stuk grasland verhuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosabel

stuk grasland verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:47

Ik zou graag wat informatie willen krijgen over het volgende ''probleem''. Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen.

Ik heb ruim 2ha land voor mijn paardjes in eigendom. Ik heb er nu nog 4 paardjes en 2ha is meer dan voldoende. Nu heb ik van een boer in de buurt de vraag gekregen of ik ongeveer 1ha aan hem wil verhuren t.b.v mais. Dit is compleet nieuw voor mij en ik heb totaal geen idee wat voor prijskaartje ik daaraan zou moeten hangen.
Hoeveel zou ik kunnen vragen voor de verhuur van april t/m oktober voor 1 ha land t.b.v mais?
Moet ik hierbij ook b.v. de herverkavelingsrente en de belasting voor oppervlaktewater bij meerekenen?
Alle info is meer dan welkom!!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:48

Ik zou niet weten wat je zou kunnen vragen aan huur maar ik denk dat het ook wel belangrijk is te weten waar ongeveer.
Bij ons in Zuidholland is de prijs per m2 stukken hoger dan elders in het land.

Tevens moet je er ook rekening mee houden dat je grasland weg is. Wat als hij het maar echt voor 1 seizoen wil huren en volgend jaar moeten er weer paarden op.
Om er dan weer een grasland van te maken gaat ook weer centen kosten.

Succes!!

aslo

Re: stuk grasland verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:15

Eerst maar eens navragen bij de gemeente of het wel mag. Wrs heb je graslandbestemming op het perceel en dan mag er maar niet zo wat op verbouwd worden. Het zal ook niet veel opleveren mocht het wel mogen, schat ik zo. 2 ha is trouwens ideaal voor 4 paardjes, dus zelf zou ik het niet doen. Een andere optie is om zelf te hooien in de zomerperiode van 1 ha.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:14

Ik zou eens contact opnemen met een bodem-deskundige of een agragische makelaar. Ik weet namelijk niet beter dat mais het land "vermoeit" ofwel "uitput".
In jouw situatie zou ik het inderdaad wel verhuren maar zet nadrukkelijk in je contract waarvoor het land gebruikt MAG worden en waarvoor absoluut NIET.

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:29

Bedankt voor de tips!

Ik zit in West Brabant, op kleigrond.

Beetje dom geredeneerd van mij misschien, maar er ligt een agrarische bestemming op. Maakt het dan bij een gemeente toch verschil of je er nu gras op hebt of een gewas?

Ik zat er ook aan te denken om na de verhuur de betreffende boer het stuk land opnieuw te laten bemesten en inzaaien. Zou ik dat kunnen ''eisen''?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:50

Wat je zou kunnen doen is als je daar ook een soort landschapsbeheer hebt? wij hebben hier in groningen het Groninger landschap, zij verhuren ook weidegrond aan mensen je zou eens aan hun kunnen vragen wat zij ervoor vragen en hoe het presies allemaal inelkaar steekt

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:55

denk er wel aan dat als je het eenmaal verhuurd hebt en je wilt het weer zelf in gebruik nemen dat je de huurder er niet zomaar vanaf krijgt. pachtwet. en een half jaar verhuren brengt maar weinig op als jij er weer een paar jaar op moet wachten alvorens de nieuw ingezaaide grasmat geschikt is om je paarden in te jagen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:19

En ook nog een goede tip is dat je in het contract zet dat je ZELF bepaalt WIE er mag bemesten. Er zijn boeren die hun septi-tank willen legen en die zitten met regelmaat vol met chloor of andere ongerechtigheden!! Je weet nooit of ze DAADWERKELIJK uit de gierkelders mest halen of uit de septi-tank. Vaak huren ze ook land om hun mest kwijt te kunnen. En de slechte mest gaan ze natuurlijk niet op hun eigen land doen. WEET wie jou land gaat of mag bemesten ;)

Misschien is er meer informatie op te vragen bij de Provincie Brabant? Er zijn daar zat mensen die jou graag te woord willen staan als jij je verhaal toelicht. Je hoeft nog niet eens je naam of perceel te noemen. Schrijf de naam van die behulpzame persoon op (bij je notities) Y;( :D ;)

