Zou jij je paard op proef mee geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zou jij je paard op proef mee geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:37

hooi,

Ik zat net in een ander topic te lezen, En daar ging het over een paard dat mee was op proef en kreupel werd. In dat topic zeide veel mensen dat ze hun paard nooit op proef mee zouden geven. Nu ben ik erg benieuwd wie dit wel doen? en welke afspraken er dan gemaakt worden. En wie dit niet doen en waarom dan niet.

Zelf zou ik het niet doen. Omdat je niet weet wat er met je paard gebeurt en ik als verkoper na een maand(proeftijd) een verpest paard terug kan krijgen.. Mij zou er te veel risico aan zitten. Eventueel zou ik er overna kunnen denken dat de koper het paard op proef neemt maar hij wel bij mij blijft staan en er alleen onder toezicht van mij gereden en verzorgt word. En dat de koper dan die maand de stallings kosten voor een deel mee betaalt.

Dus hoe denken jullie over paarden op proef mee geven/mee krijgen.

Groetjes Nina

Anoniem

Re: Zou jij je paard op proef mee geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:38

Ik zou het zelf niet willen. Je weet nooit wat er dan met je paard gebeurt maar aan de andere kant. Als ik een paard koop lijkt mij een proeftijd juist erg fijn. Het is erg dubbel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:39

Nooit!
Ze mogen van mij proefrijden op de plek waar hij staat en dat mag best en hele week zijn...maar verhuizen doen we pas als hij daadwerkelijk verkocht is.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:40

Misschien dat het met hele goede afspraken wel lukt, maar dan moeten deze afspraken waterdicht zijn.

Persoonlijk zou ik het nooit doen, je kent de kopers totaal niet en wat er in die tussentijd gebeurt is maar de vraag. Jij zit met de gevolgen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:41

Grappig want ik las ook net dat topic en was me ook af aan het vragen of ik mijn paard mee zou geven.
Eerlijk gezegd zou ik daar ook niet dol op zijn. Je weet inderdaad niet wat de kopers er mee doen en dan kan je evengoed een verpest paard terugkrijgen en wie weet wat het paard heeft moeten meemaken.
Ik heb mijn paard zelf gekocht zonder proeftijd en heb hier ook geen problemen mee gehad.
Als koper ga je normaal gezien toch vaak genoeg kijken om te zien hoe het paard in de omgang en op stal is?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:42

Ik heb bij de verkoop van mijn tinker merrie wel een proeftijd gegeven. Als ze na twee maanden toch niet blijkt te bevallen konden ze haar terug geven. Dit had gedaan om te zorgen dat ze niet de handel in ging maar rechtstreeks bij mij terug kwam. Ze hadden het geld al betaald en we hadden een contract opgesteld dat het geld terug zou komen.
Verder wist ik naar welke stal ze ging en was ik vrij om daar langs te komen zoveel als ik wilde. HIer heb ik overigens geen gebruik van gemaakt omdat ik genoeg vertrouwen in de kopers had.

Maar ik zou juist wel die proeftijd geven ook omdat te laten blijken dat je vertrouwens hebt in het geen dat je verkoopt en dat ze dus niet de handel in gaan.
Daarbij, een paard in 1 maand verpesten... als je een band met je paard hebt geloof ik niet dat als hij bij jou terug komt hij alles is vergeten en verpest is.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:43

Nee absoluut niet. Je mag zo vaak komen kijken/rijden als je wilt (wel een beetje normaal natuurlijk, moet ook geen jaar gaan duren), maar ik geef mijn paard echt niet mee op proef. Precies om de reden die Lilliputter aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:43

Yontheke schreef:
Grappig want ik las ook net dat topic en was me ook af aan het vragen of ik mijn paard mee zou geven.
Eerlijk gezegd zou ik daar ook niet dol op zijn. Je weet inderdaad niet wat de kopers er mee doen en dan kan je evengoed een verpest paard terugkrijgen en wie weet wat het paard heeft moeten meemaken.
Ik heb mijn paard zelf gekocht zonder proeftijd en heb hier ook geen problemen mee gehad.
Als koper ga je normaal gezien toch vaak genoeg kijken om te zien hoe het paard in de omgang en op stal is?

Idd maar een paard kan op dat moment wel verdoof ofzo worden en lijkt het paard heel leuk daar maar thuis aangekomen blijk hij totaal niet te zijn wie je dat dat het paard was..

