Vervelende merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinith

Vervelende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 23:01

Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraagje.
Gister had ik les op de manege waar ik rijd, er staat een paard die heel goed kan lopen en waar je alles mee kan doen.
Ik heb vaker op haar gereden en is best een pestkop als je niet weet wat je doet haha.
Ze dreigt vaak in de stal maar als je er even doorheen bijt is het gewoon over.
Nu wou ik haar gister gaan opzadelen en poetsen en ze deed zo vreemd in haar stal, met de kont draaien en hoofd omhoog gooien.
Beetje gepraat tegen haar, helpt eigenlijk altijd en dan kan je gewoon alles doen.
Nu had ik hulp nodig van een meisje en zij kwam binnen, paar begon meteen te bijten en zo...
Na veel geduld geaai en gepraat hebben we haar dan opgezadeld gekregen.
Rijden ging erg goed, ze was goed voorwaarts beetje aan het testen maar ging allemaal best goed.
Nou is zij zo een paard wat snel trapt naar andere paarden en op de manege zijn ze allemaal niet zo van de afstand houden dus moet ik zelf heel goed opletten wat er om mij heen gebeurt.
We gingen galoperen en ze was erg vervelend dus gaf haar een tik, ze is daar nooit zo van gecharmeerd dus kreeg een bok (was te verwachten dus).
Daarna wou ze wel weer alleen kwam er iemand in de buurt terwijl ik wou aanspringen en die had bijna een trap gekregen.
Ze wou meteen niet meer de hoefslag op en kreeg lichte stijger acties en een flinke bok om me eraf te gooien.
Nou bleef ik haar de hoefslag opduwen met been en tikjes maar toch kreeg ik haar na 10 min geworstel weer op de hoefslag.
Tijdens de trap acties in galop is het dus erg vervelend pensionners zijn bang van haar en ik durf dan gewoon niet omdat het te vervelend is.
Ik vraag me af wat ik kan doen om haar de baas te zijn op zo een moment?
Weet iemand haar gedrag ook te verklaren?
Wij denken eigenlijk aan mishandeling maar het is bij haar een beetje humeur afhankelijk...

Sorry voor het lange verhaal ik hoop dat het duidelijk is.

Groetjes Imke

8nnemiek

Re: Vervelende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:38

Heel vaak komt zo'n gedrag voort uit pijn.. Pijn in de rug, pijn van het zadel, pijn in de hals.. Het kan vanalles zijn. Zeker bij manegepaarden wordt er meestal geen zadelmaker bij elk paard gehaald en moeten ze maar lopen met de zadels die er voor handen zijn.
Het hoeft natuurlijk niet perse pijn te zijn, soms is het ook gedrag dat er in de loop der jaren in is geslopen door verkeerde opvoeding, dat krijg je er erg moeilijk uit, zeker als er meerdere mensen met het paard bezig zijn.
Ik ben bang dat je er weinig aan kan veranderen. Bokt het paard ook zo veel als je zonder zadel rijdt? Komen de paarden wel eens samen op wei, of is ze echt geen andere paarden gewend?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:40

welkom op elke willikeurige manege in NL. Overal staat wel zo'n paard op de manege.
Om het manege leven goed "aan te kunnen" moet je een heel bijzonder paard zijn. De meeste paarden zijn hier eigenlijk gewoon niet voor geschikt waaronder zij. Logisch toch ook?

overigens; heeft zij wel goed tuig? Zijn lichamelijke klachten uitgesloten? Maar goed, dat is meer aan de manege houder.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:43

als bijgevoegde reactie op bovenstaand commentaar denk ik ook dat je eigen angst en onzekerheid meespelen.

