van L2 naar M1?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

van L2 naar M1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:33

Ik vroeg mij af hoe jullie de overgang van L2 naar M1 vonden.

Ik heb nu 16 wp in het L2 en ik denk dat ik van het zomer over wil naar het M1. Alles is een beetje afhankelijk van hoe het dan gaat. Ik heb namelijk op dit moment even een wedstrijd stop, omdat ik mijn pas gekochte huis aan het verbouwen ben, en even geen tijd heb voor concoursen ;).

Het L2 ging ons altijd redelijk goed af. 70% van de proeven hadden we minimaal een wp. Zo nu en dan zaten we bij de prijzen en over het algemeen eindigden we in de bovenste helft van de groep.
Mijn paard loopt op het moment lekker, en de oefeningen voor het M zijn we aan het oefenen. Contragalop gaat goed als ik netjes stil blijf zitten, de keertwending moet ik zelf nog even op oefenen }:0 , mijn paard doet hem netjes :D , en het schouderbinnewaarts gaat ons goed af.

Wat zouden jullie doen? Ik ben altijd een beetje huiverig om over te gaan. Ik weet dat je in een nieuwe klasse de eerste paar wedstrijden niet veel hoeft te verwachten, maar het is zo demotiverend als je steeds onderaan eindigd ^) .

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:36

Ik vond de overgang van het L2 naar het M1 eigenlijk niks voorstellen. Ben met 9 wp over gegaan en in het M1 bleef ik gewoon dezelfde punten rijden.

De overgang van het M1 naar het M2 dat vind ik een ander verhaal.

Even overleggen met je instructeur, maar anders kun je gewoon overstappen.

Rivaldo

Re: van L2 naar M1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:37

Helemaal met Scum eens! :)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:39

@ scum; hoe kun je over als je 9 wp hebt? je mag toch pas met 10 over?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:40

dat kan wanneer je eerder hoger heb gereden met ander paard :) ik zelf vond deze overgang niets voorstellen, maar dat vind ik van M1 en M2 ook niet, dus aan mij heb je niet veel := als jij je paard er klaar voor hebt, dan kan het
Laatst bijgewerkt door lalunamyo op 20-02-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:41

Als je al vaker op hoger niveau gereden hebt ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:41

Ben ik het ook mee eens! Het verschil tussen de L2 en de M1 vind ik niet heel veel. Zelf had ik het gevoel dat ik klaar was voor de M dus ben meteen overgestapt. Had eerste wedstrijd wel meteen ruim een punt maar tweede niet, zit overigens wel in de bovenste helft wat betreft anderen en zit ook wel tegen winstpunten aan. Overigens is dit niveau wel "nieuw" voor mij :7

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:48

@lalunamyo: O dat wist ik niet, weer wat geleerd :D .

Mmmmm tot nu toe dus weinig problemen bij iedereen. Dit is het eerste paard waar ik concours mee rijd. Dus voor mij is het nog wat onwennig. Ik kan me voorstellen dat wanneer je al meerdere paarden op concours en op hoger niveau hebt gestart dat het wat makkelijk is om over te stappen.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:51

met mijn eerste pony waarmee ik naar de M ging vond ik de overstap ook wel meevallen hoor ! was toen natuurlijk wel zenuwachtiger := maar is echt waar, goed te doen wanneer jij alles gewoon correct kan rijden :) Succes alvast

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:07

zoals de meesten al zeggen; de overstap L2-M1 valt best mee. Verder ga ik zelf pas naar een hogere klasse als ik over het algemeen in de 190 pnt rij en de oefeningen van de hogere klasse thuis goed gaan.
Als je zelf denkt dat je er klaar voor bent, gewoon gaan en wil het niet train je eerst thuis rustig door tot het wel wil...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:58

De M1-proeven zijn wat makkelijker om te rijden vind ik, met soms best wat lange lijnen erin waar je weer even kunt herstellen als er iets mis is gegaan onderweg.
Qua rijtechnisch moet het natuurlijk wel beter zijn dan de L, maar dat is ook wel logisch.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:16

Urielle schreef:
De M1-proeven zijn wat makkelijker om te rijden vind ik, met soms best wat lange lijnen erin waar je weer even kunt herstellen als er iets mis is gegaan onderweg.
Qua rijtechnisch moet het natuurlijk wel beter zijn dan de L, maar dat is ook wel logisch.

Ik vind juist niet dat er lange lijnen zitten in de M1 :n Het gaat wel sneller achter elkaar. De oefeningsgraad is idd niet moeilijker en er word ook idd meer naar het rijtechnische gekeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:46

Het is toch alleen het galopstukje wat ff aanpoten is soms?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:51

Zelf heb ik vorig jaar zomer de overstap gemaakt van het L2 naar de M1. Zelf vond ik hem reuze meevallen, ik had hem erger verwacht. De eerste paar keer had ik geen winst, daarna elke proef winst gereden of er dicht tegenaan en vrijwel altijd in de bovenste helft van de rubriek geëindigd.
Maar overleg de overstap met je instructeur. Zorg ervoor dat de contragalop bevestigd is en dat je schouderbinnenwaarts (redelijk) bevestigd is. Werk alles netjes af en bereid alle oefeningen netjes voor.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:11

Klopt, ik ben versneld gepromoveerd toen :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:58

Urielle schreef:
Het is toch alleen het galopstukje wat ff aanpoten is soms?

