Wat doe ik tegen het stilstaan van mijn paard met wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Wat doe ik tegen het stilstaan van mijn paard met wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 23:27

Hee!

Ik ben sinds een week bezig om het paard van mijn zus te trainen. Ze is nogal onopgevoed, maar er zit, jaja, na een week al heel veel vooruitgang in *D
Ik ben alleen nog maar aan het wandelen geweest (die sneeuw, vorst... |( ) en dat gaat heel goed, maar ze gaat soms zomaar stilstaan en dan kun je doen wat je wil, maar dan komt ze niet vooruit.. Ik heb geleerd om dan een beetje druk op het touw te geven en zodra ze ook maar een milimeter meegeeft loslaten. Het helpt bij de meeste paarden wel bij mij, maar bij dit paard absoluut niet.. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Groetjes

DDW1190

Re: Wat doe ik tegen het stilstaan van mijn paard met wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:28

misschien een zweepje meenemen?
als hij dan niet loopt een klein tikje geven?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:12

mijn ruin deed dit ook ....hij nam me gewoon in het ooitje :D duss heb ik de dressuurzweep mee genomen en heb 1x een felle tik gegeven op zijn kont ...zorg dat je naast zijn schouder staat ....

bij mij heeft dit geholpen want als ik nu 1 stap naar achteren doe met lopen ...loopt meneer meteen wat vlotter naar voren

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 09:08

Oke, bedankt, maar ik gebruik liever geen zweep bij haar, gewoon omdat ik niet zo van zwepen hou en het liever op de natuurlijke manier doe.. En als ik een zweep gebruik word ze wel eens pissig en springt ze achter ma langs de andere kant op (dan aan welke kant ik sta) en stijgert ze of geeft ze een bok. Heeft iemand nog andere tips?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:17

Ik neem aan dat je haar aan een lange lijn hebt? Dan kun je met het uiteinde van je lijn rond draaien. Dat is voor die van mij vaak genoeg.
Helpt dat niet, dan kun je het proberen met opzij zetten. Als je de lijn naar bv links "trekt" en ze beweegt haar hoofd mee, dan hou je nog steeds druk op de lijn. Dan moet ze op een gegeven moment opzij stappen. Vaak ik dat genoeg om ze weer mee naar voren te krijgen.

Je mag pben als je meer vragen hebt.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 09:21

Ja, ik wandel met een leadrope en ik probeer het wel eens zo, dat helpt niet echt, maar ik zal het nog eens goed proberen.
Dat opzij zetten heeft iemand mij afgeraden. Eigenlijk weet ik niet eens precies waarom, maar ik zal dat nog wel eens proberen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:30

Bochtje maken? De meeste paarden volgen hun neus namelijk. En met een andere richting vestig je de aandacht weer even op jou. En meteen belonen als ze dan een stpaje (schuin) vooruit doet.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:44

Probeer het paard eens een stap voor te zijn. Zet haar zelf eens stil en laat haar daarna weer lopen. Wat ook wel eens helpt is om haar een pasje achterwaarts te laten lopen en vanuit daar weer mee naar voren nemen.
Ik weet niet waar je met haar wandelt, maar als je dat in een bak op weiland doet, probeer dan niet te veel rechtuit te lopen, maak ook genoeg bochten zodat ze toch nog een beetje bezig blijft met.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:47

inderdaad als het echt niet lukt (je probeert het op de goede manier vind ik) een bocht maken, of zelfs omdraaien. dan gaat ze zelf wel mee en merkt ze ook dat JIJ de leider bent en niet zij... Als ze te vaak wint slaat die verhouding namelijk om en is zij de baas over jou...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:59

Mijn pony deed dit eerst ook om me uit te proberen. Maar die draaide ook steeds om. Ik zette haar ook steeds opzij maar daar werd ze alleen nog maar dwarser van. Toen heb ik gewoon een zweepje meegenomen, en als ze ook maar iets vervelend deed een klein tikje gegeven. Na ongeveer een week stopte ze ermee, en nu doet ze geen vlieg meer kwaad .

