paard wil niet mee uit de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

paard wil niet mee uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:36

hoi bokkers,

Allereerst hoop ik dat het hier goed staat zo niet, sorry!

ik heb een ontzettend lief paard,wat sinds een paar maanden 24/7 op de wei staat met 2 andere paarden(ze heeft wel schuil gelegenheid). Dit heb ik gedaan omdat ze op stal begon te weefen en ik dat ook weer zielig vond. Nou heeft ze het (volgens mij) wel naar der zin op het land, met de 2 andere paarden, als ik ga kijken bij der dan rent ze rond, en maakt bokkesprongen en daagt de andere paarden uit etc etc. Maar goed nou ben ik door omstandigheden een tijdje (2 maanden) niet bij mijn paardje geweest, moest er even tussen uit, en had tijd voor mezelf nodig op aanraden van de HA. Door allerlei (prive)problemen wat zich de afgelopen tijd hebben voorgedaan. Hoef geen commentaar over dat ik dan slecht voor mijn paard ben etc etc, want ze werd gewoon verzorgd door de stal eigenaar. Ze werd/word gewoon gevoerd. Maar nou was ze altijd al moeilijk uit de wei te krijgen, maar na wat oefenen lukte het me aardig, maar nou heeft ze natuurlijk tijdje lekker niks hoeven doen, en wilt ze helemaal niet mee uit de wei. En komt dan gewoon omhoog als je haar aan een touw hebt, want je kan der wel pakken ( halster omdoen en aan touw doen) maar meelopen is weer een ander verhaal! En als je dan wilt lopen met haar ... dan gaat ze dus echt in protest! Daar komt bij dat die andere 2 wel gewoon mee willen lopen en mijn eigen paard niet mee wilt!

Iemand tips over hoe ik haar nou mee ga krijgen de wei uit zonder verwondingen?

shilady

Re: paard wil niet mee uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:38

Ik blijf even meelezen ben benieuwt wat voor tips er komen :)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:07

M'n pony's begeven het ook wel eens.. :')
Ik loop dan niet recht met de pony maar maak allemaal bochtjes en dan lopen ze wel mee, dus er niet recht op af. Of ik tik ze aan met het halstertouw op de billen!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:34

je kan de eerste keren even proberen om iemand er achter te laten lopen. als je dr dan uit het land heb, weer leuke dingen met dr gaan doen. borstellen, knuffellen, wandelen etc etc. dan weet ze weer dat het leuk is om uit het land te komen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:41

hoi, bedankt voor de tips...Ik ga ze eens uitproberen. Want voor deze tijd (dat ik er even niet naar toe kon). Liep ze netjes achter me aan in de bak... zonder touw.. dus hoop dat ik het probleem snel op kan lossen, alvast hartelijk bedankt!

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:43

Misschien denkt je paard, heeee nu moet ik werken, wacht eens even daar heb ik geen zin in. Probeer hem lekker te poetsen etc. ipv. elke keer dat je hem pakt te rijden.

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:48

Eerst in de wei aanhalen, poetsen, goed contact maken. Zo bouw je vertrouwen op. succes hoor !

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:25

Omdat het hier vooral om de omgang met het paard gaat en niet zozeer om de wei zelf verhuis ik het topic van VSW naar OPG.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:29

Zelf zou ik het eerst een keer gaan proberen met iemand die haar van achter wat drijft als ze echt niet wilt. En inderdaad leuke dingen met haar gaan doen als ze eenmaal het weiland uit is.
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:08

Dit is in wezen een dominantie probleem, jij bent in de ogen van je paard niet de leider, dus jij moet meer daar aan werken.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:19

hoi bokkers, bedankt voor de reacties, ik ga het eens proberen met iemand erbij. En dan gewoon lekker borstelen en wandelen etc.

@ aeolusnr1 : dominantie probleem? Waarom doet ze het nu pas dan en niet toen ik haar net had??

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:08

Dit lijkt me inderdaad een probleem van dominatie
je paard laat weten dat jij niet meer de baas bent en zolang je je weg laat sturen uit de wei word dat alsmaar erger!

laat hem weten dat je het goed bedoelt door in de wei even te borstelen of aan de hand te lopen in de wei zelf

anders kan je altijd nog proberen wat al eerder is gezegt geloof ik om er iemand achter te laten lopen met een zweep en dan maar even kwaad schiks jij bent de baas

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:02

het kan ook goed zijn dat je paardje zo laat merken `boos`op jou te zijn dat je zolang weg bent geweest.