Mijn paard het ik ook zonder proef tijd gekocht. Heb 1 keer proef gereden en hem de week erna laten keuren en gelijk mee genomen.. En tot nu toe hebben we er een geweldig paard aan gehad

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:44

ik heb het ook gedaan met een contract ze hebben het hele bedrag betaald en in het contract stond dat ze het paard in de zelfde staat terug moesten brengen. ik wou graag eerst een keuring voor af en bij terug komst doen maar dat wouden de kopers niet Het gezin waar het paard heen is gegaan wou het op proef omdat hun vorige paard zo maar dood was wel erg raar dat kan met en zonder een contract gebeuren en je kan het paard moeilijk dood weer terug brenegn maar goed dus wel op proef 3 weken en ze heeft nu een super plekje bij dat gezin. Bij andere paarden waar ze ook bij wouden kijken of dat wel klikte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:45

Ik zou het wel doen, om dezelfde reden als Zoefff.
Mijn paard is voor mij belangrijker dan het geld, ik zou gewoon een goed tehuis willen vinden, en met zo'n proeftijd kun je goed zien of het paard goed terecht komt of niet, en gaat ie idd niet de handel in.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:45

ik zou het zelf niet doen, maar het paard wat ik nu heb heb ik wel 2 weken op proef gehad. Om te kijken of ze binnen die tijd rijtechnisch wat te verbeteren was en of ze door alle keuren kwam. We hebben wel een contract hiervoor opgesteld. moet er ook wel bijzeggen dat wij paarden met een gebruiksaanwijzing hebben, die al een heel traject hebben afgelegd. Dus die zouden best na een paar weken helemaal anders terug kunnen komen..
Laatst bijgewerkt door vencedor op 18-02-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:46

Bij de verkoop van mijn eerste paard heb ik hem wel een maand meegegeven op proef. Dit omdat hij gebruikt zou worden voor gehandicapten, ik de vrouw al heel lang kende die daar de paarden en lessen verzorgt en het gewoon een doodbraaf paard was.

Bij gewone verkoop geef ik absoluut mn paard niet mee op proef. Ik heb dingen gezien die mensen uitproberen als ze een paard 'op proef' mee krijgen, sommigen stellen het beestje dan wel écht op proef..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:48

Ik persoonlijk niet. Mijn instructeur handelt en hij spreekt een terugkoopprijs af. Met het vorige paard was dit 1500euro lager dan het aankoopbedrag voor een periode van 2 weken.

Ik heb mijn paard gekocht van een prof. ruiter. In principe had ik niets afgesproken, maar zou het blijken dat het totaal niet ging, mocht ik altijd bellen!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:53

Hangt natuurlijk erg veel af van de kundigheid van de ruiter.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:53

Ik zie dat dit topic een verlengde is van die van mij. Even een toelichting vanaf mijn kant. Ik kom al 5 jaar bij de verkoper over de vloer. Hij weet hoe ik mijn paarden stal. En hoe ik mijn paarden rij en verzorg. Ik denk dat dat een groot verschil maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:54

felicity schreef:
Ik zie dat dit topic een verlengde is van die van mij. Even een toelichting vanaf mijn kant. Ik kom al 5 jaar bij de verkoper over de vloer. Hij weet hoe ik mijn paarden stal. En hoe ik mijn paarden rij en verzorg. Ik denk dat dat een groot verschil maakt.

idd vanuit jou topic begon ik me af te vragen wie het wel zou doen en wie niet en om welke reden

Fleurtje100

Je kunt wel in het contract zetten dat ze het paard in dezelfde staat weer terug kunnen brengen, maar daar heb je imo niet zo veel aan. Het blijvende levende wezens, ze kunnen altijd iets krijgen. En wat is 'dezelfde staat', misschien komt een paard wel stakend of heel schuw terug. Ga dat maar eens bewijzen. En wat dan als je 'm niet in dezelfde staat terug krijgt? Wat schiet je dan met zo'n contract op en vooral wat je schiet je paard er mee op?
Ik zou het echt nooit doen, en ik zou mijn paard ook niet verkopen aan mensen die dat niet snappen en waarschijnlijk niet eens een paard kopen van iemand die een proeftijd aanbied. Zoiets geeft mij alleen maar aan dat iemand blijkbaar niet zuinig is op zijn dier of heel naief is. Als je wil dat een paard niet de handel in gaat kun je ook een eerste recht van terugkoop in het contract laten zetten. Dat heb ik ook, als ik mijn paard ooit verkoop heeft de vorige eigenaresse het 1e recht van terugkoop.
Het is natuurlijk wel een uitzondering als je koper goed kent.

superwoman

Zoefff schreef:
Daarbij, een paard in 1 maand verpesten... als je een band met je paard hebt geloof ik niet dat als hij bij jou terug komt hij alles is vergeten en verpest is.

