zenuwachtig op cc!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelalala

zenuwachtig op cc!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:39

hallo,
ik heb net een nieuw paard,
ze is nog jong en ook groen. :o
maar heeft wel l1 dressuur en l springen gelopen. :D
ik heb 2 weken geleden mijn 1e wedstrijd gehad.
met inrijden ging het wel goed.
maar zo gauw ik de ring in was,
was ze super gespannen!
maar ik zelf was ook erg zenuwachtig! :o
dus ik denk dat ze het van me heeft overgenomen!
dus dat het niet aan mijn paard lag!
ze was ook helemaal opgefokt!.
en zo kon ik de figuren helemaal niet meer netjes rijden!

weet iemand er iets tegen, zodat ik zelf minder zenuwachtig ben? :o

chrisje_83

Re: zenuwachtig op cc!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:23

Oefening baart kunst ;)
Nee alle gekheid op een stokje, probeer je zelf niet te veel druk op te leggen en ga gewoon lekker rijden. Denk niet dat je tijdens een proefje móét presteren, je doet het immers voor je lol en je kan niet meer dan je best doen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:36

mijn paardje had dat ook bij zijn vorige eigenaar, losrijden ging top. kwam tie de ring in, ging te de ene keer stijl overeind staan en maar stijgeren en stijgeren, andere keer loopt hij helemaal top.
het lag er maar aan of de baas zenuwachtig is, ik ben bv. nooit echt heel zenuwachtig tijden de proef zelf maar wel ervoor, dus hij zit bij mij veel te klooien met losrijden en de proef zelf gaat goed.

MissMich

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:36

les je wel eens op andere locatie? Dat haalt het -vreemd terrein- aspect al weg....

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:40

mijne kent wel andere locatie's!
heeft zelf l springen en dressuur gelopen.
en ik ga elke week naar de ponyclub.
elke week naar priveles
en elke week naar binnenbak in de buurt.
dus ik denk dat het daar niet aanlicht!
want het inrijden is ook een vreemd terrein en daar doet die wel normaal.
maar steigeren of protesteren dat heeft die nog nooit gedaan!

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:03

dan ligt het gewoon puur aan dat jij zenuwachtig bent, probeer dan op een wedstrijd diep in te ademen en zo rustig mogelijk te blijven, is moeilijk maar toch proberen.
daardoor komt het gewoon, anders is hij op die andere lokaties ook wel zo.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:22

xTweetyx schreef:
dan ligt het gewoon puur aan dat jij zenuwachtig bent, probeer dan op een wedstrijd diep in te ademen en zo rustig mogelijk te blijven, is moeilijk maar toch proberen.
daardoor komt het gewoon, anders is hij op die andere lokaties ook wel zo.

kan ik je gelijk in geven

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:10

probeer rustig te blijven, ik stel mezelf altijd alleen maar als doel om lekker te rijden en plezier te beleven aan de sport, daar wordt k altijd rustiger van

x Merel

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:09

Niet te veel bij nadenken en gewoon gaan en je ziet wel wat er gebeurt. Gewoon proberen lekker te ontspannen en al je spieren los te laten voor je begint. Ik heb er soms ook wel last van, vooral in het begin maar door aldoor meer ervaring ging het steeds beter. Heb het nu soms ook nog wel eens, en helpt bij mij ook wel dat ik van te voren gewoon er nog niks van ga verwachten, winstpunt wel of niet maakt niet uit, gewoon voor een tevreden gevoel gaan en lekker rijden.

X_suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:42

ik heb dat ook, ik ben dan supper zenuwachtig en daardoor mijn paardje ook en die gaat dan alleen maar rennen en maf liggen doen..

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:54

ga neuriën op je paard!!! dat werkt als een tierelier gewoon je lievelingsliedje 1000000x herhalen!! je reguleert je ademhaling en daardoor ben je (vaak!) minder zenuwachtig ;)

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:55

haha goede tip
ik ga het proberen!

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:54

angelalala schreef:
haha goede tip
ik ga het proberen!

haha :D

ik was ook altijd heel zenuwachtig en span daardoor mn hand aan waardoor de ontspanning vaak natuurlijk ver te zoeken was ;) toen kreeg ik de tip om te gaan neuriën en het ging veel beter :D

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 17:35

okee!

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:19

Je doet het voor de ervaring toch?
En het went vanzelf om wedstrijden te gaan rijden.
Gewoon rijden hoe je normaal rijdt en niet winstgericht gaan rijden, want daar kun je teleurstellingen door krijgen.
Rijdt gewoon en kijk hoe het gaat!
Verder er niet teveel vanverwachten! ;)

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:22

bij ons op de manege rijden we altijd in de les al het parcourtje, dan ben ik ook altijd heel zenuwachtig of het wel goed gaat en of ze wel goed uitkomt.
maar oefening baart kunst, en in het parcourtje zelf gaat het eigenlijk altijd goed.
wel tel ik altijd hardop mee voor de sprong (1,2, ..)
dat vind ik zelf fijner en daar word ik ook rustiger door. en als ik niet meteen goed in het ritme zit galopeer ik een extra volte tot ik zelf rustig ben.
dan is je paard datook !