Er zitten stukken tussen die heel snel gaan en sommige stukken idd dat best wel mee valt. Zeker dat stuk vlak voor het afwenden met die voltes vind ik best snel gaan.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:05

Ik ga over 2 weken met mijn eigen pony ook weer M1 starten, met mijn vorige pony ben ik ook in het M1 gestart. Waar je heel goed op moet letten, vind ik, is dat je paard netjes los door zijn lichaam loopt en op de achterhand. Op de voorhand is echt not done, en een onrustige aanleuning ook niet. Over het algemeen wordt er wat meer verzameling gevraagd. Schouderbinnenwaarts is gewoon een oefening die je goed moet kunnen beheersen en het tellen bij achterwaarts ook, want je wordt echt afgestraft op te weinig of te veel passen. Bij de contragalop goed zorgen dat de buiging goed is, zodat je paard niet overspringt, dat wordt ook streng afgestraft. Ook het netjes afwerken van oefeningen scheelt een hoop in je punten [maar dat is over het algemeen eigenlijk bij elke proef zo]. Paard netjes voorstellen, rechtgericht, netjes op de achterhand, goede stelling en buiging, zelf ook netjes zitten; Dan moet het wel goed komen. Persoonlijk vind ik er niet heel veel verschil in zitten, maar je moet wel laten zien dat je paard goed aan de hulpen is.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:03

lalunamyo schreef:
dat kan wanneer je eerder hoger heb gereden met ander paard :) ik zelf vond deze overgang niets voorstellen, maar dat vind ik van M1 en M2 ook niet, dus aan mij heb je niet veel := als jij je paard er klaar voor hebt, dan kan het

Hier hetzelfde :')

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:07

ik vond het juist wél moeilijk. ik ben vrij snel van de b naar de m gegaan (halfjaar tijd). ik had in de l al moeite met wijken. in de m gaat alles wat sneller. daar liep ik tegenaan.
ik heb even wedstrijdstopje gehad en ben hard gaan trainen op tempowisselingen en zijgangen. denk dat het nu wel goed moet komen :)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:37

de overgang is qua oefeningen niet veel moeilijker dan de L2, maar er wordt wel een stuk strenger gejureerd, tenminste dat merk ik bij ons in de regio wel

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:00

marquez1 schreef:
@lalunamyo: O dat wist ik niet, weer wat geleerd :D .

Mmmmm tot nu toe dus weinig problemen bij iedereen. Dit is het eerste paard waar ik concours mee rijd. Dus voor mij is het nog wat onwennig. Ik kan me voorstellen dat wanneer je al meerdere paarden op concours en op hoger niveau hebt gestart dat het wat makkelijk is om over te stappen.

Is prima te doen! Ik ben vrij snel overgegaan na de L2 en de sbw zat er nog niet helemaal in. Ondanks de enorme zenuwen ging ons debuut heel goed en ik reed direct twee punten en in de tweede proef zelfs de eerste prijs. Daarna hebben we een dipje gehad en ging het wat moeizamer. Daar zijn we uiteindelijk goed uitgekomen en achteraf was de M1 zelfs wat prettiger te rijden dan de L2.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:32

Ik ben ook overgegaan, maar ik vond het wel vrij lastig.
Maar alleen de contragalop was bij mij een probleem punt.
Aangezien we ook springen, wil ze continu omspringen :P
Maar verder pakt ze alles netjes op en vallen de oefeningen echt reuze mee!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 21:12

@ mellanii; dat is inderdaad lastig. In het parcours moet ze omspringen en tussen de hekjes mag het dan weer niet ;)

Ik ben er gister achter gekomen dat de keertwendingen die wat moeilijk gingen eigenlijk heel makkelijk zijn. Na wat hulp van een stalgenoot kwam ik er achter dat ik mijn buitenbeen niet achter de singel moet doen maar er op. Resultaat; een prachtige keertwending ;) Braaf paard :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:40

ik heb in januari de overstap naar het M1 gemaakt, voor mij de 1e keer M1 en ook voor het paard.
Maar ging ons wel goed af.
Ben bij de 10 winstpunten al over gegaan, wel redelijk vroeg, maar waren er naar ons idee wel klaar voor.
Bleek ook wel uit de resultaten, 2 wedstrijd gereden en 4 wp te pakken.
Vind de M1 zeker niet heel veel moeilijk dan de L2.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:13

marquez1 schreef:
Ik ben er gister achter gekomen dat de keertwendingen die wat moeilijk gingen eigenlijk heel makkelijk zijn. Na wat hulp van een stalgenoot kwam ik er achter dat ik mijn buitenbeen niet achter de singel moet doen maar er op. Resultaat; een prachtige keertwending ;) Braaf paard :D

Één geluk dat je in het M1 nog geen keertwendingen hebt en je dus langer door kunt oefenen daarop ;)