Wegenbelasting paardenvrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya21

Wegenbelasting paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 21:15

Hoi

Weet iemand hoe het zit met de wegenbelasting van een paardenvrachtwagen?? Waar 2 paarden in kunnen staat met B rijbewijs? Het gaat om een Diesel en heeft een ledig gewicht 2650 kg.
Want als je een camper hebt hoef je minder te betalen omdat je hem niet dagelijks kan gebruiken..
Heeft iemand antwoord op mijn vraag en wat de kosten zijn?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:27

wyko

Re: Wegenbelasting paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:54

Denk dat het al knap lastig word om een paardenvrachtwagen voor B rijbewijs te kopen, als je er 2 grote paarden in wil vervoeren. Dan zit je 9 van de 10x al over het gewicht wat je mag hebben.
Denk dat je beter voor je C rijbewijs kan gaan...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:58

Volgens mij kan je dan een 80 dagen kaart (?) aangevragen. Dan betaal je iig een stuk minder.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:12

Tanya21 schreef:
Hoi

Weet iemand hoe het zit met de wegenbelasting van een paardenvrachtwagen?? Waar 2 paarden in kunnen staat met B rijbewijs? Het gaat om een Diesel en heeft een ledig gewicht 2650 kg.

wyko schreef:
Denk dat het al knap lastig word om een paardenvrachtwagen voor B rijbewijs te kopen, als je er 2 grote paarden in wil vervoeren. Dan zit je 9 van de 10x al over het gewicht wat je mag hebben.
Denk dat je beter voor je C rijbewijs kan gaan...

Zoals wyko al zegt, een b-rijbewijs vrachtwagen waar ook daadwerkelijk 2 paarden op kunnen staan, zijn zeer zeldzaam. Vaak kun je er maar 1 laden en bij sommigen ben je zelfs dan al in overtreding.
Je hebt het over 2650 kg ledig gewicht. Zet hem eerst eens op de weegbrug, je moet niet schrikken als hij dan opeens een paar honderd kilo zwaarder blijkt te zijn.
Vooral bij een bepaald type MB (ikke weet wel welke) kan het zelfs voorkomen dat hij ledig al over de 3500 kg zit omdat het eigenlijk een C-rijbewijs vrachtwagen is die teruggekeurd is.

Vergeet niet dat je je eigen gewicht plus je spullen ook van het laadvermogen af moet trekken, hier kun je al snel 100 kg voor zetten.

Maar om terug te komen op je oorspronkelijke vraag, je bedoelt waarschijnlijk een zogenaamde 90 dagen kaart.
Hiermee verklaar je dat je de auto maximaal 60 dagen per jaar gebruikt. Hiervoor dien je dan ook een rittenadministratie bij te houden. Je komt dan in aanmerking voor een lager tarief, volgens mij een kwart van de normale premie.
Laatst bijgewerkt door stefanvi op 24-02-10 23:33, in het totaal 2 keer bewerkt

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:14

Dat kan (als je kenteken hebt) het nakijken bij rdw hoeveel erop mag enz.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:17

wouterpaard schreef:
Dat kan (als je kenteken hebt) het nakijken bij rdw hoeveel erop mag enz.

Waar denk jij dat ze die 2650 kg ledig gewicht vandaan heeft?
Van het kentekenbewijs, op internet vind je precies hetzelfde.

Echter in de praktijk blijkt heel vaak dat een dergelijke auto veel zwaarder is dan op papier.

Soms worden deze auto's zelfs gekeurd zonder dat ze opgebouwd zijn voor paardenvervoer, dan komt er nog eens een heleboel aan gewicht bij voor deze inrichting.
En dat staat dus allemaal niet op je kenteken of op internet.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:24

Weet ik veel misschien staat het wel bij de advertentie..... probeer ook alleen maar te helpen!!

En alles wat jullie zeggen kan ze dan zelf opzoeken :+ Of er 1 of 2 paarden op mogen of hij als veewagen staat of niet (nee idd niet of hij altijd als veewagen stond)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:28

Hoi,

Je kan een 90 dagen kaart aanvragen en dan moet je kijken naar het ledig gewicht die van mij kwam op 2130 dus massa rijklaar dus 2230.
Hij is nafgewogen dus oke bevonden. Betekend dat ik nog 1370 kilo kan laden op mijn B rijbewijs. Dus een paard en een pony en dan nog de spullen.

