Wat doe je als mensen liegen over merrie bij verkoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mardjai

Wat doe je als mensen liegen over merrie bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 08:40

Hallo,

Ik zit een beetje met een dilemma.
Mensen die ik vaag ken hebben een merrie te koop.
Nu weet ik dat ze bij hun weg moet omdat ze haar totaal niet aan kunnen,
rijden lukt niet omdat de merrie iedereen er afgooid.
Waarschijnlijk door rugproblemen.
Er is ongeveer een maand geleden een meisje die redelijk goed kan rijden afgegooid,
en die loop nu in een gipscorcet, iets met haar ruggewervels.
Het paard staat veel op stal (komt er dagen tot weken niet uit), omdat ze bang van haar zijn,
En momenteel zit er een slot op de stal ivm betalings achterstand.
Nu vertelde een vriendin van mij dat ze gereageert had op de advertentie van deze merrie,
en omdat ik ze een beetje ken vroeg ze of ze idd zo lief is.
Volgens de eigenaars is ze kuikenmak, en een jong kind kan er mee weg rijden,
dit is dus echt niet waar en dat heb ik mijn vriendin ook verteld,
gelukkig ziet deze er dan ook vanaf om te gaan kijken en proef rijden.
Maar ik ben eigelijk wel geschrokken van dit verhaal,
want als er dus iemand gaat kijken die niet zo goed rodeo's uit kan zitten gebeuren er ongelukken.
Ik ken de mensen niet zo heel goed, en zie ze ook bijna nooit op de stal waar ze staan,
omdat ik daar weinig tot niet kom en zij zelf dus ook niet.
Ik weet niet waar ze wonen enz.
Wat zou je hier nou aan kunnen doen, want ik vindt het echt een griezelig idee.
Ik heb wel een vriendin van mij die daar op stal staat op de hoogte gebracht van dit verhaal.

Bedankt voor het lezen van dit verhaal en ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Groetjes Mar.

KiWiKo

Re: Wat doe je als mensen liegen over merrie bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:42

tja, het enige wat je kan doen is zoveel mogelijk mensen vertellen wat jouw ervaringen zijn met dit paard........ en dan maar hopen dat er geen ongelukken gebeuren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:47

Daar kun je volgens mij weinig mee doen behalve die mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Ze kunnen ook best in de advertentie zetten dat het een pittig paard is, of een paard met karakter. Dat komt niet negatief over maar daar hou je mensen die niet kunnen rijden wel mee weg. En mocht je kopers zien dan zou ik ook wel even snel een hint geven.
Het is niet voor niks dat ik als ik ga kopen het paard altijd even aan de longe wil zien en laat voorrijden door mensen van daar, voor ik er zelf opstap. Ik denk dat de meesten dat ook wel doen, maar ja juist degenen die dat niet weten zijn natuurlijk de klos. (maar als dat paard altijd binnen staat zal hij ook wel heet ogen nu?)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:50

hun probleem, maar ik snap je wel.

Ik zou je vriendin sterk afraden dit paard te bekijken. Gezien haasr geschiedenis.
Maar je weet niet of alle verhalen kloppen he? Misschien word ze nu goed door gereden, en is ze echt braaf ;)

Je weet het nooit zeker, of je moet echt goed met de mensen om kunnen gaan. Dus een zeker verhaal hebben.

succes :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:58

Niet mee bemoeien.

Je schrijft zelf al dat je ze vaag kent, hebt het over waarschijnlijk...

Als ik in deze situatie was als jij nu bent, en iemand zou mij vragen, zou ik ze alleen adviseren om de eigenaar voor te laten rijden... weigeren die om welke reden dan ook, dan kunnen ze hun eigen conclusie trekken.
Maar zou niet op voorhand van alles gaan lopen roepen.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:05

Ik weet zeer zeker dat ze nu al ruim 3 weken maar 2x per week uit haar stal komt, omdat er dan gemest wordt.
Verder zit haar stal dus op slot.
Ik hoop voor de merrie zelf dat ze een goed plekje vindt en dat er iemand komt kijken, die idd wil dat ze voorrijden.
Ik ga me er verder maar niet te druk over maken, en hopen dat het allemaal goed komt.

