ziektekostenverzekering voor ouder, maar gezond, paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bibik

ziektekostenverzekering voor ouder, maar gezond, paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 08:59

Hoi allemaal,
Na een aantal dagen rondgespeurd te hebben op het internet is het me niet gelukt een verzekeraar te vinden die een ziektekostenverzekering of dierenartsverzekering wil afsluiten voor paarden en pony's van 20 jaar of ouder, terwijl het me juist dan belangrijk lijkt.
Heeft iemand van jullie een al wat ouder paard en daar een goede verzekering voor kunnen sluiten? Graag jullie ervaringen.
Van 1 verzekering waar ik een offerte had aangevraagd kreeg ik zelfs het advies maar voor een paardje te gaan van 8-10 jaar ipv de pony die ik eigenlijk op het oog heb. Ze is superlief en nog heel gezond, maar ja... wel al een beetje op leeftijd! ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:34

Hoi,

Voor zover mij bekend kun je met een paard/pony van die leeftijd nergens terecht.
Ik heb mijn paarden (4) niet verzekerd. Vroeger had ik ze verzekerd met beperkte ziektekosten. Als je gaat uitrekenen hoevaak je de dierenarts kan laten komen tegenover de premiekosten die je jaarlijks betaald, dan kan het in heel veel gevallen niet uit.
Een paard op leeftijd heeft meer kans op gebreken, ouderdom komt met gebreken en daarom willen verzekeringsmaatschappijen dat risico niet nemen.

Katja

Re: ziektekostenverzekering voor ouder, maar gezond, paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:51

Verplaatst van MD naar TAO.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:53

De meeste verzekering (degene die ik ken) nemen geen paarden aan die de leeftijd van 15jaar zijn gepasseerd. Puur omdat dan het risico voor hen te groot wordt.

Volgens mij zit er niets anders op dan een spaarpotje aan te leggen voor je paard!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:00

precies, als je paard al in de verzekering zat op 12 jr oud dan 'mag' ie erin blijven maar boven die leeftijd nemen ze geen paarden meer aan vanwege het risico. Helaas pindakaas.

Als jij dit paardje wilt kopen is dat je goed recht maar hoelang kun je er dan nog van genieten? Kan heel goed dat ze nog jaren meegaat maar reken niet op wedstrijden rijden en intensief gebruik. Het is maar net wat je wilt, op zich heeft de verzekering gelijk dat je met een jonger paardje langer plezier kunt hebben.

piggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:38

Na het 15 de levensjaar krijg je een paard niet meer in een verzekering (ik ken er tenminste geen één) Is hij al verzekerd, dan kun je meestal de verzekering wel mee overnemen.
Ik ben bang dat het dus biet gaat lukken een `ouder`paard nog te verzekeren voor ziektekosten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:00

Verzekeringen willen geen risico lopen en zullen een paard van boven de 20 niet op een redelijke manier willen verzekeren. Alles is natuurlijk te verzekeren, maar daar hangt dan een prijskaartje aan.
Een paard dat gezond en fit de 20 heeft gehaald, is in ieder geval geen enorme brokkenpiloot en ook geen kwakkelaar. Als je gewoon zorgt voor een spaarpotje en daarnaast zelf ook reeel bent over de levensverwachting en risico's van eventuele behandelingen, kun je best zonder verzekering :P
Punt is dat je bij een paard van die leeftijd geen operaties onder narcose meer zult doen, de kans dat ze de narcose overleven is gewoon te klein, daar beginnen klinieken al niet meer aan. Dus al die horrorverhalen over dure koliekoperaties kun je naast je neerleggen, die zijn niet meer aan de orde.

