Regendeken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:26

Hoi,

Ik heb een vraagje.
Sinds kort heb ik een eigen paard en toen heb ik ook (logisch) een winterdeken voor hem gekocht. Die is 330 gram, dat was wel iets meer dan hij had maar volgens de oude eigenaren wel prima. Maar nu wordt het toch iets warmer en zat ik eraan te denken om hem een 100/150 grams deken op te doen met evt fleecedeken eronder (die ik er dan weer onderuit kan halen als het weer warmer wordt). Maar ik zat even op internet te kijken, en het is best wel moeilijk om een normale deken van 100/150 grams te vinden. Dus nou zat ik te denken aan een gevoerde regendeken, die zijn namelijk wel te vinden. Maar ik wist niet of dat ook fijn spul was voor een paard om gewoon de hele dag mee op stal te staan?? (hij komt nl. niet buiten in de winter).
Alvast bedankt! :)

Tebaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:39

de meeste gewone dekens zijn toch ook vrij waterdicht?
Tenminste, de mijne hoor je nog wel eens even opstal hoor te kraken ;)
persoolijk denk ik, als je paard wat nuchter is en eerder regendekens op heeft gehad dat
een gevoerde regen deken best moet kunnen.
Maar goed, heb het nog nooit uitgeprobeerd, maar denk dat ze er niet heel erg een probleem van maken?
Tenminste, bij ons op stal stond er van het zomer ook wel 1 op stal met zijn regendeken als we echt
raar weer hadden en die gaf er niet veel om..
Hoe het gaat qua scheurbestendigheid durf ik je niet te zeggen, heb zelf alleen maar ervaring met ongevoerd.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:29

Hij heeft nog nooit een regendeken op gehad (en het is ook niet zo'n nuchter paard eigenlijk) :P
En ik hoef ook geen waterdichte deken eigenlijk, maar er zijn geen gewone dekens te vinden (in elk geval kan ik er geen vinden) die 100/150 grams zijn...
Iemand hier ervaring mee?

Farfalla_

Re: Regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:19

Als je paard niet buiten komt, zou ik hem gewoon een staldeken omdoen (je hebt niet voor niets stal en regendekens, en het scheelt ook in de portemonnee). Ik heb even voor je gezocht, en ik kan alleen 200grams staldekens vinden. Maar 150 of 200 grams maakt niet zo heel veel uit. Een fleecedeken ben ik niet zo'n voorstander van, deze houd het eventuele vocht vast, en dan heb je een ziek paard, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Dennis12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:20

Je paard komt niet buiten, dus heeft geen bewegingsvrijheid, dus staat stil. Dan zou ik hem een lekkere warme deken opdoen!
Desnoods doe je er 2 over elkaar.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:29

als je nu een 330gr hebt en je paard word er nu toch echt te warm onder zou ik voor een 200gr gaan.
een fleecedeken kan je vergelijken met 100gr dus als je die onder een 100/150gr zou doen kom je op 200/250, daarbij is een fleecedeken niet echt geschikt als staldeken, ze zijn er voor gemaakt om even op te hebben en als je ze te lang op hebt dan gaan ze naar achter schuiven en dus van voren knellen met alle gevolgen van dien.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:36

Ik heb zelf een HH regendeken met een dunne fleece voering, dit is een prima deken voor het voor-en najaar.
De deken is echt water- en winddicht, zit goed en blijft prima liggen na het rollen.
Ik vind de prijs kwaliteit verhouding van HH prima.
Vorig jaar had ik mijn paard niet geschoren en kreeg hij deze deken toen al op, nu is hij wel geschoren en staat nu onder een 200 grams HH outdoor.

Zag op internet deze deken http://www.huppa.nl/special-offers/929- ... -scho.html is waterafstotend maar niet waterdicht is 100 gram en 38 euro

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:00

HAR-->SV

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:08

@ Ulfeino: dankjewel voor de tip ;). Heb meteen een mailtje gestuurd, want er stond bij de maat: marine 20.. beetje raar :P

Een 200 grams lijkt me nét iets te veel, ben namelijk niet van plan er ook nog een 0 grams bij te kopen voor de overgang, en de mensen in de Divoza zeiden dan ik wel van 150 naar niks kon gaan als ik hem dan 's nachts nog wel op deed en overdag niet..