Bedankt voor jullie reactie's.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:37

Tenzij je 24 uur per dag bij de stal hebt lopen posten, kun je dat niet weten.

Ook jij staat kent het hele verhaal alleen maar van horen en zeggen.. Dan kun jij ook niet eerlijk oordelen en zit je die verkopers dus aardig zwart te maken. Misschien wel onterecht, immers weet jij ook niet precies wat ze over het paard gezegd hebben en zouden zeggen bij een evt. afspraak om te kijken.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:15

Bienotje schreef:
Tenzij je 24 uur per dag bij de stal hebt lopen posten, kun je dat niet weten.

Ook jij staat kent het hele verhaal alleen maar van horen en zeggen.. Dan kun jij ook niet eerlijk oordelen en zit je die verkopers dus aardig zwart te maken. Misschien wel onterecht, immers weet jij ook niet precies wat ze over het paard gezegd hebben en zouden zeggen bij een evt. afspraak om te kijken.

Ik wil helemaal niemand "zwart" maken.
Maar helaas hoor je vaker dat een paard als zadelmak enz wordt verkocht en dat het dan helemaal mis gaat.
Ik wilde alleen weten wat andere mensen hier mee zouden doen.
En het mailtje van mijn vriendin heb ik uiteraard wel gelezen, dus ik weet wel hoe ze het paard beschrijven, en weet ook zeker dat dit niet klopt met de waarheid.
Maar ik bemoei me er verder ook niet mee en ik hoop dat ze eerlijk zullen zijn als er kopers komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:19

Een verstandige koper gaat sowieso niet meteen zelf op een paard zitten, die laat 'm eerst eens lopen en voorrijden. Dus als dat dier inderdaad zo gek als een deur is, dan zien ze dat echt wel.
Verder kan ik eigenlijk weinig met dergelijke verhalen. Ik heb al zó veel paarden gezien waarvan gezegd werd dat ze ronduit gevaarlijk waren, waar helemaal niets mis mee bleek te zijn. Misschien was dat meisje er wel afgevallen omdat het paard gestruikeld was of weet ik veel wat. In het roddelcircuit dat paardenland heet heeft het paard dan al snel een kwartier lopen rennen en bokken om haar eraf te krijgen en maakte 'ie een driedubbele salto die ze nét niet meer uitzat...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:22

Niet mee bemoeien. Zoals Sonja zegt, laat een verstandige koper het paard voorrijden! Ook laat deze een paard keuren en bloed trekken. Als er iets mis is, zal het vast wel aan het licht komen (als er iets mis is)!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:22

Mij is op een zelfde manier door een erkende fokker (met best een naam) een loer gedraaid (en ik kende haar al een aantal jaren en dacht haar te kunnnen vertrouwen). Paard zou L klaar zijn maar in de praktijk bleek de basis er net in te zitten. paard heb ik eerst voor laten rijden, maar hoorde daarover achteraf dat hij van te voren flink moe was gemaakt..... Ook over zijn 'truukjes' was niets verteld, die hoorde ik later van pensionklanten die verbaasd waren hoe braaf hij was.....de truukjes kwamen later helaas keihard naar boven. En dan doet deze dame aan haptonomie, beter met het gevoel van je pard leren omgaan......

En ik heb vaker dit soort dingen gehoord. Het is jammer dat je als koper 10x je knopen moet gaan natellen omdat wellicht dingen worden achtergehouden die later grote parten gaan spelen en misschien zelfs voor gevaarlijke situaties gaan zorgen.

