pony wil niet alleen het erf af, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

pony wil niet alleen het erf af, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:05

zit nog steeds te twijfelen of het hier goed staat, dus sorry als het verkeerd staat.

Ik ben gek op buitenrijden en mijn pony ook, alleen heb ik een probleempje, mijn pony wil niet in der eentje het erf af.
Sinds ik haar heb ( mei '09 ) heb ik zeker 3 keer in de week een buitenrit gemaakt samen met anderen. Dat had ik beter niet kunnen doen want nu wilt ze dus in der eentje het erf niet meer af.
Zelf ben ik het nu aan het proberen met eerst der naast lopen en dan de terug weg erop, zodra ik der naast loop gaat het goed, ze is dan ook wel wat kijkerig maar verder niet.
Als ik der op zit kan ik der wel het erf af 'dwingen' , maar dan is ze de hele rit gespannen, kijkerig en loopt niet recht , ze gaat van links naar rechts. Zelf word ik daar ook gespannen van, vooral als er een auto aan komt want dan ben ik bang dat ze dan precies naar de kant van de auto opgaat.

Ze is helemaal verkeersmak, en ondanks dat ze gespannen is schrikt ze niet, ja een prullebak is wel spannend, maar daar heb je der zo langs.

Hoe kan ik der nou weer leren om ontspannen naar buiten te gaan in der eentje ? Aangezien ik nu geen rij maatje meer heb en ik al sinds september in de bak rijd... Begint dat erg saai te worden voor ons beiden.

Ik heb al uren gewandeld met er langs de weg, dan is der niks aan de hand. Het probleem komt als ik boven op der zit.
Ze kon wel alleen op buitenrit, tijdens proefrijden ben ik ook op buitenrit geweest en liet ik de andere paarden achter en ging zelf een andere kant op , vorige eigenaar fietste mee.

Dus wie heeft er een paar tips voor mij ? Met dat ernaast lopen en de terug weg erop ben ik nog steeds bezig maar helpt eigenlijk niet. Ik zit nu nog maar op 5 minuutjes van huis en dan der op.. En ben daar al zeker anderhalve maand mee bezig.

Ik vind het moeilijk om een verhaal wat in mijn hoofd zit uit te typen, dus als het niet helemaal duidelijk is sorry hiervoor

jericho_S

Re: pony wil niet alleen het erf af, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:27

Misschien helpt het als er iemand mee fietst? Geeft voor de pony misschien even wat meer vertrouwen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:30

Dat kan ik wel een keertje proberen als ik mijn vader lief aankijk of hij zijn fiets mee wilt nemen...

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:38

Ik heb ditzelfde met mijn paardje gehad en het is heel irritant!
Ik ben in het begin veel gaan wandelen en fietsen met haar alleen buiten. En als ik in de bak had gereden, daarna buiten uitstappen. Gewoon rustig opgebouwd met kleine stukjes naar buiten, steeds iets langer. In het begin draaide ze wel 10x per rit om en heel kijkerig en angstig voor alles, ik ben dus op plaatsen gaan rijden waar het rustig was. Vond ze iets heel heeel eng, dan ging ik er ff naast. Het was bij mij ook belangrijk dat ik haar net niet der zin gaf, wilde ze al heel graag trug dan ging ik net iets verder zodat ze niet haar zin kreeg, en dan pas terug zodat het echt mijn idee leek.
Nu gaat het heel goed, kan gewoon alleen met haar naar buiten maar ze is wel altijd iets angtiger in het begin.
Het is vooral volhouden, succes ermee!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:17

Probeer vooral niet mee te gaan in haar kijkerigheid/angst, dan bevestig je haar gevoel en dan blijft ze het doen. Wat mij zelf hielp als afleiding was om iets te gaan zingen, gewoon hardop liedjes zingen op je pony, zodat je zelf ontspant en hopelijk ook je pony. Misschien een hele gekke gedachte, maar bij mij heeft het destijds geholpen. Succes!

paardenfan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:31

veel zangplezier! :D

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:48

Dat had een van onze paarden ook, met andere paarden erbij geen enkel probleem, maar zodra ze alleen moest kreeg ik dr met geen mogelijkheid van het erf. Ik heb toen ook iemand gevraagd een keer met de fiets mee te gaan. die fietste dan in het begin voorop en kwam later naast me fietsen, of een stukje erachter. Na een paar keer was het probleem al opgelost! :) Zeker het proberen waard :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:38

