Heb ik mijn pony goed begrepen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Heb ik mijn pony goed begrepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:12

Hoi,

Ik heb sinds 1 maand een nieuwe pony. Hij is 2,5 jaar en een ruintje.

Nou had/heb ik al een pony van 24jaar. Deze is duidelijk de baas over beide en jaagt de jongste ook weg bij eten ed.
Nou jaagt hij hem ook weg als ik de kraal binnen stap. Dit is best logisch want hij heeft mij een jaar voor hem alleen gehad :Y)

Nou was ik laatst aan het uitmesten, en mijn jongste bleef meelopen als ik mijn mestvork wilde leeggooien.
Ik vond het wel gezellig, de pony is heel sociaal.

Maar ik merkte dat als ik terug wilde lopen naar een hoopje met mest, waar de oudste ook stond, dat hij (de jongste)oren plat in de nek deed en schuin ging lopen en dreigen met zijn achterbeen. hij wilde dus trappen. Eerste x ging ik stilstaan want ik snapte hem niet. Op het moment dat ik stil stond gingen de oren naar voren en lekker snuffelen.

Maarja dat was niet de bedoeling, ik wilde uitmesten.
Dus ik ging verder en hij weer boos doen dus heb ik weggestuurt met de mestvork en doorgelopen. Hij hield dit zo'n 10x vol en gaf toen op.

IMO probeerde hij mij uit en wilde hij weten wie de baas was ofzo? Mijn oude pony weet heel goed dat ik de baas ben en ondermijnt dit ook niet.

Heb ik dit geod aangepakt?

Daarna kwam de hond de kraal binnen, sinds kort heeft de jongste een hekel aan de hond. Als we gaan wandelen gaat de hond mee want ik vind dat ze aan elkaar moeten wennen. En als je wilt mennen in het bos is het slim dat hij langs rennende honden gewend is. :+
de jongste raakt gefrustreerd van de hond als hij langsrent voornamelijk in het begin.( voornamelijk sinds dat de hond achter hem aan heeft gezeten toen ze in de wei mochten rennen en die hond niet terug kwam :( ) Hij bokt, springt met 4 benen in de lucht, gaat recht op de hond af als hij uit de bosjes komt ( arm beest schrok zich dood :P ) . Ik negeer het want uiteindelijk houdt hij wel op. Is dit goed of moet ik het afstraffen? Ik heb wel het idee dat het gedrag al afneemt.

Maar goed de nieuwste hobby van de jongste is de hond uit de kraal jagen. Zodra de hond binnenkomt vliegt hij in rengalop erop af. Om hem te pakken denk ik. Tot nu toe heb ik de hond kunnen waarschuwen met KIJK UIT!!. Maar ik was het zat dus heb ik de hond bij mij geroepen. Binnen 5 sec kwam de jongste aanrennen hoor. Ik heb de hond naast mij gehouden en met de mestvork in de lucht gezwaaid. Als boodschap: wegwezen jij! Hij heeft een paar x geprobeerd om de hond te pakken maar had snel door dat de hond bij mij hoort. En bleef netjes op afstand.

Heb ik dit goed aangepakt?

Mijn gedachte was dat als de hond binnen een meter afstand van mij is dat hij gelijk aan mij staat en dat we dus niks doen, daar blijven we vanaf. Mijn oudste heeft dit goed door en wacht netjes totdat de hond verder komt als de meter :+ of als ik omdraai. De oudste heeft simpelweg goed op zn flikker gekregen toen hij de hond een keer greep en heeft respect voor mij of weet dat hij het simpelweg niet moet flikken als ik erbij sta.

Ik snap dat de pony hem probeert te pakken als hij verder staat, Dan staat de hond niet meer onder mijn bescherming en is dan lager in rang? ze zouden samen moeten uitzoeken wie de baas over wie is, maar ze spreken allebei een andere taal. Dan moet de hond maar begrijpen dat hij bij mij moet staan of buiten de kraal moet blijven.

Op het moment dat de hond uit de kraal was, heb ik het toegelaten dat de pony op mij afkwam en waren we weer vriendjes...