Dus TS, ik vind het heel goed dat je dit zo onder de aandacht brengt. En imo wordt er niemand zwart gemaakt, er wordt nog in eens een naam genoemd.
Ik zou het als kopeer zeer waarderen als iemand mij op dergelijke dingen van te voren zou attenderen. Had ik over ons vorige paard geweten wat ik later te weten kwam, dan had ik m nooit gekocht! Helaas hoorde ik t pas achteraf, toen het eigenlijk al te laat was.,....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:43

Sonja schreef:
Een verstandige koper gaat sowieso niet meteen zelf op een paard zitten, die laat 'm eerst eens lopen en voorrijden. Dus als dat dier inderdaad zo gek als een deur is, dan zien ze dat echt wel.

Hoeveel verstandige kopers zijn er, getuige de vele topics op bokt over paarden met problemen, en hoeveel mensen die een paard gaan kopen hebben er verstand van of nemen iemand mee met verstand ervan? Hoeveel kopers laten bij aankoop een bloedje trekken of hebben uberhaupt gedacht aan eventuele sedatie omdat paard zo braaf is?

Ik denk dat TS de niet-verstandige kopers wil waarschuwen, de verstandige komen er vanzelf wel achter :)

TS, je moet hier wel heel voorzichtig mee zijn dat je niet ruzie krijgt met die vage kennis en eventueel je stalgenoten, als je de potentiele kopers wilt waarschuwen doe dat dan wel 1 op 1 en niet met allerlei luistervinken erbij.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:51

Cissy, ik ben het met je eens dat dat er niet veel zijn. Maar een koper heeft altijd aan zijn onderzoeksplicht te voldoen. I.m.o. is het eigen schuld, dikke bult als je dit niet doet.

Misschien dat een koper hier zelf niet aan denkt, maar ik vind dat de omgeving (als een instructeur) hier de koper op hoort te wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:55

Moeten klanten wel willen luisteren Mo_van_dijk... Ik had er laatst nog eentje, kon echt nog voor geen drie stuivers rijden, maar nee hoor, er moest en zou een paard gekocht worden. Eentje die nog niet al te best opgevoed was en weinig ervaring had ook.
Green and green makes black and blue...

Maar goed, dat moeten die kopers fijn voor zichzelf weten. Met alle respect hoor, maar ze vrágen er ook om om besodemieterd te worden en in de problemen te komen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:56

Sonja inderdaad. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Je houd altijd mensen die niet willen luisteren en al dan niet door schade en schande wijzer worden!

Even offtopic: Op mijn oude manege hebben mensen een bloedpaard gekocht na welgeteld 1 manegeles ;( Hier konden ze niet op rijden en hebben er een braaf manegepaard bijgekocht. Het bloedpaard wordt nu door betere manegeruiters gereden totdat de mensen zelf er weer op kunnen. Hoe dom kan je zijn!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:08

het is inderdaad vervelend dat die mensen het paard als braaf bestempelen bij potentiele kopers terwijl dit paard dus helemaal niet zo braaf is. het is fijn dat je de mensen hiervoor wilt waarschuwen maar ik denk dat het ook de verantwoording van de koper zelf is. je laat meestal eerst de eigenaar zelf of iemand van die stal het paard voorbrengen en rijden, als ze dit niet willen dan moet je als koper zijnde al wat nattigheid voelen. en als ze het paard verdoofd hebben, lijkt mij niet dat je na 1 keer rijden het paard meteen mee naar huis neemt. je wilt het ook in omgang zien en meerdere keren, lijkt mij iig. het kan dus bijna niet dat ze elke keer het paard verdoven als jij komt. verder zullen er ook wel wat stal genotem rond lopen. daar vraag ik ook altijd aan hoe het paard zich norrmaal gedraagt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:01

Als dat paard echt bloedlink, is de mensen daadwerkelijk een achterstand hebben in de betaling... dan zal de pensionhouder ook aanwezig zijn bij de verkoop, die zit toch niet te wachten op iedere minimaal 1 X een ambulance, trauma helicopter omdat het paard staatsgevaarlijk is...

