Horseware vliegendeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Horseware vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 10:18

Jaja, de winter is voorbij en dus komt de zomer eraan :j (als je er maar hard genoeg in gelooft, komt het vanzelf ;) )

Afgelopen zomer stond Vriendje de hele zomer in z'n blootje, maar als ie het op het weiland te warm vond en in de schaduw van de bomen ging staan, werd ie gepest door steekbeesten, waardoor ie dan heen en weer ging rennen onder de bomen en het alleen nog maar warmer kreeg. Geen succes dus voor hem, wel fijn dat ie zoveel bewoog hoor, maar niet zo fijn voor hem.

Daarom wil ik dit jaar een vliegendeken kopen voor hem en dan ook maar voor Babs, want deze dame zal ook wel een hekel hebben aan steekbeesten, maar welke.... Ik wil eigenlijk een deken van Horseware, want na al dat gesloop van dekens en schuren van manen en tóch nat worden onder een waterdichte deken, wil ik gewoon een goede deken. Uiteindelijk ben je met die goedkope dekens toch meer geld kwijt, omdat je sneller een andere moet kopen. Horseware heeft (voor zover ik weet) de keus uit 5 dekens:

* Rambo Fly Buster: stof behandeld met permethrine
* Rambo Protector
* Rambo Sweetitch Hoody: exceemdeken
* Amigo Bug Rug
* Amigo Mio Fly Rug

Als ik op de site van Horseware (http://www.horseware.com)kijk, spreken de Amigo dekens me niet zo aan qua pasvorm en ze hebben geen buikflap en de Mio is niet waterdicht (??? sinds wanneer zijn vliegendekens waterdicht?). De Fly Buster spreekt me het meeste aan.

Ik heb alleen totaal geen ervaring met deze dekens en vroeg me af of jullie ervaring met deze dekens hebben en welke jullie aanraden of juist absoluut afraden

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:58

Ikzelf heb nu de Rambo Protector gekocht.

Waterdicht zijn ze allemaal niet maar onder bepaalde types zoals de protector kun je een dunne waterdichte liner vastmaken zodat hij waterdicht is ;)

Afbeelding

Depasvorm van de Rambo medellen is beter geschikt voor paarden met een flinke hals en boeg, door de V sluiting hebben ze meer ruimte.
De Protector heeft een fijne buikflap en grote staartflap, ik vind hem super.

Ik wilde niet de met vliegenwerend geimpregneerd spul.
Ik heb bepaalde tests en uitslagen gelezen over het spul en dat vind ik nog wat riski, en eerlijk gezelgd denk ik ook dat het onnodig en en al helemaal voor dat geld ;)

Bij de AMigo dekens krijg je een goede waar voor de prijs, maar de Rambo die ik nu heb springt er toch wel bovenuit, kwa pasvorm en kwaliteit en ook stevigheid aangezien die van mij in een spelende kudde loopt.
Maar ik heb eigenlijk sprecifiek voor deze gekozen vanwege de V sluiting, aangezien mijn haflinger een giga hals en boeg heeft :D
Verder is dit model geloof ik 90% UV werend en die van mij loopt 24/7 buiten dus ook niet onbelangerijk.

linda212

Re: Horseware vliegendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:00

waarom wil je een vliegedeken met buikflap?
Ik heb 2 vliegendekens met hals en singels en ben zeer tevreden daar vliegen toch ook in de hals steken.
Gekocht bij de paardendrogist

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:10

Nou met buikflap beschermt de gevoelige buik en lies meer ;)

Mijn pony staat aan de rand van het bos en geloof me dat hij die buikflap erg kan waarderen evenals de hald die erbij hoort ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:15

Loes'sCorner schreef:
Waterdicht zijn ze allemaal niet maar onder bepaalde types zoals de protector kun je een dunne waterdichte liner vastmaken zodat hij waterdicht is ;)

Aaahhh, nou snap ik het!

Ik wil met buikflap, omdat die van mij vooral daar gestoken werd

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:15

De waterproof rug liner kan onder de Rambo Protector, de Sweetich Hoody en de Amigo Bug Rug.
Hij kan ook onder de andere maar kan dan niet bij de hals vastgezet worden, dan alleen vast aan de voorkant en achterzijde.
De Rambo Protector heeft geen buikflap. Wel loopt het heel ver door onder de buik, maar heeft geen speciale buikflap, en omdat de zijkanten heel lang zijn, hebben ze daar eigenlijk geen last mee, dat ze daar gestoken worden.
Wil je je paardjes goed beschermd hebben ga dan voor de Rambo Sweetich Hoody, deze heeft ook het hoogste UV beschermingspercentage nl. 95 %.
De andere Rambo's zijn ook heel goed, de Amigo's is ook niets op aan te merken, alleen de stof is iets minder sterk, maar wel een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:27