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:03

Stopt ze omdat ze op onbekend terrein komt,of stopt ze omdat ze gewoon geen zin heeft met je mee te lopen?
In het eerste geval zal ze wat meer vertrouwen in je moeten krijgen en in het tweede geval kan je wat strenger zijn.(Ik ga dan rondjes lopen,net zolang tot het paard er genoeg van heeft....)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:29

Zoals eerder gezegt, bochtje? omdraaien etc als ze maar blijft lopen. En desnoods het zweepje mee.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 16:17

Oke, even een paar antwoorden op jullie vragen ;) Jaa ik wandel meestal in een bosje met veel bochten, en ik ben wel haar leider (meestal :+ Af en toe heeft ze vvan die momenten dat ze denkt dat ze wel even door me heen kan lopen/stijgeren/rondjes om me heen draven :Y) ) Maar ze staat gewoon stil omdat ze wat ziet, en gek genoeg altijd op het zelfde stuk, terwijl ze dat (waar ze naartoe kijkt) de hele tijd kan zien..
De meeste dingen heb ik al geprobeerd ja en een pasje achterwaarts helpt vaak ook wel, maar eigenlijk alleen voor dat moment en ik wil graag dat ze altijd gewoon doorloopt en dat zie ik nog niet echt zitten op de manier van omzetten. Ik probeer het in ieder geval een tijdje, en dan zie ik wel of het werkt.
Bedankt voor jullie reacties!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:27

Als je met leadrope wandelt toch echt met het draaien en ''wijzen'' waar je haar heen drijft. Het beste is om dit eerst te bevestigen door het in de bak ed te oefenen.
Dit is de meest natuurlijke manier om je paard aan te geven wat je wil, als je geen zweep ed wil gebruiken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:09

Misschien een hele andere invalshoek, en misschien past het helemaal niet in hoe je denkt. Maar als een paard stil staat is de kans 100% dat hij weer gaat bewegen, voor- of achteruit. :)

Als ik het zo lees kijkt je paard om zich heen, en heeft net iets meer tijd nodig om alles wat ze ziet, ruikt, hoort op te nemen. Misschien vindt ze het gezellig om met haar mensenvriendin dit avontuur aan te gaan en neemt ze graag de tijd.
Zou het een idee zijn om gewoon even ook te wachten?
Scheelt vast een hoop gemopper.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:14

is ook een mooie invalshoek paardentango... zit ook wel iets in,
maar als ze dan toch wil doorlopen zou ik wel voor de vriendelijke manier gaan en niet voor een zweepje... :P

1loveboris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:30

Mischien zou je is iemand kunnen zoeken die aan freestyle training doet. Daarvan zou je verschillende dingen kunnen leren, over ''het leiden'' van het paard. Ook zou je eens kunnen kijken op abouthorses.tv, daar kun je verschillende cursessen volgen en zijn erg leerzaam! *D

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:35

Als mijn pony met wandelen ergens naar wil kijken, blijf ik ook wel eens gewoon stilstaan (kan natuurlijk niet altijd) maar kijk dan soms gewoon eens wat ze nou eigenlijk ziet..
Als ik weer verder wil, is het wel belangrijk dat ze gewoon mee gaat..

In jouw geval word het ook een soort van beladen punt. Jij weet dat hij daar stil zal gaan staan en dat voelt het paard ook.. Op een of andere manier ben je beide dan toch steeds bezig met dat punt waar hij weer stil zal gaan staan.. Met de gedachte van jou en van je paard zal het daar steeds weer stil gaan staan, omdat je er zo mee bezig bent(onbewust)
Misschien een keer een ander rondje lopen of het rondje andersom, kijken wat ie dan doet..
En wat ik ook vaak doe, als je de aandacht niet krijgt om verder te gaan, zet ik een stap terug, tot net achter de schouder van het paard. En dan beetje overdreven enthousiast zelf verder willen gaan lopen (met mijn lichaam maak ik dan een beetje een 'duik' beweging naar beneden om daarna duidelijk naar voren en naar boven te komen) Zo trek je misschien beter zijn aandacht om verder te lopen.. Hij moet uit zijn 'staar' stand komen. En met je touw zachtjes tegen zijn buik aan raken wil ook nog weleens helpen..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:28

Ik had hetzelfde probleem met mn paardje, die ging ook ineens in de ankers (alleen dan niet op een vaste plek). Ten einde raad (ok, overdrijven is ook een vak, maar t is lastig) Emiel Voest gemaild, die hield het op een soort communicatieprobleem. Ik ben heel erg gaan letten op de signalen die ik geef en de beloning (in dit geval het wegvallen van de druk). En warempel, t beest loopt weer door! Dus heeeeeeel precies gaan letten op het exácte moment waarop je in alle andere gevallen de druk laat wegvallen..

