hoe merk je dat een paard vakantie nodig heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilma_b

hoe merk je dat een paard vakantie nodig heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 13:55

Hallo bokkers,

de titel zegt het al. Je hoort vaak dat een zadelmak gereden paard eventjes op de wei gezet wordt om alles te laten bezinken. Ook later een vakantie tussendoor schijnt heel goed te zijn.
Maar, waar merk je aan dat je paard eraan toe is?

Sassiee

Re: hoe merk je dat een paard vakantie nodig heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:00

Denk dat je dat zelf het beste merkt, als je je paard gewoon goed kent.
Elk paard geeft het anders aan, ken eentje die echt volop in de staking gaat, dan heeft ie gewoon even gehad. Maar soms helpt afwisseling ook gewoon, lekker buitenrijden als je altijd alleen maar dressuurt.

Mijn paard krijgt van de zomer 3 weken vakantie, als ik ook op vakantie ga. Hij wordt uiteraard wel in de gaten gehouden door stalgenoten.

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:02

Ik denk dat als je het gaat merken aan je paard, dat je dan eigenlijk al te laat bent... Wel is het belangrijk dat je op het goede moment vakantie geeft. Dus bv als hij net iets geleerd heeft en dat gaat goed een poosje vrij. Maar als hij net een wat moeilijkere periode heeft even doorpakken.
Lastig word het als hij een moeilijkere periode krijgt omdat hij eigenlijk aan wat paardzijn tijd toe is. Zou proberen dan even door te pakken tot het weer goed gaat en m dan lekker een poosje met rust laten.
Die van mij heeft regelmatig een weekje vrij, waarin ik dan helemaal niets met hem doe, niet poetsen, geen halster om, gewoon lekker in de wei met zijn maatjes. Het grappige is dat hij daarna gewoon weer doorgaat waar het gebleven is, maar dat hi dan ook echt weer zin heeft om aan de gang te gaan.
Denk dat dit wel voor ieder paard verschillend ligt en natuurlijk ligt het er ook aan hoe het paard gehuisvest is. Die van mij staat dag en nacht buiten met zijn maatjes dus die vermaakt zich evengoed wel.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 14:04

Tja, ik heb hem net een half jaar, dus ken hem nog niet zo goed. En als hij dan volop in staking gaat, is dat dan niet gewoon uitproberen, of pijn of wat het nog meer kan zijn? Hoe zie je dat nu precies. Ik vind dat erg moeilijk.
Mijn paard wordt, met normaal weer, 3 x in de week gedressuurd en 1 of 2 x een bosrit (gewoon stappen aan lang teugeltje), tusssendoor grondwerk. wanneer merk ik dan als het hem teveel wordt.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:07

Volop in staking???
Hoe oud is je paard en hoelang per keer rij je hem? Wat deed hij voordat jij hem had? Staat hij op stal of (gezellig samen met anderen) in de wei?
Dat zijn allemaal belangrijke items om te kunnen begrijpen wat er aan de hand is en waarom hij in staking gaat.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 14:09

Hij heeft de eerste keer deze winter 5 weken gedwongen vakantie gehad. Ik was net bezig hem lekker aan het been te krijgen en de knopjes erop te zetten. Ik dacht dus ook dat het niet zo erg was dat hij een paar weekjes vakantie zou hebben. Maar, toen we weer aan de gang waren, werd hij dwars en wilde niet lekker lopen. Daar weer een weekje aan kunnen werken en toen weer winterstop, getver. Daarna weer aan de gang en weer dwars. Nu heb ik een week niet kunnen rijden vanwege het weer en dat zal wel uitlopen naar 2 weken. Krijg ik nu de volgende keer weer dat gedoe? Dat bedoel ik nou, heeft hij die vakantie nodig gehad of was dit juist niet goed? Hoe merk je dat dan?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 14:11

Hij is vandaag 7 geworden. Sinds juli onder het zadel. Vanaf oktober in mijn bezit. Staat overdag in de wei en 's nachts op stal met soortgenootjes. Is geruind in september. Wat ik er mee doe, staat in mijn vorige post. Verder zeg ik niet dat hij volop in staking gaat.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:35

Misschien moet je het rustiger oppakken? Dat je begint met wat grondwerk, spieren losmaken lijkt mij wel belangrijk! Houdt het gewoon speels.
En ga je die tijd dat je niet kunt rijden wel gewoon naar stal? Een heerlijke uitgebreide poetsbeurt zo af en toe kan ook wel eens wonderen doen, ook om je paard te leren kennen!
Stukjes wandelen enzo vind ik ook altijd prettig om een paard te leren kennen, gewoon aandacht geven.
En dan rustig oppakken, rustig weer beginnen met los stappen, draven, galopperen.
Sommige paarden kun je oppakken waar je gebleven was, maar andere paarden niet. Zeker als ze nog maar kort onder het zadel zijn.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 14:53

ik ga zeker elke dag naar stal. Ben ook altijd lekker met hem bezig. Kan alleen nu nog niet van stal af om te gaan wandelen, we zitten hier weer in de sneeuw.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:54

Ik merk dat mijn vzpaardje écht geen zin heeft als hij wegloopt van me als ik met hoofdstel aan kom := .
Dat is in iets meer dan een jaar 2x voorgekomen :D .

