Klitten bij de singel: scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetties

Klitten bij de singel: scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:50

Ik heb 4 mini's , die worden zowel onder het zadel, als aangespannen gereden.

Nu loop ik tegen het volgende aan; een van de pony's krijgt op de plek waar de singel loopt klitten. De meeste klitten zitten tussen haar voorbenen, maar wel onder de singel.

Ik heb voor onder het zadel een neopreen singeltje en aangespannen een leren singel. Omdat zij snel singelwonden krijgt heb ik bij het tuig een singelhoes om. Ik heb zowel een echt schapenwollen hoes als een badstoffen hoes geprobeerd (ook onder het zadel), en een andere neopreen singel.
Het maakt dus niet uit welke singel ik gebruik en of het onder het zadel of aangespannen is, ze blijft het houden.

De klitten zitten niet echt heel dicht op de huid, maar ik knip ze wel telkens weg om grotere klitten te voorkomen. Maar dat is natuurlijk ook geen pretje.

Nu bedacht ik dat ik misschien het deel waar de singel zit (de onderkant en onder haar 'oksel' zeg maar), weg kon scheren (op een grove stand). Maar ze staan 24/7 buiten, alleen als het echt koud is of slecht weer, gaat ze naar binnen.
Een deken om doen heeft ook niet echt zin lijkt me, aangezien de deken niet op de weggeschoren plek zit.

Mijn vraag is nu: is het verstandig om dat deel weg te scheren, of gaat ze het dan echt koud krijgen?

Mocht iemand een andere oplossing weten, is dat natuurlijk ook altijd welkom! :)

Jeff_

Re: Klitten bij de singel: scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:24

Hoe lang zijn de haren? Anders zou je ook de haren korter kunnen maken op die plek inderdaad.

Bij lange haren, en dan in combinatie met zweten, krijg je inderdaad snel klitten! Denk niet dat het problemen geeft als je die plek heel grof scheert. Zolang er nog maar wel genoeg haar zit, en het dus niet 1 kale plek wordt.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 21:27

Jeff_ schreef:
Hoe lang zijn de haren? Anders zou je ook de haren korter kunnen maken op die plek inderdaad.

Bij lange haren, en dan in combinatie met zweten, krijg je inderdaad snel klitten! Denk niet dat het problemen geeft als je die plek heel grof scheert. Zolang er nog maar wel genoeg haar zit, en het dus niet 1 kale plek wordt.

Ze zijn ongeveer 10 cm, best lang dus.
Ja, zoiets had ik al in gedachten.

Bedankt! :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:24

Als ze zulk lang haar hebben, hoe kan je dan nog met ze rijden?
Dan drogen ze toch helemaal niet!

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 21:19

Ik heb haar geschoren en het gaat nu super!

Hier kan dus een slotje op :)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:09

Dat is dus 1 van de redenen waarom mijn verzorg pony geschoren is, hij kreeg heel erg klitten enz. onder zijn buik. dus hij is op buik,hals en een stukje been geschoren. Hij heeft geen deken om.