Samen buitenrijden gaat niet zo goed..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Samen buitenrijden gaat niet zo goed..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:03

Hallo!
Ik heb een klein vraagje. :) Als ik alleen met mijn paard naar het bos ga, dan is hij super braaf.
Rustig drafje, rustig galopje, hij luistert super, ho is ho. Maar wanneer ik dan met iemand anders
naar het bos gaat MOET hij PERSE voor op. Ontzettend irritant. Als we dan aan gaan draven zijn
de eerste paar passen een niet zo rustige draf, en voor ik 't weet zitten we in een galop zonder
rem. Als er ruimte is, probeer ik 'm om te draaien (360 graden) zodat hij niet verder kan galopperen,
maar dat kan niet overal, en ik wil eigenlijk ook dat het niet nodig is, ik wil gewoon dat hij net zo
als normaal gewoon luistert.
Heeft iemand goede tips voor mij? :D

Revanches

Re: Samen buitenrijden gaat niet zo goed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:00

Dit is meer iets voor OPG.
Daarom van BRT-->OPG.

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:46

Ik denk dat je paard erg dominant is. Hij wil graag de leider zijn en dat doet hij door voorop te lopen. Misschien kan je oefenen in de bak? Kijken of hij het daar ook doet? En dan uitbouwen door eerst te gaan wandelen met een ander paard. Ik zou dan wel een extra iemand meenemen zodat jou paard aan 2 kanten wordt vastgehouden. Als dat goed gaat kan je probereren buiten te rijden? Succes! :)

Baldertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:10

ik denk dat hij wil laten zien aan de andere paarden vooral dat hij de leiding wil hebben.
ik denk dat je met een paard moet gaan rijden wat heel rustig is, en hem expres achterop laten lopen, als die ervoorbij wil in de kont van andere paard laten lopen. (wel paard wat niet trapt)
verder moet hij wel leren dat ookal zit je erop dat jij nog beslist.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:13

Baldertje schreef:
ik denk dat hij wil laten zien aan de andere paarden vooral dat hij de leiding wil hebben.
ik denk dat je met een paard moet gaan rijden wat heel rustig is, en hem expres achterop laten lopen, als die ervoorbij wil in de kont van andere paard laten lopen. (wel paard wat niet trapt)
verder moet hij wel leren dat ookal zit je erop dat jij nog beslist.

Dit hebben wij ook gedaan met 1 van onze pony's, toen hij merkte dat hij er niet langs kon ging hij wel een beetje drammen maar hij kreeg daarna een enorme opdonder van zijn voorganger (die ook normaal niet trapt :+ ) en hij heeft de rest van de rit zo mak als een lammetje erachter gelopen. Het heeft dus wel gewerkt, het is het proberen waard.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:19

Herkenbaar probleem.

Ikzelf heb een dominante leidende merrie die koste wat kost voorop wil. Ze gaat echt op de hielen van het paard voor zich lopen. Of ze trappen krijgt maakt niet veel uit. Die drang is zo groot dat ze die voor lief neemt.
Die van mij is nu 23 jaar en na 14 jaar is het uiteraard wel minder geworden, maar eruit gaan zal nooit gebeuren.
ALs ik naast een ander paard loop, gaat ze "stiekem" het andere paard afsnijden. Ja, ze blijft proberen. Nog steeds verzint ze weer nieuwe trucjes als de andere niet meer lukken.

Helaas denk ik dat je moet accepteren dat je een dominante onder je hebt (tot op zekere hoogte natuurlijk)
Ieder paard is anders en ik ben van mening dat je met het karakter van je paard moet leren omgaan en sommige dingen moet accepteren. Als je dit niet kunt of wilt, is er geen klik zoals dat genoemt wordt.

Ik vind dat je als ruiter/eigenaar/liefhebber best rekening mag houden met de nukken of neugden van het betreffende paard.
Ook ieder mens is anders en vind andere dingen belangrijk. Zo ook bij dieren.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:38

Hij is inderdaad ontzettend dominant, ook met eten enzo.

Heb helaas géén 'mega braaf paard' tot mijn beschikking. :(
In de bak maakt 't 'm allemaal niet zo uit.

Als iemand de gouden tip heeft: Ik hoor 't graag :D

En.. Bedankt voor jullie reacties!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:59

haha mijn merrie (Fjord bijna 19 jr) wil ook altijd voorop

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:14

Mijn Vp doet juist altijd de andere paarden na. hij is alleen heel braaf. maar als een paard gaat renne ngaat hij mee. als een paard stopt stopt hij.mee rennen is heel veervelend want dan houd hij het niet bij en struikeld hij :(

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:49

Ben het hier helemaal niet mee eens, het kan goed zijn dat jouw paardje best heel dominat is, dan is het jouw taak net ietsje meer dominant te zijn.
Jij bent de leider, jij bepaald wat waar en wanneer.

jes_sira schreef:
Herkenbaar probleem.

