Trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BiancaMilan

Trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 15:17

Hoi mede bokkers,

Begin juni willen wij met 6 a 7 personen en paarden mogelijk een trektocht gaan maken. Wij dachten zelf aan de veluwe maar weten niet precies of daar te regelen is wat wij willen. Het liefst willen wij zelf de tochten maken (zonder begeleiding) van accomodatie naar accomodatie. Maar daar hebben wij welke goede kaarten voor nodig uiteraard.

Nu vroegen wij ons af of er ook ergens een mogelijkheid is dat onze spullen steeds vervoerd worden, want het is natuurlijk erg zwaar om dat allemaal mee te slepen.

Misschien hebben jullie ideeën?

Sassiee

Re: Trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:23

Veluwe heeft de Veluwetrail, met veel overnachtingsmogelijkheden waar ook voer e.d. te krijgen is vaak.
En qua vervoer, denk dat je dat zelf zou moeten regelen, maar hoeveel heb je nou nodig? :)

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 19:47

Ja ik weet idd dat ze daar de veluwetrail hebben. Dat lijkt mij erg leuk! Maar wil wel graag vervoer voor de spullen. Ik wil namelijk wel gewoon kunnen rijden, zonder extra gewicht.

Noor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:11

Ja, dit wil ik ook wel weten

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:19

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:34

Bedankt voor je reactie, ik zal inderdaad eens bellen.

Jammer dat er verder niemand reageert. Ik neem aan al een heleboel mensen al wel eens een trektocht hebben gemaakt.

maudjip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:53

Wij hadden hetzelfde idee, en na heel wat gepuzzel en voorbereiding is onze tocht nu rond!
Wij gaan ook in de tijd dat jullie gaan, 28 mei vertrekken wij naar de kleine Pol in Otterloo en vandaar uit (29 mei) rijden wij de veluwe trail (hoofdroute/rode route). We rijden ruim een week van adres naar adres en eindigen weer bij de kleine Pol op 6 juni. We rijden 20 tot 40 km per dag.

We hebben nu alle adressen geboekt, zoveel mogelijk bed and breakfast zodat we geen slaapzakken/tenten mee hoeven slepen, want wij nemen dus wel "alles" mee op het paard.
Dit is best te doen (we hebben eerder vierdaagse/tweedaagse trektochten gereden) je moet alleen het hoognodige mee nemen en niet zo nauw kijken qua kleding e.d.
De rijbroek die je aanhebt is ook de enige die mee gaat, stinken doet ie toch :D Er gaat 1 setje kleren extra mee voor de avonden, o.a. een afritsbroek, dan heb je korte en lange broek in 1, bij wandelsportzaken kun je deze kopen, ze zijn licht en drogen heel snel, dus je zou hem in een nachtje in een emmertje(opvouwbaar ;) ) kunnen wassen. Een tubetje wasmiddel gaat dus wel mee, zodat je toch evt. je rijbroek e.d kan wassen (op een rustdag b.v.)
Ik neem b.v. wel een rijbroek mee die ze gebruiken in de endurance, dit is dunne, eveneens sneldrogende lichte stof en zit bovendien heel lekker.
Daaronder mountainhorse schoenen, dit is ook het enige paar schoenen dat mee gaat, dus hier moet ik het de hele week mee doen, rijden en andere dingen.

Verder alles in mini verpakking, shampoo, tandpasta e.d. allemaal te verkrijgen bij de plaatselijke drogist.
Hoevenkrabber zit aan een zakmes en i.p.v. poetsborstels kun je een poetshandschoen mee nemen, neemt weer minder plaats in...
Handdoeken neem ik 2 microvezel handdoekjes mee, heel licht, snel droog en dus onderweg wel ergens even te wassen.
Ook doe ik een bodywarmer aan met een heleboel van die zakjes, zijn officieel vis-hesjes geloof ik en worden gebruikt bij de hengelsport, hier kan behoorlijk wat klein spul in, ze zijn van zichzelf vrij licht en verkrijgbaar o.a. bij de Decathlon.

Met een beetje primitief denken en alleen het hoognodige meenemen kom je een heel eind. Met goede zadeltassen, compact en die niet klapperen, gelijk geladen, en niet te vol dus... hoef je het paard echt niet te hinderen...
Een rugzak kan... maar heeft niet mijn voorkeur, als je er dan 1 mee neemt neem er dan 1 uit de wandelsport, deze hangen vrij van je rug, zodat het niet gaat zweten, en ze zitten ook om je middel en op borsthoogte vast waardoor klapperen tot een minimum beperkt wordt.

