Plek van voorlezer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Plek van voorlezer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 19:56

Hallo mede bokkers.

Ik had een vraag waar eigelijk niemand op stal mij antwoord op kon geven.

*situatie*
Wij hebben binnenkort wedstrijd (onderling) en dit word mijn eerste met mijn nieuwe paard. Aantal keer het proefje geoefend zonder een lezer. Nou wou mijn moeder gaan voorlezen vanaf de B maar mijn paard reageerd daar totaal niet lekker op.
Zodra mijn moeder begind met lezen krijg ik hem niet meer langs die zijde en blijft hij mijn moeder maar aankijken
met nog net niet het denkwolkje;"wat doet die raar".
Aagezien hij bij de vorige eigenaar heel veel op wedstrijd was denk ik dat dit aanstellen is.
Helaas heb ik nog niet de controle om hem er daar langs te krijgen als er iemand aan het voorlezen is bij de B.

Als mijn moeder gaat voorlezen bij de A (meter van bakrand vandaan) is er niks aan de hand.

Negens heb ik vaste regels kunnen vinden waar de voorlezer moet staan.
Bij de manege van vroeger stonden ze in de hoek en op de stal waar ik nu sta leest iedereen voor bij de B.

De harm vraag is nu: Mag mijn moeder bij de A gaan staan met voorlezen?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal/vraag. :D

Thats_Me

Re: Plek van voorlezer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:59

Op de manege bij mij stonden ze altijd in de hoek omdat bij de B of E geen plek was om te staan. Lijkt mij dus geen probleem mits de bak en de ruimte dat toe laat.

Maar als je denkt dat het aanstellerij is zou ik juist je moeder bij de B laten staan. Bedoel je moet er toch een keer doorheen en beter gelijk dan dat je het steeds uitsteld.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:00

Volgens mij maakt het niet zo veel uit waar de voorlezer staat, zolang hij maar niet voor de jury gaat staan :D
Ik ga op buitenconcoursen altijd met de wind in de rug staan, hoef ik in elk geval niet tegen de wind in te schreeuwen.
Heb er nog nooit commentaar op gehad.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:01

Waarom rijd je hem niet gewoon uit je hoofd, dus zonder voorlezer?

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:05

Ik weet niet beter dan dat de voorlezer bij B staat :+
Heb eigenlijk geen idee of er regels voor zijn..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 20:06

@ Thats_Me: Het is uiteindelijk ook de bedoeling dat hij er gewoon langs gaat. Maar of ik dat voorelkaar krijg voor deze wedstrijd is nog maar de vraag.
Daarom wil ik graag een optie openhouden voor als het niet gaat lukken. (heb de vakantie nog voor oefenen, laatste zondag is de wedstrijd).

@ beantsje: Ik ken de proef ook bijna uit het hoofd (heb deze proef al heel vaak gereden :o ). Maar of ik het onder wedstrijd stres op een nieuw paard wat daar anders op reageerd ook kan is maar de vraag.

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:12

Bij ons op stal, leest de een tussen de hoek m-c de ander tussen f-a of h-c dus ik denk dat het wel moet kunnen dat ze ergens anders staat maaaaaarr. bij ons is het wel een binnenbak die niet is afgezet zeg maar. Misschien zijn daar dan andere regels voor dat zou ik niet weten maar bij ons mag het dus wel

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:15

Je antwoord is ongetwijfeld te vinden in de regelementen van de KNHS.. :)
Misschien kun je daar kijken? Dan weet je zeker dat je een betrouwbaar antwoord hebt!
Zelf staat mijn voorlezer ook altijd bij de B of E.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 20:28

Ik ben ook het regelement van de dresuur aan het doorspitten maar tot nu toe niks kunnen vinden.(ondertussen bijna 4kanten ogen)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:08

Appieee schreef:
Je antwoord is ongetwijfeld te vinden in de regelementen van de KNHS.. :)
Misschien kun je daar kijken? Dan weet je zeker dat je een betrouwbaar antwoord hebt!
Zelf staat mijn voorlezer ook altijd bij de B of E.

