aeolusnr1 schreef:Jij zegt dat je veel met een lang teugeltje wandelt, wel dit klinkt heel mooi maar toch is dat niet het meest gezonde voor een paard.
Het iets meer dressuurmatig goed gaan rijden , dus het gebruik van de buikspieren, de achterhand er meer onder gaan rijden , dit stelt het paard net in staat het ruitergewicht te dragen.
Het gewoon er op gaan zitten en het paard maar wat laten voorthobbelen das eigenlijk dus vragen om problemen, niet dadelijk maar na verloop van jaren krijg je daar dus problemen mee.
Sorry, heb je het tegen mij? Ik geloof niet dat ik gezegd heb dat ik veel met een lang teugeltje wandel.
Zie mijn eerdere post. Wat ik doe is 3 x per week dressuren, 1 a 2 x bosrit (ligt eraan of mijn man tijd heeft) inderdaad met een lang teugeltje. Tussendoor grondwerk (wandelen met aandacht, dus niet zomaar naast me hobbelen, longeren)
Het wandelen is inderdaad voor mij een goede oefening om hem te leren kennen. Het is nogal een puber met aandacht voor alles om hem heen, dus dit helpt goed om de aandacht erbij te houden.
En dressuurmatig goed rijden, tja, ik heb een hele goede instructeur. Die zegt trouwens ook wat Waves zegt. Hij moet er weer opnieuw doorheen, het aanvaarden. Mijn man zegt ook dat hij gewoon weer in een goed ritme moet komen, hem regelmaat geven. Dan zal het veel beter gaan.
Ik vroeg me alleen af waar je aan kunt zien dat een paard vakantie nodig heeft. Als ik een paar tips krijg kan ik dat op mijn paard betrekken. Dan weet ik misschien zeker dat zijn vakantie niet goed voor hem is geweest.
Ja, en uit de wei halen. Dat is altijd zo'n mooi gezicht. Hij komt in volle galop op me af. Laatst een keer dwars door een waterplas. Alleen weet ik niet of dat aan mij ligt, of dat hij gewoon graag de stal in wil. Bij de vorige eigenaar kwam hij altijd maar een paar uurtjes in de wei en dan de stal in met onbeperkt hooi. Dat wilde meneer natuurlijk ook wel. Bij ons staat hij langer op de wei.
Ik kijk wel altijd goed naar hem, vooral hoe zijn ogen en staart staan, maar wat ik al eerder zei: heeft hij gewoon geen zin of toch vakantie nodig? Of wellicht ergens pijn?
Als ik het eens zeker wist, dan kon ik daar beter op inspelen. Je wilt toch het beste voor je paard.