trailer dit wordt echt niks..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvett11

trailer dit wordt echt niks..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 13:10

Ik heb een paard en ze is 7 jaar..
we hebben haar in gerden toen ze 4, 5 jaar was
het is een groot paard.. ook wel een beetje lomp hij weet niet presies waar hij zijn benen
neer moet zetten..
nu komt het ergste..
ik wil met mijn paard wedstrijden rijden maar ze gaat de trailer niet in
ik heb al een beetje op internet gekeke maar al die oefeningetjes doet ze wel
ze is niet bang ofzow.. maar ze gaat er gewoon niet in..
we doen het nu met voer maar ik weer dat dat verkeerd is dat kan eigenlijk ook niet..
maar ik hou niet zo van een paard in de trailer slaan

HELP!!!
Laatst bijgewerkt door Yvett11 op 21-02-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

SandravdB

Re: trailer dit wordt echt niks..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:11

Ik heb weleens gehoord van je paard op kale wei zetten en dan voer in de trailer leggen maar of dit veilig is en werkt weet ik niet

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 13:13

ik moet vanmiddag weer weg..
maar ik denk dat dat neit gaat lukken..
vorige keer hebben we 1,5 uur gestaan
en uitendelijk er in moeten slaan |(

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:14

@ SandravdB dat gaat denk ik niet, dat is gevaarlijk.
als ze met haarvoorbenen alleen op de zijkant van de klep staat, kan die klep afbreken en ben je nog verder van huis.
dus dat zou ik niet proberen.
verder heeeel veel geduld hebben!
nooit in gaan sluiten met bijv. longeerlijn dat kan angstig inwerken.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:15

Mijn oude vp pony was dood bang voor de trailer, die is er uiteindelijk toch goed ingekomen en loopt er nu zo in!
je probeer hem gewoon in de trialer te krijgen en als ze er in staat dan doe je alles dicht alleen het voordeurtje niet en dan ga je hem in de trailer verwennen met wortels of dingen waaar ze van houdt en als ze weet dat als ze in de trailer gaat dat ze dan verwend wordt loopt ze er wel in en als het goed gaat bouw je af steeds iets minder tot dat ze er in loopt voor maar 1 wortel of een paar brokjes!

succes

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 13:16

oke bedankt..
allen hoe ga ik er voor zorgen
dat ze er in gaat..
met longeerlijnen.. of met voer..

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:17

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:17

Een touw kan ook helpen soms. Je maakt het vast aan de zijkant van de trailer en als het paard voor de klep van de trailer staat, neem je zijn achterhand erbij met het touw. Een beetje druk uitoefenen en dan gaan ze ook soms erop.

Misschien associeert jouw paard de trailer met werken. Zo hoef ik er bij mijn paard niet aan te denken om te gaan rijden als ik met mijn laarzen de wei in kom gelopen. Dan komt ie gewoon niet. Zonder laarzen, geen probleem.

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 13:19

ze heeft nu iets nieuwe uit gevonde..
2 voor benen op de klep en zo hard trappen tot je er weer uit kan lopen..
of helemaal schuin met de achter benen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:19

gebruik de zoekfunctie maar eens op trailerladen, dan krijg je heel veel topics met tips, maar de belangrijkste tip is, zoek hulp en niet via een forum maar live hulp. Wij kunnen niet beoordelen via tekst wat er aan de hand kan zijn, je zult toch het paard in kwestie moeten zien om dat te kunnen doen.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:23

Mijn paadr wou ook voor geen mogelijkheid de trailer in, wij deden ook het longeerlijn aan de trailer vast en dan achter de kont langs, maar wat we ook deden, mevrou kwam de trailer niet op!

Wat we toen hebben gedaan was:

Longeerlijn aan halster vast, dan uiteinde van longeer lijn een slag om de stang voor in de trailer doen, en dan als t ware het paard er op hijsen!

Wel ervoor zorgen dat je een sterk halster hebt, die van mij is nog nooit geknapt, en er moet even iemand in de buurt van kont staan, zodat je even bij kunt sturen! paard goed belonen als hij op de trailer staat, wij hebben dit enkele keren moeten doen, en na 6 a 7 keer stapte ze zo de trailer op!

Tip: even een extra halster mee nemebn, voor het geval!!

succes vanmiddag, geduld houden!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:23

Je zegt dat hij niet weet waar hij zijn benen neerzet , wat wil je dan op wedstrijd doen?? Misschien aan jou de taak je paard goed technisch te gaan trainen zodat jij hem leert waar hij zijn benen wel neer moet zetten.
Wat het trailer laden betreft zou ik zeggen zoek eens op Google, er zijn genoeg cursussen die jou op een hele fijne manier kunnen leren hoe je een paard zonder dwang de trailer op krijgt.

