Nu loop ik tegen het volgende aan; een van de pony's krijgt op de plek waar de singel loopt klitten. De meeste klitten zitten tussen haar voorbenen, maar wel onder de singel.
Ik heb voor onder het zadel een neopreen singeltje en aangespannen een leren singel. Omdat zij snel singelwonden krijgt heb ik bij het tuig een singelhoes om. Ik heb zowel een echt schapenwollen hoes als een badstoffen hoes geprobeerd (ook onder het zadel), en een andere neopreen singel.
Het maakt dus niet uit welke singel ik gebruik en of het onder het zadel of aangespannen is, ze blijft het houden.
De klitten zitten niet echt heel dicht op de huid, maar ik knip ze wel telkens weg om grotere klitten te voorkomen. Maar dat is natuurlijk ook geen pretje.
Nu bedacht ik dat ik misschien het deel waar de singel zit (de onderkant en onder haar 'oksel' zeg maar), weg kon scheren (op een grove stand). Maar ze staan 24/7 buiten, alleen als het echt koud is of slecht weer, gaat ze naar binnen.
Een deken om doen heeft ook niet echt zin lijkt me, aangezien de deken niet op de weggeschoren plek zit.
Mijn vraag is nu: is het verstandig om dat deel weg te scheren, of gaat ze het dan echt koud krijgen?
Mocht iemand een andere oplossing weten, is dat natuurlijk ook altijd welkom!