Eigenlijk zit het probleem niet bij je paard, het probleem zit bij jou.
Het is de manier waarop je het vraagt, en jouw rol als leider.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 08:53

Dit heb ik ook, mijn pony gaat wel verder maar op een gegeven moment draait ze zich om en galoppeert ze als een razende gek recht de stal in.
En dan kan niets haar stoppen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:19

emil01 schreef:
Probeer vooral niet mee te gaan in haar kijkerigheid/angst, dan bevestig je haar gevoel en dan blijft ze het doen. Wat mij zelf hielp als afleiding was om iets te gaan zingen, gewoon hardop liedjes zingen op je pony, zodat je zelf ontspant en hopelijk ook je pony. Misschien een hele gekke gedachte, maar bij mij heeft het destijds geholpen. Succes!

Die methode ken ik, heb ik ooit bij een manege pony uitgehaald en hielp idd goed.

Oliiviia schreef:
Dit heb ik ook, mijn pony gaat wel verder maar op een gegeven moment draait ze zich om en galoppeert ze als een razende gek recht de stal in.
En dan kan niets haar stoppen.

Mijne draait niet om dus daar heb ik geen last van, maar wel op de terug weg het harder willen gaan...

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:08

Een paard is een kuddedier.
Doordat hij gewend is om met meerdere het erf af te gaan,
wil hij natuurlijk niet meer alleen. Zorg dat er iemand meegaat,
en steeds gaat diegene een stukje eerder weer weg.
Zo wend hij eraan dat het niet eng is om alleen te gaan.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:38

Als dat kon zou ik dat willen, maar helaas geen rijmaatje meer.

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:26

mijn pony deed dat vroeger ook. Ik ben echt een hele tijd gewoon ernaast het erf afgelopen en buiten opgestapt. Toen dat een gewoonte werd lukte het ook weer om gewoon rijdend het erf af te gaan. Vooral voorlopig niet rijdend het erf af gaan want dan wordt het erf af gaan ook weer geassocieerd met spanning en dat moet je juist voorkomen.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:32

AxMigo schreef:
Een paard is een kuddedier.
Doordat hij gewend is om met meerdere het erf af te gaan,
wil hij natuurlijk niet meer alleen. Zorg dat er iemand meegaat,
en steeds gaat diegene een stukje eerder weer weg.
Zo wend hij eraan dat het niet eng is om alleen te gaan.

Ik dacht net hetzelfde te zeggen ;)

x

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 20:56

Ik heb daar de mogelijkheid niet voor, anders had ik dat idd gedaan.

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:00

Ben je op dit moment niet zelf erg gespannen. Dan wordt het wel eng voor de pony, ze wil dus eigenlijk niet weg en dan zit er ook nog iemand bovenop die spanning heeft oei wat moet dat worden. Zou zeggen loop gewoon het eerste stukje en stap dan op, later lekker inkorten natuurlijk. Gewoon niet al te moeilijk doen hebben jullie er beiden veel meer lol in.Veel plezier

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 13:24

Op het moment dat ik haar voel aanspannen word ik ook gespannen idd.. Ik ga daar eens goed opletten, en me proberen lekker te ontspannen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:54

RT-P --> OPG

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:11

Beste is om toch door te zetten, en vervolgens een beloning geven. Dat maakt een vervelende situatie tot een aangename situatie. Slim beestje, hij geeft dus aan dat hij liever gezelschap heeft ;).

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 18:57

Het liefst had ik ook gezeldschap gehad, maar helaas niemand die wilt. En om het voor haar en mij ook leuker te maken wil ik toch wel graag buitenrijden omdat ze het wel erg leuk vind !
Zaterdag ben ik zeker anderhalf uur weggeweest, mijn vader der op en ik der naast lopend en afentoe omwisselen.
Omdat mijn vader erg nuchter is en zich niet aanspant als zij zich aanspant liet ik hem in het begin der op, en langs de 'enge' dingen . Ik heb de weg afgelopen en daar weet ik precies wat ze 'eng' vind dus span ik mij automatich ook al aan.
Maar zaterdag ging het erg goed,, ze wou op sommige stukken dan wel niet mee lopen maar na enige aanmoediging ging ze toch mee. En mijn vader vond het erg leuk, dus denk dat, dat voor herhaling vatbaar is.