Ik weet niet of een paard zo kan denken maar mijn ponys zijn ook heel anders als ik een weekje op vakantie ben geweest en terug kom, ze laten dan duidelijk merken van ja en nu ben je er ineens wel, nou hoeft het voor mij niet, maar na een tijdje daaraan te werken met veel poetsen, knuffen, ff aaien enzo komt het goed

je moet jezelf weer intressand maken voor je paardje

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:15

marieminime schreef:
het kan ook goed zijn dat je paardje zo laat merken `boos`op jou te zijn dat je zolang weg bent geweest. Ik weet niet of een paard zo kan denken

Nee, ze denkt een paard echt niet! Maar stel je voor: je staat een tijd lang lekker op de wei en je hoeft helemaal niets anders te doen dan gewoon lekker paard zijn. Dan komt er ineens iemand die je mee wil nemen, weg van je paardenvriendjes, om dingen te doen waar je helemaal geen zin in hebt; wat zou jij doen? Gewoon gezellig meegaan??? :+
Als ik jou was zou ik beginnen in de wei wat kleine oefeningtjes te doen. Bijvoorbeeld één rondje meelopen aan het touw, uitbundig belonen als 'ie dat braaf doet en weer loslaten. Dat een paar keer herhalen en langzaam uitbouwen. Een ander idee: neem de eerste paar keer dat je je paard uit de wei haalt (een van) de andere paarden mee. Doe iets leuks met met ze (even lekker krabbelen, iets te eten geven) en zet ze weer terug. Succes!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:23

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:28

Volgens mij ben je veel te lief voor je paard. Ik zou dat protest flink de kop indrukken, dan maar een keer hard zijn. Als het goed is (en als je het eerlijk doet) heb je daarna een heel lief paard dat gewillig meegaat.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 15:04

hoi bokkers, bedankt voor alle tips, ik ga het eerst maar eens proberen met de kleine dingen inderdaad borstelen en aanhalen en niet meteen teveel verwachten, en als dat niet werkt, dan inderdaad maar wat ''harder'' worden.

nancnora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:56

heel herken baar! mij paard kwam als ik met een bakje voer rammelde en dan erg overdreven belonen dat hij gekomen was. niet boos worden dan.

niikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:24

Wat ik hier niet lees, maar in mijn ogen belangrijk is voor jou veiligheid pak een langertouw (bij voorkeur een leadrope)
Als je dr dan mee vraag, geef je steeds wat meer druk, wanneer het paard 1 stap zet doe dan gelijk je hand naar voor zodat de druk weg is. Herhaal dit en je zal zien dat ze het gaat begrijpen. Als ze wel omhoog komt heb je touw zat om jezelf veilig te houden.
Ga inderdaad leuke dingen met je paard doen, wanneer er dominantie optreed zorg dat je de leider ben, dit hoef niet zo zeer door te slaan of te schoppen maar zorg dat het paard wanneer het dominant wordt uit jou personlijke ruimte blijft. Als dit je weinig zegt kan je me ook PBen. Veder als tip wil niet teveel in een keer maar wees wel duidelijk en zeker van wat je doe. Als het echt niet luk kan je inderdaad ook werken met een duwende kracht van achteren, bedoel hier niet mee van ram er maar op los van achteren maar bouw de druk op. Begin eerst met een touw draaiend achter haar te draaien en ga steeds iets harder draaien. Als het paard 1 stap naar voren zet stop met draaien. En dan weer eerst zachtjes enz. En tja als ze echt niet wil (geef het wel een beetje de tijd) dan kan een tik met een zweep ook wel is wonderen doen. Ben hier geen voorstander voor maar soms is het niet anders.

Elientje_NOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:59

Een van mijn paarden heeft daar ook last van, en die is dan met geen honderd man vooruit te krijgen.. Dus nu parkeer ik hem achteruit. Niet het allerleukste en fijnste voor hem, maar het is wel een manier om hem eruit te krijgen, en dan zodra we uit de wei zijn lukt het prima!
Misschien heb je er wat aan?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:18

misschien kan je je paardje ook wat voeren of iets lekkers geven als je de weide uit bent. Mijn pony´s gaan graag mee, vooral in de avond omdat ze weten dat er op stal voer wacht.

Ze gaan overigens ook gewoon tussendoor mee, maar als ze op de poetsplaats staan krijgen ze dan vaak ook een snackje

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:36

iedereen bedankt voor het meedenken!

@niikita: Ik probeer alles met mn stem op te lossen, ik ben niet zo van de zweepjes etc. Bedankt voor de uitleg en meedenken.

niikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:00

Beauty26 schreef:
iedereen bedankt voor het meedenken!

@niikita: Ik probeer alles met mn stem op te lossen, ik ben niet zo van de zweepjes etc. Bedankt voor de uitleg en meedenken.

Ik denk dat je het een beetje verkeerd begrijp want ik ben ook zeker niet van de zweepjes, ben meer van natural horsemanschip in dit soort dingen.
Ik hoop dat je toch wat heb aan me uitleg in me vorige bericht, en ben erg benieuwd hoe het gaat lopen en wat uiteindelijk de manier was wat werkte.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:39

Iets lekkers?
Vrijheidsdressuur, leer je paard dat als hij naar je toe komt dan een snoepje krijgt en als je pony ook maar 1 stapje zet, meteen belonen en enthausiast reagereren.