Kunnen paarden een hekel hebben aan bepaalde mensen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Kunnen paarden een hekel hebben aan bepaalde mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:40

Misschien is hekel een groot woord maar kan het zijn dat een paard op de ene persoon goed reageert en op de ander niet?

Ik heb het idee dat mijn paard iemand waar ik af en toe groeples van heb niet echt leuk vindt.
In haar les verzet ze zich: omhoog komen, vastzetten (ik heb mijn hand dan los en voldoende been aan etc) en gewoon totaal verkrampen.
Ik moest op een volte om haar heen en mijn paard werd een grote opgekropte bal met oren plat in haar nek. De dag daarvoor had ik van mijn vaste instructeur les en dan speelt dit soort dingen helemaal niet.
Ik ben trouwens voor mezelf gaan rijden in een andere bak en toen was er helemaal niets aan de hand, kon zo een kleine en grote volte rijden in zowel stap als draf.

Of zou ze soms iets van mij aanvoelen (onbewust)?

8nnemiek

Re: Kunnen paarden een hekel hebben aan bepaalde mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:42

Natuurlijk kan dat :j
Veel tinkers hebben bijvoorbeeld standaard een hekel aan alle mannen, omdat ze op transport ruw zijn behandeld door mannen..
Paarden kunnen verschillende mensen goed uit elkaar houden, ze kunnen mensen herkennen die altijd snoepjes bij zich hebben, en dus ook mensen die niet aardig zijn.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:43

Zeker wel. Alhoewel het eerder ergens mee geassocieerd word denk ik. Zo heeft de pony van een pensionklant van me de vervelende neiging om me te haten sinds ik hem heb geprobeerd te scheren, terwijl hij als de dood is voor scheermachines. En ik kan paaien met snoepjes wat ik wil, pony mag me echt niet meer :+

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:43

Tuurlijk kan dat! Jij vind toch ook niet iedereen aardig.
Een hekel hebben is idd een groot woord, maar paarden kunnen ook een vooroordeel hebben hoor.

Paarden voelen iets heel snel aan, dus dat zou ook kunnen. misschien vond ze het te druk, en toen je voor jezelf ging rijden dat ze rustig werd in dr koppie.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:45

ja hoor, mijn eerste paard had een hekel aan de buurman van mijn weide....als die langskwam duwde hij haar altijd weg en gaf haar geen aandacht...totdat ze het beu was en in zijn vinger beet.... (ik mocht die man trouwens ook niet hahaha)
vreemde mensen in de wei viel ze trouwens ook aan....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:50

Dat kan zeker, meestal na een vervelende ervaring.

Wij hebben hier een ezel die een hekel heeft aan de DA. Zodra het busje het erf op rijdt en hij ziet het aankomen, is hij weg. Staat hij ergens achter in de wei. Als de 'rode jassen' (DA en assistent) aankomen dan wordt hij helemaal wild.

Overigens merk ik het aan m'n pony, als ik mensen niet mag dan mag zij ze ook niet. Gaat ze heel vervelend naar ze doen (en daar is ze goed in ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:08

Mijn verzorgpaard heeft een hekel aan de meeste mannen.
Vooral mannen met een zware stem of die er groot/breed er uit zien. Maar dat komt ook doordat ze niet bepaald fijn verleden heeft. Wat er precies gebeurd weten we niet. Maar haar hoeven waren ernstig verwaarloost.

En me andere verzorgpaard heeft een hekel aan de DA. Hij komt helemaal in opzet en gaat zweten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:08

Er zijn heel veel paarden die een hekel aan mannen hebben. :j Toch wel apart ergens. Ken geen enkel paard dat bang is voor vrouwen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:12

Als mijn [vroegere pony] iemand niet mocht lag die er zo weer af.Er konden maar weinig mensen op haar rijden,als ze je mocht was het goed.Kleine kinderen mocht ze altijd wel,daar deed ze heel voorzichtig mee en was er lief voor.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:14

Echt wel! Mijn paard had vroeger altijd een hekel aan een vriendin van mij, tegenwoordig gaat dat geloof ik wel goed :')
Maar dat voelde hij niet aan van mij, want ze is al heeeeeeul lang een vriendinnetje ;)

Misschien heeft hij gewoon een hekel aan instructrices? Of heeft ie ergens pijn dat de volte niet lukte? Het kan vanalles zijn! Doet ie het alleen bij haar of ook bij andere juffen?

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:20

Kan denk ik heel goed. Er zijn ook paarden die echt behoefte hebben aan hun EIGEN mens zeg maar. Die geven zich voor 200% voor die persoon en willen niks van anderen weten. kan natuurlijk ook dat de persoon die jou paard reed hem gewoon in de weg zat. Een rijtechnisch iets wat hij erg vervelend vind en niet direkt iets met persoonlijkheid te maken heeft.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:34

Ik denk dan toch dat ze haar niet mag :D
Mijn andere instructeur kent ze en hem vertrouw ik voor de volle 100%. Met deze instructrice heb ik geen klik en ik denk dat mijn paardje dat ergens aanvoelt.
Pijn heeft ze niet want als ik voor mezelf rijd dan doet ze het niet. Ze zit wel even in een uitprobeer-fase (zal wel aan de weersverandering liggen :+ ) maar ik voel geen enkel verzet, niet zoals toen in die les.
Oren plat, ze was gewoon ZO boos op de instructrice (met mij erop haha iets minder leuk).
Raar paard ;) ik heb wel een supersterke band met haar en ze voelt alles feilloos aan.
Laatst heeft iemand anders op haar gereden, iemand die ik ook voor de volle 100% vertrouw, en dat ging ook goed.

