eerste wedstrijd met jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulrika

eerste wedstrijd met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 15:05

Oooh eindelijk is het dan zover...ik ga het wagen om mijn eerste wedstrijd te rijden met mijn schatje!
Alleen ik ben onwijs zenuwachtig en ik weet dus niet hoe ze zal reageren want, ze is af en toe nogal schrikachtig en druk.
Ik ben best wel een "bange" ruiter als het daar over uit gaat dus het is al een hele prestatie dat ik mezelf heb opgegeven.
Heeft er iemand tips hoe ik zelf rustig kan blijven en mijn paard?
En hoe ik mijn paard eventueel kan voorbereiden?

Joki

Re: eerste wedstrijd met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:15

ben je wel eens op ander terrein geweest voor bijvoorbeeld les ofzo want dat kan enorm schelen.

Dan nog sowieso de tip om op tijd te zijn, want als je moet stressen om op tijd op je paard te zitten worden jullie allebei niet relaxter.

Je geeft aan bang te zijn, wat je kan doen is je groom/voorlezer een paar rondjes linksom en rechtsom mee laten lopen eventueel ook met een touwtje eraan in de losrijbak zodat jij en daarmee je paard zich kan ontspannen.

Ga daarna losrijden zoals je thuis ook losrijdt, alleen vind ik het zelf wel prettig om ze niet meteen hoog in te stellen zodat ze net wat minder zien. En hiermee bedoel ik niet met de kin op de borst maar gewoon wat lager houden (ik zelf rijd altijd vwnw los) zodat ze niet alles kunnen zien.

Daarna zorg je dat je paard klaar maakt voor je proef en dan krijg je op veel concoursen de 'pech' van bakwissel naar de wedstrijdring. (ik weet niet of je dat ook bij jouw in de buurt hebt, bij mij in de buurt is een concours waar je als je behoort tot het allereerst startende groepje in de wedstrijdring mag losrijden en dat scheelt natuurlijk).

Zorg dat je je paard ook in de wedstrijdring oplettend op jouw heb en stap of draaf op beide handen een rondje. Indien nodig kan je ook hier je paard net iets lager instellen zodat ze net wat minder zien. En dan gewoon je rondje rijden als ware het een trainingsrondje want ik zou voor de eerste keer de lat niet te hoog leggen.

Dan als laatste vergeet je longeerlijn niet. Mocht ze nou echt een slagje te 'eng' voor je zijn en er is een mogelijkheid om te longeren dan kan je daar je paard even iets minder wakker maken.

Heel veel succes en geniet ervan

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 15:23

Nee ben nog niet op onbekend terein geweest wel veel buiten wezen rijden maar, dan is haar beste maatje er altijd bij...ze is ook niet gemeen enzo en ben ook niet bang dat ze onder me uit loopt maar, ben gewoon bang dat ze ergens van schrikt en onwijs heet is dat ik haar aandacht er niet bij kan houden...en het hoeft ook niet super goed te gaan het gaat me er om dat ik ontspannen heb gereden en zei lekker gelopen heeft. Als zei zo gespannen is wordt ik vaak nog erger gespannen waardoor zei helemaal niet meer weet wat ze moet ( kan uiteindelijk mezelf er wel overheen zetten) en dan komt het ook wel goed meestal haha maar, nu heeft ze haar maatje niet bij dus weet haar reactie niet

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:24

nog zo een dooddoener maar gewoon gaan rijden vanaf het begin. Dus is ze wakker/kijkerig ga voltes en andere figuren stappen, vraag overgangen. Houd haar en jezelf bezig dat scheelt enorm

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 15:30

Joki schreef:
nog zo een dooddoener maar gewoon gaan rijden vanaf het begin. Dus is ze wakker/kijkerig ga voltes en andere figuren stappen, vraag overgangen. Houd haar en jezelf bezig dat scheelt enorm

bedankt voor de tips zal het zeker gaan proberen...moet mezelf gewoon niet zo druk maken denk k.

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:48

En ook de tip om vooraf gewoon lekker regelmatig op vreemd terrein te gaan rijden. Nu met dit kloteweer de ideale gelegenheid om een toer langs allerlei binnenbakken te doen. Alles went vanzelf voor je beestje en jij bouwt vertrouwen op. Veel PLEZIER!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:21

Hallo,

Ik sluit me aan bij Joki! Jezelf en het paard bezig houden is dé oplossing.
Zal je vertellen hoe het bij mij gegaan is:

Ik was voor mijn eerste wedstrijd best nerveus, ik ben ook geen held, maar mijn paard was helemaal overdonderd! Het inrijden was een drama. Door ieder paard wat in zijn buurt kwam voelde hij zich bedreigd en sprong ie aan de kant. Na twee keer in de omheining geland te zijn heb ik bibberend de inrijbak verlaten. Overigens was wedstrijd super gegaan! 3 winstpunten...
De tweede wedstrijd was mijn paard supersuper braaf.
De derde wedstrijd was het weer kassa. Ik had de avond ervoor een klinik gevolgd, van een bekende dressuurruiter. Zij kreeg als vraag/commentaar, waarom ze haar paard niet lang los stapte en hem meteen zo hoog oppakte. Ze antwoorde toen: ik pas me aan aan het paard. Hij is bang en onzeker en doordat ik hem meteen aan het werk zet krijgt ie afleiding en daardoor ontspant hij eerder.
Dus de ochtend van mijn derde wedstrijd: een snuivend bang paard onder me, en ik ben meteen rustig gaan aandraven en heb hem aan het werk gezet. En warempel! Hij ontspande, en van zijn angst was niets meer te merken.
Mijn vierde wedstrijd ging ik al op het voorterrein aan de race. Daarna de binnenbak ingestapt, en nu kon ik juist niet gaan aandraven, totale controleverlies. Dus nu in stap eerst maar eens zorgen dat ie aan de hulpen kwam (been = reactie, ho= ho etc), wendingen voltes gereden, en nu kreeg ik daar weer reactie op.

Mijn instructrice gaf als ik tip dat ík degenen ben die het paard moet geruststellen en vertrouwen geven, en niet andersom
En als ik daar druk mee ben dan ontspan ik vanzelf.

Nou wens je heel veel succes +:)+ maar vooral ook heel veel plezier!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:40

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:35

nozliwki schreef:
En ook de tip om vooraf gewoon lekker regelmatig op vreemd terrein te gaan rijden. Nu met dit kloteweer de ideale gelegenheid om een toer langs allerlei binnenbakken te doen. Alles went vanzelf voor je beestje en jij bouwt vertrouwen op. Veel PLEZIER!

ik rij al 2j in dezelfde bak bij vrienden en toch blijft hij gek doen

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:15

Deze tips kan ik ook gebruiken :)