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 13:27

Thomina schreef:
Je doet het voor de ervaring toch?
En het went vanzelf om wedstrijden te gaan rijden.
Gewoon rijden hoe je normaal rijdt en niet winstgericht gaan rijden, want daar kun je teleurstellingen door krijgen.
Rijdt gewoon en kijk hoe het gaat!
Verder er niet teveel vanverwachten! ;)

maar ik heb wel veel ervaring met wedstrijden hoor!
met mijn vorige pony reed ik ook al 2 jaar wedstrijden. :o

pcim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:10

Ik ben zelf mental coach en begeleid onder andere ruiters met wedstrijdstress. Uiteraard kun je als je veel last hebt altijd een afspraak maken. Want soms is de spanning gewoon te hoog in je lijf om dit via een topic op te lossen.
Bij het rijden van een wedstrijd zijn er 2 zaken belangrijk.
1 Technisch moet je er klaar voor zijn. Maar als ik het zo lees is dat bij jou het geval.
2. Mentaal. Zoals ik het begrijp blokkeer je met name mentaal.

Iedereen heeft wel last van een bepaalde spanning bij het rijden van een wedstrijd. Meestal zorgt die spanning ervoor dat je juist nog iets scherper bent, beter focust etc. Maar de spanningsboog kan ook doorschieten zodat je geen controle meer hebt over je eigen denken, handelen en rijden. Dan is het belangrijk dat je daar wat mee gaat doen.
Het paard heeft ook last van jou spanning. Je paard voelt je hartslag. Bij onderzoek is gemeten dan de hartslag van het paard sneller gaat kloppen als die van de ruiter sneller gaat kloppen. En dat is al als je er naast staat zonder het paard aan te raken. Laat staan als je op zijn rug zit. Oftewel: als jij met veel spanning rijdt op de wedstrijd voelt je paard de stijging van je hartslag en krijgt zelf een hogere hartslag en spanning. Helaas zijn mensen en paarden anders met stress: Er zijn 3 manieren hoe je in de oertijd met stress om kon gaan: Fight ( aanvallen) Fligt ( vluchten) en Freeze ( bevriezen) Deze 3 mogelijkheden hebben mensen en dieren nog steeds bij een stressvolle situatie. Mensen zijn vechters en die verstijven dus in zon moment. Paarden zijn alleen vluchtdieren en dus proberen die aan de situatie te ontsnappen. Het is dus heel belangrijk dat je leert te ontspannen. Controle krijgen over je ademhaling en dus ook je hartslag.
Dit kun je doen door zoals boven al is beschreven meer te oefenen op ander terein, te oefenen met andere situaties. Daarnaast kun je leren om ontspannins oefeningen te doen, te letten op je ademhaling etc. Mentaal kun je gebruik maken van een mental coach welke je help om niet meer de strategie van het in de stress schieten te gebruiken. Iedereen heeft namelijk een bepaald programma hoe hij zaken doet. ( denken, handelen en voelen) Door hier inzicht in te krijgen kun je een ander programma draaien op de wedstrijden. Zodat je succesvoller kunt rijden met meer focus en plezier. Je kunt op mijn site lezen hierover:
http://www.pcim.nl/nieuws/64-wedstrijdstress

Indien je nog steeds blokkeerd nodig ik je graag uit om een keer bij mij langs te komen.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:06

Gewoon een paar weken achter elkaar op concours gaan. Dan ben je zo van de ergste stress af en je paard ook. ( dan wordt het vanzelf sprekend)

Elientje_NOW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:45

Die van mij doet dat ook... Naja zij doet het eigenlijk niet, het zijn mijn zenuwen.
Tijdens het losrijden oefen ik helemaal niks gewoon simpel weg aan lange teugel zo relaxed mogelijk beetje opwarmen en simpele figuurtjes rijden..
Maar zodra we beginnen gaat bom los.. Ik word zenuwachtig, zij merkt dat en begint als een gek te rennen.

Soms gaat het wel soms niet, zoals vandaag |( . Ik was zo bezig met haar tempo dat ik halverwege dacht dat ik klaar was en dus stopte en groette :z
FAAALL :P

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:36

ik head gisteren weer wedstrijd mijn 2e mijn mijn nieuwe paard.
Maar ik was al veel minder zenuwachitg, en het ging ook al beter:)

pcim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:18

Super! Goed om te horen dat het nu beter ging.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:33

Elientje_NOW schreef:
Soms gaat het wel soms niet, zoals vandaag |( . Ik was zo bezig met haar tempo dat ik halverwege dacht dat ik klaar was en dus stopte en groette :z
FAAALL :P

je let toch op de gene die voorleest? je moet je proefje zelf ook kennen maar ook luisteren naar de voorlezer?

beetje raar om zo te lezen?