Yinith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 23:46

Ja tuurlijk begrijp ik dat er op elke manege wel zo een vlegel te vinden is... Het is alleen heel anders geworden erger lijkt wel. Er zijn dagen dat ze dit gewoon niet doet.
Tuig ziet er ok uit... beetje versleten maar heb weleens erger gezien. Ik geloof dat ze nu wel veel in stal staan vanwege de vries en de kou. Maar ze rijd in volle manege lessen buiten dat weet ik het niet zo.
Ik weet dat ik er niet zo veel aan kan doen. Ik probeer het haar alleen maar makkelijker te maken in de les en door lief voor haar te zijn na de lessen.
Vraag me af omdat ik zelf niet echt 'dominant' ben op een paard of ik iets fout doe of wat kan je doen om aan een paard te laten merken dat jij de baas bent? Of het misschien gewoon streken waren om mij eraf te krijgen?

muiszje: ja dat denk ik ook een beetje, hoewel ik er wel tegen in ging... hoe kan ik zoiets beter aanpakken?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:40

Ik denk niet dat dit paard mishandeld is. Ik denk inderdaad ook dat dit een paard is dat beter af zou zijn bij een enkel baasje, die ze vertrouwd, die ze in kan schatten en waarvan ze weet wat er van haar verwacht wordt.
Nu heeft ze dagelijks andere mensen in de stal, op haar rug en om haar heen die haar allemaal weer nét even anders benaderen. Ze trekt dit kennelijk stiekem niet...
Tel geen zin hebben/last hebben van tuig/ruiter/weet ik het bij op en daar hebben we het protesterende paard. En logisch dat je haar in een volle bak niet wil aanpakken, omdat je kans loopt dat zij een goede trap naar een ander uitdeelt. De enige tip die ik je daarin kan geven: neem de ruimte, vraag er om of zoek het op...
Ik denk verder dat jouw benadering oke is. Dit paard heeft baat bij een geduldig persoon die haar in haar waarde laat. Zolang zij geen vaste baan heeft, kan je het vergeten dat ze jou als dominanter iemand te zien. In een kudde moet een paard iets aan het paard boven zich hebben: veiligheid maar vooral leiderschap voelen. Die veiligheid kan jij haar, door haar 'lot' als manegepaard, niet genoeg bieden. Logisch dat ze jou niet als leider ziet en je ook niet zo zal zien in een wat meer 'gewelddadige'/dwingende aanpak.

Je eigen onzekerheid of angst kan je niet verbergen. Jij moet zorgen dat je binnen je eigen kunnen bezig blijft. Krijg jij dat paard niet in galop op de hoefslag?
Vraag dan bijv. of je eerst gewoon mag gaan draven op de binnenhoefslag, waarbij je niet de constante druk naar de buitenhoefslag geeft. Dit 'win' je toch niet in zo'n bui als de hare. Als je weet dat draven op de binnenhoefslag wel lukt, dan spelen jou onzekerheid en angst niet mee in het rijden op dat moment en is de kans groter dat het wel lukt.
Ga nooit dingen doen waar je je onzeker of onprettig bij voelt met dit paard, zodat je dit ook nooit over kan brengen...
Maak de stapjes kleiner en ga geen grenzen over!

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:01

Ik denk dat het zadel niet goed zit. Zeker na het lezen dat ze je in de galop er probeerde af te gooien!
En idd ik zou het ook niet leuk vinden als ik op een manage zou staan!!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:58

dat het tuig er oke uitziet, wil niet zeggen dat het ook goed past. misschien knelt het wel op de rug of schouders. als je elke dag met een zadel loopt wat niet lekker ligt wordt je vanzelf zuur. en dat ze het de ene dag niet heeft en de ander wel kan afhangen van de hoeveelheid lessen die ze de dag dr voor heeft gelopen.
en als je daar dan nog bij optelt dat het manege leven niet makkelijk is voor een paard. veel verschillende ruiters, die niet allemaal even zachthandig zijn en niet allemaal de meest meegaande zit hebben. kortom en hoop gestuiter op je rug en getrek in je mond. dit bij elkaar maakt een manege paard tot een zuur paard. denk dat dit paard beter af zou zijn bij een eigen baasje.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:48

Ik sluit me aan bij Nickas en de andere reacties. Ik denk dat het een combinatie is van factoren. Het paard zit duidelijk niet lekker in haar vel en probeert dit op verschillende manieren aan te geven. Het kan inderdaad komen door tuig dat niet goed past. Zoals al wordt gezegd, zegt het niks of het er versleten of niet uitziet. Maar het kan ook zijn dat ze inderdaad leiderschap mist, wat ze als manegepaard niet echt zal krijgen. Jij als manegeruiter kan daar weinig aan veranderen. Dat is aan de manege-eigenaar. Ik denk ook dat dit paardje beter af is bij één baas.