Wij hebben er wel naar gekeken dat we op alle overnachtingsadressen in ieder geval aan iets te eten kunnen komen voor de avond na aankomst, hetzij vanuit het pension/logeeradres, hetzij een cafetaria/winkel op loopafstand, want je hebt natuurlijk geen auto/fiets bij je.

Op de meeste plaatsen is het geloof ik wel mogelijk om je bagage na te laten brengen, hier zijn (uiteraard) extra kosten aan verbonden.
Wij kiezen er toch voor alles mee te nemen, extra avontuurlijk vonden wij en echt helemaal van niemand afhankelijk... :+

Wil je meer info, mail gerust...
Wie weet komen we jullie nog wel tegen daar op de veluwe! ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:40

Bagagevervoer regel je heel simpel zelf, namelijk door met twee auto's te werken :D Dat is onze standaard-oplossing tijdens wintertrektochten, omdat dekens en extra kleding dan wel erg gewichtig en volumineus wordt. Gaat uitstekend, snel en doeltreffend. Bovendien hoef je dan geen rekening te houden met waar je slaapt en waar eten verkrijgbaar is; je stapt gewoon in de auto en rijdt erheen :D

Voor komend voorjaar staat ook nog een tocht in de planning, maar dat moeten we even bekijken hoe we dat doen. Daarnaast ga ik enkele dagen met http://www.dewegvanhetpaard.nl/index.ph ... se-tochten mee, hetzij op Joy (leuk paard!!), hetzij met m'n eigen paard, afhankelijk van het deel dat ik mee rijd.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:53

Als je met twee auto's werkt los je idd dat bagageprobleem op.

Ik heb in Drenthe met vriendinnen een vierdaagse trektocht gereden:

Dag 1, aankomst manege Les Chevaux, Buinen
Dag 2 Buinen => Manege de Eekwal, Emmen (tussenstop bij Poolshoogte, Odoorn)
Dag 3 Emmen => Knollengrun Schoonloo (Tussenstop bij Rijmaran, Schoonoord)
Dag 4 Schoonloo => Boerderij camping Amerveld, Amen. Lunch in het bos op een zwerfkei (dit is een kortere rit als je rechtoe rechtaan gaat. Dag drie vd trektocht schijnt "inkak"dag te zijn, dus komt goed uit)
Dag 5 Amen => Manege Les Chevaux (tussenstop bij manege Gasselte).
Dag 6: vertrek

Afstanden: 20 a 25 km, mits je niet verkeerd rijdt....... :D Zie ook http://www.afstandmeten.nl
Ook voor de tussenstops is het raadzaam vooraf te bellen of het uitkomt.

De routes hebben we uit de gids Men- en Ruiterroutes Drenthe. Prima te doen.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Adrija op 22-02-10 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:57

Adrija schreef:
Als je met twee auto's werkt los je idd dat bagageprobleem op.

Ik heb in Drenthe met vriendinnen een vierdaagse trektocht gereden:

Dag 1, aankomst manege Les Chevaux, Buinen
Dag 2 Buinen => Manege de Eekwal, Emmen (tussenstop bij Poolshoogte, Odoorn)
Dag 3 Emmen => Knollengrun Schoonloo (Tussenstop bij Rijmaran, Schoonoord)
Dag 4 Schoonloo => Boerderij camping Amerveld, Amen (dit is een kortere rit als je rechtoe rechtaan gaat. Dag drie vd trektocht schijnt "inkak"dag te zijn, dus komt goed uit)
Dag 5 Amen => Manege Les Chevaux (tussenstop bij manege Gasselte).
Dag 6: vertrek

Afstanden: 20 a 25 km, mits je niet verkeerd rijdt....... :D Zie ook http://www.afstandmeten.nl
Ook voor de tussenstops is het raadzaam vooraf te bellen of het uitkomt.

De routes hebben we uit de gids Men- en Ruiterroutes Drenthe. Prima te doen.
Succes!

En precies om die reden moet je dus je dagafstanden niet te groot maken, zodat je je het kunt permiteren om verkeerd te rijden EN wanneer het slecht weer is, je snel door kunt steken naar je volgende adres. Dat is veel belangrijker dan dat je met mooi weer een lus kunt rijden door een mooi gebied, zonder je druk te maken over de uiteindelijke afstand.