Mijn merrie werd ook helemaal lek gestoken, elke dag weer bloedvlekken overal door die stomme rot dazen, vooral in de lies en bij de uiers. Ik heb een Amigo Bug Rug gekocht omdat ik een losse hals wilde. De hals is niet onwijs lang, zeker niet als ze graast, maar lang genoeg vind ik. Deze deken heeft ook geen buikflap overigens, maar het aantal steken ook in de liezen en uiers is wel aanzienlijk verminderd door het dragen van de deken! Eindelijk kon mevrouw weer rustig grazen. Shetlief staat wel bloot, maar die proef niet lekker (iig vorig jaar niet) en die had geen last van de dazen, ook niet met mijn grote merrie onder een deken.

Ze heeft er de hele zomer onder gestaan (behalve snachts en in tijdens regendagen, want dan zijn de beesten er toch niet) en hij bleef liggen als een huis. Uiteindelijk heeft ze wel een gat geschuurt in de hals, maar gelukkig boven op net waar de bescherming van de hals zit, dus nog geen beesten die erin kunnen kruipen ;)

k ben er onwijs tevreden over, dat ik niet meer snel bij horseware dekens vandaan ga.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:32

Ik heb de Amigo Mio en vind dit een prima deken.
Mijn paard stond ook 24/7 buiten en werd helemaal lek geprikt, maar met de deken kon hij eindelijk rustig grazen.
Hij staat samen met een dekensloop grage shet :D, maar deze deken leeft nog steeds.
Ook de lange staartflap vind ik wel erg fijn.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:36

Pally schreef:
Mijn paard stond ook 24/7 buiten en werd helemaal lek geprikt, maar met de deken kon hij eindelijk rustig grazen.
Hij staat samen met een dekensloop grage shet :D, maar deze deken leeft nog steeds.

En jij hebt geen last van schuurplekken? Ik vind mijn regendeken van Amigo namelijk best wel smal aan de voorkant. En geen afgeschuurde manen? Daar ben ik namelijk wel heel bang voor, je leest nogal horrorverhalen op bokt, over manen die er met plukken tegelijk uitvallen ;(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:40

Bij de bugrug heb ik geen last van afgeschuurde manen gehad. Ik deed er wel regelmatig wat cowboy magic in zodat ze flink zacht werden en de boel soepeler kan 'glijden' zeg maar.

Maar goed, ene paard is er gevoeliger voor dan de andere. En tja, liever beetje minder manen dan onrust en lek geprikt worden.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:46

mss een stomme vraag hoor, maar ik wil mij paard dit jaar ook onder een vliegendeken zetten, maar gaan ze er niet onder zweten? aangezien ze bij ons geen schaduwplekken hebben in de zomer..

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:50

Ik heb een Rambo Buzz Off volgens mij..
Bevalt iig goed!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:54

Die van mij zweette soms iets op de schouders, waar er een binnenstofje onder zit, bij hele warme dagen. Maar de rest van haar lichaam was ze minder klam dan ze zou zijn geweest zonder deken had ik het idee.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:34

Farfalla_ schreef:
Pally schreef:

En jij hebt geen last van schuurplekken? Ik vind mijn regendeken van Amigo namelijk best wel smal aan de voorkant. En geen afgeschuurde manen? Daar ben ik namelijk wel heel bang voor, je leest nogal horrorverhalen op bokt, over manen die er met plukken tegelijk uitvallen ;(

Nee geen schuurplekken en de hals zit niet strak, dus ook geen afgeschuurde manen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:40

Ik heb de deken Rambo Protector voor mijn haflinger. Ik vind het een goede deken maar helaas krijgt mijn haflinger er schuurplekken van.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:07

Als je een sloopvaste deken wilt hebben zou ik voor een Rambo gaan. Die van Amigo zijn van een heel andere stof en écht aanzienlijk minder sterk. Amigo's vallen wel veel soepeler om je paard, maar dat heeft als nadeel dat een fanatieke vlieg die door de deken heen prikt alsnog zo op de huid van je paard zit. Rambo's staan wat meer af omdat ze stugger zijn, waardoor er op veel plekken wat ruimte is tussen paard en deken. Mijn Rambo (protector, geloof ik) heeft geen buikflap (ik weet niet of er Rambo's bestaan die die wel hebben) maar is wel zo gesneden dat de zijkanten van de deken de buik voor een groot deel bedekken. Ik heb mijn paard vorige winter verhuisd naar een stal waar (zo bleek deze zomer) geen vliegen zijn, dus ik heb mijn deken nog niet gebruikt ( :') ) maar ik heb hem gekocht van een vriendin die een nogal vlieg-gevoelig paard heeft. Zij was er héél erg tevreden over (en niet over de Amigo die ze daarna kocht).