Dennis12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:26

Paarden redden zich wel bij de overgang van dekens hoor :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:30

44Myrthe44 schreef:
@ Ulfeino: dankjewel voor de tip ;). Heb meteen een mailtje gestuurd, want er stond bij de maat: marine 20.. beetje raar :P

Een 200 grams lijkt me nét iets te veel, ben namelijk niet van plan er ook nog een 0 grams bij te kopen voor de overgang, en de mensen in de Divoza zeiden dan ik wel van 150 naar niks kon gaan als ik hem dan 's nachts nog wel op deed en overdag niet..

Sorry maar je kiest toch zelf voor een deken op je paard? Dan moet je ook wel af kunnen bouwen met dekens ik vind van 150 grams naar niks echt niet kunnen namelijk.

Dennis12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:32

Ligt aan de temperaturen toch?
overdag wordt het straks warm zat.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:33

Ja maar vind een ongevoerde deken met afbouwen toch een must.

Dennis12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:34

Tooske schreef:
Ja maar vind een ongevoerde deken met afbouwen toch een must.

Waarom vind je dat een must?
kan je dat onderbouwen?

Snachts straks 8 graden
en overdag weer 15/16

kan prima overdag de deken lekker af toch.
zeg maar als ik fout zit, ik moet het ook allemaal nog leren.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:05

Je hebt dekens met 200 grams vulling (medium) en nog dekens met geen vulling (lite) of ook wel regendekens genoemd.
Horseware heeft 1 deken met 100 grams vulling en dat is de Rambo California.
Er is er nog wel eentje, maar die koop je niet zo los, maar met een liner er bij in en een losse hals, de Rambo Duo, de buitendeken daarvan is ook 100 grams gevoerd, met een losse liner van 300 gram.
Ik zou gaan voor 200 grams (of 100 grams) en/of een regendeken.
Dan kun je alle kanten op en je aanpassen naar het weer.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:04

regendeken op stal kan best hoor, ik heb zowieso alleen maar regendekens, ideaal, als je buiten wilt stappen ofzo dan kan dat tenminste gewoon..
Alleen wel letten dat je een deken koopt die goed ademend is.
Verder merk het paard echt geen verschil hoor of het een regendeken is of niet, mijn regendekens zijn ook niet van die gladde stof die geluid maken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:32

ik vind zelfs dat ze van 200gr makkelijk naar niks kan gaan, paard staat binnen.
mijn paard staat overdag buiten en daar heb ik 2 dekens voor; een fleecegevoerde regendeken (ong 100gr) en een 300gr regendeken, dus op en afbouwen doe ik met deze 2 dekens en verder niks.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:20

kan me niet voorstellen dat je paard niet buitenkomt in de winter, hij zal overdag toch wel op z'n minst in een paddock staan? of dat je lekker buiten met hem gaat wandelen.
kan me niet voorstellen dat ie gewoon de hele dag dag in dag uit op stal staat.
maar eh ik zou kiezen voor een 0 gr regen deken. die kun je dan altijd zelf "voeren" met een fleece deken en vind ik ideaal

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:24

Een gevoerde regendeken (met fleece bijvoorbeeld) stellen ze tegenwoordig gelijk met een 100gr. Drunens Ruiterhuis heeft een 150gr deken van hun eigen merk.

De mijne staat nu buiten met een ongevoerde regendeken. Is half geschoren en van een buitenstal (zonder deken) naar 24/7 buiten gegaan. Ik heb in eerste instantie een 200gr deken op gedaan. Dat was met de vorst goed, maar is nu te warm.

Als hij niet buiten komt zou ik gewoon een staldeken doen. Die zijn in 150gr wel te vinden.
En mocht hij dan los naar buiten gaan zou ik kiezen voor een gevoerde of ongevoerde regendeken.
Of heeft hij erg weinig vacht? Paarden hebben het warmer dan wij denken en een deken is al snel te warm.

bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:56

diego staat ook gewoon met zijn deken dag en nacht op..
altijd dezelfde.. gewoon een waterdichtewinterdeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:05

een regendeken kan ook gewoon op stal gedragen worden, vaak vind je wel 100 grams regendekens. dus ik zou een 100 grams deken namen of een fleecegevoerde regendeken.. moet je wel snel zijn, het wordt namelijk al een stuk warmer en heeft je paard bijna geen deken meer nodig ;)

(paarden hebben het niet zo koud als wij dat hebben dus die 330 grams deken voor het binnenstaan is best dik.. ze krijgen namelijk ook genoeg warmte van het stro etc )