Gekochte paard binnen een week kreupel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Gekochte paard binnen een week kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:03

Wat zouden jullie doen. Je hebt een paard op het oog. Je gaat een paar x terug om te rijden en te kijken. En dat gaat allemaal prima. Je bent helemaal verliefd en je besluit het paard mee te nemen voor een proefperiode van een maand. Je hebt het paard eerst enkele dagen laten wennen. En je besluit de 5e dag erop te gaan. Met poetsen valt het je al op dat hij twee schaafwonden heeft aan de binnenkant van zijn been en een kras op zijn hoofd. Dit had hij de dag vantevoren niet dat weet je zeker omdat je hem helemaal uitgebreid gepoetst hebt. je zadelt hem op en je gaat de bak in. Na een paar rondjes gestapt te hebben draaf je weg en je voelt meteen dat hij kreupel loopt aan zijn been met de schaafwondjes. Je stapt af en kijkt zijn been na op verdikkingen of dat het warm is maar dat is allebei niet.
Je belt meteen de verkoper op en de verkoper geeft je de keuze om het nog een paar dagen aan te kijken mocht het alleen verslechteren dat je hem terug kan brengen binnen die maand of dat je hem meteen terug brengt.

Wat zouden jullie doen?

Caira

Re: Gekochte paard binnen een week kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:05

Aankijken natuurlijk, kan paard niets aan doen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:06

Lijkt mij geen twijfel over mogelijk dat hij wat stoms gedaan heeft, gezien de verwondingen en daardoor dus kreupel is.
Gewoon even aankijken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:06

Als hij inderdaad schaafwonden heeft, kan het best zijn dat hij op stal wat onhandige acties heeft uitgehaald en daardoor wat bezeerd heeft. Even aankijken dus!

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:09

Grote wallie is gewoon onhandig feli!
Gewoon nog eventjes aankijken, stappen aan de hand, evt koelen...
Hou in je hoofd, dat als het wat anders blijkt te zijn, dat het altijd nog anders kan ;)

Komt helemaal goed!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:12

Het lijkt mij ook heel goed mogelijk dat hij op stal iets verkeerds gedaan heeft. Het is namelijk een joekel van een paard (180) en staat in een mini boxje van 3x3. Over twee weken verhuist hij naar een box van 3x5. Die is nu nog niet vrij.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:12

zou het ook even aankijken, kan heel goed van die schaafplekken komen, doet bij ons tenslotte ook zeer ;) zeker als je de keuze krijgt dat je hem terug mag brengen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:15

Weet je wel zeker dat je hem wil hebben of twijfel je nog????

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:17

Allereerst direct de verkoper op de hoogte brengen!!! Hij heeft het paard tijdelijk aan je toevertrouwd, maar is wel nog eigenaar.
Tja stomme ongelukken kunnen gebeuren en zie hier nu niet direct het verband om hem daarop terug te brengen. wederom een reden waarom ik een paard nooit op proef meegeef. Want voor hetzelfde geld zijn de verwondingen veel erger met blijvend letsel.
Eens de verkoper verwittigt even afspreken om er een Da bij te halen en dan zien wat eruit komt. Wss in dit geval enkel wat oppervlakkige wonden, mss wat stijfheid en pijn

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:21

Het is een mega gaaf paard. En hij lijkt heel erg op mijn vorige paard waar ik een halfjaar mee gedokterd heb en echt helemaal weg van was. Die bleek een een zenuw in zijn nek niet goed te hebben zitten. En was daardoor niet te berijden. Dit heeft mij heel veel geld en verdriet gekost. Omdat die echt helemaal bij mij paste. Nu heb ik een andere die kwa karakter gewoon heel veel op hem lijkt. Verder lijken ze totaal niet op elkaar.

Zoals in de beginpost te lezen is is meteen de verkoper gebeld. Die vond het erg vervelend voor ons. Maar hij zegt ook kan gebeuren het blijven paarden. En die geeft ons de tijd om het nog aan te kijken maar we mogen hem ook meteen terug brengen. De keuze ligt bij ons.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:21

Dinopino schreef:
Weet je wel zeker dat je hem wil hebben of twijfel je nog????

Dat vroeg ik me dus ook af..
Goed dat je de verkoper hebt ingelicht.. maar om nu al te gaan speculeren of je em wel of niet terug gaat brengen.. :?
En al helemaal als alles goed met hem was en hij nu kreupel loopt en een aantal wondjes heeft..
Lijkt mij meer dan logisch dat je even een paar dagen afwacht..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:23

Mijn vraag komt voort uit een heftige discussie gisteravond op stal. Bijna iedereen vond dat ik hem meteen moest terug brengen. Want een paard wat binnen een week kreupel loopt die wil je toch niet.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:26

Maar ik vind dat dat helemaal niet opgaat hier.
Paard heeft duidelijk iets gedaan in de periode dat jij hem nu hebt die week.
MAW het is niet zo dat jou bewust een kreupel paard verkocht is en dat hij daarom terug zou moeten....

