Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mrie schreef:Tja blijkbaar moet je hem respecteren zoals hij is.
Ben benieuwd wat er gebeurt als iemand jouw karakter gaat proberen te veranderen. Gedrag kun je invloed op hebben, karakter niet daar wordt je mee geboren en daar ga je mee dood. Je zult dus moeten zoeken naar iets wat hem een beetje uit zijn schulp laat komen, spelletjes, of een speciaal soort aandacht, klikkeren misschien of freestyle.

Remy schreef:Je paard is "just not that into you"....![]()
Nee serieus, ik heb ook twee paarden met totaal verschillende karakters. De ene is ontzettend mensgericht, altijd bezig om je aandacht te trekken. De andere is wat flegmatiek, staat ook bijna altijd met z'n achterwerk naar de staldeur. Kennelijk heeft hij daar behoefte aan, voelt hij zich prettig als hij zich af en toe af kan sluiten.
Is ook niet te paaien met aandacht, tenzij daar een maagvulling bij hoort.
Ik respecteer dat hij zo is, waarom zou je zo'n karakter willen/moeten veranderen? Ieder dier zit nou éénmaal anders in elkaar. Als hij er voor mij moet zijn dan is hij er ook en dat is wat telt.
sanne83 schreef:Het karakter van je paard kan je nooit helemaal veranderen, maar je kan zeker wel aanpassingen maken.
Een van nature onzeker persoon, kan leren zekerder te worden. Een van nature lui persoon kan ook gemotiveerd raken.
Het zal wel altijd een aandachtspunt blijven.
Bij parelli vind je erg veel oplossingen hiervoor (kijk even op parelli.com onder horsenality). Probeer in eerste instantie te bedenken waarom je paard zo introvert is: ongeinteresseerd of onzeker?
Parelli is niet het antwoord op een ongeduldig verveeld paard en een baasje die hetzelfde voelt!
En tijdens rijden onzeker, maar dat laatse heb ik aangepakt door CR-lessen. Pollewoppy schreef:Dat bedoelde ik dus eigelijk ook.
En dat kun jij alleen bepalen. Ik krijg nu het idee dat het paard zijn karakter maar moet veranderen voor jou. En dat werkt natuurlijk niet. Zoek dan een paardje wat beter bij je past en voor dit paard een baasje wat beter bij hem past..
Mis de ervaring om dat direct te zien! 1Boefje schreef:sanne83 schreef:Het karakter van je paard kan je nooit helemaal veranderen, maar je kan zeker wel aanpassingen maken.
Een van nature onzeker persoon, kan leren zekerder te worden. Een van nature lui persoon kan ook gemotiveerd raken.
Bij parelli vind je erg veel oplossingen hiervoor (kijk even op parelli.com onder horsenality). Probeer in eerste instantie te bedenken waarom je paard zo introvert is: ongeinteresseerd of onzeker?
Jaja Parelli ken ik wel, heb de hele DVD collectie gehad level 1. Dáár ben ik 1 jaar mee bezig geweest. Vergeet het maarParelli is niet het antwoord op een ongeduldig verveeld paard en een baasje die hetzelfde voelt!
Hij is het meest ongeinteresseerdEn tijdens rijden onzeker, maar dat laatse heb ik aangepakt door CR-lessen.
1Boefje schreef:sanne83 schreef:Het karakter van je paard kan je nooit helemaal veranderen, maar je kan zeker wel aanpassingen maken.
Jaja Parelli ken ik wel, heb de hele DVD collectie gehad level 1. Dáár ben ik 1 jaar mee bezig geweest. Vergeet het maarParelli is niet het antwoord op een ongeduldig verveeld paard en een baasje die hetzelfde voelt!
Hij is het meest ongeinteresseerdEn tijdens rijden onzeker, maar dat laatse heb ik aangepakt door CR-lessen.
geef hem uitdaging en probeer hem te motiveren. Dat vind je inderdaad niet in level 1. Als je wilt kan ik je wel adviseren waar je naar de goede info kan zoeken 
In het begin moet je daar heel veel moeite voor doen, maar als jij consequent interessant bent voor hem, zal hij z'n gedrag naar jou gaan aanpassen. Je kan dus zeker een paard zijn gedragspatroon aanpassen, maar je moet wel eerst tijd er in stoppen voordat je er wat uit krijgt. sanne83 schreef:wat voor communicatie denk je daarmeemee op te bouwen emmiexsonja?
