Hallo,
Ik heb vorige jaar meegedaan aan een schriktraining. Heb er een goed gevoel aan over gehouden. De hele bak stond vol met schrikobjecten. Juist omdat ik met training bezig was,kon ik alle aandacht aan mijn paard geven, en dat is met bv een buitenritje wel anders. Heb de rust genomen voor alle oefeningen, hem met aaien over zijn hals gerust gesteld, en paardje heeft het echt perfect gedaan.
Nou is het natuurlijk niet zo dat paard nergens meer van schrikt. Ik heb alleen zelf geleerd hoe ik met mijn paard om kan gaan in zo'n situatie en hoe ik zelf de rust kan bewaren.
Denk wel dat het belangrijk is dat je de training heel goed afsluit, met voor beiden (paard en ruiter) een goed gevoel. Anders maak je denk ik meer kapot dan je lief is.
Ik vond de begeleiding niet helemaal top. De trainers lieten je veel zelf doen, terwijl er zeker mensen bij waren die veel meer ondersteuning en tips konden gebruiken. Het was nodig om zelf hulp te vragen als je die nodig had, anders miste je echt een belangrijk deel van de training. En wat mij betreft hadden de trainers meer eigen initiatief mogen hebben.
Maar al met al een hele leuke leerzame dag!