b dressuur graag tips om nog beter me proef te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje2

b dressuur graag tips om nog beter me proef te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:06

Hoi
Ik rij nu B dressuur
En zou graag tips krijgen waar de jury in die klasse op let
De punten waar ik moeite mee heb is het volgende halvevolte midendraf maar mag wat actiever in de midendraf
Ze is erg voorwaarts in de proef maar de meeste jurys vinden dit fijn beeld geven maar somige jurys niet maar blijft ook een jury sport
Alvast bedankt voor het lezen en de tips

Champie_Me

Re: b dressuur graag tips om nog beter me proef te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:07

als je zorgt dat je je paardje gewoon netjes voorwaarts hebt (dus niet gehaast!!) en je rijd je figuren gewoon netjes dan heb je het in deze klasse eigenlijk al goed voor elkaar!

ik reed de pony waarmee ik startte ook nooit rond enzo maar reed wel mijn figuren netjes en daarom haalde ik elke proef winst...

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:09

Bedankt voor je tip Champie_Me ik rij haar wel goed nagevelijk daar zijn ze toch wel streng op hier

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:10

goed de hoeken door rijden en als je een wp wil moet ie toch wel nagefelijk :j

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:12

is dat zo? in de B (ponys) hier sowieso niet... vind dat dat ook niet hoort bij de klasse B!!

@ _Bitje_ ; vind dat nageeflijkheid het verschil moet zijn tussen 1 of 2 wps! in de B staat centraal dat je je paard netjes rond kan sturen en hoe je zit en hoe je hulpen zijn, nageeflijkheid komt daar hiet eigenlijk ergens op een verdere plaats... als je hier netjes je figuren rijd en je je paard netjes door de bak kan sturen is dat voldoende voor een wp ;)

*edit

toevoeging; hier wordt gelet op ontspannen lopend paard en niet op echt nageeflijkeid... liever een ontspannen maar niet nageeflijk paard dan een nageeflijk paard waar overal spanning op zit...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:15

ik heb het ook niet bedacht maar hier krijg je echt geen wp als je paardje niet aan de teugel loopt ;)

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:16

_Bitje_ schreef:
ik heb het ook niet bedacht maar hier krijg je echt geen wp als je paardje niet aan de teugel loopt ;)

Bij ons ook niet ook trek je hier paard in de krul dan heb je nog winst ik wou dat ik bij jullie in de buurt woonde ging wp stuk sneller denk ik :P

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:18

door de hoeken en goed op de letter rijden. Als alles er mooi in harmonie uit ziet heb je al snel een winstpunt :)

veel succes!

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:21

Kaaaren schreef:
door de hoeken en goed op de letter rijden. Als alles er mooi in harmonie uit ziet heb je al snel een winstpunt :)

veel succes!

dankje wel Kaaaren voor je tip :D

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:21

echt niet?! hmm wat gek dat er zo een verschil in zit... nageeflijkheid is indien mogelijk natuurlijk wel gewenst maar is echt geen vereiste, dit wordt meegenomen als punt in het L1... ik heb met die pony die ik startte in het L1 (eerste/enige L1 wedstrijd) ook 171 en 179 gereden...

ook geen rond lopend paardje en wijken was ook niet fantastisch maar door de goede figuren heb ik toch die scores nog kunnen rijden... nu hebben we het hier wel over de pony's en bij de paarden hadden de punten misschien wat lager uitgevallen maar toch gek dat er zo een verschil in zit!!

@ spettertje1; ik weet niet hoe het zit en heb de laatste tijd al niet meer gestart dus regeling zou misschien aangescherpt zijn maar lijkt me gek?! maar ik moet ook wel toegeven dat het echt temaken heeft met de eisen van juryleden,,, hier hebben we dus wel eens een jurylid waar eigenlijk iedere halve zool wp's bij kan rijden (tenzij je je paard echt voor geen meter kan rijden dan niet natuurlijk!!) en dan kan het ook zijn dat de eerste proef met een hand voor het oog gejureerd wordt en de tweede proef inene heel erg streng (resultaat 10 punten verschil in 1 wedstrijd bij 1 jury en qua rijden ongeveer hetzelfde)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:25

champie_me: ja dat hoort ook zo, maar hier in fryslan is het dus anders.
ik word soms gek van die jurys :n
-ik rijd nu bij de ponys nog maar ik heb wel eens een wedstrijd gekeken
bij de paarden en daar ging het need met zagers :j en die gingen
er ook nog met de prijzen vandoor,
en dan kom ik es bij een outdoor en ponybeest heeft jeuk en schud de heletijd met hoofd en er word opeens beoordeeld dat je naar beneden vraagt en krijgt
geen wp..het gaat hier nogal wisselvallig :')

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:30

Vorig jaar ree ik ook altijd bijna wp maar nu valt je vies tegen
Je moet nu bijna m proef aflegen in plaats van b proef zo voelt het soms
Maar we houden gewoon vol want rij niet anders als daar voor

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:36

TS, gebruik de zoekfunctie eens, hier zijn echt al veel topics over geweest waar heel veel tips genoemd zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:40

als je hier netjes je figuren rijd, rustigs zit, en de pony niet tegen de hand is heb je hier wel een winstpuntje hoor :j