_saar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:41

Mag ik vragen hoe jij hebt gereageerd toen ze dus zo boos was op je instructrice?
Want ik zou dat persoonlijk niet toe staan als mijn paard dat deed terwijl ik erop zat, de aandacht moet bij jou zijn als jij erop zit ;)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:04

I know! :D
Ik heb gewoon 'dom' door gereden, hand ontspannen, been aan. Maar dit lukte gewoon niet. Instructrice bleef in de buurt, moest om haar heen en dat werkte voor geen meter want mn paard verkrampte helemaal. Was een en al omhoog komen en woede. Moet zeggen dat ze het niet deed op mijn hulpen; het was dus geen protest tegen mijn been oid.
Als ik met anderen in de bak rijd of er staat iemand anders in de bak dan doet ze dit dus niet.
Het is geen ongehoorzaam paard, ze is juist eerlijk (wel koppig op z'n tijd :+ )

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:07

Jazeker, daarom staat mijn paard ook te koop. Ik merk dat ze bij mijn instructrice veel gelukkiger is.
Is echt een eyeopener, daarom zag ik dat het beter was om een nieuw huisje voor d'r te zoeken..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:11

Mijn paard is erg beleefd in de omgang, maar qua aanhankelijkheid kieskeurig. Aaien mag niet iedereen, knuffelen nog minder. Iemand die hem grof behandeld loopt bij hem tegen een muur op.
Maar hij reageert ook enorm op hoe ik met mensen omga. Is dat los dan zoekt hij ook sneller toenadering, hou ik afstand dan doet hij dat ook sneller.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:13

volgens mij kan dat gewoon
mischien voelt ze zich bedrijgd door de houding of zo van die persoon

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:15

Mijn merrie vind iedereen aardig totdat ze op haar rug gaan zitten :') Alleen ik kan er fijn mee rijden.
Mijn bonte fjord vind mijn vriend wat minder...
Vaak als mijn vriend in de hoek zit wil hij er niet langs en met andere heeft hij dat niet...
Mijn jaarling vind iedereen leuk :D

_saar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:17

Ken ja haar achtergrond?
want het kan natuurlijk ook zijn dat er ooit iets is gebeurd. Dat iemand haar pijn heeft gedaan bijvoorbeeld door iemand die op je instructrice lijkt ofzo?

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:27

Ik ken haar achtergrond niet, haar ouders zijn onbekend en ik weet niet waar ze vandaan komt.
Ze is ve particulier op stal geweest, daar werd ze wel door verzorgd hoor maar niet goed gereden. Daarna is ze even de manegelessen in gegaan, dat was niet leuk om te zien (ik hielp de particulier al met haar, had toen zelf nog een ander paardje).
Daarna ben ik haar gaan leasen, dat is nu al bijna anderhalf jaar gelukkig :+:
Wat er daarvoor is gebeurd weet ik dus niet. Ze is wel ALS DE DOOD voor sproeiers maar dan ook ECHT als de dood. Ik neem haar in de zomer wel eens aan de hand mee maar ze springt echt bijna op schoot, zo bang. Er moet vast iets gebeurd zijn maar ja...daar kom ik niet achter.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:33

Ik heb het idee dat veel paarden een hekel hebben aan mannen.
En volgens mij komt dat omdat mannen vaak wat ruwer zijn dan vrouwen en in mijn ogen ook minder geduld hebben.
Mijn paard is sowieso eenkennig, dus die vind niemand echt leuk :D (buiten mij dan :D ).

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:13

Citaat:
En volgens mij komt dat omdat mannen vaak wat ruwer zijn dan vrouwen en in mijn ogen ook minder geduld hebben.

klopt klopt. ahoewel het beeld misschien wel niet klopt, want vrouwen zijn ook vaak opdringerig..
sja, blijft toch opvallen dat het meer een vrouwensport blijft hè? :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:30

[quote="Grobegni"]Echt wel! Mijn paard had vroeger altijd een hekel aan een vriendin van mij, tegenwoordig gaat dat geloof ik wel goed :')
Maar dat voelde hij niet aan van mij, want ze is al heeeeeeul lang een vriendinnetje ;)

Oooh dat ik dit nou weer moet lezen ;)
haha, het is de waarheid, dat paard en ik lagen elkaar duidelijk totaal niet.
Tegenwoordig bemoei ik me niet meer met zn opvoeding en nu is alles prima :D

Mijn pony heeft een zeer duidelijke voorkeur voor mensen. Waar het aan ligt, weet ik bij sommige mensen heel goed (te druk, zenuwachtig, gespannen) en bij sommige mensen helemaal niet..
Mijn pony laat ook duidelijk positieve voorkeur zien, mijn broertje komt niet vaak bij mij op stal, maar krijgt alles met mijn pony gedaan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:30

MontyRulezz schreef:
Mijn paard is sowieso eenkennig, dus die vind niemand echt leuk :D (buiten mij dan :D ).

Ik zie hier juist dat die van mij liever een man heeft, omdat die duidelijker zijn vaak.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:32

haha de pony van een stalgenootje heeft juist een hekel aan een andere stalgenote _O-
het kan best, alleen 'hekel' is niet echt het goede woord