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:40

Nee hoor,
dat dacht ik ook maar mijne heeft nergens last van gehad
ze weren uv stralen dat scheelt ook al wat,

en het is zeker geen stomme vraag ;)
marise83 schreef:
mss een stomme vraag ;) hoor, maar ik wil mij paard dit jaar ook onder een vliegendeken zetten, maar gaan ze er niet onder zweten? aangezien ze bij ons geen schaduwplekken hebben in de zomer..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:43

Ik heb twee Horseware vliegendekens: de fly protector (nog ongebruikt) en ben fervent gebruiker van de R-SIH. Die laatste is echt fantastisch, ijzersterke stof, wordt wél snel vies ( :D ). Ik heb 'm vorig jaar maar één keer licht zwetend van het land gehaald, hij zweette toen alleen lichtjes op de schouderbladen verder niet. Hoe de Fly Protector het gaat doen weet ik nog niet. Ik hoop dat ie er niet uitgegroeid is voor het hoogzomer is.

De R-SIH kan ik in ieder geval van harte aanraden, ik heb 'm via josie@bokt kunnen kopen voor maar 110 euro excl verzendkosten, valt dus nog erg mee ook!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:05

ik heb een amigo mio, buiten wat kleine gaatje door bijtgrage tandjes en enkele keren tegen de omheining te schuren ziet de dekne er nog best goed uit, ik laat het 24/7 op ook al zetten we de paarden bij erg warm weer 's nachts buiten en blijven ze overdag binnen.
alleen onder de stukken met binnenvoering, voelt m'n paard soms wat zweterig, maar als het echt warm is zweet ze zonder deken ook...
ik heb geen last gehad van afgeschuurde manen en slechts het begin van een schuurplek op de schouders, maar dit was echt tegen het einde van het seizoen, dat de haartjes daar een beetje doffer leken (punten gesplitst).
Ik heb met geen enkele amigo deken problemen (mio met hals, insulator medium, 600D turnout light en 1200D turnhout heavy met hals)

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:12

ik heb een amigo bug rug. Ben er erg tevreden over, en mijn paard blijft er mooi koel onder in het land. Heeft ook een mooie pasvorm

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:34

ik heb voor beide paarden de amigo bug rug, super deken! mooie pasvorm en goede hals. ik heb een fjord en een tinker, maar deze hals zat heel netjes, niet te kort en niet te ruim,. ideaal vind ik dat de hals eraf kan. Met een vaste hals aan een vliegendeken kreeg ik veel meer schuurplekken

ik ben trouwens wel beneiuwd hoe dat zit als je er een waterdichte liner onder doet, dan kun je toch net zo goed een regendeken opleggen? Lijkt me erg warm in de zomer. Ik snap het principe niet helemaal, dus wellciht kan iemand me dat uitleggen.

overigens, ik heb de ervaring dat de bug rug erg snel droogt als hij nsat is geweest

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:50

De waterproof rug liner is soepeler dan een waterdichte lite deken.
De rug liner heeft ook nog een speciale tussen laag om het evt. zweet te transporteren naar buiten toe.
En is waterdicht en ademend.
Als ik in de zomer die van mij zou zetten om een lite deken, zou hij zich kapot zweten (nu heeft hij het al snel warm), maar op deze wijze niet, het is koeler en luchtiger dan een lite deken.

Alle regendekens drogen overigens vlot.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:31

ik heb de amigo mio besteld, en heb hem inmiddels binnen
mooie deken :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:38

wij gebruiken de sweet itch hoody... mooie lange hals eraan zodat ze ook met de neus an de grond kunnen komen.

Drogen snel en de buik is redelijk beschermd.
deken hebben ene goede en lange levensduur, tenminste hier :D
de oudste is nu een jaar of 6 en iedere zomer intensief gebruikt..
hier en daar een klein gaatje en het klittenband wordt voor aankomende periode vervangen en dan gaat hij wel weer een ronde mee.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:39

Ik wil graag de Rambo fly protector kopen omdat mijn pony last heeft vd dazen en vliegen. ze staan 24/7 in een weiland aan het water, en ongeveer 20 min. stappen van stal af.
Maar zou ik hem dag en nacht op kunnen laten?
Ook met regen? want eczeem dekens heb je toch ook 24/7 op ??

Help??