Hangt er vanaf....
Sommige paarden kunnen snel onzeker worden van een slechte leider en dan kunnen er allerlei ongelukken gebeuren.. Dat vertrouwen heb je ook niet weer gelijk terug als het paard terug komt, zeker niet als er wat dingen mis zijn gegaan.
Zeker gevoelige paarden krijgen snel "slechte ervaringen" die ze niet zomaar weer vergeten.

Heeft imo dus met leiding geven (ervaring koper) te maken én met het karakter van het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:56

Anoniem schreef:
Idd maar een paard kan op dat moment wel verdoof ofzo worden en lijkt het paard heel leuk daar maar thuis aangekomen blijk hij totaal niet te zijn wie je dat dat het paard was..

Zeker dat eerste moet je toch kunnen zien?
Dat 2e vind ik vreemd, dan had je beter onderzoek moeten doen en een kenner mee moeten nemen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:57

ik zou hem neit op proef meegeven, omdat je nooit weet wat er op een andere stal mee gedaan wordt. wel zouden ze van mij een maand lang bv bij mij op het terrein lekker kunnen doen en laten wat ze willen. en dan hoef ik er echt niet bij te zijn zelf, want er is altijd wel iemand die beetje oogje in het zeil houdt. en zo leren ze het paard kennen zoals ie echt is en weten ze dus wat ze kopen. dus als ie dan bv wat raar doet na een verhuizing dat ze wel weten hoe ie echt is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:57

wat mij opvalt
bijna iedereen wil wel een paard op proef als diegene een nieuw paard koopt
niemand die een paard te koop heeft staan wil een paard op proef meegeven........

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:58

Ik doe het meestal wel (proeftijd geven), eventueel met contract. Ik heb mijn paarden lieven verprutst terug dan dat ze in de handel verdwijnen...

Ik heb een keer een 'probleempaard' voor weinig geld verkocht en dat doe ik dan niet met proeftijd natuurlijk, maar ik vertel wel eerlijk waarom ze weg gaat en wat de problemen zijn.

Je hoort vaak slechte verhalen over de proeftijd en ook mijn ervaringen zijn niet allemaal even leuk (krijg je een paard terug, compleet gestressed wat opeens is gaan weven, geen idee wat ermee gebeurd is, stond op pension en mensen waren er niet toen ik haar ophaalde, vervolgens allemaal rare praatjes over mij ook nog, grrr. Waren ook nog mensen die vrij proffesioneel met paarden bezig waren... :P ).
Tsjah; daar word je niet blij van natuurlijk....

Ik zou mensen die in mijn ogen vrij proffesioneel bezig zijn geen proeftijd meer geven, alleen nog particulieren die een leerpaard of een recreatiepaard zoeken en waarvan ik het gevoel heb dat ze een goede match hebben met mijn paard en voortaan ook na een aankoopkeuring en bij pony's voor kinderen ook zo.

Maar goed dan kan het nog mis gaan natuurlijk...

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:59

blijf een moeilijke vraag ik zou als ik een ander paard zou kopen ook wel graag op proef willen hebben
dus denk dan dat je dat ook anders om zou moeten doen
wel een goed contract opstellen zodat je niet voor verrassingen komt te staan

Anoniem

Ik zou het niet doen en wel om de doodsimpele reden dat als er wat gebeurd je als verkoper met een probleem zit. Stel dat het door een ander paard in elkaar getrapt wordt omdat ze het direkt in de koppel gooien, of dat ze een jong paard te hard aanpakken en dan kan jij als verkoper weer opnieuw zadelmak maken. Of bedenk maar 100 scenarios, wel of niet door de schuld van de potientele koper, je bent als verkoper altijd de klos.

Ze komen het paard maar uitproberen en beslissen op basis van die info maar of het paard ze past of niet. Als een paard gezond en braaf bij mij van het erf afgaat dan zijn de risico's en verantwoordelijkheden van het paarden houden daarna voor de nieuwe eigenaar.

funnyhorses

nee op proef meegeven zou ik niet doen.
alleen al dat je alles op papier moet gaat zetten en de hele blabla omdat je anders kans loopt je paard niet meer terug te zien.
Uitproberen mag,maar wel op eigen terrein.