Ikzelf heb een dominante leidende merrie die koste wat kost voorop wil. Ze gaat echt op de hielen van het paard voor zich lopen. Of ze trappen krijgt maakt niet veel uit. Die drang is zo groot dat ze die voor lief neemt.
Die van mij is nu 23 jaar en na 14 jaar is het uiteraard wel minder geworden, maar eruit gaan zal nooit gebeuren.
ALs ik naast een ander paard loop, gaat ze "stiekem" het andere paard afsnijden. Ja, ze blijft proberen. Nog steeds verzint ze weer nieuwe trucjes als de andere niet meer lukken.

Helaas denk ik dat je moet accepteren dat je een dominante onder je hebt (tot op zekere hoogte natuurlijk)
Ieder paard is anders en ik ben van mening dat je met het karakter van je paard moet leren omgaan en sommige dingen moet accepteren. Als je dit niet kunt of wilt, is er geen klik zoals dat genoemt wordt.

Ik vind dat je als ruiter/eigenaar/liefhebber best rekening mag houden met de nukken of neugden van het betreffende paard.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:35

ik heb echt precies hetzelfde...
het is heel irrietant,
vooral als ze beiden dominant zijn.
Als ik met mijn vriendin buitenrijd, willen ze beiden persee voorop en zijn ze als het even tegenzit de heletijd aan het galopperen...
Dus ik volg ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:04

aeolusnr1, daar heb je ook gelijk in! Dat heb ik niet echt goed benadrukt.

Ik bedoelde te zeggen dat je alleen het karakter van het paard niet kunt veranderen. Of mag breken.
En dat als je niet wilt of kunt omgaan met bijv. een dominante/leidende merrie of ruin, misschien beter voor een ander paardje kunt gaan.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 23:18

aeolusnr1 schreef:
Ben het hier helemaal niet mee eens, het kan goed zijn dat jouw paardje best heel dominat is, dan is het jouw taak net ietsje meer dominant te zijn.
Jij bent de leider, jij bepaald wat waar en wanneer.

jes_sira schreef:
Herkenbaar probleem.

Dat klopt, en normaal gesproken luistert hij ontzettend goed naar mij, en weet hij zeker wel dat ik toch écht de baas ben. Maar met buitenrijden overheerst zn dominante gevoel tegen over dat andere paard een beetje en floep-weg zijn we. :Y)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:02

ik zou hem toch achter het andere paard zetten. hij zal het gewoon moeten accepteren dat hij ook eens achter loopt en neit altijd voorop. laat hem maar met zn neus in de ander zn kond lopen. krijgt ie een trap, tsjah dat is dan even niet anders, dan had ie naar de signalen van het paard voor hem mpeten kijken.

en als jij voorop rijd en hij is zo druk. je kan eens een martingaal om doen zodat zn hoofd iig in jou berijk blijft. verder zorgen dat je je paard verzameld houd als je gaat draven of galloperen. dus neit aan een lang teugeltje, hoe jammer dat ook is, want dan heeft ie meteen de kans om er vandoor te sprinten. en dan zodra ie ontspannen loopt kan jij ook ontspannen in je teugels.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:09

Je gaat toch buitenrijden voor je plezier en niet om tegen je pony te vechten, luisterd je pony normaal goed naar je en wil hij tijdens het buitenrijden voorop, laat m dan ook zn pleziertje hebben. Wel voorop in een tempo dat jij bepaald uiteraard.
Mijn verzorgpony is bijna 26 en wil nogsteeds perse voorop, heeft er altijd in gezeten en is niemand gelukt om eruit te krijgen. In de wei en op stal (ze staan met zn 3e in een grote stal) is ze ook de baas, dan is het voor haar toch ook niet natuurlijk om er tijdens het rijden achter te lopen? In stap blijven ze netjes naast elkaar maar bij draf of galop lopen wij voorop, ik kan me er niet druk om maken. Geniet gewoon lekker van je buitenritjes.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:14

Hi hi, mijn pony wordt al 22, maar op het strand doet ze haar uiterste best om 2 grote KWPN'ers voor te blijven! En het lukt haar ook nog!

Als ik voorop rij en ze wordt me te mans is de straf dat ik haar dus achter het andere paard zet. En dan houd ze gelukkig al snel op met drammen nu. Heb ook hele periodes gehad dat ik maar alleen ging of halverwege de andere kant op ging.

En wat flip zegt, het moet wel leuk blijven!