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:42

themuisje schreef:
als je hier netjes je figuren rijd, rustigs zit, en de pony niet tegen de hand is heb je hier wel een winstpuntje hoor :j

Oke maar dat is niet altijd zo ik rij paarden zijn egt strenger als bij de ponys bij de ponys geven ze hier maar wat weg

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:44

_Bitje_ schreef:
champie_me: ja dat hoort ook zo, maar hier in fryslan is het dus anders.
ik word soms gek van die jurys :n
-ik rijd nu bij de ponys nog maar ik heb wel eens een wedstrijd gekeken
bij de paarden en daar ging het need met zagers :j en die gingen
er ook nog met de prijzen vandoor,
en dan kom ik es bij een outdoor en ponybeest heeft jeuk en schud de heletijd met hoofd en er word opeens beoordeeld dat je naar beneden vraagt en krijgt
geen wp..het gaat hier nogal wisselvallig :')

tsjah ik weet het toch ook niet... ben wel van mening dat ALS je je paard in de B naar beneden rijd dat je ook ontspanning moet zien! maar blijkbaar is zagen en koppie naar beneden met spanning beter volgens juryleden dan een ontspannen niet rond maar wel netjes lopend paard... ben benieuwd wat je bijv. bij ons gereden zou hebben!! maar kan me echt niet voorstellen dat je je paard/pony verplicht rond moet rijden voor een wp... dit is ook GEEN beoordelingspunt in de klasse B! in de B hoort er gelet te worden op de zit van de ruiter en hoe de ruiter zijn pony/paard de ring door stuurt... dat het bij de paarden wel meer gewenst is dat kan ik wel voorstellen maar vind het niet reeel in vergelijking met de ponyruiters...

ik weet het niet meer met die juryleden!!!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:44

Citaat:
Oke maar dat is niet altijd zo ik rij paarden zijn egt strenger als bij de ponys bij de ponys geven ze hier maar wat weg

bij paarden is het inderdaad strenger :) maar dat lijkt me ook logisch. want als je ouder bent heb je geen moteriek probleempjes meer en kun je dus precieser over komen op je paard.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:45

spettertje1 schreef:
themuisje schreef:

jah maar dat het bij de paarden strenger is kan ik deels wel begrijpen omdat het hier gaat om veelal volwassenen die over het algemeen al jaren rij-ervaring heeft!! (ben het er zeker niet mee eens hoor maar wat doe je er aan!!)

vind nogmaals dat in de B (zowel PONY'S als PAARDEN) niet gelet moet worden op nageeflijkheid maar meer naar ONTSPANNING!! vind een rondgetrokken paard zooo niet tof!! en die mensen rijden dan meestal nog winst ook! echt not done!

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 09:16

Ik hou zelf ook wel van nette proef maar vind ze wel te streng op dit nivo :P

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:14

ik denk dat het ook verschillend is per jury hoor!
heb een keer bij 2 jury's geschreven in de b en de ene vond van wel en de andere niet.
maar het geeft wel een mooier beeld vind ik zelf persoonlijk,
maar soms vind ik ze op dit niveau wel te streng, ik bedoel het is een begin.
en als iemand een proef rijd waarbij het paard niet aan de teugel loopt met een 1e prijs naar huis gaat vind ik zelf persoonlijk ook niet terecht. :+

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:18

@ champie_me
ik rijd zelf bij de paarden en ben 15,
ik ben het er dus niet mee eens dat er strenger bij de paarden word gejureerd.
er zijn vast nog wel meerdere die ongeveer zo oud zijn als mij en bij de paarden starten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:20

angelalala schreef:
.
en als iemand een proef rijd waarbij het paard niet aan de teugel loopt met een 1e prijs naar huis gaat vind ik zelf persoonlijk ook niet terecht. :+

wel als dat paard fijn ontspannen en niet tegen de hand is, en de andere paarden volledig de rug vasthouden maar wel met hun koppie in de krul lopen :)

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:32

ja met die vergelijking, vind ik zelf ontspanning ook wel belangrijk.
maar ik bedoel als je gaat vergelijken met iemand
die de paarden ontspannen, aan de teugel en niet tegen de hand heeft.
dat ik die eerde met een prijs naar huis zou sturen dan iemand
die het paard wel onstpannen en niet tegen de hand heeft , maar ook niet aan de teugel heeft;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:34

angelalala schreef:
ja met die vergelijking, vind ik zelf ontspanning ook wel belangrijk.
maar ik bedoel als je gaat vergelijken met iemand
die de paarden ontspannen, aan de teugel en niet tegen de hand heeft.
dat ik die eerde met een prijs naar huis zou sturen dan iemand
die het paard wel onstpannen en niet tegen de hand heeft , maar ook niet aan de teugel heeft;)

dan zou het inderdaad zou zijn dat jij eerste zou horen te zijn (mits er in de proef geen rare dingen zijn gebeurd en jij netjes je figuren hebt gereden.) echter hoort het andere meisje ook een winstpunt te hebben :j

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:40

daar ben ik het mee eens :o