vaak je paard verhuizen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

vaak je paard verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 21:57

Ik heb dit topic hier neer gezet omdat het ondanks dat het over stalling gaat, voor mij het gedrag en geluk van mijn paard in deze vraag centraal staat.

Helaas, helaas moet mijn paard alweer verhuizen.

We hebben gewoon heel veel pech gehad met stalling.
Ze heeft eerst een aantal jaar lekker gestaan maar het was er wel wat primitief qua voorzieningen, toen zijn we vrijwillig verhuisd naar een plek met meer faciliteiten. Fijne plek. Daar moest ze onverwacht na een half jaar weg omdat de eigenaar na een ongeluk met de paarden ermee ophield (iedereen moest halsoverkop weg).
De volgende stal, die we heel haastig hadden gekozen, was een foute keuze. De beloofde weidegang werd in de winter toch niet gegeven. De eigenaresse bleek Korsakov te hebben en werd opgenomen in een verpleeghuis. Paard werd daar zeer ongelukkig. We zijn daar maar 2 maanden geweest.
Toen naar een manege. Verzorging was eerst redelijk maar holde na wisseling van eigenaar achteruit. Bovendien waren er een paar hele vervelende intriges. Dus na een jaar daar ook weer weg.
Toen naar een hele goede pensionstal maar dit keer voelde ikzelf me er totaal niet thuis en omdat we gingen mennen, was het erg onpraktisch gelegen. Dus na 9 maand weer weg, naar onze huidige stal. daar staan we sinds 1 november, dus ook nog maar net. Dat is helemaal geweldig, maar...totaal onverwacht raakt de eigenaar het land dat hij pacht, kwijt. De paarden moeten dus weg... heel erg, de eigenaresse vertelde het me huilend. maar goed, het is niet anders. We gaan nu weer terug naar stal 1. Is gelukkig niet helemaal vreemd voor haar.

Zo'n verhuizing betekent voor een paard altijd heel wat, 't is weer een nieuwe koppel waar ze aan moet wennen, nieuwe gewoontes...duurt toch weer een paar maand. Mijn paard is introvert en ze protesteert niet, maar sluit zich af als het haar teveel wordt. Op deze stal waar we nu staan, was ze eigenlijk net weer goed gewend. Ik vind het zo sneu voor haar en voel me schuldig, ondanks dat ik er niets aan kan doen...

En nu mijn vraag;
Hoe help ik haar nu goed door de zoveelste verhuizing heen?
Krijgt ze er geen hechtingsproblemen mee, door zovaak te verhuizen?

selma07

Re: vaak je paard verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:03

heb ook hetzelfde probleem.. ook in korte tijd vaak moeten verhuizen. ik heb nu ook maar 3 maanden op mn huidige stal gestaan en ga er eind maart weg...
nu lijkt het allemaal heel erg, maar denk dat het vooral heel belangrijk is dat je hem goed verwend met aandacht en leuke dingen doen.
heb zelf ook een topic gestart over in welke stal ik mn paard het beste kan plaatsen... binnenstal (naast buren) of buitenstal (alleen zonder buren)
heb een paardje met luchtweg en stof allergie
dus moet veel frisse lucht hebben
blijf dit topic ook ff volgen.... heel veel sterkte en succes iig

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:09

hoi ook ik ken het probleem alleen heb ik mijn paardje nog maar 2 keer hoeven verhuizen maar dat was wel binnen 3 maanden tijd...
Maar die van mij ging van stal naar 24/7 wei, met schuilgelegenheid. Dus was voor mij ook afwachten of het wel goed zou gaan.

Ik denk zelf dat het al fijn voor het paard is dat jij haar blijft rijden en verzorgen, dat ze daar geen verandering in heeft.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:17

Chubby is ook (te) vaak verhuisd. Ik ben sinds deze week pas weer met haar aan het werk (wel simpele buitenritjes kunnen rijden), eerder was ze er mentaal niet aan toe. We zijn eind december al verhuisd.

Bij een eerdere verhuizing heb ik gebruik gemaakt van bloesemremedie-druppels. Door haar voeding om te kalmeren en te verwerken, en in de nieuwe box om zich er thuis te voelen. Misschien een beetje zweverig, maar naar mijn idee hielp het wel degelijk! Deze keer heb ik er geheel niet aan gedacht eigenlijk :o Maar achteraf gezien: ze heeft nu geen stal om te druppelen en ze eet van de grote berg hooi, dus daar kan ik ook niet druppelen..

Ik geloof in een paar zaken, naast evt. dergelijke druppels of andere homeopathische middelen die werken op dit vlak: voorbereiding (vertel je paard dát ze gaat verhuizen en visualiseer voor haar waar ze heen gaat en wat er zo leuk aan is) en tijd geven (geef na de verhuizing veel steun en ben er voor je paard, maar verwacht niets terug; dus niet aan het werk)..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:32

Ik denk dat je paard er zeker wel onder "lijdt".
Ze zijn net weer gewend en weer opnieuw. Andere paarden, andere omgeving, andere voertijden, andere gewoontes. Zou de eerste tijd gewoon je paard even met rust laten gewoon lekker rustig laten wennen.
Opzich denk ik niet dat ze er hechtingsproblemen door krijgt tenzij je maar blijft verhuizen. Maar goed als het goed is is dat niet de bedoeling.
Kijk gewoon hoe je paard er allemaal op reageert en dan komt het vast allemaal weer goed. Verlang gewoon niet te veel. Ik zou zelf zeggen geef ze gewoon een vakantie zodat ze gewoon goed gewend raakt. Gewoon eens lekker poetsen of wandelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:11

ik ben met mijn pony ook best vaak van stalling verhuisd ,door verhuizing van mezelf maar ook doordat een stalling er mee stopte.
denk dat het het beste werkt als er zo weinig mogelijk veranderd voor je dier.

kijk de paarden veranderen natuurlijk wel,maar als stalgewoontes en voer goed op elkaar aansluiten dan scheelt dat al een hoop.
houd ook je eigen ding met je dier hetzelfde.
als je vaak rijd,geef het dan niet ineens een week vrij omdat je bent verhuisd.

jij kent je eigen dier het beste daarin en weet natuurlijk wat het beste bij je paard past.
ik merk wel dat mijn pony het wel op prijs stelde als ik wat vaker langskwam.
scheelt dat je teruggaat naar een stal waar je paard al geweest is,kan best zo zijn dat hij het wel herkend ,zeker als dezelfde paarden er nog staan

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:17

Ik neem aan dat er meer pensioen gasten nu moeten verhuizen. Kun je niet met een of meerdere bekende paarden naar een nieuwe stalling gaan? Toen mijn vriendin van stalling verhuisde met alle anderen die er nog stonden en ook vertrokken, zijn ze met een aantal mensen naar eenzelfde nieuwe stal vertrokken.
Dan is het wel een nieuwe omgeving, maar wel met bekende paarden.

Aangezien je nu naar een oude stalling teruggaat, zal het aanpassen voor jouw paard niet zo problematisch zijn. Paarden herinneren zich veel. Ik weet dat toen mijn paard verhuisde en ik na dik 1 jaar weer langs zijn oude huis reed, hij zo de oprit opliep.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:40

Bach bloesems zijn inderdaad een optie.
Deze kun ter voorbereiding geven.
Je kunt bijvoorbeeld denken aan een rescue remedie.