pony laat halster niet omdoen in wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

pony laat halster niet omdoen in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:34

Ik heb een probleempje met mijn nieuwe pony. Als ik haar uit de wei wil halen laat ze mij het halster niet aandoen, dan loopt ze gelijk weg. ik krijg de kans niet. ook niet als ik wat lekker bij me heb.

Ze is er nog maar net, dus mischien heeft ze nog geen vertrouwen in mij?

ze staat 24/7 op de wei, kan ik dan haar halster het beste aan laten in het begin? want ze neemt het snoepje wel heel voorzichtig aan maar ik heb dan toch te weinig tijd het halster om te doen of een touw rond de nek te doen. ze pakt het lekkers en vliegt daarna gelijk weg.

iemand tips?

Jeff_

Re: pony laat halster niet omdoen in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:04

Volgens mij vertrouwd ze het inderdaad nog niet helemaal. Ik zou de eerste tijd gewoon het halster om laten. En gewoon een keer oefenen dat je het af doet en later weer omdoet etc.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:05

Rustig blijven, werken aan vertrouwen en geduld hebben, dan komt het goed!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:07

Ik zou het halster dus niet om laten, stel dat ze snachts ergens achter blijft haken..

Ga voortaan eens de wei in zonder doel haar te pakken, ga een rondje lopen, ga ergens zitten of ga een ander paardje knuffelen.
Het vertrouwen moet gewoon nog groeien, maar hou het pakken ook leuk, geef een snoepje, probeer t halster om te doen of iig touwtje om de nek te doen en loop een stukje, beloon overdreven en laat dr weer gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:29

Bedankt voor jullie tips, ik was inderdaad al wat huiverig om een halster aan te laten snachts.
Dan weet ik wat me de komende tijd te doen staat en dat lijkt me eigenlijk ook hardstikke leuk om haar vertrouwen te winnen en haar ook beter te leren kennen zo.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:33

Wat hier boven staat zijn goeie tips!

Geef het snoepje pas als het halster omzit of neem anders een wortel ofzo. Dat duurt wat langer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:54

En als ze naar me toe komt in de wei en blijft staan? niks geven? of wel wat geven? want als ik haar roep dan komt ze wel naar me toe maar loopt dan weer weg als ze het halster ziet.

mischien is clicker training wel leuk :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:45

niks geven als ze naar je toekomt. pas als je het halster om hebt belonen. als ze bij je blijft staan kan je dr gewoon een kriebel op de hals geven. tis een kwestie van geduld en oefenen. in het begin zal ze weglopen maar op gegeven moment zal ze het wel door krijgen dan ze het snoepje pas krijgt na het halster.

carmen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:39

Ja kan eerst met het halstertoue oefenen om haar nek tedoen

sonador21 schreef:
Ik heb een probleempje met mijn nieuwe pony. Als ik haar uit de wei wil halen laat ze mij het halster niet aandoen, dan loopt ze gelijk weg. ik krijg de kans niet. ook niet als ik wat lekker bij me heb.

Ze is er nog maar net, dus mischien heeft ze nog geen vertrouwen in mij?

ze staat 24/7 op de wei, kan ik dan haar halster het beste aan laten in het begin? want ze neemt het snoepje wel heel voorzichtig aan maar ik heb dan toch te weinig tijd het halster om te doen of een touw rond de nek te doen. ze pakt het lekkers en vliegt daarna gelijk weg.

iemand tips?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:43

Momenteel misschien een beetje te koud voor, maar ga eens met een flinke kop chocomelk bij haar in de wei zitten.
Laat haar kennis maken met jou...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:50

bedankt iedereen voor de tips, het is me duidelijk wat te doen.

hihi een kop choco is ook wel lekker om mee te nemen ;)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:44

hoi ik ken het probleem. Ik nam altijd een snoepje/appel of wortel of iets mee...En dan kreeg ze een snoepje of stukje wortel of wat ook als ze bij me kwam, en als ze het halster om had nog een stukje... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:12

Beauty26: hoe lukte het bij jou het halster om doen? Liep ze niet gelijk weg toen ze het halster of touw zag?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:15

een oud uit elkaar vallend halster dat bijna breekt om laten in de weide, en dan aan vertrouwen werken ;) laat haar naar jou komen, laat haar je stukje volgen, probeer dan halstertouw om haar nek te krijgen.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:19

toen ik mijn paardje net had deed hij dat ook
ik had het halster dan in mijn jas zitten en een opgerolde halstertouw
in mijn hand. ik ging hem dan aaien met dat touw soort van poetsen.
dan boven op de nek liet ik het uiteinde van het halstertouw uit mijn
hand glijden dan viel het touw om zijn nek en kon ik hem vast houden
en zo zijn halster omdoen. hem het maar een paar keer hoeven doen
hij wist dat ik hem toch wel kreeg en vertrouwe groeide door dat ik
vanalles met hem deed.

natuurlijk ook wel een paar keer aaien met touw zonder dat je hem
pakt. of halster aan beloning evn lekker kroelen en halser weer af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:24

Goed plan van dat opgerolde touw! bedankt nicolailover!
Ze komt inderdaad wel naar me toe maar ze is nog schuw als ik beweeg. Zachtjes mijn arm uitsteken en beginnen met aaien lukt al aardig. als ze blijft staan geef ik haar een klein stukje wortel.

Morgen weer een nieuwe dag, dan ga ik het eens proberen om haar alleen al eens te aaien met het opgerolde touw :)

bedankt voor jullie reacties!

Carla5111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:26

eerst vertrouwen geven, een klein stukje van een wortel geven en als het halster aan is dan pas de rest geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 02:04

Vandaag is het prima gelukt met het opgerolde/opgevouwen touw. Ze moest nog gechipt worden vandaag en ontwormd. Ze kwam zo naar me toe lopen en ik kon haar knuffelen en aaien. Daarna naar stal gelopen om haar halster, wortel en los touw te pakken, ik kon haar weer aanhalen aaien en het touw bij haar maantop erover laten vallen terwijl ik haar afleidde met een stukje wortel. zo het touw onder de hals vast gepakt en ze bleef netjes staan :D kon ook zo het halster om doen en uitgebreid beloond daarna uiteraard. :D

kirstencdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:14

ik zou ook gewoon je halster op laten in de wei en dan als je haar pakt moet haar pakken met een snoepje en dan aai haar een keer en dan geef je nog een snoepje en dan ga je met haar naar stal! 8-)