Hierover staat niets in de regelementen ;)
M.a.w. zijn er geen regels voor waar de lezer hoort te staan.
Dit kan eigenlijk ook niet aangezien dit (zeker in het indoor seizoen) afhankelijk is van de bak.

TS, laat je moeder dus lekker staan daar waar jullie dat prettig vinden.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:13

Volgens mij mag de lezer overal buiten de ring staan(niet voor de neus vd jury natuurlijk). En alleen in de ring (bijv. in de hoek) tenzij dit niet anders kan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 22:24

Behoorlijke opluchting. Vind het altijd erg vervelend om iets tegen mijn weten in fout te doen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:04

Volgens mij mag je moeder vrijwel overal staan om te lezen. Vaak wordt er voor de B of E gekozen door de lezer.

marijtje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:31

Bij ons staan ze altijd in de hoek. Het is niet mogelijk om bij B te staan.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:10

Volgens mij mag je als voorlezen in principe overal om de bak heen staan.

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:05

bij ons staan ze altijd bij B en dan buiten de bak want de hele bak wordt gebruikt om te rijden.
en niet bij iedereen wordt voorgelezen.
als je hem zelf kent zou ik hem zelf willen rijden en vragen of je moeder zachtjes mee wil lezen en als je het niet meer weet schreeuw je ff dat je het vergeten bent dan kan je moeder je weer helpen.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:09

Toevallig heb ik net in het nieuwe reglement gelezen dat geldig is vanaf 1 april 2010 dat de voorlezer bij E of B dient te staan.
Als dat niet mogelijk is is dat natuurlijk een andere plek aangewezen door de jury.

NienkexD, als je er eenmaal voor gekozen hebt om de proef uit het hoofd te rijden mag er geen voorlezer halverwege invallen of aanwijzingen geven als je het niet meer weet. Het is of met of zonder. Niet en en ;)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:02

pres schreef:
Toevallig heb ik net in het nieuwe reglement gelezen dat geldig is vanaf 1 april 2010 dat de voorlezer bij E of B dient te staan.
Als dat niet mogelijk is is dat natuurlijk een andere plek aangewezen door de jury.

Ik lees het ook net, vanaf 1 april 2010 is het dus wel officieel bepaald :+

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:44

Als je paard al bang is voor je moeder (die hij waarschijnlijk al vaker heeft gezien) is ie waarschijnlijk ook bang voor de jury. Dus dan heb je dat probleem ook, ik zou het gewoon lekker proberen hij zal er toch aan moeten wennen. Het is echt geen ramp als je wat minder punten hebt omdat ie dat stukje niet lekker loopt. Mijn paard schijt ook 7 kleuren stront van de jury en hekjes maar hoe vaker je oefend hoe beter het gaat. Ik doe altijd bij het rijden oefenen met goed aan het been krijgen, dus wil ze ergens niet langs lopen druk met het binnen been reageert ze niet tikje met de zweep achter je been zo krijg ik dr steeds alerter op mn been en dus ook beter langs dingen af.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:27

Ik zou het gewoon oefenen thuis, zodat hij niet meer bang is. Op alle plekken! Al gaat ze gewoon een beetje praten met jou.

En je proef lekker uit je hoofd rijden. :) Is het lekker stil en kun je je goed concentreren. Tenminste, dat geld voor mij altijd! :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:51

Het is verplicht bij B te voorlezen. Als dit niet kan moet het bij E of op een andere plek die de accomodatie toelaat. Heb ik een keer ergens gelezen in het regelement

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 17:26

Apple Ik heb het hele regelement van wedstrijden doorgelezen maar niks gevonden. Nu staat zoals eerder vermeld dat het vanaf april wel verplicht is.

Maar het maak niet uit want door de regen heeft bijna iedereen vanaf de veranda voorgelezen :+ .

Proef uit het hoofd is geen optie, ik ken hem wel uit mijn hoofd maar door de spanning weet ik het tijdens de proef niet meer en moet ik duidelijk luisteren naar wat er word voorgelezen.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:51

volgens mij mag de lezer gewoon overal staan, zolang het maar buiten de ring is en niet hindert.