Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mezeja schreef:Er zit geen wondje toevallig? Onze pony had pas een schuurplekje op de schoft en wilde absoluut niet opgezadeld worden. Als je in de buurt van het plekje kwam trilde de huid helemaal. Na behandeling en de tip van iemand om een fleecedekentje onder de rand van de deken te leggen tegen het schuren was het binnen een week over en het is nu weer oké.
Een elastische singel kan daardoor wat verlichting brengen. Mocht het probleem nog aanhouden, dan zou ik echt eens kritisch naar je zadel laten kijken. Zelfs een op maat gemaakt zadel hoeft echt niet goed te liggen, weet ik uit ervaring. Coby schreef:Er zijn paarden die het vreselijk vinden om aangesingeld te worden. En waarbij je echt letterlijk de singel gaatje voor gaatje moet aansingelen. Daar kan ik mij ook best in vinden, denk zelf maar eens aan een riem die je tjaka in één keer om je middel gesnoerd krijgtEen elastische singel kan daardoor wat verlichting brengen. Mocht het probleem nog aanhouden, dan zou ik echt eens kritisch naar je zadel laten kijken. Zelfs een op maat gemaakt zadel hoeft echt niet goed te liggen, weet ik uit ervaring.
maar ik doe het telkens gaatje bij gaatje. Heb dit nooit in ene keer volledig tot het uiterste getrokken.
Daar stonden best wel veel tips in. Misschien kun je die gebruiken? (Natuurlijk alleen als je zeker weet dat je paard pijnvrij is!) 

emmiexsonja schreef:Hoi,
Mijn paard was altijd bang voor het zadel, dit heb ik hem met een trucje afgeleerd. Misschien heb je er wat aan:
Je zet je paard vast, gewoon zoals je altijd doet. Dan pak je je zadeldekje en legt hem tegen de rug van je paard.
Zodra je paard rustig wordt en niet meer reageert op het dekje en dus weer rustig wordt, haal je rustig maar snel het dekje van zijn rug (het beste ook nog uit zijn zicht). Je beloont je paard met je stem. Je beloont je paard dus voor rustig gedrag (zonder te straffen en een strijd aan te gaan), door als je paard rustig staat het dekje weg te halen.
Dit doe je een paar keer achter elkaar. Je paard zal door krijgen dat als hij rustig doet het dekje weggehaald wordt en zal op een gegeven moment gewoon blijven staan zonder gedoe. Met regelmatig oefenen, veel belonen en ook een beetje geduld heeft dit heel goed bij mijn paard gewerkt.
Misschien werkt het ook wel bij jouw paard!