Vaal ligt het probleem toch bij jezelf, tenzij het paard een trauma heeft op gelopen door de trailer, maar zelfs die paarden kun je uiteindelijk overtuigen weer de trailer op te gaan.
Kijk eens op http://www.paardenbasis.nl
Of de site van http://www.montyroberts.nl

Maar zo zijn er meerdere.
Zet die wedstrijden even uit je hoofd totdat je zeker weet dat je paard jou vertrouwd en samen met jou de trailer op wil en ga ook aan de slag om lessen te nemen zodat het paard wel netjes onder jou loopt.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:29

Die van mij wou de trailer ook niet op. Helemaal niet bang maar gewoon geen zin. Nu heeft onze stalhouder haar een longeerlijn over de neus gedaan zodat er druk op komt. Zodra zij meewerkte ging de druk eraf dus beloning. Ging zij er weer af kwam er druk op. We hebben geen druk achter haar langs gegeven want dat werkte bij haar averechts.

Na een half uur stond madam op de trailer. Je moet dan natuurlijk wel even dooroefenen met er op en eraf. Maar hij deed ook wil jij er nu op nou dan ga je er nu maar mooi vanaf. Ik bepaal wanneer jij er nu op mag. Zodra je in de trailer staat laten staan en jij bepaalt wanneer zij er weer af mag. En dan niet direct omlaten kijken maar zorgen dat de aandacht bij jou is.

Die van mij gaat nu probleemloos de trailer op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:33

Yvett11 schreef:
ik moet vanmiddag weer weg..
maar ik denk dat dat neit gaat lukken..
vorige keer hebben we 1,5 uur gestaan
en uitendelijk er in moeten slaan |(

Dat moet je natuurlijk vooral niet doen. De volgende keer zal het dan zéker nog moeilijker gaan.
'Oefenen' op het moment dat je weg moet is dan ook verkeerd. 'Take the time it takes and it takes less time!' ;)
Blijf geduldig, ook al kom je te laat waar je wezen moet. Desnoods zeg je het maar af maar blijf rustig proberen.

Mijn paard ging ook heel moeilijk op de trailer, ben wel eens 2 uur bezig geweest. Nu staat ze er binnen een minuut op.
Een hoop geduld is wat je moet hebben. Longeerlijnen, zwepen en geweld hielpen in mijn geval helemaal niks.
Probeer er eerst eens achter te komen waarom hij er niet op gaat.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:35

Citaat:
Longeerlijn aan halster vast, dan uiteinde van longeer lijn een slag om de stang voor in de trailer doen, en dan als t ware het paard er op hijsen!

Mijn god wat een adviezen zijn dit zeg! Wie gaat er nu zijn paard de trailer op hijsen of slaan!?

@ts, gebruik inderdaad de zoekfunctie even, is echt zat over te vinden. En ga er iemand bij halen die wel weet waar ie mee bezig is. Beetje grondwerk kan ook geen kwaad.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:39

Misschien kan je eerst wat meer grondwerk gaan doen, dat je paard op jou vertrouwt en dan jou als leider volgt door de trailer op te gaan. Zo heb ik het bij mijn ponytje gedaan.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:42

Mijn paard wilde ineens ook de trailer niet meer in, en als ze er eenmaal in stond begon ze te hangen/springen etc (niet van angst).

Ik heb toen het tussenschot laten verplaatsen (op 3/4e van 2 paards trailer) waardoor ze dus meer ruimte had om te staan. Dit heeft haar erg geholpen en sindsdien loopt ze er zo in en staat ze ook erg rustig, ze staat ook liever wat schuiner dan kaasrecht :).

Ik zou dat met de longeerlijn om de voorstang wikkelen ook niet doen, grote kans dat paard gaat hangen/steigeren en lijntje knapt.

Wat gebeurt er als iemand anders hem laadt? Als je zelf al met het gevoel 'hij gaat klieren' begint kan het natuurlijk paard beïnvloeden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:10

Er is maar 1 remedie die werkt, HAAL HULP.
Dat geklooi met zelf doen, dat wordt nooit wat.
Wij hebben op het moment een pony, die ging er niet in, als hij al ging , was het met dezelfde gang er weer uit, hangen, paniek, noem maar op.
Hij is 2 dagen in Oudenhoorn geweest bij Monty Roberts, daar liep hij na 2 dagen zo de trailer op, geen probleem, maar eenmaal thuis niks meer, alles vergeten.

