Hoe goed is het geheugen van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

Hoe goed is het geheugen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:14

Ik hoop niet dat hier al een topic over loopt, kon zo snel niks vinden. Ik vroeg me af hoe goed het geheugen van een paard is.

Ik heb een 11 jarige merrie die zo'n 4 jaar geleden tijdens het rijden begon met enorm staakgedrag. Heb toen alles onderzocht en het bleek dat ze lichte artrose had. Ik dacht toen dat ze zoveel pijn had tijdens het rijden dat het staakgedrag daar vandaan kwam. Nu na jaren nooit meer erop gezeten te hebben loopt ze echt als een tierelier. Ze heeft nergens last van en loopt zelfs met dit koude weer en veel op stal staan geen pas kreupel. Het begint toch steeds meer te kriebelen om er weer een keer op te stappen en te kijken of het wil.. Ze heeft tijdens die staakjaren ook veel rugproblemen gehad en was gewoon hartstikke boos als je maar iets meer vroeg dan de basis. De veearts zei toenertijd dat er nog makkelijk op te rijden is, dus ik weet gewoon niet of dat staakgedrag nou die artrose was, een zere rug of gewoon de herinnering aan pijn (rug).

Zou mijn paard na zoveel jaar nog slechte herinneringen hebben aan het rijden of is ze dat nu vergeten? En hoe zou ik het nu rustig op kunnen bouwen, rekening houdend met het staakgedrag?

Nell_

Re: Hoe goed is het geheugen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:29

Ik weet niet of paarden alles onthouden, maar slechte dingen (trauma's bijv) onthouden ze wel.
Je kan natuurlijk eens proberen te longeren met zadel op. Daarna even om hulp vragen zodat je kan hangen. Even kijken hoe ze reageert.

maaikee11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:33

ik denk dat staakgedrag deels vanuit pijn kan komen maar het kan ook proberen zijn.
veel paarden hebben een keer een periode waarin ze proberen wat ze kunnen maken.
dit herhaalt zich een paar keer.
een paard heeft op zich een heel goed geheugen. denk maar aan een paard wat z heeft gelopen.
die kun je na een paar jaar wel weer een goede oefening laten doen.
vaak kennen ze de pirouette en piaffe nog of zo weer.
de herrinering aan pijn houden ze ook maar ik weet niet of het onder het rijden weer terug komt.
ik denk dat je het rustig aan weer kunt proberen.

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:20

Je zou het met ervaren mensen een beetje kunnen gaan proberen, een beetje hangen idd en als dat goed gaat kun je het langzaam opbouwen.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:05

Ik ga het morgen eens proberen. Eerst maar weer eens rustig longeren met zadel en hoofdstel! Ik hou jullie op de hoogte!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:58

het is misschien niet onverstandig om eerst te checken of het zadel na zo'n lange periode nog goed past. wellicht kun je daarmee voorkomen dat ze terugvalt in het staakgedrag.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:05

Hoe is het gegaan?

Het staakgedrag kan ooit begonnen zijn door pijn. Het kan zijn dat het paard zo lang met de pijn heeft gelopen, dat het staakgedrag ondertussen een gewoonte is geworden en dat het paard er niet automatisch meestopt als de pijn verholpen is.

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:35

Ik denk dat je het weer rustig moet opbouwen met longeren, zadel op de rug leggen etc.

Ik reed ooit een keer met mijn pony buiten en ze werd op de heenweg geprikt door een distel,
de terugweg wijgerde ze om langs die distel te gaan! :o

Bij jou is het alweer een paar jaar terug,
Als ze echt pijn heeft gehad kan ze zich dat zeker nog wel herinneren ;)

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:59

Ik heb haar gisteren eerst lekker gepoetst, toen de beenbescherming weer eens omgedaan. Dat was de normaalste zaak van de wereld voor haar. Toen heb ik haar gelongeerd om te kijken of ze echt wel goed liep en ze liep echt perfect... Veel beter dan voorheen, helemaal los in de rug en ze vond het prachtig. Ik had echt moeite om haar terug te krijgen!
Daarna lekker uitgestapt en toen heb ik nog even een dekje op haar rug gelegd. Toen wel de oren in de nek en steeds achterom kijken... Problemen waren inderdaad vooral zadelgerelateerd, dus eerst die maar eens goed na laten kijken.
Maar opzich was ik erg tevreden +:)+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:17

Mijn oude merrie heb ik gekocht met het verhaal dat ze onhandelbaar was enlevensgevaarlijk om op te rijden. Ze had 6 jaar stilgestaan. Daarvoor is ze behandeld door een osteopaat die haar wel reed en het verhaal was dat er van alles mis was in haar rug. Toen ik haar kocht ben ik haar gaan longeren en toen ze weer wat spieren had ben ik er zo weer op gestapt. Ze was niks kwijt en zelfs nog verkeersmak! Ik reed binnen een week weer buitenritjes met haar. Alleen ... Altijd bij het galoprenen moet ik eerst op beide kanten een paar rondjes in verlichte zit voor ik ga zitten, anders denkt ze dat het pijn doet en gaat ze meteen in verzet. Als ik in verlichte zit zit gaat ze ontspannen en kan ik gaan zitten. Als je haar elke dag rijdt een tijdje dan hoeft het niet meer trouwens, maar als ze da weer een week of langer stil heeft gestaan wel weer.

Het geheugen van een paard is volgens mij wel erg goed en ik denk dat dat zowel voor als tegen je kan gaan werken. Ga in ieder geval alleen dingen met haar doen onder het zadel die ze leuk vindt is mijn advies en rijdt haar lekker voorwaarts, neerwaarts en nageeflijk over de rug. Misschien ook een idee om met buitenritjes te beginnen, lekker veel rechtuit is altijd goed om mee te beginnen. :)

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:35

Paarden zijn heel vergevingsgezind. Als je nu op een eerlijke manier gaat rijden en haar geen pijn doet zal je paard er geen problemen mee hebben om weer bereden te worden.

Succes!

watercitroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:53

Paarden onthouden goed door herhaling..herhaling.. herhaling..
Ze hebben een heel goed lange termijn geheugen.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:08

denk dat een paard zich veel kan herinneren, zeker belangrijke of indrukwekkende gebeurtenissen. maar ik denk ook dat je er nieuwe ervaringen 'overheen' kunt maken. zoals al gezegd dus, zou ik het gewoon proberen en zorgen dat het zo fijn mogelijk wordt voor haar.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:27

Nou dames, het was van korte duur helaas. Heb de foto's (van 2008) laten beoordelen door een andere kliniek en de veearts die ze heeft gemaakt heeft hoefkatrolontsteking over het hoofd gezien :? :Z Ik snap er echt niks van, een paard met artrose en hko wat zo goed loopt..

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:24

jee dat is een tegenvaller.....