Die van mij heeft er overigens wel een spelletje van gemaakt nu (je merkt toch t verschil hihi) en zet m dan op zn plaats door heel simpel een slinger aan het touw te geven. Dat gewiebel van die haak onder zn kin is voor hem al genoeg :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:32

Wie is er nou met wie aan het wandelen?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:49

Is het een heel gek antwoord als ik zou zeggen Johanna59 'Samen aan het wandelen'.
Als vrienden een wandelingetje buiten maken, jij als mens en de ander als paard.
Hèt uitje van de dag, misschien best de moeite om een beetje gezellig te houden? Is dat een onredelijk antwoord denk je.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:18

Mijn paard staat ook regelmatig eens stil bij een wandeling aan de hand. Meestal wil hij gewoon eens rondkijken (dan praat ik zelfs tegen hem zoals "wat zie je"), paard kijkt mij terug aan en wandelt weer verder :). De enige momenten dat ik even druk moet opleggen is wanneer we een weide paarden voorbij gaan en de andere paarden willen ruiken aan hem. Dan wilt hij soms blijven staan; precies zo van "ik wil spelen" :). Met een beetje druk en meteen loslaten als hij een stapje zet wil het al wel eens lukken. Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:25

Paardentango schreef:
Misschien een hele andere invalshoek, en misschien past het helemaal niet in hoe je denkt. Maar als een paard stil staat is de kans 100% dat hij weer gaat bewegen, voor- of achteruit. :)

Als ik het zo lees kijkt je paard om zich heen, en heeft net iets meer tijd nodig om alles wat ze ziet, ruikt, hoort op te nemen. Misschien vindt ze het gezellig om met haar mensenvriendin dit avontuur aan te gaan en neemt ze graag de tijd.
Zou het een idee zijn om gewoon even ook te wachten?
Scheelt vast een hoop gemopper.

zo een hebben wij ook op stal.is een jong dier wat graag wil weten wat er gebeurd.
is prima toch? ik wacht wel even hoor :D
wat ik wel merk is dat het ook uitmaakt waar je staat op het moment dat het paard stopt.
ga je voor het paard staan met je gezicht naar haar toe dan blijft ze langer stilstaan.

ga je meer zijdelings naast/voor haar schouderstaan dan is dat voor het paard eigenlijk een soort lichaamstaal om weer vooruit te lopen.
ik merk nu dat als ik zelf even blijf staan maar haar daarbij niet ga aankijken ze zelf weer veel sneller doorloopt.
ik gebruik er nu ook een commando bij"kom mee"en dan begint er steeds beter in te raken.

ja oke ik kan wel boos worden,maar dat werkt soms ook averechts.
ligt aan hoe je paard is en waarom het nou eigenlijk stilstaat

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:35

Och, even kijken is imo nooit een probleem... Hij moet toch ook de gelegenheid krijgen om te zien wat er om m heen gebeurt.. Maar met veel paarden moet je ontzettend in de gaten houden dat ze er geen spelletje van maken.. Zo nam die van mij laatst wel errug lang om naar koeien te kijken die ie al 100x gezien had, dan corrigeer ik ook gewoon. Meestal is het even kijken en dat besluit ie vanzelf dat t niet spannend meer is en gaat ie weer lopen :)

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 22:55

Oke, bedankt allemaal! :)
Ik laat haar altijd gewoon even kijken zodat ze ziet wat er gebeurd, maar als ze dan een halve meter later weer stil gaat staan.. en daarna nog 4 keer word het toch een beetje vervelend. En het is vooral omdat het telkens op hetzelfde punt is, terwijl ze het punt waar ze heen kijkt de hele weg kan zien..