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:27

ik zou het nog een paar dagen aankijken en mocht je het echt niet vertrouwen even DA erbij halen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:28

Als zo'n paard vaag kreupel wordt is dat een heel ander verhaal dan dit. Je hebt hier een vrij duidelijk verhaal, die heeft hoogstwaarschijnlijk vastgelegen, is ook wel wat krap 3x3, hopen dat ze snel opschieten met die andere stal!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:28

Dit is geen gebrek o.i.d, dus ik vind het onzin om het terug te brengen, omdat het bij JOU een ongelukje heeft gehad (als eigenaar zou ik me dan ook wel wat genaaid voelen zelfs; in goed vertrouwen spreek je een proeftijd af en je krijgt het paard 'verongelukt' terug, kreupel en wel... Gelukkig reageert jouw verkoper heel coulant! ;) ). Misschien even overleggen en wachten tot het paard weer opgeknapt is òf bij jou, òf bij de eigenaar en dan opnieuw een proefperiode afspreken. Ik vind dit geen reden om het paard terug te brengen, dit is gewoon domme pech.

Ik neem aan dat je het paard wèl hebt laten keuren door je eigen DAvoor je het op proef nam en dat het goedgekeurd is voor het doel wat jij met het paard voor ogen hebt?

Edit: heel vaak :P
Laatst bijgewerkt door Lante op 18-02-10 12:41, in het totaal 4 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:29

Tja.. dat zal een discussie blijven..

De een zegt: tja.. dat kan nou eenmaal gebeuren.. (wat ik ook zou zeggen)
De ander zegt: nu al iets.. dat beloofd wat voor de toekomst..

Feit is, dat als jij gek bent van dat paard, je em toch echt een kans zal moeten geven.. :(:)
Die anderen hebben makkelijk praten, die hoeven niet te kiezen.. jij wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:30

felicity schreef:
Zoals in de beginpost te lezen is is meteen de verkoper gebeld. Die vond het erg vervelend voor ons. Maar hij zegt ook kan gebeuren het blijven paarden. En die geeft ons de tijd om het nog aan te kijken maar we mogen hem ook meteen terug brengen. De keuze ligt bij ons.

Wat een fantastisch persoon.

Zou eigenlijk niet blij zijn om mijn paard van 180 op proef te geven naar een stal van 3x3, ook al is dat tijdelijk.

Maar goed, domme discussie op je stal, paard heeft zich gewoon verwond, zo zijn paarden. Op laten knappen en als ie zelfs kreupel zou blijven door iets bij jou op stal, zou dat eerder jouw verantwoordelijkheid zijn dan de vorige eigenaar en zou die mooi de klos zijn! Maar gezien de verwondingen is het vast tijdelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:30

idd Ylana, als hij ineens kreupel was gaan lopen had ik hem ook terug gebracht. Maar een paar schaaf wondjes tsja.. Kan altijd gebeuren.. Ik zou het nog 1 week aan kijken en is het dan niet verbeterd of over dan zou ik hem terug brengen

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:31

Ik zou het persoonlijk zelfs heel raar vinden als jij hem terug wilt brengen, terwijl hij bij jou iets opgelopen heeft. Lekker dan voor de eigenaar. Zijn daar eigenlijk geen afspraken over gemaakt? Voor mij echt reden nummer 1 om nooit een paard mee op proef te geven. Uitproberen doe je maar zo vaak als je wilt bij ons op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:32

Ik zou het nog even aankijken en er anders een DA bijhalen. Is het ernstig of gaat het lang duren dan zou ik het paard terugbrengen maar dan zou ik mij best wel aso voelen aangezien de verwondingen bij mijn zijn ontstaan.

Best een lastige situatie is dit nog zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:34

felicity schreef:
Het is een mega gaaf paard. En hij lijkt heel erg op mijn vorige paard waar ik een halfjaar mee gedokterd heb en echt helemaal weg van was. Die bleek een een zenuw in zijn nek niet goed te hebben zitten. En was daardoor niet te berijden. Dit heeft mij heel veel geld en verdriet gekost.

En na dat meegemaakt te hebben heb je dit paard rondom laten keuren incl. foto's van de nek en hals?
Vooral bij grote paarden wil dat nog wel eens zinvol zijn, naast een gewone rontgen keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:41

Dat is wel een goede ja. Heb je dit paard laten keuren en wat is daaruit gekomen?

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:49

Dierenarts er even bijhalen, wondjes verzorgen en dat resultaat afwachten. je hebt een maand de tijd gekregen en waar krijg je dat nog?
Paard kan vastgelegen hebben of iets anders. Kan ook in een paar dagen over zijn. Wel als hij weer goed loopt en je eventueel wil kopen het paard laten keuren. Goede verkoper trouwens, mag ik vragen wie dat is? Per PB graag.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:51

felicity schreef:
Mijn vraag komt voort uit een heftige discussie gisteravond op stal. Bijna iedereen vond dat ik hem meteen moest terug brengen. Want een paard wat binnen een week kreupel loopt die wil je toch niet.

Wat een onzin zeg. Als je duidelijk wat wondjes of schaafwonden ziet die er eerst niet waren is het duidelijk dat het pas
bij jou is ontstaan. Kan dat paard ook niets aan doen.

zou een ander verhaal zijn als hij na 2 dagen uit het niets kreupel of onregelmatig zou zijn.