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:41

Het is zelfs zo dat mijn paard een beperkte ziektekostenverzekering had en toen ze 20 werd is deze eruit geknikkerd. De andere verzekeringen als WA heeft ze wel nog. Dus ik denk niet dat je ergens een verzekering vind die jou paardje nog opneemt in de verzekering.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:43

Helaas, hier ook een oudje, heb zelf een spaarpotje gemaakt, want de verzekering zal je paard niet nemen.
Hij is 21, in de afgelopen 3 jaar 1x ziek geweest zover ik weet, en dat was niet zijn "schuld" (zwervende spijker die uitgerekend in de straal moest binnendringen...), verder ooit een keer koliek gehad, waar hij binnen enkele uren overheen was en meer nog niet gehad in zijn 21-jarige leventje, zover ik van oude eigenaren heb gehoord, maar helaas, geen verzekering die hem wil hebben... Heb ook een hele tijd gezocht, maar moet het echt zelf betalen helaas.

bibik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:33

Hoi allemaal, hartelijk dank voor al jullie reakties en meedenkendheid! Ik vind het echt raar hoor, dat de verzekeraars wel jonge paarden (die neem ik aan niet zo vaak zullen zijn) willen verzekeren, en als het 'er op aan gaat komen' afhaken! Zelfs dus als je al jaren trouw premie betaald! Wel bedankt voor de informatie over operaties en narcose e.d. weet ik ook weer iets meer! En de pony is tot op heden weinig of niet ziek geweest, ze loopt nog als een trein in (heel veel!) manegelessen op de woensdag en zaterdag, en bij het rijden van wedstrijden wordt er om haar gevochten bij wijze van spreke, dus het is beslist geen oude saaie muts! :D Inmiddels heb ik ook her en der op het net gelezen dat (gezonde) pony's zelfs wel 30 of zo kunnen worden, dus als het meezit heeft mijn dochter er nog jaren plezier van!
Nog even over die aparte WA verzekering enzo: zit dat niet gewoon bij je 'gewone' WA verzekering in, als je pony schade aan derden berokkent, zoiets als je kinderen kunnen doen?
Groetjes, Linda.

bibik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:35

Nog even van mijn hart: jammer dat er zo veel mensen alleen maar een 'jonge' pony willen en me voor gek verklaren v.w.b. het aanschaffen van een oudere pony! De oudjes doen het toch ook nog goed! :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:22

Je hebt gelijk hoor, de oudere ponies doen het uitstekend. Ik heb een merrie van 23 en die is nog een flinke handvol bij het rijden en sterker dan veel jongere collega's.
Wat betreft de WA, als je als particulier een paard hebt is je paard meeverzekerd in je eigen AVP, net als je kat of hond. Sommige verzekeraars schijnen het te waarderen om te weten dat je een paard hebt, mijn verzekeraar was erg verbaasd toen ik daarover belde ("natuurlijk is die meeverzekerd").

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:42

bibik ja hoor de oudjes doen het nog super, ik heb ook een oudje van 20 jaar en bulkt gewoon van de energie, ik rij daar ook nog gewoon western wedstrijden mee

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:07

Er is niks mis met een ouder paardje, echt niet.. Maar het brengt nu eenmaal meer risico met zich mee ;)

Verzekeringsmaatschappijen zijn ook commerciele bedrijven, vergeet dat niet :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:56

Ik had een verzekering voor mijn wedstrijdpaard, Willow. Tot hij vorig jaar geopereerd is (koliek) en ik het grootste deel alsnog zelf kon betalen - wat ik wel terugkreeg waren nazorgen en medicijnen, dus niet bepaald de grote hap. Toen heb ik de verzekering opgezegd. Nu stort ik elke maand het bedrag dat ik normaal kwijt was aan verzekering (40 euro) op een aparte rekening. Daar kan ik dan voor alledrie de paarden (ook voor mijn oudje van 28) geld afhalen indien nodig. En indien niet nodig (laat ons hopen) heb ik al mooi gespaard voor een eventueel nieuw toekomstig paard.
Mijn oudje kon ik nog wel verzekeren hoor, maar dan worden de premies echt belachelijk!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:08

Mijn paard was een jaar of 16 toen ik de verzekering stop heb gezet, en toen heb ik een spaarrekening geopend bij de bank en daar stort ik elke maand een vast bedrag op.