Bottomline is heb ik dit geod aangepakt of ben ik verkeerd bezig geweest? IMO heb ik het goed aangepakt... Mijn pony is heel gevoelig en ben blij dat ik met simpele armgebaren en lichaamstaal hem kan wegsturen.
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 18-02-10 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Re: Heb ik mijn pony goed begrepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:15

Ik heb wel mijn vraagtekens bij het ' wegjagen met de mestvork '
Als hij toch doorkomt en in die mestvork beland..brr! Zou dan eerder een longeerzweep gebruiken.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:21

Ik ben het wat bovenstaande betreft wel eens met Jibbel, beetje gevaarlijk, maar verder heb je wel de goede ideeen hierover.
Welk paard ging er in het begin proberen te trappen? Je oude of jonge paard? Dit is mij niet zo duidelijk

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:32

@Jibbel de vork kant naar mij toen natuurlijk :+ Het was alleen zwaaien en hij is weg. Ga niet uitmesten met een longeerzweep :+
@orsini de jongste probeerde mij te trappen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:39

haha, nee dat snap ik! ;)
Maar ik weet hoe bij ons de boeren met de mestvork op hun koeien inprikken, dus dat beeld had ik er meteen bij. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:39

Ik vind het ook wel goed klinken en die mestvork ga je hem niet expres mee prikken ook al kan er altijd een ongeluk gebeuren natuurlijk. En sommige ongelukken kan je gewoon niet bedenken voor ze gebeuren. Maar denk wel dat je het goed gedaan hebt en hij laat zich redelijk makkelijk wegjagen das ook wel positief.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:06

klinkt goed hoor, voor zover ik kan beoordelen! het blijft toch altijd een beetje uitproberen denk ik, en zo te horen blijf je jezelf controleren om te zien of het werkt. dat is denk ik het belangrijkst.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:12

ik vind dat jij de paarden goed leest en stuurt.
alleen zou ik zelf de hond niet in de kraal toelaten. zoals je al zei, ze spreken ieder een andere taal en daarbij kan een hap van een paard bij een hond ernstige gevolgen hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:14

een paard houd bij mij niet 10 x een grote bek vol........... dus nee, je hebt dit niet goed aangepakt

Citaat:
Dus ik ging verder en hij weer boos doen dus heb ik weggestuurt met de mestvork en doorgelopen. Hij hield dit zo'n 10x vol en gaf toen op.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:33

10 maal een grote mond negeren,is voor mij 9 maal teveel...
Beter dan maar 1 keer goed doorkomen(hoeft niet met geweld,maar wel met goede duidelijkheid).
En als duidelijkheid betekend dat ze dan een tik krijgen,dan zij het zo...
Maar als een paardje je 10 maal laat waarschuwen...hebben ze maling aan je.
De eerste keer moet al duidelijk genoeg doorkomen,hooguit nog een tweede keer....(maar dan moet je je echt gaan afvragen of je zelf wel duidelijk genoeg bent).
Ik heb zelf hardnekkig eigenwijze shets...maar ze weten dondersgoed of het serieus is,als ik ze op hun donder geef! ;)
Heb er in het begin een hele kluif aan gehad...maar met genoeg duidelijkheid van mijn kant,zijn het nu schatten.
En 1 waarschuwing is nu ook genoeg...ze weten dat er anders wat zwaait.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:10

Ik vind het niet goed aangepakt.
Het is een jong beestje en die hebben zoveel aan consequentie.
En dat mis ik hier echt.
10 keer waarschuwen is 9x teveel inderdaad.
Duidelijkheid naar zo'n jonkie toe, daar hebben ze veel meer aan.
Blijven waarschuwen kan als een spelletje gezien worden, waardoor de rollen straks omgedraaid worden en het paardje een spelletje met jou speelt.

Op zich is de opzet niet verkeerd, maar de uitvoering heeft de nodige leerpuntjes.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 01:50

maar als je niet zeker weet of je reactie goed is kan je het toch beter voorzichtig doen om te zien wat het effect is ipv in 1 x ´hard´ dadelijk doe je het wel fout en dan het vertrouwen terug krijgen- schade herstellen is moeilijker. Of niet?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 02:04

Hem 10x steeds op dezelfde duidelijke manier wegsturen 'ik ben hier niet van gediend' is zeker een vorm van consequentie denk ik..

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:41

In principe doe je het wel goed denk ik, maar ik zou proberen duidelijker te zijn met het straffen (wegsturen). Straf hem echt duidelijk en goed (ookal moet hij dan een goede tik krijgen). Hij is nog erg jong en juist dan in consequent zijn zo belangrijk. Beter 1x heel erg boos worden, dan 10x foei zeggen. Dan wordt het een spelletje, en dat ga je denk ik dan flink verlizen, omdat je pony groter is en sterker, en dus de baas over jou wordt i.p.v. andersom. Succes met opvoeden! :)