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:45

Een normaal en gezond paard, is normaal altijd heel werkwillig, en ze kunnen echt wel wat verzetten hoor.
Paarden in vrijheid lopen ongeveer een 80km/dag gewoon maar om aan hun eten te komen, uiteraard is dat dan zonder ruiter, maar das wel iets dat ze dan elke dag wel doen.
Jij zegt dat je veel met een lang teugeltje wandelt, wel dit klinkt heel mooi maar toch is dat niet het meest gezonde voor een paard.
Het iets meer dressuurmatig goed gaan rijden , dus het gebruik van de buikspieren, de achterhand er meer onder gaan rijden , dit stelt het paard net in staat het ruitergewicht te dragen.
Het gewoon er op gaan zitten en het paard maar wat laten voorthobbelen das eigenlijk dus vragen om problemen, niet dadelijk maar na verloop van jaren krijg je daar dus problemen mee.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:55

Het is een beetje uitproberen. Soms zie je het aan het paard. Doet ie net alsof ie je niet ziet als je hem roept op de wei bijvoorbeeld. Als dat een enkele keer voor komt en verder doet ie het goed dan moet je een paard dat ook gunnen vind ik. Een beetje respect voor een baaldag heel af en toe en m lekker laten staan, of op die dagen losjes buitenrijden. Het plezier terug vinden.

Maar in jouw geval moeten er nog knopjes op en heeft ie al heel lang stil gestaan. Dan zou ik hem juist gewoon serieus aan het werk zetten, even er door heen breken. Kan je hem daarna altijd nog belonen door naar buiten te gaan aan een ang teugeltje of lekker een dagje in de wei laten.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 16:40

aeolusnr1 schreef:
Jij zegt dat je veel met een lang teugeltje wandelt, wel dit klinkt heel mooi maar toch is dat niet het meest gezonde voor een paard.
Het iets meer dressuurmatig goed gaan rijden , dus het gebruik van de buikspieren, de achterhand er meer onder gaan rijden , dit stelt het paard net in staat het ruitergewicht te dragen.
Het gewoon er op gaan zitten en het paard maar wat laten voorthobbelen das eigenlijk dus vragen om problemen, niet dadelijk maar na verloop van jaren krijg je daar dus problemen mee.

Sorry, heb je het tegen mij? Ik geloof niet dat ik gezegd heb dat ik veel met een lang teugeltje wandel.
Zie mijn eerdere post. Wat ik doe is 3 x per week dressuren, 1 a 2 x bosrit (ligt eraan of mijn man tijd heeft) inderdaad met een lang teugeltje. Tussendoor grondwerk (wandelen met aandacht, dus niet zomaar naast me hobbelen, longeren)
Het wandelen is inderdaad voor mij een goede oefening om hem te leren kennen. Het is nogal een puber met aandacht voor alles om hem heen, dus dit helpt goed om de aandacht erbij te houden.
En dressuurmatig goed rijden, tja, ik heb een hele goede instructeur. Die zegt trouwens ook wat Waves zegt. Hij moet er weer opnieuw doorheen, het aanvaarden. Mijn man zegt ook dat hij gewoon weer in een goed ritme moet komen, hem regelmaat geven. Dan zal het veel beter gaan.

Ik vroeg me alleen af waar je aan kunt zien dat een paard vakantie nodig heeft. Als ik een paar tips krijg kan ik dat op mijn paard betrekken. Dan weet ik misschien zeker dat zijn vakantie niet goed voor hem is geweest.

Ja, en uit de wei halen. Dat is altijd zo'n mooi gezicht. Hij komt in volle galop op me af. Laatst een keer dwars door een waterplas. Alleen weet ik niet of dat aan mij ligt, of dat hij gewoon graag de stal in wil. Bij de vorige eigenaar kwam hij altijd maar een paar uurtjes in de wei en dan de stal in met onbeperkt hooi. Dat wilde meneer natuurlijk ook wel. Bij ons staat hij langer op de wei.

Ik kijk wel altijd goed naar hem, vooral hoe zijn ogen en staart staan, maar wat ik al eerder zei: heeft hij gewoon geen zin of toch vakantie nodig? Of wellicht ergens pijn?
Als ik het eens zeker wist, dan kon ik daar beter op inspelen. Je wilt toch het beste voor je paard.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:06

mijn pony is 26
die heeft elke week 1 dag vrij
en in de zomer 1 week gewoon lekker vrij dan staat ze in het land
en kom ik alleen om mest weg te halen en water te geven

dit werkt perfect voor mijn pony

me paard heeft nog elke dag vakantie want die is pas 3

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:41

Mijn paard heeft vorige maand vekantie gehad vanwege een virus dat ze had. Ik merk nu dat ze een stuk beter te pas is dan voorheen en dat de rust haar heel erg goed heeft gedaan. heb me dan ook voorgenomen om volgend jaar in december weer een vakantie in te lassen van 2 a 3 weken (is voor de baas ook wel eens lekker :D )

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:01

je kan hem voor de zekerheid even laten nakijken door een osteo, dat kan natuurlijk nooit kwaad.
maar ik denk dat dit meer een kwestie is van doorrijden. hij heeft sinds ie bij jou is lekker kunnen genieten van een (onbedoelde) vakantie en dat vind ie denk ik wel prima zo. zou dus zodra het weer het weer toelaat, lekker aan het werk gaan. even door bijten, dan wordt ie weer wakker geschud en hem dan gewoon goed aan het werk houden.