Persoonlijk ben ik geen voorstander van verhuren aan anderen. Ik ben zelf geen eigenaar van grond maar heb genoeg om mij heen gezien.
Het mooiste zou zijn als er gewoon een paar koeien op komen te staan of een paar schapen. Of dat de huurder het gras op jouw land graag wil hebben. Verbouwen van gewassen op jouw grond raad ik persoonlijk af.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:28

Het is je eigen grond en het is maar net wat je in de overeenkomst laat opstellen.
Maar laat je goed informeren over de mest, waar de mest vandaan komt en ga er desnoods steeds zelf bijstaan dat ze de slang daadwerkelijk in de gierkelder hangen en niet in de septi-tank. Zelfs als ze 4 keer de tank gaan vullen.

Ik ken een paar "hobby-fokkers" die echt van alles in de septitank donderen. Inclusief chemische afval zoals chloor, benzine resten, verf en terpetine-resten etc. Zij hebben ook baby-luier-doekjes van hun kinderen gewoon in de wc doorgespoeld.
Hun septi-tank wordt ongeveer 1 x in de 18 maanden geleegd en over eigen land ge-injecteerd.
Ze konden honderden baby-luierdoekjes van hun eigen land af halen want ze wisten niet dat het niet in de wc doorgespoeld mocht worden.
Ze kwamen erachter toen ze een (eigen) veulen zagen lopen met een baby-doekje in de mond 8)7

Rosabel schreef:
Ik zat er ook aan te denken om na de verhuur de betreffende boer het stuk land opnieuw te laten bemesten en inzaaien. Zou ik dat kunnen ''eisen''?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:42

Ik zal eens even navragen aan m'n vriend hoe wij dat altijd regelen.

We hebben zelf 54 hectare en huren jaarlijks zo'n 10 hectare bij.
Soms voor de maisteelt en soms alleen voor de mestafzet.

Ik zal eens even vragen welke kosten er allemaal nog meer bij komen kijken.

Zolang je agrarische betsemming hebt dan maakt het niet uit of er gras of mais of een ander gewas staat.
Bij de teelt van mais gaat er meestal eerst een paar kuub drijfmest overheen vlak na het zaaien, en daarna wordt er nog maismap (kunstmest gestrooid).
Houd er wel rekening mee dat hij wellicht een laat ras kiest waardoor je bv pas eind september begin oktober kunt oogsten. Als het weer goed is maakt dat niet uit.
Maar als het nat is en koud dan kun je moeilijker gras inzaaien.
Ik zou iig wel willen dat hij het land netjes geploegd achterlaat.
Daarna kun jij laten kopeggen en zaaien.
Doe je dit nog in het najaar (als het weer het toelaat) dan heb je er de zomer erna weer profijt van.

Je hoort van me.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:47

VDB schreef:
Vaak huren ze ook land om hun mest kwijt te kunnen. En de slechte mest gaan ze natuurlijk niet op hun eigen land doen. WEET wie jou land gaat of mag bemesten ;)

Sorry maar dat slaat natuurlijk helemal nergens op!
Weet je hoe de mestwet in nederland in elkaar steekt?

Mest is gebondenaan het aantal hectares dat je op naam hebt staan.
Ieder dier staat een hoeveelheid productie N en P voor.
Je hebt bij het aantal hectares dat je hebt een soort potje van N en P, dit staat voor een bepaald aantal dieren dat je op die hectares mag houden.
Is je potje vol, dan moet je mest afvoeren, dit kan door er geld voor te betalen en op te laten halen, maar ook door land voor eigen gebruik bij te huren.

Als iemand land huurt om er mais op te verbouwen, dan gaat die er echt geen troep naartoe brengen, want dat komt de maisteelt niet ten goede.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:59

annastasia schreef:
VDB schreef:
Vaak huren ze ook land om hun mest kwijt te kunnen. En de slechte mest gaan ze natuurlijk niet op hun eigen land doen. WEET wie jou land gaat of mag bemesten ;)

Sorry maar dat slaat natuurlijk helemal nergens op!
[u]Weet je hoe de mestwet in nederland in elkaar steekt[/u]?