Is het logisch dat je meer vertrouwen krijgt door een paard weg te jagen?
Als het paard z'n hals laat zakken en gaat kauwen, zijn dat tekenen van ontspanning. Dat kan je op heel veel verschillende manieren bereiken. Je paard eerst zo opfokken en wegjagen waardoor hij gespannen wordt en daarna laten ontspannen, lijkt mij niet zo heel erg nuttig.
emmiexsonja schreef:Hoi,
Misschien moet je eens een join-up doen met je paard. Dit wekt vertrouwen aan beide kanten, maar je kan zelf wel laten merken dat jij de baas bent.
Een join-up doe je in een longeerbak. Je laat je paard los lopen.
1. Door dreigend te lopen en kijken en met je schouders te werken, jaag je je paard dravent om je heen. Steeds na vijf rondjes draai je je paard de andere kant op.
2. Er zijn drie tekenen waar je op moet wachten (dit kan lang of kort duren, voor hij ze geeft). Eerst moet hij zijn binnenste oor naar je toe draaien. Ten tweede moet hij zijn hoofd laten zakken en als laatste moet hij gaan smakken (laatste twee kunnen ook andersom). Je paard geeft aan dat hij zich aan je overgeeft. Jij bent nu de baas!
3. Draai je schouder naar hem toe en kijk naar de grond en wacht tot je paard naar je toe komt. Soms kan dit lang duren, dan ga ik meestal zitten. (Als mijn paard komt, geef ik hem meestal een massage als beloning) Komt je paard niet? Jaag hem weer rondjes en wacht weer tot hij zicht overgeeft en probeer het nog een keer.
Als het echt goed is gelukt, loopt je paard ook overal achter je aan.
Ik vind het zelf een super ervaring, dus ik hoop dat het ook bij jou ook lukt.
Je kan ook altijd nog op youtube naar filmpjes kijken.

.
. 1Boefje schreef:Pollewoppy schreef:Het karakter veranderen?
Misschien moet je accepteren dat jullie geen klik hebben?
Is het dan wel het juiste paard voor mij, dat vraag ik me dan af!
Verder rij ik wel dolgraag met hem!
1Boefje schreef:Cisco is namelijk erg arrogant. Hij blijft doen alsof je niet bestaat. Hij zal me nooit aankijken of komen voor een knuffel.
Nu ben ik er al een aantal jaren mee bezig geweest maar krijg zijn karakter maar niet veranderd! Hij is een combinatie van introvert met arrogantie.
Heeft iemand nog tips voor mij om mijn paard te veranderen????
1Boefje schreef:Grondwerk vind hij helaas erg saai, ik ben nu een jaar intensief bezig, hij loopt er gewoon voor weg en gaat met zn kont naar me toe staan. Undemanding time heb ik ook een tijd geprobeerd, heel soms komt hij naar me toe, als er gras in het spel is al helemaal niet. Hij lijkt te leven voor eten! Spelletjes kan hij alleen waarderen als er iets te eten is. Jolly bal of zo is ook al niet leuk.
Nog meer ideeen om hem uit zijn schulp te krijgen?
1Boefje schreef:!
1Boefje schreef:Pollewoppy schreef:Dat bedoelde ik dus eigelijk ook.
En dat kun jij alleen bepalen. Ik krijg nu het idee dat het paard zijn karakter maar moet veranderen voor jou. En dat werkt natuurlijk niet. Zoek dan een paardje wat beter bij je past en voor dit paard een baasje wat beter bij hem past..
Dat laatste is heel moeilijk als dit je 1e paard isMis de ervaring om dat direct te zien!
emmiexsonja schreef:Hoi,
Misschien moet je eens een join-up doen met je paard. Dit wekt vertrouwen aan beide kanten, maar je kan zelf wel laten merken dat jij de baas bent.
Waratje schreef:Karakter van een paard is zoals het is, je kunt hoogstens wat scherpe kantjes eraf schaven, maar veranderen kan niet. Als jij hem niet kunt accepteren zoals hij is, moet je je afvragen of jij hem wel iets te bieden hebt. Als je hem niet voldoende te bieden hebt of dingen van hem wil die hij niet kan geven, moet je je afvragen of je hem niet beter een geschiktere baas kunt geven.
Je rijdt graag met hem, maar rijdt hij ook graag met jou?
Dit zijn confronterende vragen, je hoeft ze ook niet hier te beantwoorden, maar denk erover na. Voor Cisco.