Een paard huren..en dat is wat jullie doen TS..is een heel ander verhaal. Naast jullie 2 ( jij en je zus) word het paard ook nog door een derde persoon gereden. Dan is 200 euro per maand wel erg duur, zeker als je ook nog eens de hoefsmid moet betalen.
Even een vergelijk...ik vraag voor het "leasen" 120 euro per maand.( wij noemen het 1/2 pension)
Hoefsmid en dierenarts zijn voor mijn rekening. Paard word door niemand anders gereden, en je mag wedstrijden gaan rijden als de klik er is. 5 dagen per week staat het paard tot je beschikking. Wel stel ik hoge eisen aan de ruiters die de paarden gaan rijden.
Zoals meestal in dit soort topics word een lease paard niet goed verwoord en is het dus geen lease, maar huren wat je doet.

Denk aan een lease auto, dat is eigenlijk hetzelfde. Ook daar rijd niemand anders in, huur je, dan zit de volgende dag een andere bestuurder in de auto.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:38

ik betaal nog geen 200 per maand voor mn paarden, en ik heb er 2, In mijn geval zou ik niet kunnen leasen dan, maar wel zelf 2 paarden kunnen houden

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:48

Ik vind het wel duur zeg, 200 voor een halve week! Maar idd zijn de dierenarts kosten meestal het probleem bij een eigen paard. Het kan jaren lang goed gaan als je geluk heb, maar het kan ook jaren fout gaan als je pech heb.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:34

Mijn pony wordt verleased voor 75,- per maand.
Maar dan moeten ze ook echt de gehele verzorging op zich nemen, dus uitmesten, rijden, poetsen etc etc.
Het voeren op de stal wordt gedaan, dus als ze een keer 1 of 2 dagen niet komen is dat niet heel erg.

De overige kosten als DA, hoefsmit etc zijn voor mij.
Ze nemen de pony verder 1x per week mee naar les.

Een mooie oplossing, zij een leuke pony makke pony die eigenlijk nooit wat mankeert, en ik alleen maar profijt dat ze genoeg beweging en aandacht krijgt.
Voor hun een hele mooie oplossing na het jar dat ze een eigen pony hebben gehad maar er nooit echt wat mee hebben kunnen doen doordat deze eigenlijk altijd in de lappenmand zat.

Ik moet zeggen dat je dan in mijn ogen ook echt veel te veel betaald voor die pony.
Als het nou een ZZ paard was..............

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:40

Ik betaal 245 euro per maand voor mijn lease paard. Dan is ze helemaal voor mij en kan ik ermee doen en laten wat ik wil (binnen het redelijke uiteraard). Hoefsmid is wel voor mij, DA niet.

Als ik bij ons op stal zelf een paard zou stallen zou ik 200 euro kwijt zijn. Dan heb ik dus exact dezelfde faciliteiten, maar moet ik zelf de dierenarts en andere extra's betalen. Voor die 45 euro die ik dan per maand bespaar tov de leaseprijs kan ik echt de extra bijkomende kosten niet financieren. Ik blijf mijn paardje dus zo lang mogelijk als het kan leasen. Ik kan er dan op dezelfde manier van genieten als zou het de mijne zijn geweest.

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:09

jij heb wel heel veel mazzel dan,
als ik bij mijn in de buurt een knappe stalling met gewoon een normale box 3x3 een weide en een paddock en 20x40 bak, ben ik zeker al 200euro kwijt.
en als je een stal met binnebak wilt 20x60 ben je in mijn regiop al 300euro kwijt, echt belachelijk gewoon!

en dat lease paardje van jou is dan indd wel erg duur, maar houd indd ook rekening met een eigen paard dat je dan eerst een knappe stalling regelet die niet te duur is, en als je dan leuk paardje tegen het lijf loopt zou ik er wel voor gaan. maar koop geen paard en ga dan stalling zoeken want dan zal je nog wel eens pittig duur uit kunnen komen

volbloedfan schreef:

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:29

Wow dat is wel heel erg duur.

Ik betaal 75 aan stalling +
hooi 17,50 per maand
brok 10,00 per maand
stro 25,00 per maand

totaal: 127,50

voor 200 euro zou ik zeker geen paard leasen voor 3/4 keer per week.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:29

Ik vind dat je echt ontzettend veel betaald! Zelfs al is de stalling 150 euro pm.. dan kom je dus in totaal op zo'n 200 euro per maand uit.. Maar het is niét jou paard, en je least 'm maar voor de helft van de week.

De andere helft v d week rijd de eigenaar neem ik aan?

Ik vraag me dan af wat de eigenaar betaald, want dat doet ze wel heel mooi zo, gratis een eigen paard, want jij betaald alles. :+

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:39

ik betaal 350 euro stalling al inn
dan nog komt de hoefsmid en de vee arts nog
dat is ong 100 euro extra wanneer ze komen
wel omdat ik 2 paarden heb