Ja!
En de meeste boeren houden zich hier gelukkig ook aan.
Godzijdank!
Maar er lopen nog steeds boeren die zich hier niet aan houden. En daar gaat mijn bovenstaande door jou gequote stuk over: de septitanken die er nog steeds zijn en waar ook http://www.gddeventer.com nog veel meer over kan vertellen hoe het fout kan gaan en welke stoffen zijn (in opdracht) hebben gevonden. De meest fatale stoffen, zelfs terpetine in hoge hoeveelheid. Verfafval. Mest wat gewoon doodleuk op het land gedaan wordt omdat ze het toch kwijt moeten.
Het slaat dus wel degelijk ergens op. Er zijn nog heel veel boerderijen die hun riool- water, afvalwater van de "huis tuin en keukenschuur" en mest in een septitank hebben.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:56

En als deze mensen normaal met hun septic tank om zouden gaan, dan kunnen ze er heel lang mee doen voordat deze vol zit.
Maar als ze er allerlei rommel in dumpen dan is het milieu verstoord en moet die dus wel regelmatig worden geleegd.

TS, wat voor persoon is het die jouw stukje wil huren?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:44

Annastacia: Nou moet je niet mij eerst raar zeggen "Sorry maar dat slaat helemaal nergens op" en daarna mijn woorden gaan zitten herhalen.
Als je mijn posts goed leest kan je ook lezen dat dit een tip is waar Rosabel rekening mee kan houden.
Het is een feit dat septitanken, bij sommige boeren, vol met chemische "crap" zit en dat ze hiermee in de maag zitten en het liefst ergens kwijt willen zodat ze er zelf (of eigenlijk hun land) geen last van hebben. Hier zijn rechtzaken over geweest enn er lopen nog voldoende zaken hierover.

Eerst tegen mij zeggen dat het nergens op slaat en dan ga jij later MIJN woorden/tekst zitten herhalen over de septitank??? En doen alsof er niets gezegd is?
Je manier van reageren met dat je het "helemaal nergens op vindt slaan" is een post gevuld met tekst wat ongenuanceerd is want het probleem met fout gevulde septitanken is behoorlijk groot te noemen.

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 00:10

annastasia schreef:
Ik zal eens even navragen aan m'n vriend hoe wij dat altijd regelen.

We hebben zelf 54 hectare en huren jaarlijks zo'n 10 hectare bij.
Soms voor de maisteelt en soms alleen voor de mestafzet.

Ik zal eens even vragen welke kosten er allemaal nog meer bij komen kijken.
Je hoort van me.

Annastacia, bedankt voor je antwoord en ik hoor het heel graag van je!

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 00:23

VDB schreef:
Misschien is er meer informatie op te vragen bij de Provincie Brabant? Er zijn daar zat mensen die jou graag te woord willen staan als jij je verhaal toelicht. Je hoeft nog niet eens je naam of perceel te noemen. Schrijf de naam van die behulpzame persoon op (bij je notities) Y;( :D ;)

Bedankt VDB, ook landschapsbeheer zou ik eens kunnen benaderen.

Overigens weet ik niets van septic-tanks....helaas. Diegene die het stukje wil huren haalt altijd mijn paardenmest op en grappig genoeg is hij tevens mijn paardenvoer-en vlas leverancier. Ik zie/spreek hem meerdere keren per maand (al jarenlang) en hoop van harte dat hij wel betrouwbaar is. Zou me zwaar tegenvallen als er ineens allerlei rare dingen op mijn veld gedumpt werd.

Over de pachtwet en huurder eraf krijgen: Lijkt me dat als ik een contract voor BEPAALDE tijd opstel, ik hier niet de mist mee in ga? Zou denk ik een ander verhaal worden als erin staat dat het een contract voor onbepaalde tijd is, dan wordt het idd lastig een huurder eraf te krijgen.