Ik betaal nu 103 eurp per kwartaal aan wegenbelasting. Hou wel rekening met de keuring die zit standaard hoger gemiddeld 185 euro.

Ik ben er super blij mee en blij dat ik een mitsubitshi heb gekozen aangezien dat de wagens waren die het meeste kunnen laden.

2650 kilo is dus al veel te veel en kan je nog geen paard laden. Helaas is dit vaak het verhaal van de verkoper en hebben de mensen een probleem. Ik vond zelfs een super mooie wagen te koop voor B-rijbewijs in de advertentie hij kon nog maar 200 kilo laden....lekker in de maling nemen dus.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:30

ik heb een 90 dagen kaart.
mijn vrachtwagen weegt 2000 kilo , dus kan er makkelijk nog twee welshjes en kar in vervoeren...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:55

magicmist schreef:
mijn vrachtwagen weegt 2000 kilo , dus kan er makkelijk nog twee welshjes en kar in vervoeren...

Dat kan niet, die hebben namelijk nooit bestaan!

Tot voor kort was het zo dat je 1/4-tarief kon aanvragen als particulier. Voor een paardenauto moest je dan een ritadminisratie bijhouden waaruit blijkt dat je maar 60 dagen per jaar gebruik maakte van de openbare weg. Die laatste regel is echter niet meer terug te vinden op de site van de belastingdienst, dus mogelijk is die regel afgeschaft.

Blijft tot slot de waarschuwing van stefanvi overeind dat 90% van de paardenauto's nauwelijks één paad kunt laden, laat staan twee.
De valkuil it 'm in het feit dat niet alleen de paarden op de wagen staan, maar je ook alle andere zooi is diezelfde auto hebt, waar je dat bij een trailercombi in de auto laadt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:17

ikke schreef:
magicmist schreef:

Dat kan niet, die hebben namelijk nooit bestaan!

Tot voor kort was het zo dat je 1/4-tarief kon aanvragen als particulier. Voor een paardenauto moest je dan een ritadminisratie bijhouden waaruit blijkt dat je maar 60 dagen per jaar gebruik maakte van de openbare weg. Die laatste regel is echter niet meer terug te vinden op de site van de belastingdienst, dus mogelijk is die regel afgeschaft.

Blijft tot slot de waarschuwing van stefanvi overeind dat 90% van de paardenauto's nauwelijks één paad kunt laden, laat staan twee.
De valkuil it 'm in het feit dat niet alleen de paarden op de wagen staan, maar je ook alle andere zooi is diezelfde auto hebt, waar je dat bij een trailercombi in de auto laadt.

Ach typo van haar haha.

Klopt staat niet meer op hun stiet maar bestaat nog wel. Je moet bij de regels bij de campers kijken die komen vaker voor.

Die rittenregistratie is zoooo vaag je kan gewoon invullen wat je wil. Wat wordt er gecontroleerd?. Ben benieuwd of ik er vraag naar kijken kennissen van mij namelijk nog nooit (3 jaar de wagen).

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 01:00

ok typefout..

ik betaal iig minder als de volle wegenbelasting per jaar

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:32

Je kunt bij de belastingdienst het kwarttarief aanvragen, je mag dan niet meer dan zestig dagen per jaar je vrachtwagen gebruiken. Via onderstaande link kom je op de pagina van de belastingdienst waar meer informatie staat en waar je ook het formulier kunt downloaden om het kwarttarief aan te vragen. Hoop dat je er iets aan hebt!

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ng-76.html

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:01

Tanya21 schreef:
Hoi

Als je 2 paarden wil laden dan hoef je je hier niet meer in te verdiepen, deze auto kun je geen 2 paarden mee vervoeren. Je hebt een ledig gewicht van 2650 kg, dus maximaal 850 kg laadvermogen. Dat is al krap voor 1 paard (met bagage en ruiter), dus 2 kun je op je buik schrijven.