Deken met hals

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1loveboris

Deken met hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 23:06

Ik heb een fries paard met zoals het hoort erg mooie lange manen,
hij staat dag en nacht buiten, zomer en winter.

Aangezien hij deze winter nog een erg dikke vacht rond zijn nek had,
denk ik erover na mischien volgend jaar een deken met hals op te geven.
Maar sommige mensen zeggen dat hierdoor de manen erg snel afslijten?
Heeft iemand hier ervaringen mee, en heeft dit mischien ook iets te maken met het soort binnenvoering
van het deken?

Alvast bedankt! *D

aslo

Re: Deken met hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:39

Wij hebben slechte ervaringen met dekens met vaste hals. Dit jaar hebben we (ongevoerde) regendekens met een losse hals eraan en dit gaat goed vwb de manen. Als de hals vast zit, heb je een soort naad net voorbij de schoft, daar schuren de manen weg. Bij een losse hals valt de naad naar de andere kant van de schoft, richting rug dus. Op stal gaan deze dekens af en hebben ze alleen de staldeken op. Zo kunnen de manen 's nachts goed luchten zeg maar.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:06

Ik heb goede ervaringen met dekens met een vaste hals. Bij mijn dekens is deze trouwens gewoon naadloos.

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de manen en deken goed schoon en sroog blijven en dat de deken ter hoogte van de manen een gladde voering heeft.

Een losse hals gaat omklappen en vind ik juist erg vervelend in gebruik.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:48

Er hoeft geen verschil te zitten in een vaste of een losse hals.
Het voordeel van een losse hals is dat je deze er af kunt halen, dat kan met een vaste niet.
Ik herken het probleem niet van het omklappen van een losse hals.
In ieder geval niet met de Horseware halsdekens.
Wat wel van belang is hoe de naad loopt, als die er al zit en hoe de voering is van de halsdeken, bij voorkeur zo glad mogelijk.
Maar als je de mogelijkheid hebt van dat iemand of jezelf b.v. bij het op stal gaan de halsdeken er af kan halen, dan zou ik kiezen voor een losse hals. Lekker laten luchten en dan ' s morgens (of wanneer ze ook maar naar buiten gaan), hals er weer op.
Sommige mensen maken er oook wel een hengstenvlecht in en dan pas de halsdeken er op. De hengstenvlecht laten ze dan rustig dagen lang zitten........
Het is maar net wat je zou willen en welke mogelijkheden je hebt.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:59

Mijn paard heeft een fleece met hals (over een onderdeken, hij is geschoren) en overdag klap ik die hals naar achteren, want dat is beter voor zijn manen.
Ik denk wel niet dat je kan vermijden dat de manen wat beschadigt gaan geraken. De manen goed laten luchten helpt wel veel natuurlijk.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:02

Ik heb een Weatherbeater deken met losse hals. Onder de hals zelf is er niks aan de hand, dikke bos met manen nog steeds. Maar juist bij de deken, waar dat bontje zit voor de schoft, daar is ze bijna kaal qua manen!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:04

ik heb een horseware amigo met losse hals, maar halsstuk blijft dag en nacht op. Geen doffe manen, nog opgeschuurde manen. het halsstuk heeft wel netzoals de rest van het deken een super gladde binnenvoering.
Nu na 3maand dag en nacht dragen beginnen de manen een beetje doffer/vetter te ogen en als ik aan de binnenkant zie, dan zie ik dat de binnenkant stilaan te lijden heeft onder zweet/talg en vuil afzetting

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:06

ik heb er slechte ervaringen mee

bij mijn tinker zijn alle manen uitgevallen hij stond onder een 850 grams deken met een 200 grams hals

voor mij geen halzen meer ik vervloek ze

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:54

ik heb bij mijn friesje een bucas deken met losse glad gevoerde hals ...ik klap deze iedere avond terug over zijn rug zodat zijn manen kunnen luchten....sochtends voordat hij naar buiten gaat doe ik de hals weer om ;) mijn friesje heeft nog steends zijn manen en er is niets uitgevallen.....

zorg ten alle tijde dat je de manen laat luchten anders vallen ze wel uit .

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:39

Ik heb een deken van Amigo met een losse hals.
Mijn Fries heeft ook hele lange manen en deze breken niet af met deze deken. De deken heeft aan de binnenkant nylon zitten, dat schuurt niet.
Ze staat dag en nacht met deze deken op. Alleen met werken en poetsen enzo is de deken af.
Haar manen heb ik wel in een paar lange vlechten zitten, die haal ik regelmatig uit, doe er antiklit in borstel ze uit en vlecht ze weer.
Geen problemen met afgeschuurde manen, kale plekken oid, ik vind dit een superfijne deken!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:44

850 grams deken voor een tinker? dat is wel een heel erg dikke deken :D .

Mijn arabier heeft met de koudste dagen en vriesweer 350 grams deken op.