Paard te breed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Paard te breed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:48

Is het mogelijk dat een paard gewoonweg te breed is om op te kunnen rijden zonder pijn in je bekken te krijgen?

Mijn merrie is erg struis en rond gebouwd, nu ben ik het door de jaren heen wel gewend geraakt maar ...

We hebben zo'n half jaar niet meer gewerkt (wegens rug-problemen van mij), hierdoor is zij echt heeel breed geworden, ze heeft momenteel serieus wat overgewicht wat er terug af moet en voor mij is het natuurlijk ook terug wennen. Nu zat ik er eergisteren voor het eerst sinds lange tijd terug op, we hebben gewoon even wat rond gestapt maar ik kon mij maar geen aangename houding geven, ik heb ongeveer 20 minuutjes rondgestapt en toen ik afstapte voelde ik terug wat pijn ter hoogte van mijn bekken/lage rug.
Nu zal ik natuurlijk zelf terug moeten wennen aan het paardrijden, je gebruikt daarbij immers andere spieren dan normaal, maar vooral het feit dat ik maar geen aangename houding kon aannemen stoorde me.

Zijn er misschien nog mensen die het wel eens moeilijk hebben omdat ze een heel breed paard rijden?

Urielle

Re: Paard te breed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:42

Ja, ik heb drie hernia's in de onderrug en fibromyalgie en rij ook voortaan liever smalle paarden. Op brede paarden moet ik in stoelzit omdat mijn heupen het anders niet meer zo leuk vinden. Ik denk dus dat het nog vanuit je rug komt en ik weet niet wat het probleem is, maar zou zomaar kunnen zijn dat het wat pijnlijk blijft ook. Verschillende zadels geven ook verschillende resultaten bij mij.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:15

Met welke zadels heb jij het minste last dan?

Ik heb mijn westernzadel moeten weg doen omdat ik er niet meer zonder rugpijn kon opzitten. Nu heb ik een barefoot, de testzadels zaten prima, geen last, maar mijn nieuwe zadel is nog stug en helemaal niet gevormd en dat geeft momenteel precies wat problemen. Ik was zelf nog aan het denken om in de toekomst als ik terug meer kan en ga rijden ook nog een wintec zadel erbij te nemen. De wintec wide zou een smallere zit geven aan de ruiter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:26

Dat ligt ook echt aan op welk paard het ligt, dus daar kan ik niet zo een antwoord op geven. Zo kan ik met mijn Prestige Top Dressage wel heel fijn rijden op mijn jonge, smalle, onbespierde merrie, maar leg ik datzelfde zadel op mijn schimmel die toch ook nog heel dun en onbespierd is en qua bouw er behoorlijk op lijkt, dan zit ik echt voor geen meter. Blijkbaar is die toch in de aanzet van de rug breder dan de merrie.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:57

barefoot staat er ook wel om bekend dat het een brede zit heeft.
Ik kon daar ook niet lekker opzitten op mijn haflinger.
Heb daarna een tijdje een ghost gehad, dat zat al veel beter.
Nu heb ik een podiumzadel (endurancezadel) en hier heb ik helemaal geen last meer van breed zitten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:28

RT--> RUI