Ik ken zoveel mensen met paarden die zichzelf heel kundig vinden, dan een ander persoon erbij roepen die nog kundiger is, en wat je dan ziet is de blinde die de lammer leert lopen... en het paard is de schuldige....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:08

mo_van_dijk schreef:
Cissy, ik ben het met je eens dat dat er niet veel zijn. Maar een koper heeft altijd aan zijn onderzoeksplicht te voldoen. I.m.o. is het eigen schuld, dikke bult als je dit niet doet.
Misschien dat een koper hier zelf niet aan denkt, maar ik vind dat de omgeving (als een instructeur) hier de koper op hoort te wijzen.

Even in het algemeen en als reactie op Mo, er wordt hier wel gezegd dat het de verantwoording van de koper (versus verkoper) is maar als je als leek zo'n gesedeerd paard koopt en je weet niks van keuringen van te voren en onderzoeksplicht...
dan loop je toch wel een enorm risico op een ongeluk. En helaas gebeurt het nog steeds heel veel dat leken een paard kopen en handige verkopers maken daar ook nog steeds misbruik van.

Je ziet als ervaren stalgenoot/toeschouwer van die verkoper gauw genoeg wat voor mensen er bij het paard komen kijken, als er inderdaad leken komen zou ik ze waarschuwen, als het ervaren paardenmensen zijn dan zou ik niks doen.
Leken moet je behoeden voor dit soort zaken, als je nl niet weet dat je het niet weet hoe moet je het dan weten? juist, door mensen die je waarschuwen. ik zou het persoonlijk niet op mn geweten willen hebben dat ik het zie gebeuren en dan die mensen niet te waarschuwen. Niet iedereen heeft de kennis die ik wel heb en als ik de leek was zou ik het graag willen weten voordat ik me in een potentieel gevaarlijke situatie stort.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:20

Cissy, een paar posts ervoor heb ik inderdaad ook aangegeven dat ik vind dat de omgeving (als een instructeur) hier een rol in hoort te spelen door zijn mening en ervaringen te delen.

Dat eigen schuld dikke bult was bedoelt voor de mensen die ook te eigenwijs zijn om te luisteren.

Nu heb ik van de verkopers van alle paarden die ik heb bezocht, te horen gekregen dat zij al bij meerdere personen bij voorbaat lieten weten dat zij deze ruiter ongeschikt achtten en dat degene niet hoefde te komen kijken. I.m.o. een erg nette zaak!

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 14:43

Alane schreef:
Als dat paard echt bloedlink, is de mensen daadwerkelijk een achterstand hebben in de betaling... dan zal de pensionhouder ook aanwezig zijn bij de verkoop, die zit toch niet te wachten op iedere minimaal 1 X een ambulance, trauma helicopter omdat het paard staatsgevaarlijk is...

Ik ken zoveel mensen met paarden die zichzelf heel kundig vinden, dan een ander persoon erbij roepen die nog kundiger is, en wat je dan ziet is de blinde die de lammer leert lopen... en het paard is de schuldige....

Er is inmiddels een gesprek geweest tussen ons en de pensionhouder, en die heeft ookal aan gegeven dat ze bij hem eerst de sleutel moeten komen halen, anders kan het paard zijn box niet uit, en hij blijft overal bij vooral omdat hij zijn stalnaam niet te grabbel wil gooien, ook hij is bang voor wat er zou kunnen gebeuren.
En uitraard ook omdat hij ook zijn centen wil.

En bloedlink zover wil ik nou ook weer niet gaan, op stal is ze wel lief, zolang je er maar niet op ga zitten nu helemaal na ruim 3 weken niet uit de box geweest te zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:03

nou ja maar als de stalhouder erbij is dan heof jij je dus nergens druk om te maken. dan ziet hij gauw geneog of de mensen ervaren zijn of niet. net wat je zegt hij wil zijn naam neit te grabbel gooien dus let hij er ook wel op wie er op dat paard stapt.