We hebben thuis nog een keer hulp gehad via MR, en kan zeggen, hij laad nu behoorlijk goed, mijn man laad, ik houd achter zijn kont een balk, komt hij terug voelt hij de balk, gaat hij er zo in, leg ik de balk weg.
Zolang hij doorheeft dat de trailer prettig is, dat hij van de druk af is, gaat het goed, nu bouwen we het uit.
Trainen op momenten dat je niet weg moet, rust, heel belangrijk, lichaamstaal, dat werkt bij de onze het beste!

Je denkt dat je weet hoe dat moet, maar volg gerust een cursus of ga kijken, een paard spiegelt zich naar jou, en vaak maak jij de fout en je paard niet.
Succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:24

mammaslamma schreef:

Je denkt dat je weet hoe dat moet, maar volg gerust een cursus of ga kijken, een paard spiegelt zich naar jou, en vaak maak jij de fout en je paard niet.
Succes

AMEN!

En sterker nog, je weet vaak geneens dat je een fout maakt...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:12

cissy schreef:
mammaslamma schreef:

Succes

AMEN!

En sterker nog, je weet vaak geneens dat je een fout maakt...

Klopt, wat deed mijn man als hij zich eenmaal in de trailer naar achteren gooide, hij draaide zijn lichaam met het paard mee, stomstomstom, nu weet hij dat, als hij eruit wil denderen, hij zich met zijn lichaam van het paard afwend, dus rug ernaar toe, en het werkt.
nu doet hij op de grond oefeningetjes, achteruit is, met zijn lichaam gericht naar het paard, doorlopen is, met zijn lichaam van het paard af.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:18

Mijn paard laadde in het begin ook niet. Hebben wel eens op een wedstrijd 3 uur gestaan voordat hij er op stond. Hij sluit zich voor de buitenwereld af en je kan er dan niks meer mee beginnen.

Nu staat hij met hooguit 15 minuten op de trailer. Van de zomer veel geoefend. Elke dag des noods. Elke dag een (haalbaar) doel stellen zoals bijvoorbeeld met 1 voorbeen op de klep staan. Daar belonen als hij het goed heeft gedaan en weer op stal zetten. Dit elke keer herhalen en een stapje verder gaan.

Wat hij ook nog als geintje had was zijn kop zo hoog doen dat hij boven de trailer uit kwam en dan kan je niks meer.

Vooral niet je geduld verliezen, haalbare doelen stellen en duidelijk zijn voor je paard.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:47

mijn pony snapte het eerst niet, toen hebben we uit eindelijk een longeerlijn aan de ene kant vast gemaakt, (ik liep met haar aan het halstertouw tot voor de laadklep, toen ging ze stilstaan) en ging mijn vader met het halstertouw achter haar kont langs toen trok hij de longeerlijn iets aan en kon ik er zo met mijn pony inlopen, wel goed belonen als hij erin staat,

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is :P

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:53

beauXayala schreef:
mijn pony snapte het eerst niet, toen hebben we uit eindelijk een longeerlijn aan de ene kant vast gemaakt, (ik liep met haar aan het halstertouw tot voor de laadklep, toen ging ze stilstaan) en ging mijn vader met het halstertouw achter haar kont langs toen trok hij de longeerlijn iets aan en kon ik er zo met mijn pony inlopen, wel goed belonen als hij erin staat,

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is :P

dat is ook wijken voor druk, dat gaat bij de onze nu ook goed, maar eerst de basis goed leggen, dan pas dit soort hulpmiddelen, paard kan nml ook acherover klappen als je het niet goed doet.......

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:55

Waar woon je TS?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:57

vronytopper schreef:
Mijn paadr wou ook voor geen mogelijkheid de trailer in, wij deden ook het longeerlijn aan de trailer vast en dan achter de kont langs, maar wat we ook deden, mevrou kwam de trailer niet op!

Wat we toen hebben gedaan was:

Wel ervoor zorgen dat je een sterk halster hebt, die van mij is nog nooit geknapt, en er moet even iemand in de buurt van kont staan, zodat je even bij kunt sturen! paard goed belonen als hij op de trailer staat, wij hebben dit enkele keren moeten doen, en na 6 a 7 keer stapte ze zo de trailer op!

Tip: even een extra halster mee nemebn, voor het geval!!

succes vanmiddag, geduld houden!

Dit doe ik altijd en heeft nog nooit gefaald.. Ideale oplossing!

Maar.. Als je vanmiddag weg moet, waarom kom je dan nu pas met dit probleem? Als het de vorige keer zo mis was gegaan, waarom ben je dan niet meteen gaan oefenen de dag daarna?

Steek er tijd in, ga desnoods 5 uur in de trailer zitten met je paard aan de longeerlijn en een beetje voer in je zak om zo te proberen je paard de trailer in te loodsen. Elk paard is de trailer op te krijgen, maar je moet er ook zelf tijd in willen steken!